Steaua Roşie, ianuarie 1974 (Anul 25, nr. 1-25)

1974-01-03 / nr. 1

EM SOSE ORGAN AL COMITETULUI JUDEŢEAN MUREŞ AL P. D. ŞI Al CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN Anul XXVI, Nr. 1 (4905) Joi, 3 ianuarie 1974 4 pagini, 30 de bani Cuvîntarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU rostită la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului nou Dragi tovarăşi şi prieteni. Cetăţeni ai României socialiste, Peste cîteva momente încheiem anul 1973 şi începem noul an animaţi de legitimă mîndrie patriotică pentru remarcabilele succese obţinute in politica internă şi externă a partidului şi statului, în înfăptuirea măreţului program elaborat de Congresul al X-lea şi de Conferinţa Naţională şi, totodată, însufleţiţi de hotărîrea neabătută de a da viaţă obiectivelor făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate pe pămîntul patriei noastre, de a realiza in cele mai bune conditiuni sarcinile planului de stat pe 1974. In anul 1973 s-au obţinut noi şi însemnate progrese în dezvoltarea şi modernizarea industriei şi agriculturii, a celorlalte ramuri economice, în creşterea avuţiei naţionale, în perfecţionarea bazei tehnico-materiale a socialismului. Am realizat, de asemenea, succese importante pe calea înfloririi învăţămîntului, ştiinţei, artei şi culturii, a creşterii nivelului de trai, material şi spiritual, al oamenilor muncii — obiectivul fundamental al politicii partidului, al întregii opere de construcţie socialistă. Toate acestea demonstrează, o dată in plus, justeţea politicii marxist-leniniste a partidului, creşterea rolului său de forţă politică conducătoare în toate domeniile de activitate, capacitatea creatoare a clasei noastre muncitoare, a ţărănimii şi intefectualităţii, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, a întregului popor care îşi făureşte liber, în mod conştient, noua sa istorie, viitorul său fericit. Pentru minunatele realizări obţinute in acest an, pentru munca plină de abnegaţie consacrată edificării socialismului şi comunismului in România, conducerea partidului şi statului adresează tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, cele mai calde felicitări! întregul nostru popor păşeşte în noul an hotărit să facă totul pentru a îndeplini sarcinile trasate de recenta plenară a Comitetului Central, întîmpinînd a 30-a aniversare a eliberării patriei de sub jugul fascist şi Congresul a! XI-Iea al partidului cu noi şi remarcabile înfăptuiri în toate domeniile vieţii economico-sociale. Realizarea prevederilor de înaltă răspundere ale planului pe anul viitor impune unirea şi organizarea tuturor forţelor societăţii într-o direcţie unică, îmbunătăţirea continuă a activităţii economice, valorificarea superioară, cu maximum de randament, a întregului potenţial material şi uman al ţării, întărirea ordinii şi disciplinei socialiste, dezvoltarea iniţiativei maselor muncitoare, participarea lor tot mai activă la conducerea întregii societăţi. Realizările dobindite in aceşti 3 ani, sporurile însemnate obţinute in dezvoltarea economiei naţionale demonstrează realismul prevederilor planului cincinal, faptul că există toate condiţiile pentru îndeplinirea cincinalului înainte de termen, făcînd astfel un mare pas înainte pe calea edificării societăţii socialiste multilateral dezvoltate, ridicind România pe noi trepte de progres şi civilizaţie. Dragi tovarăşi, Desfăşurarea vieţii internaţionale în cursul anului care a trecut a confirmat cu putere justeţea orientărilor date de Congresul al X-lea privind procesele fundamentale ale lumii contemporane, justeţea politicii externe a partidului şi statului nostru de dezvoltare continuă a colaborării şi prieteniei cu ţările socialiste, cu statele care au păşit pe calea dezvoltării de sine stătătoare, cu toate ţările lumii, fără deosebire de orînduire socială. Anul care a trecut se înscrie în analele vieţii internaţionale printr-o serie de surccese importante în lupta forţelor progresului, democraţiei şi păcii; s-a pus capăt războiului din Vietnam, a început, cu rezultate bune. Conferinţa ţărilor din Europa pentru securitate şi colaborare, s-au făcut o serie de paşi inainte pe calea destinderiiinternationale, a normalizării raporturilor dintre state, a colaborării şi înţelegerii între naţiuni. Totodată, unele evenimente, şi cu deosebire reizbucnirea ostilităţilor militare in Orientul Mijlociu, au demonstrat că în lume mai există focare de încordare, forţe reacţionare care continuă să se opună proceselor progresiste ale dezvoltării contemporane, factori de natură să prejudicieze securitatea şi pacea generală. Se poate spune că evoluţia omenirii pe calea destinderii se află abia în faza de inceput. De aceea este necesar ca popoarele să acţioneze în continuare în mod ferm pentru lichidarea politicii imperialiste de forţă şi dictat, a colonialismului şi neocolonialismului, pentru respectarea dreptului fiecărui popor de a-şi hotărî singur soarta. Desfăşurind o vastă şi intensă activitate internaţională, România şi-a amplificat relaţiile cu celelalte popoare, a acţionat consecvent pentru afirmarea pe arena mondială a unor principii noi, democratice, de egalitate deplină în drepturi şi respect al independenţei şi suveranităţii fiecărei naţiuni, pentru crearea unui climat în care toate ţările, indiferent de mărimea lor, să poată participa activ la soluţionarea problemelor spinoase care confruntă omenirea, pentru întărirea rolului Organizaţiei Naţiunilor Unite în apărarea principiilor dreptului internaţional, in dezvoltarea conlucrării paşnice dintre naţiuni. Vizitele pe care le-am făcut in acest an într-o serie de state din Europa şi de pe alte continente, contactele cu un mare număr de conducători ai unor ţări cu orinduiri sociale diferite, declaraţiile solemne şi acordurile realizate au pus bazele unei colaborări largi şi multilaterale între poporul nostru şi popoarele respective şi, totodată, s-au înscris ca un aport nemijlocit la afirmarea noilor principii de relaţii între state, la cauza destinderii, înţelegerii şi colaborării între popoare. Toate acestea au făcut să crească şi mai mult prestigiul internaţional al României, să sporească numărul prietenilor ei pe toate meridianele globului. Fie ca anul 1974 să intre în istorie prin noi şi mari succese în lupta popoarelor, a forţelor progresiste pentru dezvoltarea colaborării între state, fără deosebire de orinduire socială, pentru promovarea unor relaţii noi, democratice, în viaţa internaţională, pentru dezvoltarea cursului destinderii şi păcii, pentru încheierea cu succes a Conferinţei general-europene, pentru realizarea unei păci drepte, trainice din Orientul Mijlociu, pentru lichidarea dominaţiei coloniale şi a oricăror forme de asuprire a altor popoare, pentru afirmarea dreptului fiecărei naţiuni de a fi stăpină pe bogăţiile sale, pe propriul său destin, de a-şi fauri o "viaţă liberă şi prosperă. Fie ca anul 1974 să ducă la întărirea colaborării şi solidarităţii ţărilor socialiste, a partidelor comuniste şi muncitoreşti, a tuturor forţelor antiimperialiste în interesul dezvoltării progresiste a societăţii contemporane, al făuririi unei lumi mai bune şi mai drepte pe planeta noastră. In acest moment solemn, îmi exprim convingerea că oamenii muncii din patria noastră — muncitori, ţărani, intelectuali, bărbaţi şi femei, tineri şi vîrstnici, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — nu vor precupeţi nimic pentru traducerea în viaţă a politicii partidului şi statului — expresie fidelă a intereselor şi aspiraţiilor fundamentale ale naţiunii noastre socialiste. In numele Comitetului Central al partidului, al Consiliului de Stat şi guvernului, precum şi al meu personal, adresez tuturor cetăţenilor României socialiste cele mai calde urări de succes în realizarea idealurilor lor de bunăstare şi fericire, satisfacţii depline in muncă şi viaţă, împlinirea tuturor dorinţelor, multă sănătate şi fericire! La mulţi ani, dragi compatrioţi! Intr-o indestructibilă unitate de voinţă şi de acţiune, hotăriţi şi responsabili in înfăptuirea programului de largă perspectivă elaborat de Congresul al X-lea al partidului şi de Conferinţa Naţională, păşim cu optimism in anul 1974, un optimism robust, generat de marile împliniri şi izbinzi înscrise in cronica acestor ani denşi in înfăptuiri. Judeţul Mureş, aidoma tuturor meleagurilor patriei socialiste, înfăţişează oamenilor muncii un viguros tablou care prefigurează cu limpezime ziua de miine, aspiraţiile noastre legitime spre înălţătoarele piscuri ale progresului şi civilizaţiei socialiste. Cutezanţa, înţelepciunea, spiritul novator pe care ni le-a transmis cu o fermă hotărire arhitectul împlinirilor noastre — partidul comuniştilor — se găsesc azi materializate in succese care se vor mai ample şi mai fecunde, decit în anii precedenţi. Sunt realizări remarcabile care ne îndeamnă deopotrivă, tineri şi vîrstnici, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi, să facem solemnul legămînt că vom da strălucire obiectivelor la care ne angajează Partidul Comunist Român. Cu braţele şi cu mintea, oamenii muncii de pe plaiurile mureşene au schimbat peisajul natural, au transformat in certitudine sarcinile puse in faţa lor de Comitetul judeţean de partid. Anul 1973, înscris în cartea ele aur a patriei ca anul hotăritor al cincinalului 1971—1975, se încheie cu roade bogate. Politica de industrializare a ţării, elaborată de partid se concretizează azi în minunate construcţii industriale, agricole, sociale şi culturale la a căror înălţare oamenii muncii din judeţ au luat parte cu toată inflăcărarea. Sunt demne de evidenţiat capacităţile date in folosinţă la Electromureş, intre care unitatea de fabricare a conductorilor, care a intrat in exploatare cu o lună inainte de termen, unitatea de electrocalorice, capacitatea de la I.U.P.S. Reghin, care toate au sporit zestrea tehnică a întreprinderilor şi au atras noi contingente de oameni ai muncii în cîmpul creaţiei materiale. Lor li se adaugă dezvoltarea capacităţii întreprinderii de stofe Sighişoara, ferma de reproducţie a Complexului de păsări din Gurghiu, extinderea telefoniei interurbane, Staţia de transformare Tg.-Mureş, turnătoria de la „Lemeta" Sighişoara, mii de apartamente. Hotelul „Grand“ grădiniţe, creşe, şcoli, supermagazinele „Big“ din Luduş, „Luxor“ din Tg.-Mureş şi altele. In cronica anului 1973 va rămine înscris cu litere de aur momentul festiv cînd secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a tăiat panglica inaugurală a impunătorului lăcaş de cultură — Teatrul de stat din Tg.-Mureş, care oferă minunate condiţii pentru slujitorii Thaliei de a prezenta oamenilor muncii din judeţ spectacole de o înaltă ţinută artistică. Anul in care păşim deschide în faţa noastră o luminoasă perspectivă care angajează şi îndeamnă la noi fapte măreţe. Vom continua să înfăptuim pe un front larg dezvoltarea forţelor de producţie ale patriei, modernizarea agriculturii, să dăm viaţă obiectivelor privind ridicarea învăţămîntului pe noi trepte de progres, să ne însuşim cu perseverenţă ştiinţa conducerii societăţii, să sporim avuţia naţională şi bunăstarea oamenilor muncii. Suntem chemaţi să muncim cu pasiune comunistă pentru intrarea in folosinţă la termen şi înainte de termen a capacităţilor de producţie care s-au înălţat şi continuă să se înalţe în toate oraşele şi satele judeţului. Demn de remarcat este faptul că pe platforma Combinatului chimic Tg.-Mureş se vor încheia lucrările la unitatea de îngrăşăminte azotoase „Azot 5“ şi la unitatea de îngrăşăminte complexe. Avem datoria să muncim cu abnegaţie pentru intrarea lor în funcţiune cit mai repede şi pentru atingerea în scurt timp a parametrilor proiectaţi. Rod firesc al politicii de industrializare socialistă a patriei, in anul 1974 îşi vor semna actul de naştere noi obiective economice cum sunt: instalaţia de polisulfură de bariu, instalaţia de sulf murabil şi secţia de gresie de la Combinatul chimic Tîrnăveni, o nouă unitate de fabricare a conductorilor la Electromureş, Fabrica de confecţii Tg.-Mureş, Fabrica de bere şi Abatorul de păsări de la Reghin. Lor li se adaugă unităţile de reşapare a anvelopelor la Luduş, secţia de scule, dispozitive şi verificatoare de la „Prodcomplex“, numeroase construcţii agricole, social-culturale, mii de apartamente, sute de kilometri de drumuri şi străzi noi şi modernizate. Toate împreună dau imaginea de ansamblu a unor prefaceri economico-sociale care vor propulsa judeţul Mureş pe noi trepte de progres şi civilizaţie. Deopotrivă inginer şi muncitor, cercetător şi proiectant, tehnician şi constructor, au fericitul prilej de a face ca o fărimă din munca lor energică să se regăsească in aceste obiective şi in altele care îşi vor aşeza temelie in solul străbun al ţării. Programul anului 1974 este amplu şi mobilizator, este concret şi judicios măsurat şi el ne angajează in procesul autodepăşirii, al perfecţionării noastre permanente, al amplificării căutărilor şi găsirii acelor soluţii care să ne facă mai productivă munca, să ne înnobileze strădaniile în produse de mare valoare economică care să ridice prestigiul colectivelor de oameni ai muncii din judeţul nostru. A XXX-a aniversare a eliberării ţării de sub jugul fascist şi Congresul al Xl-lea al partidului sunt evenimente de excepţională însemnătate in viaţa poporului nostru care ne îndeamnă la noi fapte măreţe in 1974. Aşa cum am dovedit de atîtea ori, să demonstrăm şi de această dată, fiecare şi toţi laolaltă, că ceea ce ne-am propus să realizăm, miine vor deveni certitudine, că vom înfăptui cu un ceas mai devreme patrioticul angajament — cincinalul înainte de termen. GH. BARBULESCU perspective 400 PROLETARI DIAI TOATE ȚĂRILE, UNITI-VA ! ANUL NOU-cu belşug şi bucurie in toate casele Un pahar... de viaţă lungă, de fericire şi bucurii pentru noi toţi LA CUMPĂNA DINTRE ANI Parcă minat de vînt, s-a dus şi anul 1973. Mai sunt doar citeva ore pină îşi va lua rămas bun de la noi. Ca de fiecare dată la cumpăna dintre ani, pe străzile municipiului Tg.-Mureş, în magazine şi pieţe e mare animaţie. Peste tot, oameni grăbiţi, cu sacoşele pline, cu sticle de vin şi şampanie, aşa cum se obişnuieşte în astfel de ocazii. Anul 1973 a fost darnic. Mărturie stau mesele pline intilnite în familiile unde s-a sârpâtcîri, revelionul acasă. Pentru ca „scurta“ noapte de la cumpăna dintre ani să fie tot timpul cu mesele pline, magazinele de desfacere din Tg.-Mureş, atît cele ale comerţului de stat, cit şi cele aparţinind diferitelor întreprinderi producătoare de bunuri de consum, şi-au făcut datoria mai bine ca oricînd. Magazinul „Avicola“, bunăoară, în prag de nou an a pus la dispoziţia cumpărătorilor aproape 2.300 kg de carne de pui, 272 kg carne de gîscă, peste 300 kg carne de raţă, precum şi curci şi gîşte vii. La magazinele „Gostat“, vinul din cele mai renumite podgorii ale judeţului şi din alte judeţe, preparatele din carne, precum şi o gamă largă de alte produse, au satisfăcut gusturile celor mai pretenţioşi consumatori. Iată-ne şi hr unităţile .„Gospod.nr.“ şi în cofetării. Pentru a uşura munca femeilor, întreprinderea comerţcială de stat pentru alimentaţia publică a pregătit 8.000 kg de cozonac şi fursecuri, 1.000 kg de ciolan de porc afumat, atît de bun in P. POPSOR (Continuare în pag a 2-a) PRIMELE SUCCESE DIN ANUL 1974 31 decembrie 1973. Acele ceasornicului parcă se rotesc mai repede, toată lumea e cuprinsă de pregătirile febrile ale revelionului, pentru a încheia vechiul an şi a începe pe cel nou într-o atmosferă sărbătorească, închinînd un pahar cu vin pentru succesele obţinute şi pentru cele viitoare. Insă o parte din semenii noştri în cumpăna dintre ani s-au aflat la datorie, ca dealtfel şi în zilele următoare, în faţa cuptoarelor cu sticlă incandescentă, a instalaţiilor chimice in care metamorfoza elementelor este neîntreruptă, a tablourilor de comandă, urmărind fluxul continuu al kilowaţilor de energie electrică. Aceşti oameni au început anul 1974 muncind cu elanul cunoscut în vederea îndeplinirii cincinalului înainte de termen, închinînd primele succese ale noului an celei de-a XXX-a aniversări a eliberării patriei şi celui de-al XI-lea Congres al partidului nostru. Printre cei care şi-au urat la mulţi ani în faţa instalaţiilor şi utilajelor se numără chimiştii şi sticlarii din Tîrnăveni care au înregistrat primele succese ale anului 1974, primele cantităţi de produse peste plan: 15 tone de carbid, 2 tone de bicromat de sodiu, 5.000 bucăţi butelii, 300 mp geam tras şi altele. Sporurile de producţie înregistrate încă din primul schimb sunt o dovadă grăitoare că noul an de producţie a fost pregătit temeinic, că fiecare a muncit cu multă conştiinţă încă din primele ore ale lui 1974.Amintim cîţiva dintre cei care în cumpăna dintre ani se aflau la datorie: Paul Toth, Mircea Petru, Aurel Aloman, Eugen Moşneag, Ioan Moga, Dumitru Popa, Aurel Nistor şi Gheorghe László de la Combinatul chimic şi Wilhelm Kruk, Orendi Frederik, Gheorghe Antal, Iosif Dezsi, Ioan Roman de la întreprinderea de geamuri Tîrnăveni. — Pînă la această oră (dimineaţa de 2 ianuarie) Termocentrala IOAN HUSAR (Continuare în pag. a 2-a) x m La impiegatul gării din Tg.-Mureş La dispeceratul întreprinderii de reţele electrice PRIM-PLAMURI DE LA CÎTEVA LOCURI DE MUNCĂ Telefonistele de la 09 au transmis în această noapte un record de... urări Salvarea a răspuns prompt la toate solicitările