Steaua Roşie, mai 1972 (Anul 23, nr. 103-127)

1972-05-03 / nr. 103

PAGINA 4 STEAUA ROȘIE Sărbătorirea peste zilei de 1 Mai hotare MOSCOVA 1 — Corespondentul Agerpres, L. Duţă, transmite, în Piaţa Roşie din Moscova a avut loc demonstraţia oamenilor muncii, consacrată Zilei solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. La tribuna mausoleului au luat loc Leonid Brejnev, secretar general al C.C. al P.C.U.S., Nikolai Podgornîi, preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., Alexei Kosîghin, preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., alţi conducători de partid şi de stat sovietici. In tribunele rezervate oaspeţilor din străinătate se aflau delegaţiile sosite la sărbătorirea zilei de 1 Mai în Uniunea Sovietică, printre care şi o delegaţie a Consiliului Central al U.G.S.R. In cuvîntarea rostită de la tribuna mausoleului Lenin, N. V. Podgornîi, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C.U.S., preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., a subliniat marile succese cu care oamenii sovietici au întîmpinat sărbătoarea muncii. El a transmis, de asemenea, salutul P.C.U.S. şi al poporului sovietic popoarelor din ţările socialiste, partidelor comuniste şi muncitoreşti, clasei muncitoare din ţările capitaliste, popoarelor care luptă pentru eliberarea naţională şi progres social din întreaga lume. Mitinguri şi demonstraţii au avut loc, de asemenea, în alte mari oraşe şi în capitalele republicilor unionale. ★ BELGRAD 2. — Corespondentul Agerpres, George Ionescu, transmite: Sărbătorirea zilei de 1 Mai a prilejuit o mare diversitate de manifestări în capitala Iugoslaviei, ca şi în întreaga ţară. Pentru rezultate remarcabile obţinute în producţie, numeroase colective şi lucrători din domeniile economiei, ştiinţei, culturii şi tehnicii au fost distinşi cu diferite premii. Manifestările de 1 Mai au fost inaugurate de tradiţionalul concert-spectacol în aer liber, desfăşurat la intrarea în Palatul Adunării Federale. Un alt moment dedicat Zilei de 1 Mai l-a constituit adunarea populară din centrul industrial Titovo Ujiţe, prilejuită de sosirea „Ştafetei tineretului", care, de mai multe zile, străbate diferite regiuni ale ţării, pentru a se încheia la 25 mai, Ziua tineretului. ★ WASHINGTON (Agerpres). — Intr-un apel adresat poporului american cu prilejul Zilei de 1 Mai, Henry Winston, preşedintele naţional al P.C. din S.U.A., şi Gus Hali, secretar general al partidului, au relevat că, în momentul de faţă, este necesară intensificarea luptei oamenilor muncii din S.U.A. pentru a determina guvernul american să pună capăt agresiunii împotriva poporului vietnamez. * RAWALPINDI 2 (Agerpres). — Pentru prima dată în istoria Pakistanului, Ziua solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii — 1 Mai — a fost marcată anul acesta, ca sărbătoare de stat. In capitalele celor patru provincii ale ţării — Lahore, Karaci, Quetta şi Peshawar — au avut loc, cu acest prilej, demonstraţii şi mitinguri de masă. Intr-un apel adresat naţiunii, preşedintele Pakistanului, Zulfikar An Bhutto, i-a chemat pe oamenii muncii să depună eforturi pentru reorganizarea statului pe baze noi. ★ BUDAPESTA 1 — Corespondentul Agerpres, Al. Pintea, transmite: Oraşele şi satele Ungariei, îmbrăcate în haine festive, au cunoscut luni animaţia marilor sărbători populare. In mai toate localităţile ţării, în ziua de 1 Mai au avut loc manifestaţii, mari adunări şi serbări populare, numeroase manifestări cultural-artistice şi sportive de masă. La Budapesta a avut loc o mare demonstraţie a oamenilor muncii, la care au asistat tovarăşii Janos Kadar, Losonczi Pal, Jeno Fock şi alţi conducători de partid şi de stat ungari. Ampla demonstraţie a oamenilor muncii a fost deschisă de colectivele întreprinderilor fruntaşe în cadrul întrecerii socialiste, care recent au fost distinse cu Steagul Roşu de întreprinderi fruntaşe pe ţară. • DELHI (Agerpres). — Cu prilejul Zilei de 1 Mai, Consiliul Naţional al Partidului Comunist din India a adresat poporului indian chemarea de a-şi intensifica eforturile în vederea înfăptuirii unor transformări social-economice profunde, menite să ducă la progresul ţării. Clasa muncitoare indiană, parte integrantă a mişcării muncitoreşti internaţionale — se arată în chemare — se pronunţă pentru un front unit împotriva imperialismului, neocolonialismului şi capitalului monopolist. SOFIA 1 — Corespondentul Agerpres, C. Amarţiei, transmite: Cu ocazia sărbătoririi zilei de 1 Mai, la Sofia a avut loc, în Piaţa 9 Septembrie, manifestaţia oamenilor muncii din capitala bulgară. La tribuna oficială erau prezenţi Todor Jivkov, prim-secretar al C.C. al P.C. Bulgar, preşedintele Consiliului de Stat al R.P. Bulgaria, ceilalţi conducători de partid şi de stat bulgari. Tot aici se aflau şi delegaţiile de peste hotare invitate de Consiliul Central al Uniunii Sindicatelor Bulgare, printre care şi o delegaţie a Consiliului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din România. PRAGA 1 — Corespondentul Agerpres, C. Prisăcaru, transmite: Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc a găsit poporul cehoslovac angajat pe frontul larg al activităţii de îndeplinire a directivelor actualului plan cincinal. Tradiţionala demonstraţie a populaţiei capitalei cehoslovace a avut loc în Piaţa Vaclavske. In tribuna oficială se aflau Gustav Husak, Ludvig Svoboda, Lubomir Strougal şi ceilalţi conducători de partid şi de stat. La mitingul oamenilor muncii din Praga, a luat cuvîntul Gustav Husak, secretar general al C.C. al P.C. din Cehoslovacia. VARŞOVIA 1 — Corespondentul Agerpres, I. Dumitraşcu, transmite, într-o atmosferă de însufleţire, optimism şi bucurie a fost sărbătorită la Varşovia şi în alte oraşe poloneze Ziua internaţională a muncii. La Varşovia, în tribuna oficială, instalată în faţa Palatului culturii şi ştiinţei, au luat loc reprezentanţii conducerii de partid şi de stat în frunte cu Edward Gierek, Henryk Jablonski şi Piotr Jaroszewicz, care au asistat la manifestaţia locuitorilor capitalei poloneze, tineri şi vîrstnici, veterani ai mişcării revoluţionare şi muncitoreşti, tineri muncitori, studenţi şi elevi, reprezentanţi ai unităţilor de producţie din Varşovia. In cuvîntarea rostită cu acest prilej, Edward Gierek, prim-secretar al C.C. al P.M.U.P., a scos în evidenţă participarea activă, entuziastă a întregului popor la realizarea neabătută şi consecventă a sarcinilor trasate de congresul al 6-lea al partidului în vederea întăririi şi dezvoltării continue a Poloniei socialiste. BERLIN 1. — Corespondentul Agerpres, St. Deju, transmite: In marea Piaţă Marx-Engels din Berlin, a avut loc demonstraţia de 1 Mai a locuitorilor capitalei R.D.G. în tribuna oficială au luat loc Erich Honecker, prim-secretar al C.C. al P.S.U.G., Walter Ulbricht, preşedintele Consiliului de Stat al R.D.G., Willi Stoph, preşedintele Consiliului de Miniştri al R.D.G., şi alţi conducători ai R.D. Germane, precum şi delegaţiile sindicale de peste hotare printre care o delegaţie a Consiliului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din România. Herbert Warnke, membru al Biroului Politic al C.C. al P.S.U.G., preşedintele Uniunii Sindicatelor libere germane, a rostit o cuvântare. A urmat o paradă militară şi demonstraţia oamenilor muncii. Demonstraţii şi serbări populare consacrate zilei internaţionale a oamenilor muncii au avut loc şi în alte localităţi ale Republicii Democrate Germane. ULAN BATOR ( Agerpres). — în capitala Republicii Populare Mongole a avut loc la 1 Mai un mare miting şi o demonstraţie a oamenilor muncii desfăşurate cu prilejul sărbătoririi Zilei solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii. La tribuna oficială se aflau Jumjaaghiin Tedenbal, prim-secretar al C.C. al P.P.R.M., preşedintele Consiliului de Miniştri al R.P. Mongole, şi alţi conducători de partid şi de stat. La mitingul din Piaţa Suhe-Bator a luat cuvîntul S. Lavsan, membru al Biroului Politic al C.C. al P.P.R.M., prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, care a evocat succesele obţinute de oamenii muncii în îndeplinirea planului cincinal de dezvoltare a economiei naţionale. ★ OSLO 2 (Agerpres). — Cu ocazia zilei de 1 Mai, organizaţiile norvegiene de luptă împotriva aderării Norvegiei la Piaţa comună au organizat, la Oslo, o demonstraţie la care au participat peste 20.000 persoane. După cum anunţă postul de radio oficial norvegian, această manifestaţie a fost una din cele mai importante din câte s-au organizat în ţară după cel de-al doilea război mondial. PEKMN 2 (Agerpres). — Cu prilejul Zilei solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii, în Parcul din incinta Palatului de vară, Parcul de cultură al muncitorilor şi în alte locuri de odihnă din capitala Republicii Populare Chineze au avut loc serbări populare şi manifestări sportive, la care au participat muncitori, membri ai comunelor populare, comandanţi şi ostaşi ai Armatei populare de eliberare, ai gărzilor roşii, funcţionari, intelectuali, tineri ţărani şi muncitori — anunţă Agenţia China Nouă. La festivităţi au luat parte Ciu En-lai, premierul Consiliului de Stat al R.P. Chineze, alţi conducători de partid şi de stat. Au participat, de asemenea, peste 4.000 de invitaţi de peste hotare, între care şi delegaţia guvernamentală militară română, condusă de tovarăşul Emil Bodnaraş, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România + TOKIO 1. — Corespondentul Agerpres, FI. Tutu, transmite: Pe colinele Yoyogi, în capitala niponă, a avut loc un mare miting consacrat zilei de 1 Mai, organizat de centralele sindicale japoneze. La tribună erau prezenţi conducători ai sindicatelor şi ai unor partide japoneze, printre care Sanzo Nosaka, preşedintele C.C. al Partidului Comunist din Japonia, Tomomi Narita, preşedintele Partidului Socialist, T. Asai, vicepreşedinte al partidului Komeito, şi Ikko Kasuga, preşedintele Partidului Socialist Democratic. In cuvîntul rostit la miting, Sanzo Nosaka, preşedintele C.C. al P C.J., a condamnat agresiunea imperialistă în Vietnam, bombardamentele americane asupra R.D.V. Pe de altă parte, el a arătat că pentru apărarea intereselor celor ce muncesc este necesară formarea unui front unit al forțelor democratice japoneze. ★ ALGER 1 — Corespondentul Agerpres, C. Benga, transmite: Aniversarea Zilei de 1 Mai a fost marcată în Algeria de manifestaţii şi demonstraţii ale oamenilor muncii în capitală, la Oran, Constantine şi în alte oraşe ale ţării, desfăşurate sub semnul hotărîrii de a continua lupta pentru consolidarea independenţei politice şi economice a ţării, pentru dezvoltarea ei multilaterală, împotriva colonialismului, neocolonialismului şi imperialismului. La Alger în faţa a peste 15.000 de oameni ai muncii care au defilat apoi în faţa tribunei oficiale, a luat cuvîntul preşedintele Houari Boumediene care a evocat pe larg momentele importante ale luptei oamenilor muncii algerieni pentru cucerirea independenţei naţionale şi asigurarea independenţei economice a ţării. * CAIRO (Agerpres). — In oraşul Alexandria a avut loc, cu prilejul Zilei internaţionale a oamenilor muncii, un mare miting, la care a luat cuvîntul Anwar Sadat, preşedintele Republicii Arabe Egipt şi preşedinte al Uniunii Socialiste Arabe, informează agenţia M.E.N. Şeful statului a declarat, în faţa celor 50.000 de participanţi la miting că poporul egiptean a obţinut succese mari pe plan economic şi social. Evocînd situaţia din Orientul Apropiat, preşedintele Anwar Sadat a criticat Administraţia S.U.A., care — a spus el — a zădărnicit eforturile pentru traducerea în viaţă a rezoluţiei Consiliului de Securitate din 22 noiembrie 1967, activitatea misiunii Jarring şi a împiedicat alte iniţiative de soluţionare paşnică a situaţiei din zonă. ★ HANOI 2 (Agerpres). — La Hanoi a avut loc, luni, un miting consacrat zilei de 1 Mai, la care au participat reprezentanţi ai C.C. al Partidului celor ce Muncesc din Vietnam, ai Adunării Naţionale, ai guvernului, ai Frontului Patriei, ai organizaţiilor de masă şi ai unităţilor militare distinse cu titlul de Erou, transmite agenţia V.N.A. In prezidiu au luat loc Truong Chinh, preşedintele Comitetului Permanent al Adunării Naţionale, Fam Van Dong, primul ministru al R.D. Vietnam, Vo Nguyen Giap, viceprim-ministru şi ministru al apărării naţionale, Nguyen Duy Trinh, viceprim-ministru şi ministru al afacerilor externe, Le Thanh Tghi, viceprim-ministru, Hoang Quoc Viet, preşedintele Federaţiei Sindicatelor din Vietnam, alte personalităţi. Luînd cuvîntul, Hoang Quoc Viet a evocat marile succese obţinute de poporul vietnamez şi de celelalte popoare ale Indochinei în lupta împotriva agresiunii imperialiste. TIRANA 2 (Agerpres). — In întreaga Albanie au avut loc numeroase manifestări consacrate zilei de 1 Mai, transmite agenţia A.T.A. La Tirana, pe Bulevardul Martirilor Naţiunii, s-a desfăşurat o mare manifestaţie a oamenilor muncii. în tribuna centrală au luat loc Enver Hodja, prim-secretar al C.C. al Partidului Muncii din Albania şi alţi conducători de partid şi de stat albanezi, delegaţii sindicale de peste hotare. A fost prezentă o delegaţie a Uniunii Generale a Sindicatelor din România. In numele C.C. al P.M.A., al Consiliului de Miniştri şi al Consiliului Central al Sindicatelor din Albania, Rita Marko, preşedintele C.C.S., a adresat un salut oamenilor muncii din capitală şi din întreaga ţară, cu ocazia zilei de 1 Mai. ★ RONN 2 — Trimisul special Agerpres, Vasile Crişu, transmite: Tradiţionala sărbătoare a solidarităţii celor ce muncesc, 1 Mai, s-a desfăşurat în R.F.G. sub semnul afirmării puternice a sprijinului pentru ratificarea tratatelor cu Uniunea Sovietică şi Polonia, a dorinţei exprimate de largi pături ale populaţiei vest-germane de continuare a procesului de normalizare a relaţiilor R.F.G. cu alte ţări. La Essen, Hamburg, Köln, München, Bonn, Dortmund şi în alte numeroase oraşe ale R.F.G. au avut loc mari manifestaţii la care au luat parte mii de oameni ai muncii din întreprinderi şi instituţii, intelectuali, tineri. La Dortmund, în cadrul unei manifestări de mari proporţii, a luat cuvîntul cancelarul Willy Brandt, care a subliniat că interesele R.F.G. cer ca, în legătură cu „tratatele răsăritene“, să se ia în scurt timp o hotărîre pozitivă. Willy Brandt a participat, de asemenea, la o manifestaţie organizată la Essen. în cuvîntul rostit în faţa demonstranţilor, cancelarul vest-german a afirmat că, dacă opoziţia îşi va reexamina poziţia faţă de tratatele încheiate de R.F.G. cu U.R.S.S. şi Polonia, el nu numai că ar saluta acest fapt, dar şi ar sprijini U.C.D.—U.R.S. în această acţiune. „Cine intenţionează astăzi, la 27 de ani de la sfîrşitul războiului, să lase în suspensie probleme ce pot fi rezolvate, fără a putea oferi o alternativă — a spus Willy Brant —, acela este rupt de realităţi şi se sustrage de la datoria de a lăsa tinerei generaţii o moştenire politică temeinică“. ★ DAMASC 2 (Agerpres). — Poporul sirian a marcat ziua de 1 Mai printr-o serie de festivităţi, desfăşurate în întreaga ţară. Una din manifestările centrale a constituit-o darea în funcţiune a marii uzine de îngrăşăminte azotoase din oraşul Homs. Luînd cuvîntul la mitingul organizat cu acest prilej, preşedintele Republicii, Hafez Assad, i-a felicitat pe muncitorii sirieni şi a relevat contribuţia lor substanţială la înfăptuirea prefacerilor înnoitoare din ţară şi la consolidarea economiei naţionale. ■AROMA 2 (Agerpres). — Demonstraţii cu prilejul Zilei de 1 Mai au avut loc în toate marile oraşe italiene. Ele au fost organizate de Partidul comunist, de cele trei mari centrale sindicale şi alte formaţiuni politice. Participanţii au dansat apeluri la vigilenţă împotriva reînvierii fascismului, la luptă pentru apărarea libertăţilor democratice şi constituţionale, pentru satisfacerea revendicărilor oamenilor muncii. La Roma, preşedintele Republicii, Giovanni Leone, a înmînat unor oameni ai muncii distincţia „Steaua Meritului Muncii". Declaraţiile consilierului special al R.D. Vietnam la Conferinţa cvadripartită de la Paris PARIS 2 (Agerpres). Intr-o declaraţie făcută la sosirea sa la Paris, Le Duc Tho, consilier special al delegaţiei R.D. Vietnam la Conferinţa cvadripartită în problema Vietnamului, a arătat că, deşi lucrările conferinţei se desfăşoară de patru ani, nu s-a înregistrat pînă acum nici un progres. Cauza principală a acestui fapt o constituie refuzul părţii americane de a duce în mod serios tratative, precum şi promovarea politicii de „vietnamizare“ a războiului. „Am sosit la Paris, a declarat Le Duc Tho, pentru a continua, împreună cu ministrul Xuan Thuy, convorbirile cu Statele Unite la Conferinţa cvadripartită asupra vietnamului, în scopul de a găsi o soluţie justă şi echitabilă pentru problema vietnameză. Cerem ca Statele Unite să pună capăt bombardamentelor asupra R.D. Vietnam şi să respecte angajamentul asumat de a înceta complet şi necondiţionat bombardarea teritoriului R.D. Vietnam.“ Cerem părţii americane să fixeze o dată limită pentru retragerea grabnică din Vietnamul de Sud a tuturor trupelor americane şi ale aliaţilor S.U.A. Dorim, a declarat Le Duc Tho, ca militarii americani capturaţi să se poată întoarce în patria lor şi să-şi revadă familiilecît mai curind posibil. Pentru o reglementare paşnică urgentă a problemei vietnameze, Statele Unite trebuie să manifeste o atitudine de bunăvoinţă, răspunzînd pozitiv la cererile juste şi rezonabile ale populaţiei sud-vietnameze. Ele trebuie să renunţe la „vietnamizarea“ războiului, care este de pe acum sortită eşecului. Numai astfel se va putea restabili rapid pacea, in interesul poporului vietnamez, al poporului american, al păcii în lume. în ceea ce ne priveşte, a declarat Le Duc Tho, am manifestat întotdeauna o atitudine serioasă şi de bunăvoinţă cu scopul de a găsi cît mai grabnic soluţia paşnică a problemei vietnameze. Calea de reglementare a problemei vietnameze, a spus el, trebuie să fie cea a negocierilor. Dacă S.U.A. persistă în politica lor de „vietnamizare“ a războiului, violînd angajamentele asumate de a înceta bombardarea teritoriului R.D. Vietnam, ele nu vor izbuti decît să ridice obstacolele în calea progresului conferinţei de la Paris și să prelungească războiul. luptele In Vietnamul de sud VIETNAMUL DE SUD 2 (Agerpres). — După ce au fost obligate să se retragă din oraşul Quang Tri, forţele saigoneze încearcă să constituie o nouă linie provizorie de apărare pe malul rîului My Chan, la aproximativ 18 km de localitatea părăsită. Trimisul special al agenţiei France Presse, care s-a deplasat în regiunea Quang Tri după eşecul suferit de forţele marionetă, transmite că şoseaua nr. 1, care duce spre oraşul Hue, prezintă spectacolul unei retrageri precipitate. Mii de militari din a treia divizie saigoneză, care este practic dezintegrată, se retrag spre sud. Unii dintre ei şi-au aruncat pînă şi încălţămintea şi armele pentru a putea merge mai repede. Unii militari saigonezi ameninţă cu armele şoferii de autocamioane şi maşini blindate, pentru a-i obliga să-i îmbarce în maşini. ★ SAIGON 2 (Agerpres). — După cum relatează ziarul saigonez „Chinh Luan", generalul Hoang Xuan Lam, comandantul primei regiuni militare, care purta răspunderea pentru sectorul Quang Tri, a fost demis şi rechemat la Saigon în urma retragerii trupelor saigoneze din acest oraş, sub presiunea forțelor patriotice. Bonn întrevedere W. Brandt — R. Barzel BONN 2 (Agerpres). — Cancelarul R.F. a Germaniei, Willy Brandt, a avut luni seara o întrevedere cu şeful opoziţiei creştin-democrate din Bundestag, Rainer Barzel, informează agenţia D.P.A. Cu această ocazie, s-a căzut de acord să se propună Bundestagului amînarea şedinţei de la 3 mai, în cadrul căreia urma să aibă loc cea de-a doua lectură a tratatelor încheiate de R.F. a Germaniei cu U.R.S.S. şi Polonia, precum şi votul asupra ratificării lor. Totodată, Willy Brandt şi Rainer Barzel au căzut de acord să reia, miercuri, convorbirile începute, la sugestia șefului guvernului, la 28 aprilie, în vederea clarificării punctelor de vedere în legătură cu o serie de aspecte ale politicii interne și externe a R.F. a Germaniei. Prezenţe româneşti HAVANA 2 — Corespondentul Agerpres, Victor Stamate, transmite: La Şcoala „Hermanas Giralt“ din Havana a avut loc o adunare festivă consacrată împlinirii a 23 de ani de la crearea organizaţiei de pionieri din România. La adunare au luat cuvîntul Felicia Fernandez, responsabila naţională a Consiliului Naţional al Pionierilor din Cuba, şi Constantin Eftimie, ataşat cultural al ambasadei române. A urmat un program artistic susţinut de elevii şcolii, DELHI 2 (Agerpres). Sub auspiciile Consiliului indian pentru relaţii culturale, la Delhi s-a deschis Expoziţia de grafică militantă românească. La inaugurarea expoziţiei, care cuprinde peste 50 de lucrări, au luat parte dr. G. S. Chillon, preşedintele Camerei Inferioare a Parlamentului indian, membri ai Consiliului indian pentru relaţii culturale, şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi la Delhi şi alţi membri ai corpului diplomatic, oameni de cultură şi artă, ziarişti. Cu prilejul acestei manifestări, au rostit scurte cuvîntări dr. G.S. Chillon şi ambasadorul Republicii Socialiste România în India, Petre Tănăsie, care au subliniat rolul acestei expoziţii în mai buna cunoaştere reciprocă a celor două popoare. Expoziţia va rămîne deschisă timp de 10 zile, după care va fi prezentată şi în alte oraşe indiene. Negocierile S.A.L.T. WASHINGTON 2 (Agerpres). — Șeful delegației S.U.A. la convorbirile sovieto-americane în problema limitării înarmărilor strategice, GerardSmith, a părăsit Washingtonul îndreptîndu-se spre Helsinki, unde are loc actuala rundă de negocieri SALT. După cum a declarat un purtător de cuvînt al Casei Albe, Gerard Smith a participat, înainte de plecare, la o întrunire prezidată de preşedintele Richard Nixon şi la care au mai fost prezenţi secretarul de stat, William Rogers, ministrul apărării, Melvin Laird, consilierul prezidenţial Henry Kissinger și amiralul Thomas Moorer, șeful Statului Major. Din lumea capitalului SPANIA MADRID 2 (Agerpres). Luni după-amiază au avut loc, în mai multe cartiere ale capitalei spaniole, manifestaţii ale oamenilor muncii, tineretului şi studenţilor. Demonstranţii purtau drapele roşii şi scandau lozinci în favoarea democraţiei. Poliţia a intervenit, operînd arestări. Potrivit agenţiei France Presse, peste 100 de tineri au fost arestaţi. Întregul cartier Atocha din centrul Madridului — unde, prin tradiţie, se desfăşoară demonstraţii la chemarea organizaţiilor sindicale şi partidelor politice nerecunoscute de oficialităţi — a fost împînzit de forţele de poliţie. Un grup de manifestanţi a pornit, însă, chiar din acest cartier. Demonstranţii s-au reunit, de asemenea, în cartierul muncitoresc Vallecas, în cartierul Cuatro Caminos, pe strada Alcala şi în alte zone ale oraşului. MAREA BRITANIE LONDRA 2 (Agerpres). — In Marea Britanie oamenii muncii continuă acţiunile în sprijinul satisfacerii revendicărilor lor privind îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă şi muncă. Astfel, Sindicatul salariaţilor metroului londonez a anunţat că, în cazul în care administraţia nu va da curs cererilor formulate de muncitori, începînd de la 8 mai, toţi cei 20.000 de membri ai săi vor declanşa o grevă. Pe de altă parte, Sindicatul muncitorilor din transporturi a cerut forului sindicat suprem al ţării, Uniunea Sindicatelor Britanice (T.U.C.), convocarea unui congres extraordinar pentru a clarifica strategia sindicatelor faţă de Tribunalul pentru reglementarea relaţiilor în industrie. După cum se ştie, tribunalul a luat recent o serie de măsuri antimuncitoreşti, între care suspendarea, pe timp de 14 zile, a grevei muncitorilor feroviari şi amendarea Sindicatului muncitorilor din transporturi pentru acţiunea revendicativă a docherilor din Liverpool. în semn de protest faţă de aceste măsuri, cei 2.000 de docheri din marele port britanic Southampton au declarat, luni o grevă de 24 de ore, alte acţiuni de solidaritate cu lupta muncitorilor din Liverpool fiind organizate în majoritatea centrelor portuare din ţară. STATELE UNITE ALE AMERICII WASHINGTON 2 (Agerpres). — Departamentul Muncii al S.U.A. a anunţat că peste o treime din cele 150 de mari zone urbane americane erau afectate în luna aprilie de un şomaj de cel puţin şase la sută din forţa de muncă locală. Cel mai mare procent, 12,8 , a fost înregistrat în New Britain,statul Connecticut. — CAMBODGIA — O demonstrație în provincia Kompot de solidaritate cu Armata de eliberare, împotriva intervenției americano-saigoneze în Cambodgia. FORMAREA UNUI TRIUMVIRAT ÎN NICARAGUA MANAGUA 2 (Agerpres). Generalul Anastasio Somoza, şeful statului Nicaragua, a predat puterea executivă unui triumvirat, după expirarea, la 1 Mai, a mandatului prezidenţial de cinci ani, informează agenţia United Press International. Fostul preşedinte păstrează în continuare funcţiile de conducător al forţelor armate şi de lider al Partidului liberal. Triumviratul — format din doi membri ai Partidului liberal, de guvernămînt, care deţin toate posturile din cabinet, şi Fernando Aguero, şeful Partidului conservator —i va conduce țara pînă la următoarele alegeri prezidențiale. Redacţia şi administraţia. Ing.-Mureş, Piaţa Eroii«» Sovietici nr. 3. Telefoane: 1.16.88 , 1.16.89. Abonamentele se fac la oficiile poştale, factorii poştali şi difuzorii voluntari din întreprinderi şi instituţii. Tiparur: întreprinderea Poligrafică Tg.-Mureş, Comanda nr. 421. * 40 372