Steaua Roşie, ianuarie 1973 (Anul 24, nr. 1-24)

1973-01-04 / nr. 1

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA ! OMAN AL COMITETULUI JUDETEAN MURESAL SI AL CONSILIULUI POPULAR JUDETEAN Anul XXV. Nr. X (4.596) Joi, 4 ianuarie 1973 4 pagini, 30 de bani Cuvîntarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, Peste cîteva minute vom încheia anul 1972 cu conştiinţa că am parcurs o nouă şi importantă etapă pe calea edificării societăţii socialiste multilateral dezvoltate în România. Şi în acest an oamenii muncii au obţinut succese de seamă în toate domeniile de activitate. In industrie planul producţiei a fost depăşit, iar în agricultură am obţinut cea mai mare producţie din istoria ţării. A luat un puternic avînt întrecerea pentru realizarea cincinalului înainte de termen. Au continuat să se dezvolte învăţămîntul, ştiinţa, arta, cultura, s-a îmbunătăţit nivelul de trai, a crescut gradul de civilizaţie al întregii noastre naţiuni socialiste. In acest an, Conferinţa Naţională a partidului a luat hotârîri de cea mai mare însemnătate pentru accelerarea dezvoltării economico-sociale a întregii ţări, iar Marea Adunare Naţională a adoptat o serie de legi menite să perfecţioneze în continuare relaţiile de producţie, organizarea societăţii noastre socialiste. Zilele trecute am sărbătorit împlinirea unui sfert de secol de la proclamarea Republicii — victorie epocală ce a încununat lupta revoluţionară a poporului nostru, condus de Partidul Comunist Român, pentru libertate naţională şi socială, pentru progres şi o viaţă mai bună. Apreciind abnegaţia şi entuziasmul oamenilor muncii în obţinerea tuturor realizărilor pe calea edificării socialismului, doresc să adresez în această clipă solemnă cele mai calde felicitări eroicilor făuritori ai vieţii noastre noi , clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, întregului nostru popor liber şi stăpîn pe soarta sa. Planul pe anul 1973 prevede un puternic avînt în industrie şi agricultură, ridicarea calităţii şi eficienţei întregii activităţi economice, în vederea sporirii avuţiei naţionale şi creşterii bunăstării întregului popor. Stă în puterea fiecăruia dintre noi de a realiza în cele mai bune condiţii planul pe anul viitor. Convins că fiecare cetăţean la locul de muncă îşi va face pe deplin datoria, vă doresc din toată inima, dragi compatrioţi, succese cît mai mari în activitatea consacrată prosperităţii patriei, traducerii în viaţă a măreţului program elaborat de Congresul al X-lea al partidului. Dragi tovarăşi, In anul care a trecut România a desfăşurat o amplă activitate internaţională în slujba destinderii, păcii şi colaborării. S-au întărit şi dezvoltat relaţiile noastre de prietenie şi colaborare cu toate ţările socialiste, s-au lărgit legăturile cu tinerele state independente, s-a extins colaborarea multilaterală cu celelalte ţări, în spiritul coexistenţei paşnice. Evenimentele din acest an au adus noi confirmări justeţei politicii promovate de România, au demonstrat încă o dată realismul aprecierilor partidului şi statului nostru cu privire la evoluţia vieţii internaţionale. Deşi pe planeta noastră mai ard încă flăcările războiului, se menţin surse de conflict şi încordare, dominanta dezvoltării istorice o constituie afirmarea tot mai puternică a voinţei popoarelor de a trăi în pace şi bună înţelegere. Forţele înaintate de pretutindeni acţionează pentru realizarea unor schimbări progresiste în dezvoltarea societăţii, pentru abolirea politicii imperialiste de agresiune şi dominaţie, de forţă şi ameninţare cu forţa, pentru promovarea în relaţiile interstatale a principiilor independenţei şi suveranităţii naţionale, egalităţii depline în drepturi, neamestecului în treburile interne şi avantajului reciproc. Dorim ca anul 1973 să marcheze noi progrese în dezvoltarea proceselor pozitive care au loc în viaţa internaţională, să ducă la soluţionarea, în spiritul păcii, a noi şi noi probleme care confruntă omenirea, să fie anul ţinerii conferinţei europene pentru securitate, anul unui nou şi important pas înainte pe calea conlucrării rodnice între naţiuni. împreună cu toate popoarele iubitoare de pace, dorim ca noul an să ducă la încetarea războiului din Vietnam şi în întreaga Indochină, la stingerea conflictului din Orientul Mijlociu, la întărirea securităţii şi destinderii internaţionale. România intră în noul an hotărîta să-şi aducă contribuţia activă la normalizarea climatului internaţional, la instaurarea ţării şi securităţii în lume. Considerăm că, acţionînd unite, popoarele pot pune bazele unei lumi mai bune, mai drepte, eliberate de coşmarul războaielor, a unei lumi în care fiecare naţiune să se poată dezvolta liber, bucurîndu-se nestingherit de roadele muncii sale, de cuceririle civilizaţiei umane. Stimaţi tovarăşi, Fie ca anul 1973 să aducă poporului român noi şi însemnate victorii pe calea progresului socialist, a bunăstării şi fericirii tuturor celor ce muncesc. Fie ca în noul an omenirea să repurteze noi succese în lupta pentru împlinirea nobilelor idealuri de pace şi colaborare înaintea ultimelor bătăi de orologiu din acest an, doresc să vă adresez din tot sufletul, dragi cetăţeni ai României socialiste — muncitori, ţărani, intelectuali, bărbaţi şi femei, tineri şi vîrstnici, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — cele mai calde urări de sănătate şi viaţă lungă, un An nou fericit, satisfacţii şi bucurii depline, realizarea tuturor dorinţelor şi Aspiraţiilor de mai bine. La mulţi ani, dragi tovarăşi şi prieteni! Conform tradiţiei, în ajunul Anului nou, primii care au deschis şirul manifestărilor, care înmănunchează o varietate largă din obiceiurile străbunului folclor legat de încheierea unui an şi începerea unui nou an, au fost copiii. Şi de data aceasta, nemuritorul pluguşora înviorat inimile tinerilor ca şi ale vîrstnicilor,urările de belşug şi fericire fiind pe buzele tuturor. După ce copiii s-au retras pe la casele lor, a venit rîndul tineretului, al vîrstnicilor. Aceştia, conform tradiţiei din fiecare sat sau zonă geografică, la căminele culturale, sau pe grupuri de familii, pe vecinătăţi s-au adunat şi, împreună, au sărbătorit revelionul. O semnificaţie deosebită a căpătat în acest an revelionul, care a marcat cea de-a 25-a aniversare a Republicii, la cooperativa agricolă din Şăulia. Pentru merite deosebite în opera de construire a socialismului, tovarăşului Gheorghe Duma, preşedintele C.A.P., i-a fost acordat titlul de „Erou al Muncii Socialiste“ şi medalia „25 de ani de la proclamarea Republicii". După ce tovarăşul Duma s-a întors de la Bucureşti, tot satul a ţinut să-l felicite şi, în acelaşi timp, pe lingă urările cuvenite unui asemenea eveniment, să-i promită tot sprijinul în realizarea în viitor a unor producţii sporite în toate sectoarele de activitate. In această atmosferă sărbătorească, peste 150 tineri cooperatori, la club, iar în sala festivă a căminului cultural alţi 200 de ţărani cooperatori, cu familiile, au petrecut revelionul. La miezul nopţii, după ce a fost ascultată cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, s-a toastat in cinstea eroului muncii socialiste, a celor 10 ţărani cooperatori distinşi cu medalia „25 de ani de la proclamarea Republicii“. Multă veselie a fost şi în satele de pe valea Mureşului. La cooperativa agricolă din Ogra, preşedintele Szabó Francisc a toastat pentru fericirea cooperatorilor şi recolte bune în 1973, pentru prosperitatea unităţii în care lucrează. — Lucrătorii Complexului BabyBeef, ai îngrăşătoriei de porci din Iernut, ai fermei de vaci din Lechinţa, au fost prezenţi la datorie şi în aceste zile de sărbătoare, ne spune tovarăşul inginer Ioan Silaghi, directorul I.A.S. Iernut. Ei au sărbătorit prima zi a Anului nou prin muncă, adăugînd noi succese la realizările remarcabile de anul trecut. E suficient dacă amintesc că întreprinderea noastră a livrat în 1972, peste prevederile planului, mai mult de 500 tone de carne. Aş vrea să evidenţiez activitatea meritorie a îngrijitorilor Maria Teanc, Maria Olteanu şi Ioan Costea de la Complexul Baby-Beef, Francisc Cîmpeanu de la îngrăşătoria de porci, a mulgătorului Gheorghe Henteş de la ferma de vaci Lechinţa care, prin munca lor harnică, pătrunsă de spirit de răspundere, au adus o contribuţie deosebită la obţinerea acestor realizări. Conform tradiţiei, şi în acest ajun de An nou, după orele 23, peste 200 de ţărani cooperatori din Archita s-au adunat în centrul comunei. După un scurt bilanţ al realizărilor dobîndite în acest an, Müller Ioan, preşedintele C.A.P., a urat tuturor An nou fericit, recolte sporite, belşug C.A.P.-ului şi tuturor cooperatorilor. Apoi, pe vecinătăţi, pe grupe de 10—15 familii, s-a petrecut revelionul, unde oaspeţii au fost cinstiţi cu cîrnaţi, prăjitură, salate etc. Veşti bune avem şi de la Riciu. Şi aici, pe grupuri de familii, revelionul a fost petrecut cu multă veselie şi bucurie. Rezultatele bune din acest an, ca urmare a aplicării acordului global, au umplut hambarele cooperativei agricole şi ale ţăranilor cooperatori; sarmalele şi vinul cald i-a făcut pe cooperatori să uite de efortul depus în această toamnă la strînsul recoltei şi să facă planuri noi pentru anul nou, 1973. Şi rezultatele nu au întîrziat să se arate, încă din prima zi a noului an, zoo- R. CAMFEAN ST. NECANIŢCHI (Continuare in pag. a 3-a) mi me la she Din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Stat şi a Consiliului de Miniştri ale Republicii Socialiste România Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat şi Consiliul de Miniştri ale Republicii Socialiste România anunţă cu profundă durere încetarea din viaţă, după o lungă şi grea suferinţă, în ziua de 2 ianuarie 1973, a tovarăşului Petre Borilă, vechi militant al mişcării muncitoreşti revoluţionare, activist de frunte al partidului şi statului nostru, luptător devotat pentru cauza socialismului, pentru întărirea și înflorirea patriei. COMITETUL CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMAN CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA CONSILIUL DE MINISTRI AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA DIN PARTEA COMISIEI DE ORGANIZARE A FUNERALIILOR Comisia pentru organizarea funeraliilor tovarăşului Petre Borilă comunică: Sicriul cu corpul neînsufleţit al tovarăşului Petre Borilă va fi depus la Marea Adunare Naţională. Pentru a-şi lua rămas bun, cetăţenii vor avea acces joi, 4 ianuarie a.c., între orele 9—14. Mitingul de doliu va avea loc la Palatul Marii Adunări Naţionale, în ziua de 4 ianuarie, ora 14,00, iar înmormintarea, în jurul orei 15,30 la Monumentul eroilor luptei pentru libertatea poporului şi a patriei, pentru socialism.  Pagina a 4-a : ACTUALITATEA Din cuprins : — Manifestări consacrate aniversării Republicii — Mesaje de Anul nou. — Premierul Ciu En-lai l-a primit pe Le Duc 'fho — Georges Pompidou despre unele probleme internaţionale — Situaţia militară din Indochina ■!,I REVELION 1973 Anul 1972, atît de bogat in evenimente şi realizări, care ne-a adus atîtea satisfacţii şi împliniri, îşi trăieşte ultimele ore. Municipiul Tg.-Mureş, ca şi celelalte oraşe ale judeţului şi ţării, pare un adevărat furnicar. Parcă nicicînd oamenii n-au fost puşi la aşa eforturi. Dacă tot timpul anului sarcina aprovizionării a căzut asupra femeii, de data aceasta şi-au asumat-o bărbaţii. Ei au „inundat“ pieţele, magazinele şi pivniţele de vinuri. Şi nu s-au dovedit deloc zgîrciţi, cumpărînd cei mai mari curcani, cel mai bun vin, şampanie şi tot ceea ce le-a poftit inima. Dar, aşa cum era de aşteptat, cele mai mari sarcini au revenit lucrătorilor din comerţ, magazinelor alimentare. Căci numai în municipiul Tg.-Mureş există peste 100.000 de locuitori, cărora li se adaugă alte zeci de mii din localităţile din jur. Şi, cu toţii, oamenii au vrut să întîmpine noul an cu mesele pline de bucate, cu paharele pline cu şampa F. FOPŞOR (Continuare în pag. a 3-a) iureş ANUL NOU cu bucurie şi fericire în toate casele La mulţi ani cu sănătate! 1973 — an hotărîtor în înfăptuirea înainte de termen a prevederilor cincinalului Din PRIMELE ZILE, L îl IBt Aşadar, cu nostalgia explicabilă pentru despărţirea de ceva drag, cu conştiinţa ireversibilităţii timpului, am lăsat în urmă acest an 1972, an ce se înscrie în istorie atît prin evenimentele importante pe care le-am trăit, cit şi ca o perioadă de importante realizări în toate domeniile vieţii economice şi sociale a poporului nostru. Am păşit în noul an mai încrezători în forţele noastre, cu convingerea fermă că experienţa cîştigată în anul trecut constituie un stimulent pentru obţinerea unor realizări superioare. Avem în faţă o luminoasă şi însufleţitoare perspectivă trasată magistral de Congresul al X-lea al P.C.R. şi de Conferinţa Naţională a partidului. în acest context, anul 1973 este — aşa cum a apreciat secretarul general al partidului nostru — un an hotărîtor pentru înfăptuirea exemplară, înainte de termen a sarcinilor actualului cincinal. Pentrumajoritateadintre noi, activitatea productivă a anului 1973 a început ieri. De aceea, rîndurile de faţă le dedicăm celor care în faţa instalaţiilor cu „foc continuu“ au sărbătorit evenimentul Anului nou inchinîndu-i primele succese de producţie. Din relatările primite, din aprecierile secretarilor comitetelor de partid, ale directorilor întreprinderilor se degaja entuziasmul şi hotărîrea unanimă a oamenilor muncii de a nu precupeţi nici un efort pentru ca „startul“ producţiei anului 1973 să corespundă sarcinilor sporite trasate pentru acest an. La Tîrnăveni, două mari unităţi economice, Combinatul chimic şi Fabrica de geamuri au consemnat încă din primele zile realizări semnificative. In primele două zile din acest an la Fabrica de geamuri activitatea s-a desfăşurat normal, schimburile care au avut cinstea să producă primele cantităţi de geam tras fiind cele conduse de maiştrii Gheorghe Sturza, Francisc Veghi, Cornel Popa. Apoi, au urmat alte formaţii de lucru care au adăugat noi cantităţi de produse la primul bilanţ: cele ale maiştrilor Dumitru Boteşan, Frederic Orendi şi Costin Boită — de la geam tras, Emil Olteanu şi Artenie Medeşan — de la butelii, Gheorghe Munteanu de la turnata. Ca urmare, la toate sortimentele, realizările obţinute sunt peste nivelul planificat. Depăşirile primelor două zile însumează 8.000 mp geam tras, 2.000 mp geam laminat şi aproape 6.000 bucăţi sticlărie de ambalaj. Şi chimiştii din Tîrnăveni au onorat, ca de obicei, sosirea noului an cu înfăptuiri care constituie o garanţie a unor succese semnificative. Din activitatea zilelor de 1 şi 2 ianuarie spicuim cîteva fapte demne de inserat pe prima filă a întrecerii socialiste. La cuptoarele 1—3 de carbid, schimbul condus de Leon Solo(Continuare in pag. a 3-a) Au fost la datorie In primele ore ale Anului nou, fotoreporterul nostru a surprins două imagini — dintre multe altele — din cîmpul muncii: oameni aflaţi la datorie. La Combinatul de îngrăşăminte azotoase, operatorul principal la tabloul de comandă, Emil Coroş, fotografia din dreapta, a asigurat buna funcţionare a blocului de separare aer. După ora zero a anului 1973, la postul său de comandă impiegatul de mişcare Zsolt Hegyi (fotografia din stingă) a dirijat cu precizie şi siguranţă sosirile şi plecările primelor trenuri în staţia C.F.R.Tg.-Mureş.