Steaua Roşie, octombrie 1971 (Anul 22, nr. 235-260)

1971-10-01 / nr. 235

Stimaţi tovarăşi, Permiteţi-mi ca din împuternicirea şi în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român şi al Guvernului Republicii Socialiste România, din partea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului şi preşedintele Consiliului de Stat, să aduc la început de an şcolar şi universitar un cald salut şi urări de noi succese studenţilor şi corpului didactic, organizaţiilor de partid şi asociaţiilor studenţeşti, tuturor acelora care prin activitatea lor contribuie la educarea şi instruirea tinerei generaţii de specialişti, la continua perfecţionare a şcolii noastre superioare. Redeschiderea intr-un cadru tradiţional sărbătoresc a institutelor şi facultăţilor capătă în acest an o semnificaţie deosebită. întregul nostru popor a păşit cu entuziasm loi înfăptuirea hotărîrilor adoptate de Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român, la realizarea sarcinilor primului an al cincinalului, la aplicarea măsurilor privind perfecţionarea conducerii economiei, întărirea şi dezvoltarea democraţiei socialiste, perfecţionarea relaţiilor socialiste, etapă deosebit de importantă în realizarea vastului program de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate pe pămîntul României. începeţi, stimaţi tovarăşi, un nou an şcolar şi universitar în perioada cifrd societatea noastră socialistă a început un nou deceniu din scurta dar glorioasa sa existenţă. Prin munca eroică a clasei muncitoare, a ţărănimii, intelectualităţii, a întregului nostru popor — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — România a devenit un stat cu una dintre cele mai dinamice economii din lume, cu o industrie în plină dezvoltare, cu o agricultură socialistă puternică, cu o cultură înfloritoare. Pornind de la evoluţia istorică a ţării şi de la cunoaşterea profundă a relaţiilor sociale, partidul nostru a dat o rezolvare marxistleninistă problemei naţionale, asigurînd deplina egalitate în drepturi tuturor cetăţenilor, fără deosebire de naţionalitate. Societatea românească se dezvoltă în ritm susţinut, se întăreşte continuu unitatea întregului popor în jurul Partidului Comunist Român, forţa politică conducătoare a patriei noastre pe drumul, luminas,ul socialismului şi comunismului. Referindu-se la preocuparea constantă a partidului nostru pentru dezvoltarea multilaterală a forţelor de producţie, vorbitorul a arătat succesele dobîndite de România socialistă în ultimii 20 de ani în toate domeniile vieţii economice, sociale şi spirituale. In această perioadă producţia industrială a patriei a crescut de 11 ori, iar producţia agricolă de 2,3 ori. In perioada cincinalului 1966— 1970 producţia globală industrială a sporit cu 175 la sută iar în agricultură faţă de cei cinci ani anteriori cu 124 la sută. Sporirea proctivităţii muncii şi a venitului nu, a permis creşterea veniturile pe un locuitor cu 22 la ■ 1970 faţă de anul 1965. Atat că cincinalul în care ar pune în faţa întregului ordin sporite, şi că rezultă ţinute în primele 9 luni st au in toate judeţele ţăfăptuirea sarcinilor de plan pajamentelor asumate dează realismul planurilor de iluziasmul cu care oamenii luptă pentru înfăptuirea agricultură producţia planila cereale a fost depăşită iar la culturile de toamnă se prevede o recoltă bună. In acest context, tovarăşul Virgil Trofin a remarcat succesele dobîndite în cincinalul trecut de oamenii muncii din judeţul Mureş, reliefind faptul că atît industria cît şi agricultura au înregistrat producţii sporite faţă de prevederi. Comitetul Central al Partidului Comunist Român, a spus in continuare vorbitorul, apreciază în mod deosebit realizările obţinute în dezvoltarea economică a judeţului Mureş, hărnicia şi priceperea, devotamentul şi dăruirea cu care muncitorii, tehnicienii şi inginerii, ţăranii, conducerile unităţilor economice, toţi oamenii muncii — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — din acest judeţ, muncesc uniţi, sub conducerea Comitetului judeţean de partid, şi îşi exprimă convingerea că se vor angaja cu şi mai multă hotărîre in eforturile pe care le depune întregul nostru popor pentru înfăptuirea cu succes a sarcinilor ce le revin din actualul plan cincinal, începerea noului an şcolar şi universitar are loc în condiţiile unui puternic avînt pentru îmbunătăţirea activităţii politico-ideologice de educare marxist-leninistă a întregului partid, a tuturor oamenilor muncii, determinat de adeziunea deplină faţă de recentele măsuri adoptate de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R., cuprinse în vasta expunere făcută în faţa activului de partid care-şi desfăşoară activitatea în domeniul muncii politice şi cultural-educative de către secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Aria şi complexitatea problematicii cuprinse în propunerile de măsuri şi în concluziile tovarăşului Nicolae Ceauşescu, demonstrează încă o dată că partidul nostru acordă o importanţă deosebită formării şi dezvoltării conştiinţei socialiste a comuniştilor, a tuturor oamenilor muncii care trebuie să joace un rol activ în dezvoltarea forţelor de producţie, în perfecţionarea relaţiilor social-economice, în înlăturarea tuturor fenomenelor care stînjenesc mersul nostru înainte. In concepţia partidului nostru educaţia socialistă, creşterea conştiinţei socialiste impune atît cunoaşterea a ceea ce este mai valoros în domeniul culturii, ştiinţei şi tehnicii contemporane, cît şi însuşirea concepţiei filozofice despre lume şi viaţă, materialismul dialec-,tic şi istoric, cunoaşterea temeinică a politicii interne şi externe marxist-leninistă a partidului şi statului nostru, o atitudine intransigentă faţă de orice influenţă a ideologiei străine, o preocupare permanentă pentru formarea omului nou al societăţii noastre socialiste. Prin profunzimea şi amploarea lor dezbaterile care au avut loc au arătat că măsurile stabilite de partid răspund unor necesităţi, determinate de exigenţele etapei istorice prin care trece astăzi România socialistă, capacitatea inepuizabilă a partidului de a rezolva problemele pe care le ridică edificarea noii societăţi. Remarcîind preocuparea permanentă a partidului pentru dezvoltarea armonioasă a întregii vieţi economice şi sociale a ţării, vorbitorul a subliniat atenţia deosebită ce o acordă partidul şi statul nostru şcolii — ca principal factor de cultură şi civilizaţie, principal canal de propagare a ştiinţei şi culturii, de modelare a caracterelor şi formare a conştiinţei socialiste şi cetăţeneşti a tinerei generaţii, faptul că în acest an şcolar 4.500.000, respectiv 22 la sută din cei 20 de milioane de cetăţeni ai ţării urmează cursurile unei forme de învăţămînt, faţă de 11,4 la sută în 1938. De la 26.500 studenţi în 1938 s-a ajuns în prezent la aproape 150.000. În acest an vor activa în instituţiile de învăţămînt 215.000 educatoare, învăţători, profesori şi cadre didactice universitare, de aproape 4 ori mai mulţi decît în 1938. S-a generalizat începerea invăţămîntului de la vîrsta de 6 ani. Se extinde cu succes invăţămîntul general şi obligatoriu de 10 ani, s-a lărgit reţeaua invăţămîntului profesional şi liceal de specialitate, s-a dezvoltat şi îmbunătăţit structura învăţămîntului superior, într-o mai strinsă corelare cu nevoile de cadre ale economiei şi culturii. S-au îmbunătăţit continuu condiţiile de viaţă şi învăţătură ale elevilor şi studenţilor. Statulnostru socialist a cheltuit in anul 1970 pentru fiecare elev din învăţămîntul profesional, tehnic şi licee de specialitate 5.000 lei, iar pentru un student 12.300 lei. Şi în actualul cincinal fondurile statului alocate pentru dezvoltarea bazei materiale a învăţămîntului reprezintă circa 5,7 miliarde lei, din care 1,3 miliarde pentru învăţămîntul superior. Ca un fapt semnificativ, tovarăşul Virgil Trofin a reliefat creşterea rolului organizaţiilor de partid din şcoli şi facultăţi, al organizaţiilor U.T.C. şi asociaţiilor studenţilor la formarea unui tineret devotat partidului şi patriei, cauzei socialismului. In anii socialismului o amploare deosebită a luat învăţămîntul superior şi de cultură generală din judeţul Mureş — a spus vorbitorul. Aveţi în judeţ 498 şcoli de cultură generală, care cuprind aproape 110.000 de elevi. Oraşul Tirgu-Mureş a devenit în anii socialismului un puternic centru universitar care cuprinde Institutul de medicină şi farmacie, Institutul pedagogic de 3 ani şi Institutul de teatru cu 2.549 de studenţi români, maghiari şi de alte naţionalităţi. O expresie elocventă a politicii partidului nostru de rezolvare a problemei naţionale o constituie şi faptul că în acest centru universitar la institutul de teatru întregul proces instructiv-educativ se desfăşoară in limba maghiară, în institutul medico-farmaceutic procesul de învăţămînt se desfăşoară atît în limba română cît şi în limba maghiară, iar la, institutul pedagogic funcţionează o secţie de limbă şi literatură română — limbă şi literatură maghiară. Centrul universitar Mureş dispune de un numeros şi valoros corp didactic format din 421 de tovarăşi profesori universitari, conferenţiari, lectori, asistenţi, care cu competenţă, dragoste şi pasiune se ocupă de formarea dumneavoastră a studenţilor ca intelectuali de nădejde ai României socialiste. Dispuneţi, de asemenea, de o bază materială bună pentru procesul de învăţămînt. Aveţi laboratoare, biblioteci, cămine, cantine, în anul universitar trecut 70 la sută din studenţi au locuit în cămine şi aproape 60 la sută dintre studenţi au primit burse din partea statului. Tovarăşul Virgil Trofin a subliniat apoi că, cu prilejul vizitei întreprinse în institutele de învăţămînt superior, precum şi în alte şcoli, a constatat atmosfera însufleţită care domneşte în rindul studenţilor şi cadrelor didactice tîrgumureşene, urîndu-le, totodată, succese noi în anul universitar care începe azi. Anul şcolar 1971—1972 reprezintă o nouă etapă în aplicarea în viaţă a Directivelor C.C. al 13' din aprilie 1968 cu pnvire la dezvoltarea şi perfecţionarea şcolii ,i toate gradele, de intensificare şi perfecţionare a procesului de instruire şi educare a tinerei gene După cum se cunoaşte, la consfătuirea cu activul de partid din domeniul ideologiei, in concluziile tovarăşului Nicolae Ceauşescu la consfătuire, în dezbaterile care au avut loc în organizaţiile de partid, paralel cu sublinierea progreselor făcute în dezvoltarea învăţamintului, s-au făcut numeroase şi îndreptăţite critici sistemuluinostru de învăţămînt, Ministerului Invaţamentului, conducerilor şcolilor, facultăţilor şi institutelor, organizaţiilor de partid, U.T.C. şi asociaţiilor studenţeşti. „ „ . . . . Principala lipsă a învăţămîntului de toate gradele este slaba legătură cu producţia, a spus în continuare vorbitorul — neajuns constatat în învăţămîntul de toate gradele. Referindu-se la învăţămîntul superior, tovarăşul Virgil Trofin a arătat că în planurile şi programele multor facultăţi predomină încă elementele de descriptivism, capitole de curs şi chiar discipline întregi reducindu-se la prezentări factologice, istoriciste, nesemnificative, care încarcă inutil memoria studenţilor şi îi îndepărtează de însuşirea unei gîndiri moderne, absolut necesare cerinţelor actuale ale revoluţiei tehnico-ştiinţifice. In predarea ştiinţelor sociale, care au menirea de a asigura conţinutul pregătirii politico-ideologice a elevilor şi studenţilor, există serioase neajunsuri. în legătură cu formarea profilului moral-cetăţenesc al tinerei generaţii, vorbitorul a spus că, cadrele didactice nu sunt angajate în totalitatea lor în munca de educare politico-ideologică a elevilor şi studenţilor, fac insuficiente eforturi pentru cultivarea in rîndurile tineretului a dragostei faţă de muncă, de activitatea productivă, pentru formarea unei concepţii ştiinţifice despre lume şi viaţă, a spiritului militant, revoluţionar, de înaltă responsabilitate socială. Este cu totul insuficientă munca pentru educarea tineretului în spiritul patriotismului socialist, al respectului faţă de realizările poporului român,al unităţii şi frăţiei dintre oamenii muncii din patria noastră, fără deosebire de naţionalitate,, pentru combaterea manifestărilor de ploconire faţă de străinătate. La această stare de lucruri a contribuit şi atmosfera de autoliniştire şi toleranţă, de lipsă de fermitate din unele şcoli şi facultăţi, existenţa unor slăbiciuni importante in activitatea politicoideologică a organizaţiilor U.T.C. şi a asociaţiilor studenţeşti, în îndrumarea lor de către organizaţiile de partid. Subliniind necesitatea imperioasă a eliminării acestor neajunsuri şi manifestări negative, vorbitorul a arătat că prin aplicarea măsurilor stabilite de partid, se va întări caracterul aplicativ al întregului învăţămînt, legătura permanentă a acestuia cu producţia, permiţînd fiecărui tînăr ca, la terminarea studiilor să se integreze în scurt timp în viaţa, în activitatea practică. Este necesar însă să sporească rolul ştiinţelor sociale, al întregului proces de învăţămînt în dezvoltarea multilaterală a tineretului, în formarea concepţiei sale materialist-dialectice, a convingerilor comuniste, militante, revoluţionare, in pregătirea sa pentru a deveni participant activ la marea operă de edificare a socialismului pe care o înfăptuieşte poporul român. Conducerea partidului a subliniat necesitatea unei predări la nivelul cel mai înalt posibil a cunoştinţelor tehnice şi ştiinţifice moderne. În acest scop să se valorifice mai deplin mijloacele materiale şi financiare ale institutelor, cunoştinţele, cadrele trimise peste hotare la documentare şi specializare, iar organizaţiile de partid, conducerile institutelor să asigure o largă şi operativă informare a personalului didactic şi al studenţilor cu tot ceea ce este nou în domeniul ştiinţific. Trebuie găsite modalităţi eficiente pentru a fi studiate pe viu utilajele, instalaţiile, aparatura modernă cu care sunt înzestrate industria, agricultura, unităţile de cercetare. In procesul de învăţămînt vor fi antrenaţi specialişti de înaltă valoare din producţie, cercetare şi proiectare, activişti de partid şi de stat în calitate de cadre didactice asociate. în organele colective de conducere a învăţămîntului vor face parte reprezentanţi ai ministerelor, organelor centrale şi locale de stat, specialişti din producţie, din unităţile de cercetare şi proiectare, muncitori cu înaltă calificare. Se va intensifica predarea ştiinţelor sociale în şcoli şi facultăţi — pîrghie importantă în formarea spirituală a cetăţeanului României socialiste, în înţelegerea drumului pe care îl parcurge societatea noastră, a marilor probleme ale contemporaneităţii. Predarea ştiinţelor sociale în şcoli şi facultăţi are menirea să ajute pe elevi şi studenţi la înţelegerea fenomenelor şi proceselor sociale din societatea noastră, a realităţilor şi luptei de idei din lumea contemporană, de a forma convingeri temeinice marxistleniniste, militante, revoluţionare. In continuare, vorbitorul a enunţat sarcinile care stau în faţa organelor şi organizaţiilor de partid, U.T.C. şi a asociaţiei studenţilor şi cadrelor didactice, privind educaţia politico-ideologică a tinerei generaţii. In centrul întregii activităţi politico-educative trebuie să stea educarea tineretului în spiritul patriotismului socialist, al prieteniei frăţeşti între toţi tinerii români, maghiari, germani, sîrbi şi de alte naţionalităţi, al solidarităţii internaţionaliste cu tinerii din celelalte ţări socialiste, cu tineretul progresist din întreaga lume. Organele şi organizaţiile de partid, asociaţiile studenţeşti, cadrele didactice trebuie să considere drept o înaltă îndatorire a lor aceea de a cultiva neobosit în rindul studenţilor spiritul de dăruire, de abnegaţie, de slujire cu devotament a intereselor partidului şi poporului, de apărare pînă la sacrificiu a cuceririlor noastre revoluţionare, sentimentul răspunderii şi datoriei de a munci cu pasiune în slujba patriei, a societăţii socialiste, în uzină, pe şantiere, în laboratoare, pe ogoare, în viaţa politică şi socială, de a aplica neabătut în viaţă politica partidului de construire a socialismului şi comunismului în România. Exprimînd convingerea că membrii corpului didactic, elevii şi studenţii din judeţul dumneavoastră, în frunte cu comuniştii, îşi vor îndeplini în mod exemplar marile îndatoriri faţă de patrie şi partid, de a se dărui idealului comunist, operei revoluţionare de înflorire multilaterală a României socialiste — a spus în încheiere tovarăşul Virgil Trofin — vă doresc, dragi tovarăşi, ca anul şcolar 1971—1972 să fie plin de rezultate rodnice, de satisfacţia muncii îndeplinite. IN CENTRUL UNIVERSITAR TÎRGU-MURES Cuvîntarea tovarăşului Vi (Urmare din pag. 1) titlul de teatru, muncitori, profesori şi studenţi. Adunarea festivă a fost deschisă de tovarăşul Nicolae Vereş, primsecretar al Comitetului judeţean de partid. A luat apoi cuvîntul prof. dr. decent Gheorghe Puskas, rectorul Institutului de medicină şi farmacie, care a subliniat că „în acest an, datorită activităţii creatoare a P.C.R., personal a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, beneficiem de un vast program de măsuri cu caracter imediat şi de perspectivă, menit să perfecţioneze atît concepţia de ansamblu despre învăţămînt, cît şi modul de înfăptuire corectă, de zi cu zi a procesului de instruire şi educare a tineretului". Pentru înfăptuirea acestor sarcini, a remarcat vorbitorul, cadrele didactice găsesc un preţios îndreptar în documentele partidului nostru. ,,Aş dori să folosesc acest prilej — a spus în încheiere vorbitorul — pentru a asigura partidul nostru, conducerea sa, personal pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de profunda adeziune a cadrelor didactice, a studenţilor de la I.M.F.— români, maghiari şi derite naţionalităţi — faţă de politica înţeleaptă a partidului, pentru a face în continuare din institutul nostru o şcoală cu adevărat comunistă". Subliniind sarcinile fundamentale ale învăţămîntului superior — Gheorghe Fărcaş, lector la Institutul pedagogic — a spus că „propunerile şi expunerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu privire la îmbunătăţirea muncii politico-educative, precum şi sarcinile reieşite din expunerea rostită acum câteva ore la deschiderea anului universitar din Bucureşti, vor trebui să devină temelia trainică pe care să se sprijine întreaga noastră activitate. Să acordăm o atenţie sporită educării şi autoeducării prin muncă. De la înfiinţare, institutul nostru a dat învăţămîntului de cultură generală peste 2.500 profesori.. Astăzi păşesc pragul institutului, în anul I, 290 studenţi care, împreună cu ceilalţi 700 din anii II şi III, au la dispoziţie laboratoare bine utilate, săli de curs şi de seminarii, cămine confortabile. Ne mîndrim cu faptul că în sinul studenţimii noastre s-au format trainice relaţii frăţeşti între cadrele didactice şi studenţii români, maghiari, germani". In numele cadrelor didactice şi a studenţilor de la Institutul de teatru. Lajos Szabó, rector, a remarcat că îndeplinirea sarcinilor trasate de partid reprezintă pentru toţi cei din învăţămîntul superior o datorie de onoare. „Trăim într-o epocă în care inteligenţa omului transformă pînă şi aşa-zisele „minuni" de odinioară în realităţi vii. înfăptuirea misiunii ce o avem nu este o sarcină uşoară, dar ea ne obligă să gîndim in mod contemporan, să predăm şi să învăţăm contemporan, determină conştiinţa să ne formăm profesional şi cultural in spiritul gîndirii filozofiei luarxist-leniniste a partidului nostru. Poporul" aşteaptă de la noi nu numai specialişti bine pregătiţi,ci şi temeinic înarmaţi ideologic,şi politic, care să ia parte activă, la rezolvarea tuturor problemelor, sociale şi culturale ale societăţii". Constantin Vartolomei, vicepreşedinte al Uniunii Asociaţiilor Studenţeşti, student medicinist în anul VI, a spurt: „Am urmărit cu toată atenţia sedutul adresat de către tovarăşul Ificolae Ceauşescu tuturor studenţilor din patria noastră. In numele de studenţilor din centrul universitar Tg.-Mureş, exprim hotărîrea noastră de a nu precupeţi nici un effort pentru a învăţa cu rîvnă, O ne pregăti sîrguincios prin muncă asiduă pentru a deveni cetăţeni de nădejde ai patriei, ai construcţiei socialiste". Alexandru Kurta, tîmplar la Iprofil „23 August" din Tg.-Mureş, preşedintele comitetului sindicatului, a felicitat cu căldură cadrele didactice şi studenţii cu prilejul noului an universitar. A accentuat faptul că oamenii muncii din Tg.Mureş urmăresc cu atenţie şi apreciază strădania cadrelor didactice şi studenţilor de a se forma prin muncă pentru viitor, de a deveni specialişti de nădejde, bine pregătiţi profesional şi politic. Proaspăta studentă în anul I a Institutului de teatru, Susana Daroczi, exprimînd gîndurile şi sentimentele colegilor a spus, printre altele: „Noi, studenţii anului I, alături de colegii noştri mai mari, de întregul tineret, vom face totul pentru a ne pregăti temeinic, astfel să putem duce cu cinste mai departe făclia ştiinţei şi culturii. Ne angajăm că vom preţui atît fericirea de a trăi aceste vremuri, cit şi grija şi solicitudinea cu care suntem înconjuraţi, făcîndu-ne pe deplin datoria de studenţi şi cetăţeni, dînd aripi avîntului nostru clocotitor pentru a fi întotdeauna folositori partidului şi poporului nostru*. „Sînt studentă intr-un centru universitar creat in anii regimului nostru — a spus Lucreţia Danciu, de la Institutul pedagogic. Noua etapă de dezvoltare a societăţii noastre socialiste solicită mai mult ca oricînd entuziasmul creator al tineretului muncitor şi studios. Vom fi în primele rînduri, alături de poporul nostru harnic, oriunde va fi nevoie de noi. Pentru aceasta ne angajăm să studiem şi să muncim neabătut, să ne ridicăm nivelul politico-ideologic şi profesional, aducîndu-ne astfel aportul la înflorirea patriei noastre socialiste". Cu prilejul festivităţii de deschidere a noului an universitar în municipiul Tg.-Mureş, a rostit o cuvîntare tovarăşul Virgil Trofin, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., preşedintele Uniunii Generale a Sindicatelor din România. In încheierea adunării festive, Mihai Rogaşcă, preşedintele Asociaţiei studenţeşti din centrul universitar, a dat citire unei telegrame adresate Comitetului Central al P.C.R., tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Grupuri de studenţi şi studente au înmînat tovarăşului Virgil Trofin, reprezentanţilor organelor locale de partid, conducerilor institutelor, frumoase buchete de flori. Adunarea s-a încheiat prin intonarea imnului studenţesc „Gaudeamus". Festivitatea de la Palatul culturii Aspect din sala Palatului culturii în timpul festivității de deschidere a noului an universitar. ate e CtZtcdevo S' dtan Stimaţi tovarăşi, Ca în fiecare an, ziua de 1 octombrie îmbracă haina sărbătorească a începerii unui nou an universitar, zi în care porţile institutelor de învăţămînt superior se deschid larg pentru a primi pe toţi acei care vin să-şi însuşească tainele ştiinţei, culturii şi artei. In acest cadru festiv am cinstea să salut în mijlocul nostru pe tovarăşul Virgil Trofin, membru al Comitetului Executiv al Prezidiului Permanent al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din România. Prezenţa domniei sale în centrul nostru universitar este încă o dovada a grijii şi atenţiei pe care conducerea superioară de partid o acordă învăţămîntului superior, cadrelor didactice, studenţilor. Simţim puternic în emoţia acestui eveniment cuvintele secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu care la mitingul organizat în centrul universitar Bucureşti cu ocazia deschiderii noului an universitar ne-a prezentat tablou amplu al României de astăzi, succesele obţinute de poporul român sub conducerea partidului în opera de edificare a României socialiste, realizările remarcabile obţinute de învăţămîntul nostru. lată de ce deschiderea cursurilor universitare în acest an capătă valenţe noi, cu atît mai mult cu cit ea are loc într-o perioadă cînd pe întreg cuprinsul patriei se desfăşoară ampla dezbatere partinică, revoluţionară, privind desfăşurarea muncii politico-educative, a programului de dezvoltare a conştiinţei socialiste a maselor în lumina propunerilor de măsuri şi a expunerii tovarăşului Nicolae Ceauşescu la consfătuirea de lucru a activului de partid din domeniul ideologiei şi activităţii politice şi culturaleducative. Aceste documente de importanţă excepţională care au întrunit adeziunea întregului partid, a întregului popor, a întregului tineret, conţinutul şi sensul măsurilor adoptate se integrează organic în liniile directoare elaborate de Congresul al X-lea al partidului de dezvoltare armonioasă şi în ritm susţinut a tuturor elementelor componente ale sistemului nostru social de la cele economice la cele politico-ideologice şi cultural-educative. Eforturile susţinute, munca plină de abnegaţie a tuturor oamenilor muncii — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — conduşi de partid, au făcut din România un stat puternic industrial-agrar cu o industrie în plină dezvoltare şi modernizare, cu agricultură socialistă în plin progres. Succese remarcabile au fost obţinute şi în domeniul învăţămîntului, ştiinţei şi culturii, în ridicarea continuă a bunăstării materiale şi culturale a întregului popor, în preocupările partidului şi statului nostru, perfecţionarea societăţii socialiste, ridicarea continuă a nivelului de viaţă şi cultură a poporului sunt strîns legate de dezvoltarea şi modernizarea învăţămîntului chemat să asigure cadre temeinic ,pregătite din punct de vedere profesional, cu un larg oribzont de cultură, cu o înaltă ţinuţi 11 politico-ideologică. în acest con* * text învăţămîntul superior cunoaşte ^ o continuă ascensiune, perfecţio- P nare şi diversificare corespunzător P cerinţelor actuale şi de perspectie vă ale societăţii noastre. A crescut an de an baza mate- ^ rială a învăţămîntului superior. ^ Dezvoltarea şi construirea de noi ^ spaţii de învăţămînt, înzestrarea laboratoarelor cu aparatură şi utilaje moderne, asigură condiţii tot * mai bune pentru desfăşurarea pro dresului de învăţămînt. A sporit * considerabil numărul căminelor şi „ al cantinelor, al burselor, precum şi cheltuielile pentru fiecare student. b Calitatea procesului instructiv. ^ educativ este asigurată de un vatr loros for didactic, cu o temeinică pregătire profesională, ştiinţifică |i ]l politică b Inscriindu-se în contextul gene- ^ ral al ţării, judeţul Mureş, oame- ?nii muncii de pe aceste meleaguri, români, maghiari, germani muncitori, ţărani, intelectuali au obţi- IT nut succese remarcabile în înde- n plinirea sarcinilor de plan, în dez- re voltarea tuturor sectoarelor de activitate. VI Institutele de învăţămînt supe- ri rior din Tg.-Mureş, cadrele didac- t£ tice şi studenţii noştri au răspuns sarcinilor pe care partidul ie-a , pus în faţa şcolii printr-o temeinică pregătire, printr-o legare mai strinsă a procesului de învăţămînt , de nevoile practice. Centrul uni- versitar din Tg.-Mureş a dat ţării prin cele trei institute pe care ia are, peste 4.000 de medici şi far- tr macişti, profesori şi actori, intelec- Vi tuali cu o înaltă pregătire profesio- fI nală şi politică-ideologică, ataşaţi ai cauzei partidului şi poporului nostru. în cele 9 facultăţi studiază ,m peste 2.400 de tineri, români, ma- m ghiari şi germani, care sub îndru- P1 marea didactică şi ştiinţifică e ce- 111 lor aproape 500 de cadre didacti re ce se pregătesc pentru a se inter gra cit mai organic în rîndurile constructorilor societăţii noastre şe socialiste. t1. Permiteţi-mi ca în numele nos- Ditru, al tuturora, să felicit pe cei [r£ 600 de studenţi ai anilor I care repăşesc treptele facultăţilor încăr- caţi de emoţii, dar şi de hotărirea de-a deveni buni studenţi şi viitori , buni intelectuali, devotaţi construc- tori ai socialismului în patria noas-ă . nc tra' „. Noul an universitar vă intîmpină, 3' dragi studenţi, cu toate condiţiile ,jc de muncă şi viaţă asigurate, cu , săli de cursuri spaţioase, cu cămine studenţeşti, cu burse, cu un rel valoros corp profesoral gata oricînd să vă desluşească frumuseţea ştiinţei, a învăţăturii, a muncii. In această ambianţă sărbătorească, plină de hotărirea unor ni începuturi de etapă nouă, de ncmuncă încordată atît pentru stu- ,- denţi, familiile lor, cît şi pentru ca- ^ dre didactice, pentru conducerile es institutelor, să inaugurăm deci noul tîr an universitar prin această festivi- »re tate. :'e Permiteţi-mi ca în numele Biroului Comitetului judeţean de partiduri şi al Comitetului executiv al Con- nu siliului popular judeţean în acesteu, momente festive de deschidere a r.ei noului an universitar sa va ureze noi succese in muncă și activita-, intea pe care o desfăşurați. £ ie