Steaua Roşie, octombrie 1972 (Anul 23, nr. 232-257)

1972-10-01 / nr. 232

PAGINA 4 STEAUA ROSIE Recepţie cu prilejul aniversării proclamării PEKIN 30. — Corespondentul Agerpres, I. Gălăţeanu, transmite: Cu prilejul celei de-a 23-a aniversări a proclamării Republicii Populare Chineze, simbătă seara a avut loc, la Pekin, o recepţie oferită de Ministerul Afacerilor Externe. Au participat Dun Biu, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C. Chinez, președinte interimar al Republicii, Ciu En-lai, membru al Comitetului Permanent al Biroului Politic al C.C. al P.C. Chinez, premierul Consiliului de Stat, Cian Cin, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C. Chinez, Ie Tzie-vn, membru al Biroului Politic al C.C al P.C. Chinez, vicepreședinte al Comisiei militare a C.C. al P.C. Chinez, Li Sien-nien, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C. Chinez, vicepremier al Consiliului de Stat, Li Ten-kuei, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.C Chinez, Li Dă-sen, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.C. Chinez, şeful Direcţiei Superioare Politice a armatei, Ci Pitijei, ministrul afacerilor externe, şi alte persoane oficiale chineze Au fost prezenţi şefi ai misiunilor diplomatice şi delegaţiile străine prezente în aceste zile în capitala chineză. Au participat prinţul Norodom Sianuk, şeful statului cambodgian, preşedintele F.U.N.C., Penn Nouth preşedintele Guvernului Regal de Uniune Naţională al Cambodgiei, preşedinte al Biroului Politic al F.U.N.C. In toastul rostit cu acest prilej, Ciu En-lai a transmis, in numele preşedintelui Mao Tzedun, al preşedintelui interimar, Dun Biu, al poporului şi guvernului chinez, urări de sănătate celor prezenţi la recepţie. R. P. Chineze Dezbaterile din Adunarea Generală a O.N.U. NAŢIUNILE UNITE 30. — Trimisul special Agerpres, Corneliu Vlad, transmite: Ministrul de externe al Cehoslovaciei, Bohuslav Chnoupek, a exprimat poziţia delegaţiei ţării sale de a sprijini tendinţele de destindere manifestate in ultimul timp în lume şi, totodată, de a contribui la rezolvarea problemelor complexe şi contradictorii ale vieţii internaţionale aflate pe agenda sesiunii. Amintind mutaţiile pozitive înregistrate pe arena politică europeană, îndreptate în direcţia extinderii cooperării şi întăririi securităţii pe continent, vorbitorul a relevat existenţa în Europa a unor probleme care-şi aşteaptă rezolvarea, între care normalizarea relaţiilor dintre cele două state germane şi admiterea lor în O.N.U., normalizarea relaţiilor dintre Cehoslovacia şi R. F. a Germaniei şi recunoaşterea nevalabilităţii acordului de la München, încă de la încheierea sa. Ministrul cehoslovac a atras atenţia asupra unor surse primejdioase de tensiune în lume, citind în acest sens agresiunea imperialistă din Indochina, situaţia din Orientul Apropiat, actele de terorism din diferite părți ale globului. Şedinţa Consiliului de Securitate NAŢIUNILE UNITE 30 (Agerpres). — Consiliul de Securitate a aprobat cu 13 voturi pentru, nici unul contra şi 2 abţineri (Anglia şi S.U.A.) rezoluţia iniţiată de Guineea, Somalia şi Sudan, prin care acest organism este solicitat să-şi lărgească şi să-şi sporească eficacitatea sancţiunilor împotriva Rhodesiei. Rezoluţia cere, de asemenea, Statelor Unite să coopereze pe deplin cu Naţiunile Unite la aplicarea efectivă a sancţiunilor şi apreciază că ar trebui prezentat, pînă la 10 decembrie a.c., un raport asupra tuturor propunerilor şi sugestiilor făcute în cadrul dezbaterilor Consiliului de Securitate asupra problemei rhodesiene de către Comitetul special al Consiliului pentru Rhodesia. In cursul dezbaterilor, cele trei ţări africane, Guineea, Somalia şi Sudan, — membre nepermanente ale Consiliului de Securitate — au mai prezentat un proiect de rezoluţie care cerea Marii Britanii să convoace o conferinţă constituţională, cu participarea tuturor categoriilor populaţiei rhodesiene, pentru a hotărî viitorul politic al Rhodesiei. Proiectul solicită, totodată, Marii Britanii să se abţină de a transfera regimului ilegal al lui Ian Smith atribuţii ale suveranităţii de stat şi să acţioneze pentru a crea condiţii care să permită exercitarea dreptului poporului Zimbabwe le autodeterminare prin vot secret şi universal, conform principiului „un om un vot“. Pentru a împiedica adoptarea acestui proiect, Marea Britanie a recurs, în calitate de membru permanent, la dreptul de veto. In favoarea proiectului au votat 10 din cele 15 state membre ale Consiliului, iar Belgia, Franţa, Italia şi S.U.A. s-au abţinut. ANGLIA. — Solidaritatea cu lupta poporului vietnamez se manifestă în lumea întreagă prin demonstraţii de pace sau veghe, mitinguri, petiţii etc. In fotografie: Veghe organizată la Londra de către delegaţi ai populaţiei din Lancaster, Preston şi Blackpool. TELEXO SOFIA. — Todor Jivkov, primsecretar al C.C. al P.C. Bulgar, preşedintele Consiliului de Stat al R.F. Bulgaria, şi alţi conducători de partid şi de stat au participat la o mare adunare a oamenilor muncii, care a avut loc în piaţa centrală a oraşului Gabrovo, cu prilejul dării in exploatare, înainte de termen, a unor obiective economice şi sociale realizate pe teritoriul judeţului Gabrovo. Luînd cuvîntul, Todor Jivkov i-a felicitat pe constructorii din Gabrovo în numele C.C. al P.C.R. şi al guvernului bulgar. TBILISI. — Plenara C.C. al P.C. din Gruzia a satisfăcut cererea lui Vasili Mjavanadze de a trece la pensie şi, în legătură cu aceasta, l-a eliberat de sarcinile de prim-secretar şi membru al Biroului Poli- TELEX ic al C.C. al P.C. din Gruzia, relatează agenţia TASS. Prim-secretar al C.C. al P.C. din Gruzia a fost ales Eduard Şevardnadze, care a lucrat pînă în prezent ca prim-secretar al Comitetului orăşenesc de partid din Tbilisi, LONDRA. — Irlanda de Nord a fost în ultimele 24 de ore teatrul unor violente incidente. Bilanţul preliminar al victimelor este, după cum transmit agenţiile U.P.I. şi A.P., citind surse oficiale, de 4 morţi şi 26 răniţi, ceea ce ridică numărul total al persoanelor ucise in cursul tulburărilor din Irlanda de Nord la 585. Cele mai grave incidente s-au produs la Belfast. MOSCOVA. — In Uniunea Sovietică a fost lansat un nou satelit artificial al Pămîntului din seria „Cosmos“ — „Cosmos-521“ — desti- ■ TELEX nat continuării cercetării spaţiului cosmic1 conform programului stabilit. Aparatura de la bordul satelitului funcţionează normal, transmite agenţia TASS. CAPE KENNEDY. — O defecţiune constatată în sistemul de control al rachetei „Saturn-5“, care va propulsa spre Lună, la 6 decembrie, nava spaţială „Apollo-17'', riscă să determine o amînare a lansării — a informat administratorul N.A.S.A., James Fletcher. Dacă avaria nu va putea fi reparată imediat, lansarea va trebui amînată cu aproximativ 30 de zile, a precizat Fletcher. JOHANNESBURG. —36 de persoane şi-au pierdut viaţa, iar alte 144 au fost grav rănite, ca urmare a deraierii unui tren, în apropierea localităţii sud-africane Malmesbury. Accidentul s-a produs din cauză că trenul circula cu viteză excesivă. WASHINGTON. Laboratorul spaţial american O.S.O.-7 a detectat primele indicii ale unor reacţii termonucleare pe suprafaţa Soarelui, a anunţat N.A.S.A. Oamenii de ştiinţă dispun acum de dovezi că reacţii termonucleare au loc frecvent în cursul erupţiilor solare, a precizat un reprezentant al agenţiei spaţiale americane. BONN. — In primele şapte luni ale acestui an, pe autostrăzile R.F. a Germaniei s-au înregistrat 215.623 de accidente de automobil, soldate cu moartea a 10.455 persoane şi rănirea altor 302.997 persoane. PEKIN. — Agenţia China Nouă anunţă că primul ministru al Japoniei, Kakuei Tanaka, şi-a încheiat simbătă dimineaţa vizita în China, plecînd spre patrie. Pe aeroportul din Sanhai, premierul Consiliului de Stat, Ciu En-lai, şi alte persoane oficiale chineze au condus pe oaspeţii japonezi. CIUDAD DE GUATEMALA. — După cum informează agenţiile Prensa Latina şi TASS, poliţia guatemaleză a arestat mai mulţi conducători şi militanţi de frunte ai Partidului Muncii din Guatemala (P.M.G.), între care secretarul general al Comitetului Central al P.M.G., Bernardo Alvarado Monzon, PHENIAN. — Cu prilejul vizitei de prietenie pe care o face în R.P.D. Coreeană delegaţia guvernamentală a Zambiei, condusă de vicepreşedintele zambian Mainza Chona, la Phenian a avut loc un miting, la care au luat parte Kim Ir, primul vicepreşedinte al Cabinetului de Miniştri al R.P.D. Coreene, Kan Rian Kuk, vicepreşedinte al Prezidiului Adunării Populare Supreme, precum şi alte persoane oficiale coreene. WASHINGTON. — Preşedintele Statelor Unite, Richard Nixon, a semnat, simbătă, rezoluţia Congresului american care aprobă acordul provizoriu dintre U.R.S.S. şi S.U.A. meniul limitării armamentului strategic ofensiv, încheiat de cele două ţări în luna mai a.c. CAIRO 30 (Agerpres). — Un purtător de cuvînt oficial egiptean a anunţat, vineri, că Sudanul a rechemat mai multe din unităţile sale militare staţionate în Egipt — transmite agenţia M.E.N. Purtătorul de cuvînt a menţionat, de asemenea, că guvernul sudanez a cerut întoarcerea în Egipt a unui număr de profesori egipteni care lucrează la filiala din Khartum a Universităţii din Cairo şi a rechemat în ţară pe mai mulţi miniştri sudanezi care se află în prezent la Cairo, „sub pretextul că Egiptul tratează cu personalităţi sudaneze care nu au nici o calitate în probleme oficiale privind Sudanul“. Totodată, purtătorul de cuvînt a anunţat că guvernul sudanez a hotărît, recent, desfiinţarea filialelor de la Khartum a două companii egiptene. Redacţia şi administraţiai Tg.-Mureş, Piaţa Eroilor Sovietici k ffereÎTaparulfirtre'prmSea Tg^fureş,3 (Sna^ mi ‘ Si dÍÍU2°rÍÍ Voluntari uiu îmreprinderi şi însuti 0 cuvîntare a lui FIDEL CASTRO HAVANA 30'. — Corespondentul Agerpres, Victor Stamate, transmite: Cu prilejul împlinirii a 12 ani de la crearea Comitetelor de Apărare a Revoluţiei, la Havana a avut loc un miting de masă, în cadrul căruia a luat cuvîntul primul ministru al guvernului revoluţionar al Cubei, Fidel Castro. „Aniversarea are loc într-un moment pozitiv al revoluţiei cubaneze, caracterizat prin munca creatoare, plină de entuziasm, a întregului popor, printr-unul din cele mai înalte niveluri atinse de conştiinţa revoluţionară şi de educaţie politică a poporului cubanez, într-un moment cînd înaintarea noastră se desfăşoară cu mai multă siguranţă decît oricînd“, a spus Fidel Castro, adresîndu-se sutelor de mii de participanţi la miting. Premierul cubanez a evidenţiat faptul că, în prezent, Comitetele de Apărare a Revoluţiei, cea mai largă organizaţie de masă din Cuba, numără în rîndurile lor peste 4.200.000 de membri, ceea ce reprezintă 70 la sută din populaţia adultă a ţării. In continuare, premierul cubanez s-a referit pe larg la contribuţia tot mai activă a membrilor comitetelor în toate domeniile de activitate, îndeosebi la munca patriotică prestată pe şantierele de construcţii industriale, sociale şi de altă natură, la întreţinerea şi înfrumuseţarea oraşelor, în activitatea politică şi ideologică, subliniind faptul că, astăzi, acestei organizaţii îi revin sarcini tot mai mari pe frontul edificării socialiste în Cuba. Referindu-se pe scurt la situaţia internaţională a Cubei, Fidel Castro a subliniat intensificarea şi dezvoltarea relaţiilor cu ţările socialiste, creşterea prestigiului Cubei în America Latină şi în alte continente. Preşedintele Braziliei, Emilio Medici, a semnat recent două decrete privind crearea unor aşa-numite regiuni de protecţie pentru ultimii membri ai triburilor de indieni Iavantes şi Ierentes. Este cel din urmă episod dintr-o bătălie uitată, care se mai desfăşoară încă în cea mai mare parte a ţărilor latino-americane. O bătălie pentru supravieţuire, o biată luptă fără sorţi de izbîndă, pentru că acolo, în jungla amazoniană sau în Mato Grosso, civilizaţia înseamnă adesea praf de puşcă, goană după pămînt. Dar e un episod nou, pentru că această hotărîre a autorităţilor braziliene are efectul unui semnal de alarmă, tras fie şi în ceasul al ll-lea, asupra necesităţii imperioase de a se adopta măsuri urgente pentru salvarea populaţiei indiene. In prezent, în Brazilia există aproximativ 60.000 de indieni, mai puţin de 1 la sută din totalitatea populaţiei ţării (88 de milioane locuitori). In urmă cu peste 470 de ani, cînd primii portughezi soseau în Lumea Nouă, plină de făgăduinţe, numărul indienilor depăşea un milion. Au fost decimaţi în cea mai mare parte, alungaţi de pe pămînturile strămoşilor lor, înghesuiţi în rezervaţii minuscule. „Au fost mereu constrînşi să se retragă, să cedeze teren fermierilor albi, să se retragă şi iar să cedeze teren. Acum însă nu mai au încotro să se ducă“, spunea ministrul de interne brazilian. Jose Costa Cavalcanti, vorbind despre împrejurările care au dus la crearea celor două regiuni de protecţie. Lipsiţi complet de cele mai elementare drepturi, fără nici un fel de asistenţă medicală, fără şcoli sau vreun alt atribut al civilizaţiei, indienii din America Latină, mai sunt încă lăsaţi în secolul XX, să trăiască în afara timpului, la discreţia oricărui fermier care vrea să-şi rotunjească domeniul, sortiţi unei sigure dispariţii culturale şi fizice. In urmă cu doi ani, un tribunal columbian judeca procesul a 4 fermieri de origine spaniolă, acuzaţi că au masacrat 14 indieni din tribul Cuivas. „N-am ştiut că e o crimă să omori indieni“, s-au justificat ei. Au fost achitaţi, în virtutea unor obişnuinţe vechi de cîteva secole. Desigur, crearea celor două regiuni de protecţie nu înseamnă că în Brazilia problema indienilor a fost rezolvată. Cele două triburi numără abia 3.350 de membri. Foamea de pămînt a marilor latifundiari, construirea unor drumuri transamazoniene ca şi punerea în valoare a terenurilor riverane continuă să echivaleze cu o sentinţă de condamnare la moarte pentru restul populaţiei indiene din ţară. De asemenea, proiectul privind valorificarea regiunii Mato Grosso a declanşat vaste speculaţii de vînzări-cumpărări, în cadrul cărora traficanţii cedează diverselor companii de exploatare, terenuri considerate ca aparţinînd băştinaşilor, operaţie care se desfăşoară sub oblăduirea sau uneori cu participarea directă a funcţionarilor de la Serviciul de protecţie a indienilor. Promulgarea celor două decrete relevă însă o anumită schimbare de concepţie: problema indienilor nu mai este amintită în treacăt sau ignorată de-a dreptul, se vorbeşte despre ea, despre situaţia triburilor băştinaşe, se adoptă primele măsuri în favoarea lor, iar autorităţile se declară hotărîte să acţioneze şi în continuare pentru salvarea ultimilor supravieţuitori indieni. Este, de asemenea, semnificativ faptul că această măsură a intervenit la scurtă vreme după Congresul interamerican pentru protecţia şi apărarea drepturilor populaţiei indiene,, desfăşurat la Brasilia în a doua jumătate a lunii august. In cadrul Congresului s-a subliniat că progresul ţărilor americane este strîns legat de cel al minorităţilor naţionale, inclusiv al triburilor indiene, care trebuie să fie integrate în mod progresiv în rîndul comunităţilor naţionale, ţinîndu-se cont de instituţiile tribale şi de personalitatea indiană, asigurîndu-li-se dreptul la educaţie, precum şi eliberarea economică, politică şi socială. PREZENTE ROMÂNEŞTI NAIROBI 30 (Agerpres). La 29 septembrie la Tirgul internaţional de utilaj agricol din capitala Remniei a fost organizată „Ziua României“. Cu acest prilej, reprezentantul comercial şi directorul pavilionului românesc a oferit o recepţie. Participanţii au dat o înaltă apreciere posibilităţilor de dezvoltare a relaţiilor economice dintre România şi Kenya. La actuala ediţie a tîrgului, ţara noastră este prezentă cu o expoziţie de maşini şi utilaj agricol, îngrăşăminte, produse agroalimentare şi obiecte de uz casnic. •Kr BERLIN 30 (Agerpres). Vineri, s-au încheiat în capitala R.D. Germane lucrările celui de-al IX-lea Congres de chirurgie din R.D.G., care, în cursul celor patru zile de dezbateri, a beneficiat de prezenţa a 1.200 oameni de ştiinţă din ţara gazdă şi 150 de oaspeţi de peste hotare. La lucrări a participat, de asemenea, o delegaţie de medici români condusă de prof. dr. doc. Florian Mandache, directorul Clinicii chirurgicale a Spitalului Brîncovenesc din Bucureşti. * KHARTUM 30 (Agerpres). — Ambasadorul Republicii Socialiste România in Republica Democratică Sudan, Florian Stoica, a fost primit de preşedintele Gaafar Mohamed Numeiry, căruia i-a prezentat scrisorile de acreditare. • BERNA 30 (Agerpres). — Sîmbătă, 30 septembrie, au început in localitatea Interlaken lucrările Partidului Socialist Elveţian. In cuvîntul de deschidere, dr. Arthur Schmid, preşedintele partidului, a menţionat utilitatea recentelor contacte stabilite între Partidul Socialist Elveţian şi Partidul Comunist Român, fapt aplaudat cu căldură la Congres. Delegaţia Partidului Comunist Român la acest congres, condusă de tovarăşul Cornel Burtică, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., a prezentat mesajul C.C. al P.C.R., adresat Congresului. Referendumul din Danemarca COPENHAGA 30 (Agerpres). — Luni, se desfăşoară în Danemarca referendumul în problema aderării acestei ţări la Piaţa comună. In cadrul ultimului sondaj de opinie, 44 la sută din persoanele chestionate s-au pronunţat în favoarea aderării, 36 la sută împotrivă, iar 20 la sută au fost nedecise. Acest sondaj a fost efectuat însă înaintea referendumului din Norvegia — unde majoritatea alegătorilor au spus „nu“ Pieţei comune — şi observatorii politici din Copenhaga apreciază că, după votul norvegian, a sporit numărul danezilor care se opun aderării, în cercurile anti- C.E.E. — scrie agenţia Associated Press — se argumentează că ţara se poate dezvolta şi în afara Pieţei comune şi se exprimă temerea că, acceptînd să facă parte din comunitatea economică vest-europeană, Danemarca riscă să fie dominată de capitalul străin, să fie împiedicată să acţioneze cum consideră de cuviinţă în domeniile economic, social şi, mai ales, al politicii externe. Potrivit prevederilor Constituţiei daneze, pentru respingerea aderării este necesar votul a cel puţin o treime din numărul total al persoanelor cu drept de vot. Aceasta înseamnă că iniţiativa de aderare a Danemarcei la C.E.E. ar putea fi respinsă în eventualitatea unui vot negativ a cel puţin 33 la sută din cei 4.400.000 de alegători danezi. Oficiul judeţean de turism Mureş ORGANIZEAZĂ EXCURSIE LA CLUJ în ziua de 8 octombrie 1972 pentru vizionarea meciului de fotbal C. F. R. CLUJ — A. S. A. TIRGU-MUREŞ Preţul excursiei 49 lei. Se asigură transportul cu autocarul şi biletul de intrare la meci — tribuna I. înscrierile se primesc pînă la data de 6 octombrie 1972. întreprinderea de utilaje pentru industria uşoară Tîrgu-Mureş str. Gheorghe Doja nr. 64—68 ANGAJEAZĂ automacaragist PENTRU AUTOMACARA DE 5 TONE. Condiţii: vechime de 5 ani in meserie şi domiciliul stabil în municipiul Tîrgu-Mureş. Cooperativa METALUL din Tîrgu-Mures str. Bartók Bela nr. 1 angajeaza prin concurs. — ȘEF SERVICIU APROVIZIONARE-DESFACERE — REVIZOR CONTABIL PRINCIPAL Angajarea se face conform Hotăririi nr. 5/1972 și Deciziei nr. 370/1969 a UCECOM-ului. Concursul va avea loc în ziua de 10 octombrie 1972 la sediul cooperativei. Cererile de înscriere la concurs se vor depune la resortul personal-învățămint al cooperativei. I.P.P.A Tîrgu-Hlareș str. 7 Noiembrie nr. 150 vinde din stoc următoarele materiale: 1 — 3.000 mp. plăci P.F.L. de 5 mm. 2 — 1.000 mp plăci „melacart" de diferite culori 3 — 2.000 mp. plăci aglomerate (P.A.L.) 18 mm. 4 — 42,67 mp. piele velur verde a 280 lei. 5 — 37,94 mp. piele velur verde a 160 lei. 6—70 buc. întrerupătoare stea. I.U.I.U. Tg.-Mureş, str. Gh. Doja nr. 64—68 recrutează prin concurs (bărbaţi) PENTRU CALIFICARE LA LOCUL DE MUNCA cu durata de 8 luni în meseria de: — TURNATOR-FORMATOR Condiţii: — şcoala elementară absolvită — stagiul militar satisfăcut — repartiţie de la Oficiul forţelor de muncă. înscrierile se primesc zilnic la Biroul personal al întreprinderii, pină la data de 10 octombrie 1972. Tragerea specială LOTO din 10 octombrie 1972 ATRIBUIE ÎN NUMĂR NELIMITAT PREMII IN: AUTOTURISME Dacia 1.300, Dacia 1.100 Excursii la Brașov de cite două locuri cu petrecerea revelionului: BANI: Premii de valoare fixă și variabilă. Se extrag 36 de numere. Se atribuie 25 categorii de premii. Vînzarea biletelor se face cu începere din ziua de luni 2 octombrie 1972. 1 40 372