Steaua Roşie, februarie 1974 (Anul 25, nr. 26-49)

1974-02-01 / nr. 26

PAGINA 4 STEAUA ROȘIE CONFERINŢA PENTRU SECURITATE SIE GENEVA 31 — Corespondentul Agerpres, Corneliu Vlad, transmite: La Centrul internaţional de conferinţe continuă lucrările celei de-a doua faze a Conferinţei pentru securitate şi cooperare în Europa. In şedinţa comună de joi a Comisiei întîia, pentru problemele securităţii, şi a Comisiei a doua, pentru cooperarea economică, au fost examinate contribuţiile aduse la lucrările conferinţei de ţările riverane Mării Mediterane, neparticipante la conferinţă, precum şi modalităţile de a ţine seama de aceste contribuţii în elaborarea documentelor finale. Participanţii au subliniat legătura indivizibilă dintre întărirea securităţii pe continent şi intărirea securităţii în regiunea Mării Mediterane, necesitatea dezvoltării cooperării între ţările europene şi ţările riverane Mediteranei, precum şi necesitatea eforturilor comune pentru rezolvareaproblemelor de interes reciproc. Delegaţia Ciprului a propus ca organele de lucru însărcinate cu examinarea problemelor securităţii şi cooperării economice să analizeze documentele prezentate Conferinţei de ţările riverane Mediteranei, ce nu iau parte ,la lucrări, cu participarea reprezentanţilor guvernelor acestor ţâri. Propunerea cipriotă a fost sprijinită de delegaţiile Turciei, Iugoslaviei, Maltei, Elveţiei, Austriei, Spaniei, Greciei, Italiei şi Franţei. In cadrul dezbaterii, şeful delegaţiei României, ambasadorul Valentin Lipatti, a subliniat raportul direct care există între securitatea în Europa şi securitatea în regiunea Mării Mediterane şi a accentuat asupra necesităţii ca principiile relaţiilor dintre state, care vor fi elaborate de conferinţă, precum şi măsurile de aplicare a principiilor să aibă în vedere toate statele lumii şi, în primul rînd, ţările mediteraneene neparticipante la conferinţă. Referindu-se la problemele cooperării, şeful delegaţiei române a exprimat solidaritatea ţării noastre cu lupta popoarelor arabe pentru consolidarea independenţei şi suveranităţii lor naţionale şi pentru asigurarea dezvoltării lor economice şi sociale şi a subliniat necesitatea sprijinirii acestor ţări în curs de dezvoltare. In context, vorbitorul s-a referit la dezvoltarea largă a cooperării cu aceste ţări în domeniile comerţului, schimburilor tehnicoştiinţifice, cooperării industriale, formării de cadre şi asistenţă tehnică, arătînd că schimburile dintre România şi aceste ţări au cunoscut, în ultima perioadă, o creştere considerabilă pe multiple planuri. în ceea ce priveşte conflictul din Orientul Apropiat — evocat în contribuţia ţărilor mediteraneene neparticipante la conferinţă —, reprezentantul României a reafirmat poziţia de principiu a ţării noastre privind soluţionarea politică, prin mijloace paşnice, a conflictului, evidenţiind eforturile desfăşurate de preşedintele Consiliului de Stat, Nicolae Ceauşescu, de guvernul român, pentru realizarea unei reglementări constructive, paşnice şi durabile în această parte a lumii. Totodată, vorbitorul a subliniat că soluţionarea trainică a acestui conflict reclamă eforturi neîntrerupte din partea statelor interesate, a altor ţări ale lumii, inclusiv din Europa. Apreciind importanţa ideilor cuprinse în contribuţia ţărilor mediteraneene neparticipante, vorbitorul s-a pronunţat pentru găsirea unor soluţii care să permită valorificarea deplină a acestor contribuţii în cadrul lucrărilor conferinţei. Declaraţiile ministrului de externe al Austriei VIENA 31 — Trimisul special Agerprei, Vasile Crişu, transmite: într-o expunere ţinută la Graz, ministrul afacerilor externe al Austriei, Rudolf Kirchschlaeger, a subliniat că securitatea şi independenţa ţării constituie ţeluri primordiale ale politicii externe austriece. In faza destinderii, a spus el, un stat neutru poate avea un rol important numai dacă face propuneri constructive şi este un partener sincer pentru toate părţile. Austria, a apreciat ministrul de externe, ar putea să acţioneze în direcţia promovării relaţiilor est-vest. In orice caz, a subliniat Kirchschlaeger, în prezent nici o ţară nu se poate izola. Un discurs al premierului francez P. Messmer PARIS 31 (Agerpres). — Reuniunea principalelor ţări occidentale importatoare de, petrol, convocată la iniţiativa preşedintelui Statelor Unite, Richard Nixon, pentru 11 februarie, la Washington, continuă să suscite neîncrederea guvernului Franţei, a lăsat să se înţeleagă net premierul francez, Pierre Messmer, care a rostit, miercuri, o cuvîntare în localitatea Salaize. Messmer a anunţat, în acelaşi timp, o accelerare a programului nuclear al Franţei, precum şi noi măsuri destinate economisirii de energie. „După ce au fost elaborate principiile unei politici comunitare în domeniul energetic şi după ce am acceptat principiul noilor raporturi dintre ţările producătoare şi cele consumatoare de petrol, ni se pare ilogic şi periculos să ne raliem unor idei diferite într-un alt for“ , a adăugat primul ministru. In continuare, primul ministru a anunţat pentru următoarele săptămîni un program nuclear complementar în sectorul energetic şi a subliniat necesitatea combaterii oricărei risipe de energie. De asemenea, el a precizat că „guvernul va lua, în săptămânile viitoare, noi măsuri susceptibile să sporească economia de energie, să orienteze mai bine consumul, să adapteze Franţa, pentru o lungă perioadă, la condiţiile noi, neaşteptate şi presante“. în încheierea discursului său, Messmer s-a pronunţat pentru limitarea consumului de petrol în Franţa nu din cauza aprovizionării, ci din cauza preţului acestuia. R.F. GERMANIA: Demonstraţie a muncitorilor din Duisburg, în semn de protest, faţă de hotărîrea conducerii trusturilor metalurgice KLOOKNER şi KRUPP, privind concedierea unui număr de 1.100 muncitori. n PARIS. Muzeul naţional de artă şi tradiţii populare din Paris a găzduit o seară culturală consacrată României. După conferinţa despre rădăcinile populare ale artei contemporane româneşti, au fost prezentate filme realizate de Institutul de etnografie şi folclor, filme de artă, au fost audiate lucrări ale compozitorilor români contemporani. # NEW YORK. — Elena Cernei, solistă a Teatrului de operă şi balet din Bucureşti, a susţinut, în faţa unui numeros public, un recital de lieduri de Schumann, Doru Popovici şi Manuel de Falia, pe scena amfiteatrului „Dag Hammarskjoeld“ de la Palatul Naţiunilor Unite din New York, LONDRA. — In toate bazinele miniere din Marea Britanie (cu excepţia Irlandei de Nord) au început joi, operaţiunile de votare în cadrul cărora cei aproape 280 de mii de mineri urmează să se pronunţe în favoarea sau împotriva declanşării unei greve naţionale în sprijinul revendicărilor lor privind îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă şi de muncă. Votul va continua şi în cursul zilei de vineri, urmînd ca rezultatul să fie cunoscut abia la începutul săptămînii viitoare. — ALGER. — Preşedintele Algeriei, Houari Boumediene, a cerut secretarului general al O.N.U. Kurt Waldheim, convocarea unei sesiuni de urgenţă a Adunării Generale a O.N.U. pentru examinarea problemei crizei energetice mondiale, precum şi a aprovizionării cu materiile prime de bază, anunţă agenţia algeriană de presă. Preşedintele algerian a arătat că a făcut această propunere în calitatea sa de preşedinte al conferinţei statelor nealiniate, care a avut loc în luna septembrie a anului trecut. © RANGOON. — Preşedintele Consiliului Revoluţionar al Republicii Socialiste a Uniunii Birmane, Rabin, a promulgat două documente legislative prin care se autorizează transferul puterii de stat către Adunarea Populară și Consiliile populare locale. Ambele documente instituie procedura legală de constituire a Adunării populare și a Consiliilor populare care, la rîndul lor, potrivit noii constituţii, vor alege organele de conducere ale statului, respectiv Consiliul de Stat, Consiliul de Miniştri, alte organisme centrale, precum şi Comitetele Executive locale. © WASHINGTON. — Apele fluviului Mississippi şi afluenţilor săi au inundat o suprafaţă de peste 2,5 milioane acri de păşuni, terenuri arabile şi însămînţate cu grîu de toamnă în 7 state ale S.U.A. © COPENHAGA. — Folketingul, (parlamentul) danez a aprobat tratatul de aderare a Danemarcei la Piaţa comună, semnat la 22 ianuarie 1972. ULAN BATOR. — La Ulan Bator s-a anunţat oficial că, în urma convorbirilor, desfăşurate la Londra între împuterniciţi ai guvernelor ,Mongoliei şi Republicii Federale Germania, cele două ţări au hotărît să stabilească relaţii diplomatice la nivel de ambasadă. @ ADDIS ABEBA. — în capitala Etiopiei s-a deschis, sub auspiciile Comisiei O.N.U. pentru Africa şi a Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru Dezvoltarea Industrială (O.N.U.D.I.), o reuniune consacrată evaluării şi pregătirii unor proiecte pentru accelerarea dezvoltării economice pe continent. Luînd cuvîntul în cadrul şedinţei inaagurale, secretarul executiv al Comisiei economice a O.N.U. pentru Africa, Robert Gardiner, a subliniat importanţa deosebită a unor proiecte industriale atent elaborate pentru rapida dezvoltare a economiei ţârilor africane. @ PARIS. — La Paris a avut loc o amplă demonstraţie în sprijinul luptei poporului vietnamez pentru realizarea integrală a Acordului de la Paris în problema Vietnamului, iniţiată de 53 de partide şi organizaţii democratice, printre care Partidul Comunist Francez, Partidul Socialist şi principalele organizaţii sindicale. Participanţii la demonstraţie au cerut Administraţiei de la Saigon respectarea strictă a Acordului de la Paris şi eliberarea neîntîrziată a tuturor deţinuţilor politici. © QUITO. — Şapte persoane şi-au pierdut viaţa, iar alte 17 au fost grav rănite într-un accident de autocar survenit miercuri in apropierea localităţii Villavicenino, din estul Ecuadorului. Cu o zi în urmă, 17 persoane au pierit într-un accident similar în vestul ţării, unde un autocar se prăbuşise într-o prăpastie. © VARŞOVIA. — La mina „1 Mai“ din voievodatul Katowice a izbucnit, miercuri, un incendiu. Unităţile de pompieri au luptat patru ore pentru stingerea incendiului. In pofida ajutorului imediat, patru membri ai grupurilor de salvare au încetat din viaţă în urma intoxicării cu oxid de carbon şi a traumatismelor. © RIO DE JANEIRO. — Banca Centrală a Braziliei a anunţat devalorizarea cu 1,94 la sută a monedei naţionale, care va intra in vigoare incepînd de la 31 ianuarie. telegrame telegrame telegrame Sesiunea extraordinară Consiliului Ministerial al C.E.E. BRUXELLES 31 (Agerpres). La Bruxelles a avut loc miercuri o sesiune extraordinară a Consiliului Ministerial al Pieţei comune consacrată instituirii preconizatului fond de dezvoltare regională a comunităţii „celor nouă“. Deşi lucrările Consiliului s-au prelungit mult peste miezul nopţii, totuşi, miniştrii nu au reuşit să ajungă la un acord.. In comentariul său consacrat întîlnirii de la Bruxelles, agenţia France Presse remarcă faptul că este pentru a treia oară consecutiv, cînd Consiliul Ministerial dezbate această spinoasă problemă fără să-i poată găsi vreo soluţie. Neînţelegerile se referă la criteriile de finanţare a fondului şi de stabilire a regiunilor comunitare mai puţin dezvoltate care ar urma să beneficieze de ajutor. Ministrul de externe britanic, Alec Douglas-Home, cel mai interesat în instituirea politicii regionale de dezvoltare, a făcut primele concesii şi foarte importante în direcţia unui compromis ce ar putea fi realizat — cel puţin aşa se speră în cercurile comunitare din Bruxelles — la următorul Consiliu Ministerial consacrat acestei probleme (18 februarie). O altă concesie importantă făcută de Home constă în aceea că Marea Britanie a renunţat la vetoul asupra adoptării unor decizii în preconizata piaţă comună a energiei. După cum se ştie, guvernul englez condiţionase orice hotărîre în această problemă de instituire a fondului regional de dezvoltare. In direcţia unui compromis s-a pronunţat şi delegaţia vest-germană care acceptă acum ca valoarea fondului regional să fie sporită la 1,2 miliarde unităţi de cont. R.F.G. limitează însă numărul regiunilor care ar urma să beneficieze de acest fond, excluzînd de data aceasta Franţa din rîndul ţărilor beneficiare. In sfîrşit, în ce priveşte fondul, Franţa se pronunţă pentru propunerea Comisiei C.E.E., Italia şi Irlanda susţin poziţia britanică, iar celelalte ţări păstrează o atitudine neutră. , ■' ' , ■S. y.-.s v y.y f» . •. 2: 15 Imim v . v ./■. • f.-lo//yA R.P. BULGARIA: Construcţii moderne din oraşul MLADOST Încheierea lucrărilor Convenţiei anuale a P.S. din Japonia TOKIO 31 — Corespondentul Agerpres, Paul Diaconu, transmite: La Tokio au luat sfîrşit, joi, lucrările Convenţiei anuale a Partidului Socialist din Japonia, care, timp de trei zile, s-au concentrat asupra programului de acţiune al P.S.J. pe anul în curs şi asupra platformei electorale a acestuia, în vederea scrutinului din vară pentru Camera Consilierilor. Strategia electorală a P.S.J. este axată pe angajarea unei campanii electorale concertate a partidelor din opoziţie. Prticipanţii la lucrările convenţiei şi-au exprimat hotărîrea de a depune toate eforturile pentru ca partidele din opoziţie să cîştige, împreună, majoritatea în alegerile de vară. Convenţia a adoptat o declaraţie în care se subliniază că P.S.D. îşi va concentra acţiunile pentru apărarea nivelului de trai al populaţiei, afectat de creşterea rapidă a preţurilor, înregistrată îndeosebi în ultimele luni. Au fost adoptate, de asemenea, mai multe rezoluţii care se referă la diferite aspecte ale problematicii social-politice nipone. o declaraţie a primului ministru al Israelului TEL AVIV 31 (Agerpres). „Nu avem intenţia să rămînem în regiunile siriene cucerite după 1973 şi dorim să semnăm cu Siria un acord de separare a forţelor“, a declarat primul ministru al Israelului, Golda Meir, potrivit agenţiilor U.P.I. şi France Presse. Premierul israelian a precizat însă că Israelul nu va accepta începerea de negocieri privind dezangajarea forţelor militare pe înălţimile Golan pînă nu va obţine, din partea Siriei, prizonierilor săi de război, lista TUNIS 31 (Agerpres). — La Tunis s-a anunţat oficial că, la 27 ianuarie, a început repatrierea contingentului militar tunisian, de circa 1.000 de oameni, trimis în Egipt după izbucnirea războiului arabo-israelian din luna octombrie 1973 — transmite agenţia France Presse. Al doilea grup al acestui contingent se va întoarce în țară la 10 februarie- Calea rutieră — Transamazonia — a fost inaugurată BRASILIA 31 (Agerpres). — Una din cele mai impresionante căi rutiere ale lumii — Transamazonia — a fost inaugurată oficial miercuri de președintele Braziliei, Emilio Garrastazu Medici. Avînd o lungime totală de 5.400 kilometri, această șosea proiectată şi realizată în inima Americii de Sud, în zonele junglei Amazonului, a necesitat un mare volum de muncă şi investiţii. Construcţia şoselei a început în august 1970, lucrîndu-se pe tronsoane ce porneau din direcţii diferite. Joncţiunea s-a realizat la 15 decembrie anul trecut, în plină junglă, la 300 kilometri sud de oraşul Manaus. Aici au fost organizate, de altfel, festivităţile prilejuite de inaugurare. In ciuda numelui său, şoseaua nu întîlneşte apele fluviului care curg la o distanţă medie de 300 km pe ruta transamazoniană. De notat că Transamazonia — care are o lărgime de 75 de metri, dintre care numai şapte reprezintă partea carosabilă — a fost amenajată din pămînt bătut, asfaltarea ei sau numai a unor porţiuni urmînd să se facă atunci cînd traficul va depăşi 600 de vehicule zilnic. Noi incidente in Boliva LA PAZ 31 (Agerpres). In partea centrală a Boliviei, au continuat să aibă loc ciocniri între armată şi muncitorii agricoli care au blocat, începînd de luni, principalele căi de acces spre oraşul Cochabamba, în semn de protest faţă de politica economică a guvernului Banzer şi faţă de recenta sporire a preţurilor la unele produse de bază. Unităţi ale forţelor terestre şi aeriene boliviene au efectuat o „operaţie de curăţire“ în regiunea Cochabamba, declarată „zonă militară“. Schimbul de focuri dintre soldaţi şi lucrătorii agricoli baricadaţi pe şoselele spre Santa Cruz şi El Chapare s-a soldat — potrivit surselor guvernamentale boliviene — cu 7 morţi şi 18 răniţi. Pe de altă parte, se anunţă că, în urma instituirii restricţiilor de circulaţie în virtutea stării de asediu declarate de preşedintele Banzer în întreaga ţară, poliţia din La Paz a procedat la arestarea a 70 de persoane. linirea planului de devoltareeconomică a R.P. Bulgaria pe anul 1973 SOFIA 31 — Corespondentul Agerpres, C. Amariţei, transmite: La Sofia a fost dat publicităţii comunicatul Ministerului Informaţiilor şi Comunicaţiilor privind îndeplinirea planului de dezvoltare social-economică a R.P. Bulgaria în anul 1973. Subliniind că „în 1973, Bulgaria a dobîndit noi succese în îndeplinirea directivelor celui de-al X-lea Congres al P.C. Bulgar pentru dezvoltarea social-economică a ţării in baza creşterii productivităţii sociale a muncii. In industria de stat şi cooperatistă a fost obţinută o producţie cu 10,6 la sută mai mare decit în 1972, ritmul atins fiind superior primilor doi ani ai cincinalului. Producţia agricolă a crescut cu peste 3 la sută, valoarea investiţiilor realizate fiind mai mare cu 7 la sută decit în 1972. Volumul comerţului exterior a crescut cu 12,7 la sută, iar veniturile reale ale popucel de-al şaselea cincinal“, comuni-, , „ .. . , ______ catul pune în evidenţă faptul că ciclaţiei care la sfirşitul anului 1913 cu 95 la sută din creşterea venitu a ajuns la 8.643.000 locuitori sau lui naţional în 1973 s-a realizat pe sporit cu 7,9 la sută. ȘTIRI SPORTIVE NEW YORK 31 (Agerpres). — Turneul de tenis de la Richmond (Virginia), contînd pentru circuitul W.C.T., a continuat cu disputarea ultimelor partide din primul tur. Jucătorul român Ilie Năstase l-a întrecut cu 6—0, 6—1 pe americanul Pat Dupre și urmează să-l întîlnească în turul următor pe rodesianul Andrew Pattison, învingător cu 6—2, 6—2 în partida susţinută cu Jim McManus (S.U.A.). ★ BUDAPESTA 31 (Agerpres). — Continuîndu-şi pregătirile în vederea apropiatelor campionate mondiale de handbal, selecţionatele masculine ,ale Ungariei şi Poloniei s-au întîlnit la Miskolc într-un meci de verificare. După un joc echilibrat, handbaliştii maghiari au obținut victoria cu scorul de 15—14 (8—7). ★ CARACAS 31 (Agerpres). — Brazilianul Pele a fost desemnat cel mai bun jucător de fotbal al Americii Latine pe anul 1973. •k MOSCOVA 31 (Agerpres). — Cu prilejul unui concurs desfăşurat pe teren acoperit la Kaunas, cunoscutul atlet sovietic Kestutis Şapka a cîştigat proba de săritură în înălţime cu performanţa de 2,23 m. Kestutis Şapka a ratat de puţin la înălţimea de 2,26 m, eşuînd în tentativa de doborîre a recordului mondial de sală deţinut de celebrul său compatriot Valeri Brumei.★ MOSCOVA 31 (Agerpres). — Cîştigînd cea de-a şasea partidă a meciului pe care-l susţine cu Lev Polugaevski la Moscova, tînărul mare maestru sovietic Anatoli Karpov şi-a mărit şansele de calificare în semifinalele turneului candidaţilor la titlul mondial de şah. Karpov, care a obţinut pînă acum două victorii, mai trebuie să cîştige o singură partidă pentru a-şi asigura calificarea. LA PALMA DE MALLORCA, a 5-a partidă dintre Tigran Petrosian (U.R.S.S.) şi Lajos Portisch (Ungaria) s-a încheiat remiză, scorul fiind favorabil cu 3—2 marelui maestru sovietic. NEW YORK 31 (Agerpres). — . La 25 martie, campionul mondial de box la categoria grea, americanul de culoare George Foreman își va apăra pentru prima oară titlul (într-un meci recunoscut oficial) pe care l-a cîştigat învingîndu-l, cu un an în urmă, în mai puţin de cinci minute, pe Joe Frazier. De atunci, Foreman a mai disputat un singur meci, la Tokio, împotriva lui Joe King Roman, dar întilnirea n-a fost recunoscută de Asociaţia mondială a boxului profesionist. De data aceasta, Foreman va întîlni un salanger valoros, recunoscut de forurile internaţionale — Ben Norton, învingătorul lui Cassius Clay. Meciul se va disputa la Caracas, capitala Venezuelei. ★ BELGRAD 31 (Agerpres). — Patinatorii sovietici Irina Rodnina şi Aleksandr Zaiţev au cucerit din nou titlul european în proba de perechi, totalizînd 142,69 puncte. Irina Rodnina, in vîrstă de 24 de ani, îşi înscrie în palmares a şasea victorie consecutivă în campionatele continentale. Din 1969 pînă in 1972, Rodnina l-a avut ca partener pe Aleksei Ulanov, cu care a cîştigat medalia de aur la Jocurile Olimpice, campionatele mondiale şi întrecerile continentale. De anul trecut, Rodnina concurează împreună cu Alexsandr Zaiţev, în vîrstă de 22 de ani. Pe locul doi, în proba de perechi a campionatelor de la Zagreb, s-a situat cuplul Romning Kermer-Rolf Ostereich (R.D. Germană) — 137,67 puncte. In timp ce locul trei a revenit perechii sovietice Ludmila Smirnova-Aleksei Ulanov, cu 137,35 puncte. . ★ In „Cupa Cupelor“ la baschet masculin s-au disputat meciurile tur ale etapei a Il-a a grupelor sferturilor de finală. In grupa B, formaţia spaniolă Estudiantes Madrid a întâlnit pe teren propriu echipa cehoslovacă Zbrojovka Brno, pe care a învins-o cu scorul de 74—72 (35—38). Partida a fost echilibrată, victoria gazdelor fiind decisă în ultimul minut. După cum se ştie, din această grupă face parte şi echipa Steaua Bucureşti, care, în prima etapă, a cîştigat cu scorul general de 162—160 puncte întilnirea susţinută cu Zbrojovka Brno. Baschetbaliştiii de la Steaua urmează să întîlnească, într-un meci decisiv pentru calificarea in semifinalele competiţiei, formaţia Estudiantes Madrid. Partida tur se va disputa la 20 februarie, la Bucureşti, iar jocul retur va avea loc o săptămînă mai tîrziu, la Madrid. La Torino, în cadrul grupei A, echipa locală Sada a întrecut cu scorul de 75—59 (41—32) formaţia Ţ.S.K.A. Sofia. Redacţia şi administraţiai Tîîrgu-Mureş, Piaţa Eroilor Sovietici nr. 3 Telefonic 16.89 Abonamentele se fac la oficiile poştale, factorii poştali şi difuzorii voluntari din întreprinderi şi Instituţii. Tiparuri întreprinderea Poligrafică Tg.-Mureş, Comanda nr. 254 40.379