Steaua Roşie, martie 1972 (Anul 23, nr. 50-76)

1972-03-01 / nr. 50

PAGINA 4 STEAUA ROȘIE Actualitatea internaţională Vizita delegaţiei M.A.N. în Cehoslovacia PRAGA 29. — Corespondentul Agerpres, C. Prisăcaru, transmite: In cea de-a treia zi a vizitei în Cehoslovacia, membrii delegaţiei Marii Adunări Naţionale, condusă de tovarăşul Ştefan Voitec, au fost oaspeţii Slovaciei. Parlamentarii români sunt însoţiţi de Jan Marko, prim-vicepreşedinte al Adunării Federale a R. S. Cehoslovace, şi, de ambasadorul României la Praga, Teodor Haş. La Hradul din capitala Slovaciei, preşedintele Consiliului Naţional Slovac, Ondrej Klokoc, a salutat în persoana membrilor delegaţiei Marii Adunări Naţionale pe solii poporului român prieten, căruia poporul slovac îi poartă o profundă recunoştinţă pentru jertfele de singe date pentru eliberarea Slovaciei de sub jugul fascist. Vizita dumneavoastră o apreciem drept o contribuţie valoroasă la extinderea pe mai departe a relaţiilor de colaborare şi cooperare înălţate pe postamentul trainic al îndelungatei noastre prietenii, a spus Ondrej Klokoc. Tovarăşul Ştefan Voitec, după ce a mulţumit pentru primirea caldă, frăţească, făcută membrilor delegaţiei, a prezentat gazdelor munca entuziastă a poporului român, succesele sale în construirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate, prin făurirea unei economii moderne, culturi înaintate, prin îmbunătăţirea neîntreruptă a nivelului de trai. Vorbitorul a evidenţiat dorinţa poporului român, a conducerii sale, de a depune şi pe mai departe eforturi pentru a înnobila cu valenţe noi, pentru a dezvolta continuu, prietenia care uneşte popoarele român şi slovac. Membrii delegaţiei au participat apoi la un dejun oficial oferit în cinstea lor de Consiliul Naţional Slovac. După-amiază, parlamentarii români au vizitat cooperativa unică de producţie agricolă din comuna Most na Ostrove, de lingă Bratislava, unde au fost informaţi pe larg despre succesele obţinute de această unitate în sporirea producţiei agricole, vegetale şi animale. „Japonia recunoaşte guvernul R.P. Chineze ca singurul guvern reprezentativ al întregii Chine“ • DECLARAŢIILE PREMIERULUI EISAKU SATO TOKIO (Agerpres). Primul ministru japonez, Eisaku Sato, a declarat, luni, în Parlament că Taiwanul aparţine Republicii Populare Chineze şi că Japonia recunoaşte guvernul R. P. Chineze ca singurul guvern reprezentativ al întregii Chine, relatează agenţiile United Press International şi Reuter. „In O.N.U., Republica Populară reprezintă China. Bazîndu-ne pe această situaţie, putem spune că Taivtuiul face f parte din R. P. Chineză. Este firesc, deci, să afirmi că China continentală şi Taiwanul sunt un tot inseparabil“, a spus Eisaku Sato, subliniind că Taiwanul este o chestiune internă a Chinei. „O Chină şi un singur guvern este principiul. Aşa trebuie să fie", a declarat Sato. Pe de altă parte, premierul a arătat că „dacă Japonia doreşte să-şi normalizeze relaţiile cu China, ea trebuie să stabilească legături cu China populară. După părerea comentatorilor japonezi, relevă agenţia Reuter, declaraţia lui Sato implică o schimbare însemnată faţă de conceptul anterior al „dublei reprezentări". Intensificarea mişcării studenţeşti din Spania MADRID 29 (Agerpres). — In Spania s-a intensificat mişcarea studenţească pentru democratizarea învăţămîntului superior. După acţiunile energice întreprinse la sfîrşitul săptămînii trecute în centrele universitare din provincie, luni s-au produs acţiuni similare la Universitatea din Madrid, unde cîteva sute de studenţi au organizat un miting în cadrul căruia participanţii au reclamat schimbări profunde în structura învăţămîntului superior spaniol. împotriva studenţilor au fost trimise detaşamente de poliţişti. Au avut loc incidente, numeroşi participanţi fiind arestaţi. Facultatea de filozofie şi litere a fost închisă pînă la noi dispoziţii. Realităţi africane Cu ciţiva ani in urmă, într-o carte ce avea să aibă un mare răsunet in capitalele africane, profesorul Rene Dumont spunea: „Africa trebuie să înveţe in acelaşi timp scrierea şi moneda, plugul şi statul centralizat“. Fraza evident fără pretenţii exhaustive, dă totuşi o imagine asupra întinderii şi profunzimii marilor imperative ale dezvoltării cu care sunt confruntate astăzi ţările africane. Deceniul mondial 1960—1970 a fost marcat, intre altele, de apariţia pe harta lumii, in Africa, a zeci şi zeci de noi state independente. Dar aşa cum s-a spus adesea în aceşti ani in capitalele africane, „apariţia unui steag şi a unui imn nu rezolvă de la sine problema independenţei unei ţări". Corolar al independenţei politice, cucerită deja, este crearea şi consolidarea unei economii naţionale dinamice, în plin avint, declanşarea unui proces de transformări structurale în toate sectoarele realităţii africane. In numeroase ţări ale continentului, autorităţile, conştiente de anvergura deosebită a obiectivelor aflate in faţa lor, s-au aplecat cu răspundere şi seriozitate asupra marilor probleme ale dezvoltării. Drumul ales înscriindu-se, bineînţeles, pe coordonatele condiţiilor specifice, a posibilităţilor proprii, in conformitate cu interesele propriului popor. Aceste preocupări îşi găsesc o reflectare semnifiativă in planurile de dezvoltare elaborate şi puse în practică în diversele ţări ale Iaşii continentului. Planuri pe ansamblul vieţii societăţii, pe aria economică sau pe diversele sale sectoare — traducind însă, fiecare dintre ele, aspiraţia şi eforturile pentru lichidarea stării de subdezvoltare, pentru progres. Cîteva exemple. Primul plan cincinal de dezvoltare a Zambiei (1965—1970) a permis, prin impulsul imprimat vieţii economice, sporirea aportului industriei la produsul naţional brut de peste trei ori. Noul plan de patru ani al ţării, pune accent pe dezvoltarea rurală, continuarea eforturilor privind îmbunătăţirea căilor de comunicaţie, valorificarea resurselor hidraulice, diversificarea economiei, exploatarea tot mai raţională a bogăţiilor cuprifere. Mari proiecte de dezvoltare sunt în curs de realizare în Republica Zair — ţara africană cea mai bogată în resurse minerale. Ca urmare, în ultimul deceniu, industria prelucrătoare a ţării a înregistrat, în ciuda dificultăţilor întimpinate, o creştere de 10 la sută. Programul „revoluţiei agrare“, în curs de desfăşurare în Algeria, vizează transformări structurale în agricultura ţării, vizînd atit sporirea producţiei şi productivităţii, cit şi înlăturarea inechităţii sociale din lumea rurală. Un amplu plan de transformare a statului este in plină înfăptuire în Republica Arabă Egipt; la încheierea sa, mii şi mii de aşezări rurale vor fi integrate în ritmul alert de dezvoltare trăit de întreaga societate egipteană. Enumerarea poate continua; exemple în acest sens furnizează numeroasele state, de pe întreg cuprinsul continentului. Un adevăr de valabilitate generală desprins, de aici, este acela că planificarea economică a întregii dezvoltări naţionale constituie pentru tinerele state independente ale Africii o importantă pirghie a progresului, menită să asigure o mobilizare sporită a tuturor forţelor şi resurselor naţiunii in realizarea idealurilor sale de dezvoltare de sine stătătoare, în pace și prosperitate. Chile Apelul adresat oamenilor muncii de preşedintele Allende SANTIAGO DE CHILE 29 (Agerpres)___Luind cuvîntul în cadrul unui miting ce a avut loc în oraşul Antofagasta, preşedintele Republicii Chile, Salvador Allende, a subliniat importanţa pe care naţionalizarea minelor de cupru, fier şi silitră o are pentru dezvoltarea economiei naţionale. Totodată, preşedintele Allende a insistat asupra necesităţii lichidării şomajului în ţară. Referindu-se, pe de altă parte, la încercările reacţiunii de a împiedica transpunerea în practică a programului de transformări social-economice şi, în special, consolidarea şi extinderea sectorului de stat. Salvador Allende a adresat oamenilor muncii chilieni apelul de a-şi uni eforturile pentru zădărnicirea manevrelor reacţiunii şi aplicarea măsurilor preconizate de Frontul Unităţii Populare, măsuri menite să contribuie la progresul ţării. Reluarea lucrărilor Conferinţei pentru dezarmare GENEVA 29 (Agerpres). — La Geneva au început marţi lucrările celei de-a 18-a sesiuni a Conferinţei Comitetului O.N.U. pentru dezarmare. Şedinţa inaugurală — a 545-a de la instituirea Comitetului pentru dezarmare, în martie 1962, — a fost deschisă de secretarul general al O.N.U., Kurt Waldheim. El a pledat, relevă agenţia France Presse, pentru interzicerea totală a experienţelor nucleare şi încheierea unui tratat asupra interzicerii experienţelor subterane, precum şi pentru încetarea continuării cursei înarmărilor nucleare pe plan calitativ, negăsind suficientă doar limitarea cantitativă a arsenalului nuclear. Kurt Waldheim a subliniat, pe de altă parte, necesitatea urgentă de a se face progrese spre un control regional al înarmărilor şi spre dezarmarea Europei. „Unde, a spus el, există încă o concentrare dintre cele mai distrugătoare de arme moderne". In cadrul acestei şedinţe au mai luat cuvîntul reprezentanţii U.R.S.S., S.U.A., Japoniei şi Mexicului. Conferinţa de presă a lui Kurt Waldheim GENEVA 29 (Agerpres). — In cursul unei conferinţe de presă, care a avut loc la Geneva, secretarul general al O.N.U., Kurt Waldheim, referindu-se la conferinţa asupra securităţii europene, a declarat: „Cooperarea regională este foarte importantă. Voi sprijini toate iniţiativele în această direcţie, pentru că ele facilitează activitatea Naţiunilor Unite — şi aceasta este valabil şi in cazul conferinţei europene asupra securităţii". Oprindu-se asupra situaţiei din Orientul Apropiat, Waldheim a calificat drept „profund regretabile“ recentele incidente de la frontiera israeliano.libaneză şi a precizat că se va întoarce imediat la New York dacă ostilităţile vor continua. Secretarul general al O.N.U. a relevat, în acelaşi timp, că, după întîlnirea pe care a avut-o cu reprezentantul său special, Gunnar Jarring, în urma vizitelor recente ale acestuia la Cairo, Amman şi Ierusalim, este convins că „problema Orientului Apropiat trebuie soluţionată prin negocieri“. „Este extrem de important să se continue eforturile O.N.U.“, a spus Waldheim, arătind, in context, că „există o bază pentru desfășurarea misiunii Jarring". REPARABA EGIPT. — Alexandria este al doilea mare oraș al țării și cel mai important port al R.A.E. la marea Mediterană. In fotografie. Una din piețele centrale din Alexandria. Declaraţiile preşedintelui dominican SANTO DOMINGO 29 (Agerpres) In mesajul anual adresat Congresului, preşedintele dominican, Joaquin Balaguer, a declarat că „actuala conducere a ţării este confruntată cu o posibilă situaţie explozivă, deoarece ţăranii dominicani suferă de aceleaşi lipsuri ca şi în timpul regimului colonial spaniol“, informează agenţia Prensa Latina. El a promis că guvernul va lua măsuri pentru înfăptuirea unei reforme agrare prin împărţirea către ţăranii fără pămînt a terenurilor nelucrate. Reforma propusă nu va afecta însă latifundiile şi relaţiile feudale din agricultură, menţionează agenţia Prensa Latina. Preşedintele dominician a declarat, de asemenea, că măsurile preconizate vor fi aplicate de către Institutul naţional agricol, care va avea sarcina de a prelua controlul asupra producţiei de orez. Acest institut a fost creat încă în 1960, cind, formal, s-a adoptat și reforma agrară. Reuniunea miniştrilor agriculturii ai BRUXELLES 29 (Agerpres). — Luni a început la Bruxelles o reuniune de două zile a miniştrilor agriculturii din ţările membre ale Pieţei comune. Principala problemă înscrisă pe ordinea de zi o constituie fixarea preţurilor produselor agricole pentru viitoarea campanie agricolă, care începe la 1 aprilie. In întîlnirile anterioare, miniştrii n-au reuşit să ajungă la un acord în această spinoasă problemă, care pare să se complice şi mai mult. Potrivit agenţiei Associated Press, miniştrii au fost informaţi de cererea fermă a Angliei de a fi consultată pe viitor în toate problemele privind politica agricolă a comunităţii. Pe de altă parte, în documentul oficial adresat de guvernul englez Consiliului ministerial al C.E.E. se precizează că preţurile produselor agricole propuse de organul executiv al „celor şase“ pentru viitoarea campanie agricolă va afecta contribuţia Angliei la acest sector comunitar, precum şi propria sa politică agricolă. tMMNtMMHMMMMHNMMHMMH UNIUNEA SOVIETICA. — în fotografie: „Uralinas" — Uzina ele maşini din Ural e numită „uzină de uzine". Aici se produc gigantice laminoare, furnale, excavatoare cu un bloc cu 25 de etaje, utilaj de foraj şi multe alte maşini şi mecanisme. TELEX ■ TELEX ■ TELEX @ NEW YORK. — Consiliul de Securitate a votat luni o rezoluţie cerînd tuturor statelor să respecte sancţiunile economice adoptate de acest organism al O.N.U. împotriva Rhodesiei, şi, în mod deosebit, să nu importe crom din această ţară. S.U.A. şi Marea Britanie s-au abţinut de la vot. 0 NAIROBI. Primul colocviu asupra comerţului african, organizat sub dublul patronaj al Organizaţiei Unităţii Africane (O.U.A.) şi Comisiei Economice a Naţiunilor Unite pentru Africa, a fost inaugurat luni, la Nairobi, de James Osogo, ministrul kenian al comerţului şi industriei. Colocviul reuneşte reprezentanţi din peste 30 de ţări. Lucrările lui vor dura cinci zile. @ AMMAN. — După cum anunţă agenţia France Presse, preşedintele Adunării Naţionale a Iordaniei, Kamel Oureikate, a adresat secretarului general al O.N.U. un mesaj în care denunţă intenţia autorităţilor israeliene de a organiza alegeri municipale în teritoriile iordaniene ocupate de Israel. © HELSINKI. — Stefan Staniszewski, director în Ministerul polonez al Afacerilor Externe, a avut convorbiri cu secretarul de stat al Ministerului de Externe finlandez, Richard Totterman, pe tema relaţiilor polono—finlandeze şi a pregătirilor conferinţei general-europene privind securitatea şi colaborarea — transmite agenţia P.A.P. PEKMN. — Agenţia China Nouă anunţă că guvernul R. P. Chineze şi guvernul Republicii Ghana au convenit, in urma unor convorbiri prieteneşti purtate de reprezentanţi ai celor două părţi, să reia relaţiile diplomatice. Acordul survenit are valabilitate imediată, cele două tari urmînd să facă schimb de ambasadori cit mai curînd posibil. — TRIPOLI. — Preşedintele Voltei Superioare, Sangoule Lamizana, care întreprinde o vizită oficială la Tripoli, a avut marţi întrevederi cu preşedintele Consiliului Comandamentului Revoluţiei din Libia, Moamer El Gedafi. Şefii celor două state au semnat cu acest prilej acorduri de cooperare tehnică şi culturală între Volta Superioară şi Libia. © MOSCOVA. — Alexei Kosighin, preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., l-a primit marţi pe Bohuslav Chnoupek, ministrul afacerilor externe al R. S. Cehoslovace, aflat în vizită la Moscova. Cu acest prilej, a avut loc o convorbire la care au fost examinate probleme privind dezvoltarea şi adîncirea prieteniei şi colaborării. ® BRAZZAVILLE. — în baza unui decret emis de preşedintele Republicii Populare Congo, Marien N’Gouabi. la Brazzaville a fost instituit, la 28 februarie, un tribunal militar republican, care va judeca pe autorii tentativei eşuate de lovitură de stat militară de la 22 februarie a. c. — anunţă agenţiile TASS şi France Presse. © ATENAV— Ziarul „Ta Nea" de marţi informează că un tribunal din Atena a condamnat pe Stefanos Papagheogakis şi Iraklis Boxatsidis la cite opt luni închisoare, sub acuzaţia de a fi desfăşurat activităţi ilegale în cadrul organizaţiei din Atena a Partidului Comunist din Grecia (Interior). @ MÜNCHEN. — în faţa unui tribunal din München a început procesul a trei foşti ofiţeri SS — Karl Finger, Siegfried Schuchart şi Theodor Lipp — acuzaţi de a fi ucis, în perioada ianuarie 1941—ianuarie 1943, mai multe mii de evrei într-o zonă din sudul U.R.S.S. © BRUXELLES. — Cei 3.500 de funcţionari din întreprinderile petroliere belgiene, care au început săptămîna trecută o grevă limitată, revendicînd îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă, au hotărît să continue acţiunea lor pe timp nelimitat. Redacţia şi administraţiai Tg.-Mureş, Piaţa Eroilor Sovietici nr. 3, a telefoanei 1.16.88 şi 1.16.89. Abonamentele se fac la oficiile poştale, factorii poştali şi difuzorii voluntari din întreprinderi şi instituţii. (Poparui întreprinderea Poligrafică Tg.-Mureş, Comanda nr. 305. " 40 372 .I PREZENŢE ROMÂNEŞTI BERLIN 29 — Corespondentul Agerpres, Ştefan Deju, transmite: La Invitaţia Ministerului Agriculturii, Economiei Forestiere şi Alimentare al R.D. Germane, o delegaţie a Ministerului Agriculturii, Industriei Alimentare şi Apelor al Republicii Socialiste România, condusă de Ion Ceauşescu, secretar general al ministerului, se află în R.D.G., pentru tratative în vederea încheierii planului de colaborare bilaterală în domeniul agricol pe anul 1972. La 29 februarie, delegaţia română a avut o întrevedere cu dr. Erwin Neu, vicepreşedinte al Consiliului Agricol al R.D.G.; cu acest prilej a avut loc un schimb de informaţii în legătură cu dezvoltarea agriculturii în cele două ţări. SOFIA 29 — Corespondentul Agerpres, Constantin Amariţei, transmite: Marţi, la ambasada română din Sofia au fost înmînate diplome şi medalii unui număr de 40 de pasionaţi colecţionari bulgari participanţi la Expoziţia filatelică „Balcanfila III“, organizată la Bucureşti. Au fost de faţă prof. Stoiciko Hristov, preşedintele Uniunii filateliştilor bulgari, funcţionari din Ministerul Afacerilor Externe şi Ministerul Informaţiilor şi Comunicaţiilor, ziarişti bulgari. A fost prezent Nicolae Blejan, ambasadorul României la Sofia. HAGA 29 (Agerpres). — La Utrecht s-a deschis cea de a 28-a ediţie a Tîrgului internaţional de primăvară pentru bunuri de consum. România este prezentă la această manifestare cu un pavilion în care sunt expuse o gamă variată de confecţii, tricotaje, mobilă, produse de artizanat, covoare, încălţăminte, împletituri, articole de sticlărie, ceramică şi altele. La deschiderea oficială au fost prezenţi George Elian, ambasadorul României în Olanda, şi alţi membri ai ambasadei. încă din prima zi, exponatele româneşti s-au bucurat de o apreciere deosebită din Dimon specialiştilor şi vizitatorilor. Zilele trecute a apărut, în colecţia „Archaeologia Mundi“ a cunoscutei edituri franco-elveţiene „Nagel“, volumul „România“ semnat de academicienii Emil Condurachi şi Constantin Daicoviciu. Fiind cel de-al 20-lea titlu din colecţia ce a făcut cunoscut unui larg cerc de cititori valoroase studii despre culturile străvechi din Grecia, China, Egipt, India, Peru, Iran, Japonia, Mexic, Italia, Franţa etc., volumul „România“ prezintă, în limbile franceză, engleză şi germană (250 de pagini, 196 de fotografii din care 83 în culori, hărţi, planuri etc.), evoluţia civilizaţiilor vechi din ţara noastră, constituind o reuşită ştiinţifică şi artistică de înalt prestigiu. (Agerpres) IIIIIIIIIIIIIIIIIII