Steaua Roşie, iunie 1972 (Anul 23, nr. 128-153)

1972-06-01 / nr. 128

PAGINA 4 STEAUA ROȘIE Ratificarea de către Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S. a tratatului sovieto-vest-german MOSCOVA 31 (Agerpres). După cum relatează agenţia TASS, la 31 mai, a avut loc şedinţa Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. consacrată ratificării tratatului dintre U.R.S.S. şi RF a Germaniei. La şedinţă au participat L. I. Brejnev, secretar general al C.C.al P.C.U.S.. N. V. Podgornîi, preşedintele Prezidiului Sovietului Suprerrt al U.R.S.S., l.iînd cuvîntul, Andrei Gromîko, ministrul afacerilor externe, a relevat că tratatul creează baza politică şi, juridică necesară pentru o bună vecinătate şi colaborare paşnică, reciproc avantajoasă, între Uniunea Sovietică şi R.F. a Germaniei. Trebuie subliniat, a spus el, că tratatul din 12 august 119701 nu este îndreptat împotriva unor terţe state, şi nu afectează acordurile încheiate anteriorde părţi. • Mihai Suslov, preşedintele Comisieipentru afacerile externe a Sovietului Uniunii, a arătat că, analizînd tratatul, comisiile pentru afacerile externe ale Sovietului Uniunii şi Sovietului Naţionalităţilor au recomandat ratificarea lui. A luat apoi cuvîntul Nikolai Podgornîi, care a arătat că tratatul fixează în mod clar inviolabilitatea prezentă şi viitoare a graniţelor europene, inclusiv a graniţei de vest a Poloniei pe Oder-Neisse şi a graniţei dintre R.F.G. şi R.D.G. O importanţă mare o prezintă articolul din tratat privind renunţarea la ameninţarea cu forţa sau folosirea ei în relaţiile reciproce dintre U.R.S.S. şi RIF.G. „Prin Tratatul de la Moscova se creează noi posibilităţi importante pentru dezvoltarea relaţiilor bilaterale dintre U.R.S.S. şi R.F. a Germaniei. In această direcţie, în ultimul timp, s-au conturat schimbări esenţiale". Intrarea în vigoare a tratatelor U.R.S.S. şi Poloniei cu R.F.G. deschide calea spre realizarea acordului cvadripartit privind Berlinul occidental, a unei serii de acorduri importante între R.F.G. şi R.D.G., a spus apoi N. Podgornîi. In încheiere, Prezidiul Sovietului Suprem al U.R.S.S. a adoptat în unanimitate Decretul privind ratificarea tratatului dintre U.R.S.S. şi R.F.G., decret care a fost semnat apoi de Nikolai Podgornîi Luptele din Vietnamul de sud VIETNAMUL DE SUD 31 (Agerpres). In ultimele 24 de ore, forţele patriotice din Vietnamul de sud au lansat noi atacuri în zona oraşului Kontum, Platourile centrale. Mai multe poziţii saigoneze au fost supuse tirului de rachete şi artilerie al forţelor de eliberare, iar în jurul aeroportului şi într-o serie de cartiere din Kontum s-au semnalat lupte de stradă. Şeful regimului de la Saigon, Thieu, sosit la Kontum intr-o încercare, evident sortită eşecului, de a insufla curaj militarilor saigonezi, a fost nevoit să părăsească oraşul după o vizită de numai 25 de minute. Agenţia de presă „Eliberarea" anunţă că şi în zona şoselei 13, la sud de An Loc, continuă lupte aprige. VIETNAMUL DE SUD 31 (Agerpres). — Ca urmare a ofensivei forţelor armate populare de eliberare din Vietnamul de sud şi a revoltei populaţiei sud-vietnameze împotriva autorităţilor regimului marionetă, peste 100.000 de ţărani din provincia Ca Mau şi-au redobîndit păminturile natale — anunţă agenţia „Eliberarea". Administraţia revoluţionară nou instituită în zonele eliberate a trimis, in aceste regiuni, echipe de cadre ale puterii populare pentru a ajuta populaţia să îşi consolideze situaţia economică şi să reia activitatea productivă. De asemenea, familiilor de ţărani săraci le-au fost repartizate loturi de pămînt arabil. încheierea reuniunii miniştrilor agriculturii din ţările C.E.E. BRUXELLES 31 (Agerpres). Miniştrii agriculturii din ţările membre ale Pieţei comune au încheiat, marţi seara, reuniunea de două zile consacrată revizuirii preţurilor la produsele agricole, în raport cu noile parităţi ale monedelor comunitare şi ale dolarului S.U.A. Potrivit relatărilor agenţiei U.P.I., miniştrii n-au reuşit să ajungă la nici o înţelegere în acest sens. După ce, oficial, Statele Unite au anunţat Fondului Monetar Internaţional noua paritate a dolarului, devalorizat în proporţie de 7,89 la sută, era rîndul ţărilor comunitare să facă acelaşi lucru. Or, guvernul de la Bonn, reprezentat la această reuniune de ministrul agriculturii, Josef Ertl, a declarat că nu intenţionează să oficializeze noua valoare a mărcii pînă nu obţine, în piaţa comună agricolă, garanţii ferme că nealinierea parităţilor monetare nu se va răsfrînge negativ asupra veniturilor fermierilor vest-germani. Delegaţiile ţărilor Beneluxului au declarat, de asemenea, că nu vor anunţaFondului Monetar Internaţional noile parităţi ale monedelor lor, mai înainte de 1 iulie. Problema a rămas în suspensie şi s-a hotărît ca ea să fie rediscutată de miniştrii agriculturii la următoarea reuniune, fixată pentru 19 şi 20 iunie, la Luxemburg. S-a convenit, totodată, ca, în cazul în care tratativele vor eşua şi atunci, problema să fie transferată miniştrilor de finanţe ai comunităţii, care se vor întruni o săptămînă mai tîrziu. După cum se ştie, valoarea unităţii de cont a pieţei comune agricole era echivalentă cu cea a dolarului , înainte de devalorizarea acestuia, ca urmare a hotărîrii adoptate în decembrie 1971 la Washington. Devalorizarea dolarului, precum şi reevaluarea sau devalorizarea unor monede comunitare au dezechilibrat sistemul de preţuri unice în piaţa comună agricolă. Aşa se explică faptul că, începînd din luna mai 1971, cînd a fost reevaluată marca vest-germană, sistemul preţurilor unice n-a mai funcţionat. Fermierii din ţările C.E.E., ale căror monede au fost reevaluate (R F. a Germaniei, Olanda, Belgia şi Luxemburg), vor înregistra pierderi substanţiale în veniturile lor provenite din vînzarea produselor agricole. Toate încercările ulterioare ale Comisiei C.E.E., miniştrilor agriculturii şi chiar ale Consiliului minsteral al „celor şase", consacrate redresării acestei situaţii, au fost zadarnice. VIETNAMUL IE SUD: Eliberarea orășelului Dong Ha din provincia Quang Tri. BUDAPESTA. Miercuri, la Budapesta au avut loc convorbiri oficiale între delegaţia ungară, condusă de János Kádár, prim-secretar al C.C. al P.M.S.U., şi delegaţia cubaneză, condusă de Fidel Castro, prim-secretar al C.C. al Partidului Comunist din Cuba, prim-ministru al Guvernului Revoluţionar al Republicii Cuba. AMMAN. — Preşedintele Pakistanului, Zulfikar Ani Bhutto, care a întreprins o scurtă vizită la Beirut, a sosit, miercuri, la Amman, — cea de-a cincea etapă a călătoriei sale intr-o serie de ţări arabe şi africane. In timpul celor două zile, cit va rămîne in Iordania, Zulfikar An Bhutto şi regele Hussein, vor trece in revistă relaţiile bilaterale, situaţia din Orientul Apropiat, precum şi poziţia Pakistanului faţă de normalizarea relaţiilor cu India. TEL AVIV. — Trei indivizi înarmaţi, sosiţi marţi seara la Lod, lingă Tel Aviv, la bordul unui avion „Air France", au deschis focul asupra pasagerilor şi a persoanelor care aşteptau pe aeroport — au anunţat surse oficiale israeliene. Potrivit primelor informaţii, 26 de persoane au fost ucise şi 72 rănite, dintre care 15 grav. Un atentator a fost ucis, în urma schimbului de focuri cu forţele israeliene de poliţie, al doilea s-a sinucis, iar cel de-al treilea a fost arestat. BERLIN. — Agenţia A.D.N. anunţă că Federaţia Democrată Internaţională a Femeilor (F.D.I.F.) a dat publicităţii, cu ocazia Zilei internaţionale a copilului — 1 Iunie, un apel în care cheamă la intensificarea solidarităţii cu copiii din Indochina, victime ale unei agresiuni condamnate de lumea întreagă. Apelul atrage atenţia, de asemenea, asupra situaţiei grele a copiilor în coloniile din Africa şi a celor din ţările unde există regim de apartheid. DELHI. — La Delhi au început lucrările reuniunii Consiliului National al Dezvoltării, în competenţa căruia intră problemele legate de elaborarea programelor de reconstrucţie economică a Indiei. In cuvîntarea rostită la deschiderea reuniunii, preşedintele Consiliului, premierul Indira Gandhi, a relevat că una din principalele probleme care stau în prezent în faţa Indiei „o constituie lichidarea sărăciei şi a şomajului". BEIRUT. — Preşedintele Libanului, Suleiman Frangieh, a prezidat prima reuniune a noului guvern libanez, condus de Saeb Salam. In cursul reuniunii, preşedintele Frangieh şi premierul Saeb Salam au insistat asupra atenţiei deosebite pe care guvernul trebuie să o acorde problemelor economice şi sociale. BRUXELLES. — La Bruxelles au luat sfîrşit lucrările Comisiei pentru problemele rasismului şi apartheidului a Consiliului Mondial al Păcii,la care au participat reprezentanţi ai unor organizaţii internaţionale şi ai mişcărilor de eliberare naţională. Comisia a adoptat o rezoluţie în care subliniază că lupta împotriva rasismului constituie o parte integrantă a luptei împotriva colonialismului şi imperialismului. Se propune convocarea, în 1973, a unei conferinţe internaţionale împotriva rasismului. TOKIO. — Ministrul britanic al industriei şi comerţului, John Davies, a sosit, marţi, la Tokio, într-o vizită oficială, pentru a discuta cu guvernul japonez relaţiile economice bilaterale. BELFAST. — Potrivit ultimelor date, publicate la cartierul general al trupelor britanice din Irlanda de Nord, numărul total al pierderilor de vieţi omeneşti, înregistrat în această provincie din august 1969, se ridică, în prezent, la 357. SALISBURY. — Regimul minoritar rasist de la Salisbury a cerut reprezentantului britanic în Rhodesia, Alec Ward, să părăsească teritoriul rhodesian — informează agenţia Associated Press. Comunicatul dat publicităţii în capitala rhodesiană precizează că această măsură a fost luată ca răspuns la respingerea de către guvernul britanic a ultimatumului prin care regimul de la Salisbury a cerut instalarea unui reprezentant al său la Londra. ROMA. — Cea de-a doua zi a lucrărilor celui de-al XVIII-lea Congres international de chirurgie, care se desfăşoară la Roma, a fost consacrată problemei traumatismelor provocate ca urmare a accidentelor de circulaţie. DELHI. — Valul de căldură, care s-a abătut in cursul lunii mai asupra statelor indiene Bihar, Uttar Pradesh, Bengalul de Vest, Orissa şi Andhra Pradesh a provocat, pînă în prezent, moartea a 500 de persoane. Pe de altă parte, în statul Kerala, ploile torenţiale ce au urmat arşiţei, au produs inundaţii. Comunicat comun iraniano-american TEHERAN 31 (Agerpres). — Comunicatul comun iranianoamerican, dat publicităţii la încheierea vizitei efectuate la Teheran de preşedintele Statelor Unite, Richard Nixon, relevă hotărîrea celor două părţi de a coopera în continuare, în diferite domenii. Iranul, subliniază în continuare comunicatul, s-a declarat pregătit şi dispus să coopereze cu vecinii săi pentru stimularea unei atmosfere în care să poată fi asigurate stabilitatea şi progresul în regiunea Golfului Persic. Referitor la relaţiile dintre India şi Pakistan, preşedintele Nixon şi şahinşahul Mohammad Reza Pahlavi Aryamehr şi-au exprimat speranţa că cele două ţări vor găsi căile pentru a ajunge la o soluţionare justă a diferendelor dintre ele, subliniind cu satisfacţie iniţiativa părţilor de a avea reuniuni. Preşedintele Nixon, menţionează comunicatul, l-a informat pe şahinşahul Mohammad Reza Pahlavi Aryamehr despre vizitele pe care le-a întreprins la Pekin şi Moscova. Declaraţia M.A.E. al R.D. Vietnam Ninh Binh, Thanh Hoa, Nnghe An, Ha Tinh, Quang Binh şi zona Vinh Linh, se arată într-o declaraţie a purtătorului de cuvînt al Ministerului Afacerilor Externe al R.D. Vietnam, difuzată de agenţia V.N.A. In acelaşi timp, navele de război ale S.U.A. au bombardat mai multe localităţi de coastă din provinciile Nghe An şi Quang Binh. Aviaţia americană, se arată în declaraţie, a bombardat centre populate, fabrici, gospodării de stat, lucrări de irigaţie, alte obiective economice şi culturale, provocînd numeroase victime în rîndul populaţiei civile. Ministerul Afacerilor Externe al R.D. Vietnam condamnă cu severitate aceste acte de război şi cere Administraţiei americane încetarea minării porturilor nord-vietnameze, a bombardamentelor şi a tuturor celorlalte acte care încalcă suveranitatea şi securitatea R.D. Vietnam. • WASHINGTON 31 (Agerpres). — Un grup de reprezentanţi ai organizaţiei pacifiste americane „Coaliţia populară în apărarea păcii şi dreptăţii", care s-au întors dintr-o călătorie în R.D. Vietnam, au ţinut, la Washington, o conferinţă de presă, în cadrul căreia au criticat bombardamentele aviaţiei americane asupra teritoriului R.D. Vietnam. Ei au relatat despre distrugerea de şcoli şi spitale, grădiniţe de copii şi cartiere de locuit, sate şi plantaţii de orez distruse. HANOI 31 (Agerpres). — Aviaţia Statelor Unite a continuat, la 29 mai, lansarea de mine pentru blocarea portului Vinh, precum și raidurile de bombardament împotriva mai multor regiuni populate din provinciile Quang Ninh. Prelungirea mandatului forţelor O.N.U. în Cipru NAŢIUNILE UNITE 31 (Agerpres). — Intr-un raport prezentat Consiliului de Securitate, secretarul general al O.N.U., Kurt Waldheim, s-a referit la activitatea forţelor O.N.U. în Cipru, în perioada decembrie 1971 — mai 1972. Afirmînd câ nu s-au înregistrat progrese pe linia eliminării confruntării dintre cele două comunităţi, Kurt Waldheim a recomandat prelungirea mandatului forţelor O.N.U. din Cipru pe o perioadă de încă şase luni, respectiv pînă la 1 decembrie a. c. Referindu-se la faptul că reprezentanţii celor două comunităţi din insulă au căzut de acord să reia, în viitorul apropiat, convorbirile intercomunitare, secretarul general al O.N.U. a exprimat speranţa că aceasta ar putea determina reducerea tensiunii şi îmbunătăţirea atmosferei în insulă, făcînd posibilă realizarea de progrese pe calea normalizării situației din Cipru. Pentru aplanarea divergenţelor dintre Guineea şi Senegal MONROVIA 31 (Agerpres). — Comisia de conciliere a Organizaţiei Unităţii Africane, întrunită, în capitala Liberiei, pentru a examina posibilităţile de aplanare a divergenţelor dintre Guineea şi Senegal, a adoptat un proiect de măsuri menite să contribuie la restabilirea bunelor relaţii dintre cele două ţări. In acest sens, se recomandă, în principal, respectarea suveranităţii naţionale şi neintervenţia în afacerile interne, refuzul fiecărei ţări de a servi drept bază de lansare pentru operaţiuni militare, sau de alt gen, ostile celeilalte şi participarea, alături de celelalte state ale Africii, la lupta împotriva duşmanului comun — colonialismul portughez. Documentul adoptat subliniază, în acelaşi timp, importanţa convorbirilor, a stabilirii de contacte şi a tratativelor pentru aplanarea divergenţelor dintre Guineea şi Senegal, ca şi a altor neînţelegeri care mai există între unele state africane. Comisia de conciliere a O.U.A. este alătuită din şefii de stat ai Algeriei, Camerunului, Liberiei, Nigeriei, RepubliciiMali, Etiopiei şi Mauritaniei.. La convorbirile de la Monrovia au luat parte şi preşedinţii Senegalului şi Guineei. Creşerea vertiginoasă a preţului aurului pe pieţele monetare occidentale Preţul aurului continuă să crească vertiginos pe pieţele monetare occidentale. Numai în cursul zilei de marţi, la bursa din Londra s-a înregistrat o sporire de 1,40 dolari la uncia de aur, în tranzacţiile efectuate de bursă încă din momentul deschiderii acesteia. Preţul aurului la Londra a ajuns, astfel, la nivelul record de 59,35 dolari uncia, cu 21,35 dolari mai mult decât preţul oficial stabilit la Washington, în decembrie anul trecut. Niveluri apropiate au fostînregistate şi la celelalte burse, unde Se sesizează — îndeosebi la Zurich şi Paris — o sporire a cererii de metal galben Agenţia U.P.I. informează că experţii monetari occidentali preconizează sporirea preţului aurului pină la 85 de dolari uncia in cursul actualului deceniu, fapt care influenţează piaţa metalului galben. In acelaşi timp, subliniază U.P.I., escaladarea războiului din Vietnam, demisia ministrului de finanţe american, John Connally, ştirile despre noul deficit substanţial înregistrat luna trecută de balanţa comercială a S.U.A. şi cele privind reducerea furnizării de aur sud-african au jucat un rol important în intensificarea spiralei prețului aurului. (Agerpres). Prezenţe româneşti COPENHAGA 31 (Agerpres). Delegaţia economică română, condusă de Constantin Stanciu, adjunct al ministrului comerţului exterior, aflată, începind de la 29 mai, intr-o vizită oficială in Danemarca, la invitaţia guvernului danez, a avut convorbiri la Ministerul Afacerilor Externe asupra explorării unor noi posibilităţi de dezvoltare a relaţiilor economice bilaterale, în conformitate cu condiţiile şi potenţialul actual al economiilor celor două ţări. De asemenea, delegaţia română a purtat convorbiri cu preşedintel« Federaţiei industriaşilor danezi, Hjalmar Kyrsting, precum şi cu membri ai conducerii Camerei de Comerţ a Danemarcei HAGA 31 (Agerpres). Biroul de turism român din Amsterdam, împreună cu Clubul amatorilor de camping din Olanda şi ziarul „Dagblad van Het Oosten“, a organizat în localitatea Nijverdaal o seară românească la care au participat peste 350 persoane — membri ai filialelor clubului din întreaga ţară. Cu această ocazie, s-au prezentat filmele turistice româneşti „Rapsodia română“ şi „Autotur în România“, care s-au bucurat de un deosebit succes. A urmat un concurs cu tema „România — ţară a turismului automobilistic“, câştigătorului oferindu-i-se o călătorie în ţara noastră Sediul Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii din Geneva Italia: DOSARELE ECONOMICE Odată depăşite alegerile italiene din 7 şi 8 mai a. c., care s-au încheiat cu un statu-quo pentru sectoarele de stingă şi centru ale electoratului, au revenit în actualitate presantele deficienţe de natură economică ce confruntă în prezent peninsula. Necunoscute în anii ’60, fisurile au devenit vizibile în jurul lui 1970 şi de atunci au exercitat o acţiune depresivă constantă asupra contextului naţional. Coincizînd în timp, apariţia unei persistente instabilităţi guvernamentale a introdus o coloratură alertă vieţii economico-politice a Italiei, fapt ce a determinat pe numeroşi observatori politici să vorbească despre o „stare de criză“. Blocarea unui mecanism care a dat, totuşi, un număr de probe de eficienţă, cum este cel economic italian, se datorează unui număr destul de mare de factori, interni şi externi, în genere cunoscuţi autorităţilor interesate. Dintre aceştia se detaşează, însă, un grup, care în cadrul unei explicaţii a fenomenului, COMENTARIU deţine o pondere specifică. De atîtea ori amintit, dezechilibrul industrial teritorial este problema cea mai complexă şi cea mai vitală pentru Italia. Intîrzierea cu care s-a abordat eliminarea decalajului între Nord şi Sud, ca de altfel şi între alte regiuni ale ţării, este explicabilă atît prin lipsa unei intenţii şi coordonări ferme, dar şi prin imposibilitatea guvernului de la Roma de a dispune de masivele fonduri necesare unei asemenea întreprinderi. Este adevărat că mari firme şi societăţi precum Fiat, Alfa Romeo, Pirelli, Eni şi-au anunţat intenţia de a implanta filiale In Mezzogiorno, dar măsurile în salturi, realizate cu intermitenţe nu au fost suficiente. Analizaţii nu uită să amintească deseori că, prin masiva migraţie a braţelor de muncă spre „triunghiul nordic industrial" şi spre unele state ale C.E.E., precum R.F.G. şi Franţa, chestiunea economică este dublată de una sociologică (culturală, familială, intelectuală), drept pentru care nu se poate preciza pînă la ce punct circumstanţele , pot fi prevăzute şi controlate. Pe lîngă imprecizia planurilor centrale autohtone, investitorii străini sînt însă opriţi in loc şi de o inoperantă amenajare teritorială care de altfel, se sprijină şi pe o redusă echipare tehnică. Reforma regională, intrată în vigoare la 1 aprilie a. c., are drept obiect crearea unei baze administrative coerente şi eficace pentru întreaga ţară, care să confere autorităţilor centrale o mai mare marjă de manevră şi o greutate de decizie proporţională cu funcţionalitatea prevăzută constituţional. Presupunînd că actuala subînzestrare infrastructurală va fi reglementată urgent, cei mai optimişti observatori politici aşteaptă rezultate palpabile de la reforma regională numai după anul 1975. Rapida ascensiune a economiei Italiei în precedentul deceniu, a scos la iveală totuşi un dezechilibru de structură care ameninţă, în prezent, întregul edificiu. Dominată de cîteva mari grupări şi societăţi, industria este lipsită de celelalte verigi de alimentare şi adaptare de mărime mijlocie şi mică viabile. O evaluare preliminară a datelor duce la constatarea că o ieşire din prezenta situaţie face necesară o refluare forte a investiţiilor, ce ar determina o creştere a cererii şi o absorbire a mîinii de lucru libere. S-ar putea ca, în limita disponibilităţilor, viitorul cabinet să sporească cheltuielile publice şi investiţiile în ramurile etatizate şi să acorde facilităţi de credit. In măsură dominantă, însă, relansarea economică depinde de ieşirea din rezervă a investitorilor particulari, care deţin însemnate lichidităţi valutare. Paşii în această direcţie se anunţă, totuşi, mici şi prudenţi, avînd în vedere necunoscutele care grevează anticipat negocierile prevăzute în acest an între sindicate şi patronat pentru reînnoirea contractelor colective de muncă a cca 3,5 milioane persoane. I şi administraţieiTg.-Mureş, Piaţa Eroil»» Sovietici nr. 3, (Belefoanei 1.16 88 şi 1.16.89. Abonamentele se fac la oficiile poştale, factorii poştali şi difuzorii voluntari din Întreprinderi şi instituţii. ffiparuli întreprinderea Poligrafică Tg.-Mureş, Comanda nr. 475 40 372