Steaua Roşie, mai 1975 (Anul 27, nr. 102-126)

1975-05-01 / nr. 102

Sărbătoarea Inițiului de Mai deschide, odată cu porţile primăverii, imensul evantai al succeselor ş f faptelor de eroism cotidian, realizările pe care oamenii muncii le obţin in bătălia fermă şi neobosită pentru înfăptuirea hotărîrilor Congresului al XI-lea al partidului. 1 Mai 1975 găseşte poporul nostru, România socialistă, într-unul din cele mai rodnice şi mai efervescente momente calitative ale istoriei sale. Succesele obţinute in primii patru ani ai cincinalului, realizările în îndeplinirea sarcinilor de plan şi a angajamentelor asumate în întrecerea socialistă pe primele patru luni ale acestui an au asigurat creşterea impetuoasă a forţelor de producţie, perfecţionarea relaţiilor sociale şi a întregii activităţi, ridicînd societatea noastră socialistă pe o treaptă superioară. Au crescut avuţia patriei, potenţialul său, nivelul de trai al întregului popor. Ceea ce am înfăptuit în acest cincinal, în cei 31 de ani de muncă şi viaţă liberă, spune totul despre poporul nostru mereu tînăr, dornic de autodepăşire, conştient de necesitatea de a nu se opri aici, ci de a-şi ridica printr-un continuu efort ţara pe culmile înalte ale progresului. Pentru imaginea strălucită a României de azi a trebuit ca aici, în spaţiul carpato-dunărean, unde am jurat credinţă şi îndeplinirea viselor strămoşeşti, să durăm o ţară nouă şi un om nou, un cetăţean al ei demn şi conştient de răspunderea ce-i revine. Iar suprema ipostază a demnităţii noastre este munca, eforturile neprecupeţite ale românilor, maghiarilor, germanilor, a celorlalte naţionalităţi, sub înţeleaptă conducere a partidului, pentru edificarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate. în primăvara acestui an oamenii muncii înfrăţiţi din (Continuare în pag. a 4-a) IMtosei IlMAN Desen de ILEANA BOROŞ UtOlfTAtf! DwN TOATE ȚARUL. UNITI -VĂ / ORGAN AL COMITETULUI JUDEJEAN MUREȘ AL P.CR. 5/ AL CONSILIULUI POPULAR JUD£Ţ£AN Anul XXVII. Nr. 102 (5.315) Joi, 1 mai 1975 4 pagini, 30 de bani Din cronica marii întreceri în 4 ani şi 4 luni Ca o încununare a efortului lor pe parcursul celor 4 ani şi 4 luni în care au muncit cu pasiune şi elan patriotic pentru a ridica, an de an, întreaga activitate la un nivel calitativ superior, ieri, 30 aprilie a.c., harnicii lucrători ai Cooperativei de mobilă „Tehnolemn din Tîrnăveni“ au raportat îndeplinirea planului iniţial al actualului cincinal. Importantul succes înscris în cronica activităţii lor este închinat măreţului 1 Mai, iar cele 245 de zile care au mai rămas pînă la sfîrşitul anului le vor permite realizarea suplimentară a unor însemnate cantităţi de mobilă pentru populaţie şi export, în valoare de peste 40 milioane lei. Au realizat peste jumătate din angajamentul anual Desfăşurînd larg întrecerea socialistă pentru îndeplinirea şi depăşirea sarcinilor de plan, colectivul întreprinderii „Electromureş“ din Tg.-Mureş a realizat, în cinstea zilei de 1 Mai, peste jumătate din angajamentul anual. Sporul de producţie obţinut se ridică la 8 milioane lei şi se concretizează în aproape 5.000 km conductori electrici, 750 maşini de calculat electromecanice, echipament electric autotractor, antene TV şi alte bunuri de larg consum electrocasnice. Un alt succes deosebit de important înregistrat ieri este cel al fabricii electrocalorice din cadrul întreprinderii, care a îndeplinit sarcinile de plan ale actualului cincinal. Sărbătoarea muncii E primăvară iarăşi pe pămînt şi a celor ce asudă sărbătoare, cînd toate-mbracă luminos veşmînt şi drumurile se-mpînzesc de soare. Veniţi, prieteni însetaţi, să bem din albăstrimea de cleştar a zării in dăruirea largă ce ne-o dăm ca pe-un prinos, partidului şi ţării. Sub faldurile mîndrului drapel, Sub creştetele munţilor cu aur, se-nalţă mari turbine de oţel, se-ntinde şesid cu-nsutit tezaur. Cu codrii noştri ca-n poveste cresc şi ţara-i ca o zînă cu aur în cosiţe sîntem stăpîni a cite se-mplinesc pe-acest picior de plai cu mioriţe... TEODOR MARICARU C.A.P. Balda a încheiat însămînţarea porumbului In lupta cu capriciile vremii din săptămîna trecută mecanizatorii şi cooperatorii din Balda au ieşit victorioşi. Organizîndu-şi bine munca şi folosind fiecare oră bună de lucru ei au reuşit să încheie însămînţarea porumbului boabe pe întreaga suprafaţă de 340 ha. Colectivul de aici închină succesul repurtat zilei internaţionale a oamenilor muncii. Un aport deosebit la obţinerea acestui rezultat şi l-au adus mecanizatorii loan Duda, Dumitru Oţel, Liviu Radu, Teodor Şerban, Ioan Florea, cooperatorii loan Iacob şi Petru Moldovan. Atenţia cooperatorilor este îndreptată acum spre executarea lucrărilor de întreţinere a culturilor. Secţia de lapte praf din Reghin a intrat în funcţiune A intrat în funcţiune ultima capacitate de producţie de la Fabrica de produse lactate din Reghin — secţia de lapte praf şi vilavit. Dotată cu instalaţii complexe şi de înaltă tehnicitate, noua capacitate va contribui la mai buna aprovizionare a populaţiei din Reghin şi din judeţ cu produse lactate. Odată cu aceasta, întreaga platformă a industriei alimentare a oraşului Reghin a fost finalizată. Şedinţa Comitetului Politic Executiv al C. C. al P. C. R. In ziua de 30 aprilie 1975 a avut loc, sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Comitetul Politic Executiv a analizat unele probleme actuale ale situaţiei internaţionale. Comitetul Politic Executiv constată cu satisfacţie că evenimentele internaţionale au demonstrat şi demonstrează justeţea politicii externe a partidului şi statului nostru, confirmă întru totul orientările stabilite de Congresul al XI-lea al partidului în domeniul relaţiilor internaţionale. Desfăşurarea evenimentelor, schimbările care au loc pe plan internaţional sunt în interesul popoarelor, deschid noi perspective de transformare revoluţionară a societăţii, duc la intensificarea acţiunilor maselor populare pentru apărarea intereselor lor economice, sociale şi naţionale, amplifică lupta împotriva politicii imperialiste de forţă şi dictat, a colonialismului şi neocolonialismului. Comitetul Politic Executiv , în numele Partidului Comunist Român, al guvernului, al întregului popor român — salută cu profundă satisfacţie istorica victorie a poporului din Vietnamul de Sud şi a forţelor sale de eliberare naţională, obţinute sub conducerea Frontului Naţional de Eliberare şi a Guvernului Revoluţionar Provizoriu împotriva forţelor reacţionare interne şi intervenţiei imperialismului american, victorie care încununează în mod strălucit lupta sa eroică pentru dezvoltare liberă şi independentă. Aceasta constituie un mare succes al întregii omeniri progresiste, are o mare importanţă internaţională şi demonstrează încă o dată că atunci cînd un popor este hotărit să-şi apere, cu orice sacrificii, independenţa şi suveranitatea, demnitatea şi fiinţa naţională, nu există forţă în lume în stare să-l oprească din drumul său, pînă la victoria deplină a cauzei sale drepte. Comitetul Politic Executiv apreciază cu satisfacţie că victoriile populaţiei sud-vietnameze, izbînda poporului cambodgian, succesele celorlalte popoare din Asia de sud-est confirmă pe deplin justeţea poziţiilor Partidului Comunist Român, care se pronunţă cu neabătută consecvenţă şi militează cu hotărîre pentru lichidarea definitivă din viaţa internaţională a vechii politici imperialiste, colonialiste, de forţă şi amestec în treburile interne ale popoarelor, pentru recunoaşterea şi respectarea strictă a dreptului tuturor popoarelor de a-şi hotărî singure, de sine stătător, propriile destine — ca o cerinţă fundamentală a înlăturării focarelor de conflict şi tensiune, a statornicirii unor raporturi de încredere, pace şi conlucrare internaţională. Comitetul Politic Executiv apreciază că victoria poporului vietnamez creează condiţii pentru ca poporul din Vietnamul de Sud să treacă la activitatea de reconstrucţie a ţării, de dezvoltare democratică a societăţii, de înfăptuire a aspiraţiilor de progres economic şi social, în deplină libertate, fără nici un amestec în treburile sale interne. Partidul Comunist Român, Republica Socialistă România, întregul popor român au acordat poporului vietnamez un sprijin activ — material, politic, diplomatic — au susţinut în toate împrejurările lupta sa dreaptă, au militat consecvent pentru a pune capăt intervenţiei străine în afacerile interne ale poporului vietnamez. Comitetul Politic Executiv îşi exprimă convingerea că în noile condiţii create, odată cu obţinerea victoriei de către poporul din Vietnamul de Sud, relaţiile de prietenie şi solidaritate statornicite între ţările şi popoarele noastre vor cunoaşte o dezvoltare şi mai puternică, corespunzător intereselor reciproce, ale cauzei progresului şi păcii în lume. Comitetul Politic Executiv urează Frontului Naţional de Eliberare, Guvernului Revoluţionar« Provizoriu, poporului din Vietnamul de Sud, noi şi însemnate succese în lupta pentru dezvoltarea liberă şi independentă a patriei şi exprimă, totodată, hotărîrea României socialiste de a dezvolta larg, pe multiple planuri, relaţiile de prietenie şi colaborare statornicite între cele două popoare şi ţări. In cadrul şedinţei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a prezentat o informare cu privire la vizitele de prietenie în Republica Arabă Siriană, la invitaţia preşedintelui Hafez El Assad, şi în Republica Arabă Egipt, la invitaţia preşedintelui Anwar El Sadat. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a informat, de asemenea, despre întîlnirea cu Yasser Arafat, preşedintele Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei, însuşindu-şi în întregime concluziile prezentate de secretarul general al partidului, Comitetul Politic Executiv a dat o înaltă apreciere poziţiei principiale exprimate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu în cadrul convorbirilor avute cu preşedinţii Hafez El Assad şi Anwar El Sadat, în zilele de 24 şi 25 aprilie, la Damasc şi Cairo, contribuţiei sale personale la rezolvarea pe cale politică a problemelor litigioase din viaţa internaţională, la adîncirea şi amplificarea relaţiilor României cu Republica Arabă Siriană şi Republica Arabă Egipt, energiei şi fermităţii cu care acţionează pentru aplicarea orientărilor fundamentale stabilite de Congresul al XI-lea al partidului în domeniul politicii externe , de întărire a raporturilor de prietenie frăţească şi adîncire continuă a solidarităţii şi colaborării cu ţările arabe, cu toate statele ce militează pentru o dezvoltare de sine stătătoare. Convorbirile tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu conducătorii de partid şi de stat ai Republicii Arabe Siriene şi Republicii Arabe Egipt au scos în evidenţă, în mod pregnant, hotărîrea comună de a ridica pe un plan superior relaţiile bilaterale pe tărâm politic, economic, tehnico-ştiinţific. (Continuare în pag. a 4-a) Satisfacţie "Armindeni. Sărbătoare. Soarele curge topit în glie. Note lapidare, rînduri de început despre o comună mureşeană. Obişnuiţi cu satele tradiţionale, „unde se mai aud prin timp buciumele strămoşilor“, despre Cristeşti, localitate situată doar la o aruncătură de băţ de Tîrgu-Mureş, s-a scris puţin, nu din neglijenţă, ci, poate, dintr-o prejudecată. Or, Cristeştiul este altfel... Ce să scrii, pentru a cuprinde atmosfera momentului? ...Transcriem citeva cuvinte din filele carnetului de reporteri „Locul intîi la frumuseţe!“. Adică, cristeştenii s-au situat pe prima treaptă în acţiunea de bună gospodărire a localităţilor. Ne-am obişnuit să afirmăm că oamenii doresc să facă locurile după chipul şi asemănarea lor. Adică atrăgătoare! Aici, aceasta înseamnă extinderea şcolii generale cu trei noi săli de clasă şi un atelier, o bază sportivă, amenajarea unei grădiniţe de copii la Vălureni, asfaltarea străzilor Sfatului şi Cooperativei, construirea a 2.760 mp de trotuare, plantarea a 5.000 ml gard viu, repararea unor străzi şi trotuare pe o suprafaţă de 106.000 mp. Atmosfera întrecerii ar putea fi foarte uşor cuprinsă în nişte date, sintetizate cuminte intr-o informaţie de ziar. Ar fi mai simplu, mai comod, dar nedrept. Pentru că dincolo de rubricile „planificat“ şi „realizat“ ale registrelor, dincolo de limbajul sobru al cifrelor se află oamenii, autorii realizărilor. Notind că valoarea acţiunilor voluntar-patriotice a atins 3.454.500 lei, faţă de 1.364.300 lei cit a fost prevăzut, consemnăm fapte care vorbesc lazârlAdariu (Continuare în pag. a 3-a)