Steaua Roşie, august 1975 (Anul 27, nr. 179-204)

1975-08-01 / nr. 179

Adunări generale ale oamenilor muncii Un angajament ferm: 25 milioane lei peste plan şi inca 3 milioane lei la export La adunarea generală a reprezentanţilor oamenilor muncii, colectivul întreprinderii de confecţii „Târnava“ din Sighişoara s-a prezentat cu un palmares bogat. Prin muncă susţinută, plină de pasiune, dăruire şi elan patriotic desfăşurată consecvent pe parcursul întregului cincinal, în care dorinţa de autoperfecţionare şi autodepăşire a constituit coordonata esenţială a întregii activităţi, harnicul colectiv a reuşit să-şi consolideze un viguros prestigiu în ţară şi peste hotare, cîştigîndu-şi stima şi aprecierea beneficiarilor. Tabloul succeselor înregistrate, completat fericit cu realizările semestrului I a.c., situează colectivul întreprinderii pe primele locuri în industria judeţului nostru. Iată cîteva din realizările obţinute, înscrise la un loc de frunte. „Tîrnava“ Sighişoara este prima unitate economică mureşeană care a îndeplinit cincinalul înainte de termen. Peste 18 la sută din avansul valoric al judeţului în îndeplinirea măreţului obiectiv naţional aparţine acestui harnic şi priceput colectiv care înfăptuieşte cu succes angajamentul de a încheia actualul cincinal cu o producţie suplimentară de un miliard lei. Activitatea semestrului II a.c. a constituit problema centrală a analizei adunării generale a oamenilor muncii. Aceasta, cu atît mai mult cu cit perioada care a rămas pînă la sfîrşitul anului va confrunta colectivul sighişorean cu exigenţe deosebite. Este vorba, în primul rînd, de o largă pregătire în vederea ieşirii masive pe piaţa mondială, a desfăşurării unei puternice activităţi de cucerire a noi tronsoane de pieţe de desfacere pentru producţia anului viitor. In al doilea rînd, de sporirea contribuţiei acestui colectiv, prin importante realizări suplimentare la marea acţiune de anvergură naţională — refacerea şirecuperarea rămînerilor în urmă cauzate de inundaţii. Ca urmare, discuţiilepurtate, darea de seamă, au subliniat cu pregnanţă necesitatea perfecţionării în continuare a întregii activităţi, punerea în valoare a noi rezerve interne din cele existente. Alături de preocuparea pentru acoperirea cu contracte şi comenzi a întregii producţii a semestrului II, hotărîtoare în atingerea acestor obiective este aplicarea de noi măsuri de îmbunătăţire a calităţii producţiei în scopul ridicării mai accelerate a competitivităţii produselor pe piaţa externă. Pentru aceasta, în I. CISMAS (Continuare in pag. a 4-a) HtOl TAfi/om TOATE TÂRFE, OttIŢI - VĂ ! MGAN AL comtmm JUDEUAN MUREŞ AL P.C R ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN mnmmSmSm Anul XXVII, Nr. 179 (5.392) | Vineri, 1 august 1075 | 4 pagini, 30 de bani în orice condiţii de timp recolta să fie pusă grabnic la adăpost! In aceasta săptămină, numeroase unităţi agricole socialiste au raportat încheierea secerişului. Unele din ele, terminind şi treierişul, au scăpat de griji, punind întreaga recoltă la adăpost. Acolo unde nu s-a folosit din plin timpul bun de lucru, odată cu sosirea ploilor grijile pentru soarta recoltei se amplifică, combinele nu mai pot intra în lan iar puzderia de clăi aflate pe cîmp s-au udat din nou. în legătură cu cei rămași în urma, prezentăm unele constatări din teren. ORGANIZARE NECORESPUNZÂTOARE La cooperativa agricolă din Băla au mai rămas de recoltat circa 140 ha de grîu. La seceriş s-a acţionat cu 3 combine de tipul C şi cu o Glorie. De marţi, a intrat în lucru o altă combină Gloria, dar, după două ore de funcţionare s-a defectat şi, miercuri, la ora prînzului, nu era încă remediată. Aici lasă de dorit şi organizarea lucrului combinelor. Cele patru combine, deşi puţine faţă de suprafaţa existentă de recoltat, nu lucrează grupat, aşa după cum au fost date dispoziţiile. Miercuri, ele acţionau la recoltat în 3 părţi de hotar. Aici s-a recoltat manual 68 ha cu grîu, din care clăile au fost transportate de pe 45 ha. Cu toate că conducerea cooperativei a luat măsuri pentru transportul recoltei şi al paielor, decalajul între recoltat şi executarea arăturilor este foarte mare. Pînă acum s-au arat numai 22 ha. Atît la recoltat, cît şi la executarea altor lucrări, cooperativa din Băla ar trebui să primească cu mult sprijin din partea S.M.A. Fărăgău şi, mai ales, a unor membrii cooperatori, care nu participă la munca cîmpului. Printre aceştia se numără navetişti ca Ioan Vlad, Ioan Sîntean, Vasile Bodan, Alexandru Vlad, loan Pincan, loan Vultur, Teodor Cotoară, care nici ei, nici soţiile nu acordă sprijin cooperativei agricole. Alţi membri cooperatori însă, ca Vasile Bologa, Ioan Cotoară, Ioan Maier, Pavel Bucur, Teodor Bucur, deşi lucrează la diferite întreprinderi, în timpul lor liber sprijină activ cooperativa agricolă. . TIMPUL IROSIT NU SE MAI ClŞTIGA Faţă de alte campanii, cooperativa agricolă din Cerghid este avansată cu secerişul. Recolta secerată manual de pe 60 ha a fost transportată în stoguri şi pusă la adăpost. Din 232 ha ocupate cu grîu au mai rămas de recoltat mecanic circa 30 de ha. Cu toate acestea, combinele n-au folosit integral timpul bun de lucru din zilele trecute. Marţi, la ora 10 cele 2 Glorii de la brigada din Cerghizel nu intraseră în lucru, deşi lanul era uscat. Acest timp irosit zi de zi, în care recolta putea fi pusă acum în întregime la adăpost, nu mai poate fi recuperat. Intrucît nu se poate aștepta vreme mai bună, timpul prielnic de intrat în lan trebuie folosit din plin pentru a pune la adăpost întreaga recoltă. TRAIAN GABOR  VREMEA TIMPUL PROBABIL. Vremea se menţine uşor instabilă, cu înnorări mai pronunţate dupăamiaza, cînd se vor semnala averse locale de ploaie însoţite de descărcări electrice. Temperatura în general staţionară, maximele vor fi cuprinse între 22— 26 de grade, minimele între 9—12 grade. Vînt slab din est. C.A.P. ŢIGMANDRU ARE NEVOIE $ DE SPRIJINUL NAVETIŞTILOR Recoltatul griului se apropie de sfîrşit şi la C.A.P. Ţigmandru, unde au mai rămas de secerat circa 25 ha. Pe cele 3 combine C-l şi C-3 care deservesc unitatea, le-am văzut la lucru intr-un lan de vreo 15 ha, înaintînd din greu din cauza griului imburuienat. Alături era o tarla de 12 ha care a fost inundată de apă şi ca urmare recoltată cu secerile şi coasele de către cooperatori. Deşi acest grîu a fost recoltat încă în săptămîna trecută, snopii şi acum sînt aşezaţi în picioare, fiind supuşi deprecierii ploilor, urmînd a fi treieraţi cu combinele staţionar după ce acestea vor termina recoltatul de pe întreaga suprafaţă. Concomitent, o presă lucrează la balotatul paielor la brigada din Măgheruş unde cooperatorii au început de cîteva zile transportul şi depozitatul baloţilor în sire. Nicolae Răbulea, preşedintele cooperativei, ne-a declarat că în comună sunt mulţi muncitori navetişti, soţii ale acestora care nu lucrează nicăieri, cît şi membri cooperatori care nu participă la lucrările cîmpului nici în această perioadă cînd au foarte mare nevoie de forţă de muncă. Aici există o suprafaţă de 40 ha de fineţe naturale care datorită faptului că au fost inundate încă nu VASILE ORZA (Continuare în pag. a 4-a! A Intilniri ale tovarăşului NICOLE CEAUŞESCU * cu şefi de state şi de guverne, participanţi la lucrările reuniunii la cel mai inart nivel a Conferinţei general-europene pentru securitate şi cooperare Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a avut întrevederi, la Helsinki, cu tovarăşul Todor Jivkov, primsecretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Bulgar, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Bulgaria, cu tovarăşul János Kádár, primsecretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar, cu primul ministru al Italiei, Aldo Moro, primul ministru al Canadei, Pierre Elliott Trudeau, și primul ministru al Greciei, Constantin Karamanlis. Instalaţia de lapte-prafrie la noua Fabrică de produse lactate din Reghin in lumina sarcinilor trasate de recenta plenară a C.C. al P.C.R „Anul viitor indicele de utilizare a capacităţilor de producţie va atinge cel puţin 88 la sută“ Interviu cu ing. KISS ADALBERT, directorul întreprinderii „Metalotehnica“ . La recenta plenară a C.C. al P.C.R., tovarăşul Nicolae Ceauşescu sublinia că „o problemă hotărîtoare pentru înfăptuirea cu succes a prevederilor noului cincinal este utilizarea intensivă a capacităţilor de producţie“. Privită în acest spirit, care sunt posibilităţile de care dispune „Metalotehnica“ pentru creşterea indicilor de utilizare a maşinilor şi utilajelor? — în general, indică de utilizare a maşinilor şi ai fondului de timp au evoluat conform aşteptărilor noastre: în primul caz au atins 85 la sută, iar în al doilea 93 la sută. Doresc să subliniez că din volumul timpului neutilizat peste 80 la sută revine concediilor medicale, ceea ce, pe alt plan, înseamnă că au scăzut cazurile de indisciplină, de lipsuri nemotivate. Tinerii care au fost reîncadraţi după terminarea stagiului militar manifestă o atitudine conştiincioasă, responsabilă faţă de muncă; de altfel, orice caz de abatere este dezbătut cu operativitate în comisia de disciplină de pe lingă comitetul oamenilor muncii. — Desigur că nivelul organizării producţiei este influenţat deopotrivă de indicii de utilizare a maşinilor şi timpului de lucru. — Acoperirea capacităţilor noastre de producţie n-a fost uniformă în fiecare perioadă din an, dar urmărim cu perseverenţă acest aspect. Aşa de pildă, am angajat executarea unor reparaţii la maşinile-unelte aparţinînd altor unităţi şi, totodată, am început execuţia unor utilaje necesare investiţiilor din anul viitor. In acest fel vom putea asigura o mai bună acoperire a capacităţilor de producţie. Totodată, menţionez că prin reorganizarea activităţii de întreţinere s-a redus simţitor numărul maşinilor şi orelor de oprire accidentală. — In viitor, cum se va îmbunătăţi indicele de utilizare a maşinilor-unelte? — Avem în vedere ca în 1976 să atingem un indice de 88 la sută. In acest sens avem în vedere, pe lingă îmbunătăţirea producţiei şi a muncii şi întărirea disciplinei, asimilarea în producţie a unor noi produse — în care sens am întărit deja compartimentul de concepţie în scopul scurtării la maximum a termenelor de asimilare. Subliniez că întregul nostru colectiv, comitetul oamenilor muncii, sub îndrumarea organizaţiei de partid este hotărît să facă totul pentru pregătirea judicioasă şi asigurarea tuturor condiţiilor interne în vederea realizării ritmice, la nivelul sarcinilor, a planului pe cincinalul viitor. I. MAKKAI