Steaua Roşie, aprilie 1975 (Anul 27, nr. 76-101)

1975-04-01 / nr. 76

AGINA 4 STEAUA ROȘIE Planul trimestrului II va fi realizat la toate sortimentele (Urmare din pag. I) tril. Intrarea în probe tehnologice a instalaţiilor de polisulfură de bariu va avea loc în cursul acestei săptămîni şi preconizăm ca în cinstea zilei de 1 Mai să livrăm primele cantităţi de antidăunători. Şi aici ne propunem să obţinem, încă de la început, sporuri de producţie substanţiale care să asigure recuperarea restanţelor din trimestrul I. Desfăşurîndu-ne munca sub semnul întrecerii socialiste, în cinstea zilei de 1 Mai, sîntem hotărîţi să adăugăm succeselor primului trimestru sporuri de producţie şi mai mari, astfel încît planul trimestrului II să fie realizat integral la toate sortimentele şi la toţi indicatorii. Etapa de la Tg.-Mureş a concursului „Flori de pe Mureş“ (Urmare din pag. 1) căminele culturale din Moişa şi Crăciuneşti — trebuie subliniată ca un lucru meritoriu sub aspectul ineditului programelor. Aşadar, faza de la Tg.-Mureş a concursului „Flori de pe Mureş“ a reuşit să prezinte un mare număr de solişti vocali şi instrumentişti, de muzică populară şi uşoară, care bat la porţile afirmării. Cei mai talentaţi vor participa desigur la etapa următoare a concursului, ceilalţi urmind a se pregăti pentru încercări viitoare. Fiecare participant a cules binemeritate aplauze ale publicului prezent în sală la etapa de duminică. Este și acesta un prim succes. Cu mai mulţi cetăţeni atraşi la practicarea turismului (Urmare din pag. 1) fete pentru tratament şi pentru odihnă. Avem bilete în momentul de faţă pentru Sovata, Călimăneşti, Borsec, Govora, Eforie Nord, urmind să mai primim pentru odihnă în staţiunile de pe litoral. în perioada estivală vom organiza, de asemenea, excursii pentru petrecerea concediului de odihnă la Predeal, Sinaia, Buşteni, Borsec, pe litoral. Avem un plan de excursii în străinătate, în ţările socialiste, pe care îl popularizăm, prin mijloacele puse la dispoziţie, pentru a atrage cît mai mulţi cetăţeni. Sperăm astfel ca prin activitatea pe care o vom desfăşura în acest an, să contribuim la cunoaşterea frumuseţilor patriei, a obiectivelor economice şi sociale din ţară de către tot mai mulţi oameni ai muncii din oraşul nostru. ^ACTUALITATEA INTERNATIONALA Luptele din Cambodgia CAMBODGIA 31 (Agerpres). Zonele din imediata vecinătate a aeroportului Pnom Penhului, Pochentong, şi de pe malul estic al Mekongului au constituit, în ultimele 24 de ore, scena principalelor angajamente militare în zona capitalei. In acelaşi timp, artileria forţelor de eliberare a lansat mai multe rachete asupra aeroportului şi asupra unor obiective lomnaliste din oraş. Patrioţii au declanşat noi operaţiuni împotriva grupărilor inamice încercuite la Neak Long, bază militară pe Mekong. Garnizoana din Battambang, capitala provinciei cu acelaşi nume, con- tinuă să fie supusă unei presiuni puternice. Patrioţii au eliberat o aşezare situată la cîţiva kilometri de Battambang şi înaintează în direcţia aeroportului acestui oraş. Meteorologii anunţă: În aprilie se prevede o vreme capricioasă Se pare că nici în acest an aprilie nu-şi va dezminţi renumele de lună capricioasă. Potrivit prevederilor Institutului meteorologic, numărul zilelor cu înnorări mai pronunţate şi cu ploi va fi destul de mare. Excepţie va face doar intervalul 17—25, cînd însemnările vor deveni persistente. Nici sub aspect termic nu se prevăd abateri însemnate faţă de valorile medii multianuale. Intre 1 şi 7 aprilie, cerul va fi mai mult noros şi vor cădea ploi locale care, în a doua parte a intervalului, vor avea şi un caracter de averse. Descărcări electrice se vor semnala însă numai izolat. Vîntul va sufla moderat, cu intensificări de scurtă durată. Temperaturile minime vor fi cuprinse între minus 1 şi plus 9 iar cele maxime între 10 şi 20 de grade. In perioada 8—12 aprilie, timpul se va încălzi uşor, cerul va fi variabil, şi izolat va ploua Temperaturile minime vor oscila între zero şi plus 10, şi maximele între 12 şi 22 de grade. Pe alocuri, în primele ore ale dimineţii, se va produce ceaţă slabă Va urma, între 13 şi 16 aprilie, un nou interval cu vreme instabilă, cu cel mai mult noros. In cea mai mare parte a ţării vor cădea ploi sub formă de averse. Temperaturile minime vor fi cuprinse între plus 2 şi plus 8 grade, iar maximele între 8 şi 16 grade, local mai ridicate. In intervalul 17—25 aprilie, vremea va deveni frumoasă şi se va încălzi. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 4 şi 12 grade, iar maximele între 18 şi 25, mai coborîte, în unele zile, pe litoral. In ultimele zile ale lunii aprilie, vremea va fi în general instabilă, cu cer temporar noros. Se vor semnala ploi însoţite local de descărcări electrice şi intensificări ale vîntului. Temperaturile minime vor oscila între 2 şi 10 grade, iar maximele între 10 şi 20 de grade, mai ridicate la începutul intervalului. (Agerpres) OFICIUL JUBIEM DE TURISM MUREŞ a pus in vinzare locurile de cazare la particulari din staţiunea EFORIE-SUD pentru tot sezonul de vară. Biletele se pot procura de la unităţile din Tirgu-Mureş, Sighişoara, Tîrnăveni şi Reghin. Evoluţia situaţiei din Vietnamul de sud VIETNAMUL DE SUD 31 (Agerpres). — Intr-un comunicat difuzat de agenţia V.N.A. se arată că, începînd din luna ianuarie 1975 pînă la 28 martie 1975, poporul din Vietnamul de sud şi forţele armate au eliberat şi au preluat controlul total asupra a 12 provincii. VIETNAMUL DE SUD 31 (Agerpres). — Guvernul Revoluţionar Provizoriu al Republicii Vietnamului de Sud şi Consiliul Executiv s-au reunit duminică, sub preşedinţia lui Nguyen Huu Tho, preşedintele consiliului, pentru a analiza situaţia din ţară în urma răscoalelor populare din zonele aflate sub administraţia Thieu şi a acţiunilor forţelor armate populare de eliberare de la începutul anului 1975 — informează agenţia V.N.A. Un comunicat dat publicităţii la încheierea acestei reuniuni relevă că au fost stabilite măsuri urgente pentru normalizarea imediată a condiţiilor de viaţă ale populaţiei din regiunile recent eliberate. Comunicatul denunţă acţiunile regimului Thieu de evacuare cu forţa a populaţiei şi de a racola noi soldaţi pentru a întreprinde noi crime împotriva poporului vietnamez. VIETNAMUL DE SUD 31 (Agerpres). — Un purtător de cuvînt al Guvernului Revoluţionar Provizoriu al Republicii Vietnamului de Sud a dat publicităţii o declaraţie în care este condamnată trimiterea de către Administraţia S.U.A., sub pretextul unor operaţiuni de „evacuare umanitară“, a unor vase ale forţelor navale americane în apele teritoriale sud-vietnameze. Arătînd că S.U.A. au solicitat şi altor ţări să li se alăture în această acţiune, declaraţia menţionează că guvernul britanic a trimis o navă în apele sud-vietnameze. Declaraţia cere încetarea imediată a acestor acţiuni contrare acordurilor existente şi precizează că G.R.P. al R.V.S. declară solemn că orice ambarcaţiune şi orice avion, indiferent de ţările cărora le aparţin, care doresc să pătrundă în apele teritoriale sau în spaţiul aerian aflate sub controlul G.R.P. trebuie să fie în prealabil autorizate de acest guvern. WASHINGTON 31 (Agerpres) Ziarul american „Washington Post“ relevă că intensificarea stării de panică în rîndul trupelor saigoneze duce la decimarea unor întregi unităţi militare, în ciuda marilor cantităţi de armament pe care le au în dotare. Această panică, arată ziarul, a provocat înfrîngeri dezastruoase pentru regimul de la Saigon, care a pierdut controlul asupra unor teritorii reprezentînd peste o jumătate din suprafaţa ţării şi avînd o populaţie de peste 3 milioane de locuitori. Plecînd în grabă din zona oraşului Da Nang şi din alte zone sud-vietnameze, trupele saigoneze părăsesc extrem de mari cantităţi de armament. După cum recunosc oficialităţile militare ale lui Thieu, in cadrul tehnicii de luptă abandonate de unităţile saigoneze sub presiunea forţelor de eliberare figurează zeci de tancuri, sute de transportoare blindate şi alte vehicule militare de transport, sute de piese de artilerie şi o foarte mare cantitate de mitraliere şi arme automate. TELEX WASHINGTON. — Preşedintele Gerald Ford i-a cerut lui Henry Kissinger să rămînă în funcţie pe tot cursul mandatului său prezidenţial, iar secretarul de stat a acceptat — a anunţat, la o conferinţă de presă, purtătorul de cuvînt al Casei Albe, Ron Nessen. ATENA. — In întreaga Grecie au avut loc, duminică, alegeri municipale şi comunale. Pentru funcţia de primar al Atenei, primele rezultate oficiale indică, prin întrunirea a 53,5 la sută din voturile exprimate, victoria avocatului Ioannis Papatheodorou, membru al Mişcării Socialiste Panelene, care a fost sprijinit de partidul său, precum şi de Uniunea de Centru — Noile Forţe şi de comunişti. Rezultatele obţinute în Patras, Volos şi Heraklion sunt, de asemenea, favorabile partidelor de opoziţie. SEUL. — Aproximativ o mie de studenţi din Seul au cerut, în cadrul unui miting organizat luni în capitala sud-coreeană, abolirea actualei „constituţii“1, care conferă „preşedintelui“ Pakeijan Hi puteri nelimitate de care acesta uzează pentru a-şi pune în aplicare politica antipopulară. Studenţii sud-coreeni au cerut, totodată, pedepsirea celor care s-au făcut vinovaţi de torturarea unor colegi ai lor şi a altor militanţi pentru drepturi democratice. In aceeaşi zi, studenţii din Seul au organizat puternice demonstraţii antiguvernamentale, împotriva cărora poliţia a intervenit folosind gaze lacrimogene. CAIRO. — Preşedintele autorităţii Canalului Suez, Mashour Ahmed Mashour, a declarat că lucrările de curăţire a Canalului se desfăşoară intr-un ritm accelerat şi se aşteaptă ca ele să se încheie la sfirşitul lunii aprilie. In aceeaşi perioadă, sunt aşteptate să sosească noile echipamente de navigaţie şi altă aparatură electronică, care urmează să fie instalate de-a lungul Canalului. RIAD. — In urma examinării de către un grup de experţi medicali, asasinul regelui Feisal, prinţul Feisal Ibn Mussaid Abdel Aziz este considerat a fi deplin sănătos şi drept urmare va fi deferit justiţiei pentru crima sa săvîrşită cu bună ştiinţă, anunţă un comunicat al guvernului Arabiei Saudite, reluat de agenţiile Reuter şi Associated Press, VIENA. Şase persoane şi-au pierdut viaţa, iar două au fost declarate dispărute, în urma unei puternice avalanşe care s-a produs, luni, la Mallnitz, în provincia Carintia, din Austria. In ultimele trei zile, în această zonă au căzut abundente ninsori, stratul de zăpadă atingînd aproape doi metri.TOKIO. — In vederea reducerii poluării fonice, Japonia va inaugura la 1 mai ac, ceea ce a considerat a fi primul aeroport din lume construit pe mare, a anunţat Ministerul Transporturilor al acestei ţări. Aeroportul, cu o suprafaţă de aproximativ 16 hectare, este situat pe Insula Kyushu, lingă Nagasaki, la o distanţă de 1 kilometru de coastă. Pista sa, în lungime de 2,5 kilometri, va fi folosită însă doar pentru zborurile interne. VIENA. — In Austria, capriciile primăverii se manifestă în aceste ultime zile ale lui martie prin ninsori abundente în aproape toate regiunile ţării, dar mai ales în cele din sud şi vest. Astfel, în Carintia, în unele zone muntoase, stratul de zăpadă a atins aproape doi metri, ceea ce a determinat o întrerupere totală a traficului rutier. Dealtfel, întreruperea circulaţiei şi in alte regiuni austriece s-a datorat nu numai zăpezii depuse pe şosele, dar şi pericolului avalanşelor pe care îl creează cantităţile mari de nea depuse pe pantele munţilor. WASHINGTON. — Numărul crimelor considerate grave a sporit în Statele Unite, în 1974, cu 17 la sută, cel mai înalt ritm de creştere din ultimii 14 ani, informează o statistică dată publicităţii de Biroul Federal de Investigaţii (F.B.I.). Asasinatele şi tîlhăriile au crescut, în 1974, cu 11 la sută în medie, faţă de anul precedent, LA VALLETTA. — Guvernul maltez a hotărît să preia controlul asupra sucursalelor din Malta ale Băncii britanice „Barkley’s International“ şi asupra companiei „Malta Television“ şi „Malta Redifusion“ — subsidiare ale corporaţiei engleze „Redifusion“ — a anunţat, în Parlament, primul ministru Dom Mintoff, STOCKHOLM. Potrivit informaţiilor transmise de poliţia locală, în urma accidentului de tren care s-a produs luni în apropierea localităţii suedeze Mjoelby, ,10 persoane şi-au pierdut viaţa şi alte 50 sunt în stare gravă. Accidentul s-a datorat ciocnirii trenului expres, cu un automobil, HAVANA. — Sub bagheta dirijorului Ion Baciu şi cu participarea pianistului George Halmos, Orchestra simfonică naţională din Cuba a oferit duminică publicului din Havana un prim concert. Programul, cuprinzînd piese clasice şi contemporane, a permis o nouă afirmare a artei celor doi muzicieni români. Piesa „forte“ a reprezentat-o suita de balet a lui Mihail Jora „Cînd strugurii se coc“, publicul ovaţionînd îndelung pe mesagerii muzicii româneşti. TELEX Componenţa noului guvern turc ANKARA 31 (Agerpres). — La Ankara a fost anunţată, luni, componenţa noului guvern turc, alcătuit după şase luni de criză ministerială. Membrii noii echipe ministeriale a Turciei aparţin Partidului Dreptăţii, condus de Suleyman Demirel, care deţine funcţia de prim-ministru, Partidului Salvării Naţionale, Partidului Republican al încrederii şi Partidului Unităţii Naţionale, reprezentate fiecare de către un vicepremier. Portofoliul afacerilor externe i-a revenit lui Ihsan Sabri Caglayangil, care a mai deţinut această funcţie intr-un alt guvern De, mirel, Ministerul Internelor i-a fost încredinţat lui Oguzhan Asibturk, portofoliul apărării a fost primit de Ferit Melen, iar cel al finanţelor de Yilmaz Ergenekon. Redacţia şi administraţia: Tirgu-Mureş, Piaţa Eroilor Sovietici nr. 8. Telefon: 1.1689. Abonamentele se fac la oficiile poştale, factorii poştali şi difuzării I 40.372 voluntari din întreprinderi şi Instituţii. Tiparul: întreprinderea poligrafică Tirgu-Mureş Comanda nr. 354 * * ... I