Steaua Roşie, august 1975 (Anul 27, nr. 179-204)

1975-08-01 / nr. 179

PAGINA 4 STEAUA ROȘIE ACTUALITATEA INTERNAŢIONALA Ziua a doua a Conferinţei de la Helsinki HELSINKI 31. De la trimişii speciali: La Palatul „Finlandia“ din Helsinki au continuat, joi, lucrările reuniunii la cel mai înalt nivel a Conferinţei pentru securitate şi cooperare în Europa. In sală se aflau şefii de stat şi guvern prezenţi la Helsinki, persoanele oficiale care îi însoţesc. La masa rezervată României au luat loc preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Au luat loc, de asemenea, tovarăşul Ştefan Andrei şi George Macovescu, celelalte persoane oficiale române, în cadrul şedinţei de dimineaţă, desfăşurată, potrivit aranjamentului de procedură stabilit în cadrul fazei de la Geneva, sub preşedinţia lui Iosip Broz Tito, preşedintele R.S.F. Iugoslavia, au luat cuvîntul Gustav Husak, secretar general al C.C. al P.C. din Cehoslovacia, preşedintele Republicii Socialiste Cehoslovacia, Edward Gierek, prim-secretar al C.C. al Partidului Muncitoresc Unit Polonez, Valery Giscard d’Estaing, preşedintele Franţei, Leonid Brejnev, secretar general al C.C. al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, Liam Cosgrave, primul ministru al Irlandei, arhiepiscopul Makarios, preşedintele Republicii Cipru, János Kádár, prim-secretar al C.C. al Partidului Muncitoresc Socialist Ungar. In şedinţa de dupa-amiază, prezidată de preşedintele Consiliului de Miniştri al Italiei, Aldo Moro, au luat cuvîntul Iosip Broz Tito, președintele R.S.F. Iugoslavia, Suleyman Demirel, primul ministru al Turciei, Anker Joergensen, primul ministru al Danemarcei, Leo Tindemans, primul ministru al Belgiei, Olof Palme, primul ministru al Suediei, Bruno Kreisky, cancelarul federal al Austriei, Urho Kekkonen, preşedintele Republicii Finlanda, şi Carlos Arias Navarro, primul ministru al Spaniei. Prezenţa la Helsinki, în aceste zile, a şefilor de stat şi de guvern, a altor personalităţi politice marcante din ţările participante constituie un prilej pentru numeroase contacte şi întîlniri, pentru schimburi de vederi asupra unor probleme bilaterale, ca şi de interes general european — prilej materializat într-un mare număr de întrevederi la Palatul „Finlandia“, la reşedinţele înalţilor reprezentanţi ai statelor. Vineri, 1 august — ultima zi a lucrărilor reuniunii la cel mai înalt nivel a Conferinţei general-europene — vor continua şedinţele de lucru, dimineaţă şi după-amiază. Va lua cuvîntul tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Republicii Socialiste România. In cadrul ceremoniei de închidere a conferinţei, cei 35 de înalţi reprezentanţi ai statelor participante vor semna Actul final al conferinţei. TELEX LAGOS. — Noul şef de stat al Nigeriei, generalul de brigadă Murtala Rufai Mohamed, a numit noi guvernatori militari la conducerea statelor federale ale ţării — a anunţat postul de radio din Lagos. După cum se ştie, între primele măsuri ale noului şef de stat nigerian figurează trecerea în rezervă sau pensionarea tuturor membrilor fostului guvern, a guvernatorilor statelor federale şi a administratorului statului estic central, LAGOS. — Noul şef de stat al Nigeriei, Murtala Rufai Mohamed, a reafirmat politica de prietenie şi colaborare a ţării sale cu toate statele şi a declarat că guvernul va onora toate obligaţiile asumate de fosta conducere federală. Vom continua să sprijinim activ, a spus el, Organizaţia Unităţii Africane, Organizaţia Naţiunilor Unite şi Commonwealth-ul. VARŞOVIA. — La Varşovia a fost semnat un acord interguvernamental polono-spaniol privind livrările de cărbune cocsificabil polonez în Spania pe o perioadă de mai mulţi ani. După cum relatează agenţia P.A.P., în baza acestui acord, R.P. Polonă va avea posibilitatea să cumpere din Spania utilaje și produse metalurgice. CAIRO. —• Incepînd din data ele 31 iulie, traficul prin Canalul Suez se realizează simultan în ambele sensuri, a anunţat purtătorul de cuvînt al Administraţiei canalului. CARACAS. — In luna iunie, populaţia Venezuelei era de 11.993.000 locuitori. Aproape jumătate din populaţia ţării era formată din copii sub 15 ani, anunţă Direcţia de statistică a Venezuelei, WASHINGTON. — O tînără paraşutistă americană, în vîrstă de 18 ani, Susan Luger, a scăpat cu viaţă, după o cădere liberă de aproape 3.000 de metri, datorită unui accident produs ladeschiderea paraşutei. Incercînd să deschidă paraşuta la circa 600 metri de pămînt, Susan Luger nu a reuşit şi, de la această înălţime, se îndrepta spre sol cu o viteză de aproape 64 de kilometri pe oră. Dar, printr-o fericită întîmplare, nu s-a prăbuşit pe pista de beton a aeroportului de la Daytona Beach (Florida), ci pe iarba unei cîmpii din apropiere. Ea s-a ales, totuşi, cu numeroase fracturi. WASHINGTON. — Biblioteca română din New York, în colaborare cu secţia est-europeană a Institutului pentru studii europene al Universităţii oraşului New York, a organizat un simpozion pe tema „Liberalismul secolului al XIX-lea“. Cu acest prilej, profesorul american de origine română, Fisher Galaţi, director al Institutului est-european de la Universitatea Boldor din statul Colorado, a evocat personalitatea şi locul marelui gînditor, istoric şi revoluţionar român Nicolae Bălcescu în contextul epocii frămîntărilor social-politice de la mijlocul secolului trecut. Totodată, în cadrul bibliotecii, a fost organizată o expoziţie de carte istorică românească, LONDRA. — Cinci persoane au fost ucise, joi, în primele ore ale dimineţii, în Irlanda de nord, în urma unui atentat comis împotriva unui microbuz care se întorcea dintr-o localitate din apropierea frontierei cu Republica Irlanda. JOHANNESBURG. — Ca urmare a unei surpări produse într-o mină de aur de lîngă oraşul sud-african Johannesburg, 6 mineri şi-au pierdut viaţa, au anunţat oficialităţile companiei „Rand Mines“. TEHERAN. în portul iranian Khorramshar a izbucnit miercuri un puternic incendiu, distrugînd mărfuri în valoare de peste 150 milioane dolari. Flăcările au cuprins 10 din antrepozitele portului, distrugînd în întregime trei, care conţineau, în principal, produse chimice şi ulei vegetal. Potrivit ziarului iranian „Kayhan International“, peste 100 de familii au fost evacuate, iar şase persoane au fost rănite. Cauzele sinistrului, care a fost amplificat de puternice rafale de vînt, nu au putut fi stabilite. LISABONA. — Consiliul Revoluţiei din Portugalia, reunit în şedinţă plenară la Palatul Belem, a ratificat hotărîrea recentei Adunări Generale a Mişcării Forţelor Armate privind crearea unui directorat politic, alcătuită din preşedintele Francisco da Costa Gomes, primul ministru Vasco Goncalves, şi generalul Ordlo Saraiva de Carvalho, comandantul COPCON — a anunţat purtătorul de cuvînt al Consiliului, Vasco Laurenco. DELIN. — Mai multe milioane de persoane au fost grav afectate de inundaţiile care au făcut ravagii în şase state din nordul Indiei, distrugînd case şi recolte de pe suprafeţe întinse — s-a anunţat la Delhi. Există numeroşi morţi, al căror număr nu a putut fi încă stabilit. Potrivit datelor furnizate, 4 milioane de persoane au fost victime ale ploilor musonice şi inundaţiilor semnalate în peste 3.000 de localităţi din statul Bihar, regiunea cea mai sinistrată din India — a anunţat purtătorul de cuvînt al guvernului local, Statele Assam, Uttar Pradesh, Rajasthan şi Punjab se află, de asemenea, în mare parte sub apă. VIENA. — Congresul extraordinar al Partidului populist, de opoziţie, din Austria l-a confirmat, joi, în funcţia de preşedinte al acestei formaţiuni politice pe Josef Taus, în vîrstă de 42 de ani. Totodată, Congresul l-a ales în postul de secretar general al partidului pe dr. Erhard Busek, în vîrstă de 34 de ani. Presa austriacă menţionează că aceasta este cea mai tînără conducere din întreaga istorie a Partidului populist, VIENA. — La Viena s-a deschis, joi, cea de-a treia rundă a negocierilor intercomunitare din Cipru, la care participă reprezentanţii comunităţilor greacă şi turcă din insulă — Glafkosderides şi, respectiv, Rauf Denktaş. La convorbirile — care vor dura trei zile — participă secretarul general al O.N.U., Kurt Waldheim. VIENA. — Balanţa comercială a Austriei a înregistrat în luna mai un deficit de 2.395 milioane şilingi, în scădere cu 443 milioane şilingi, în raport cu luna aprilie, şi cu 800 milioane şilingi faţă de luna mai 1974. KAMPALA. — Conferinţa la nivel înalt a Organizaţiei Unităţii Africane, ale cărei lucrări se desfăşoară la Kampala — capitala ligandei — în prezenţa şefilor de stat şi de guvern, a adoptat Declaraţia cu privire la Africa de sud şi rezoluţiile sesiunii extraordinare a Consiliului Ministerial al Organizaţiei, reunit la Dar Es Salaam. In aceste documente este expusă poziţia comună a ţărilor independente de pe continentul african în problema lichidării definitive a dominaţiei coloniale străine şi a eliberării întregului continent şi faţă de regimurile rasiste dinn Rhodesia şi Republica Sud-Africană. LIMA. — Cu prilejul adoptării, în cadrul reuniunii O.S.A. de la San Jose, a rezoluţiei cu privire la ridicarea blocadei impusă Cubei cu 11 ani în urmă, preşedintele Republicii Peru, general de divizie Juan Velasco Alvarado, a trimis un mesaj primului ministru al Guvernului Revoluţionar al Republicii Cuba, Fidel Castro. In mesaj se relevă că „ţările americane au luat decizia definitivă a întîlnirii lor cu Cuba, abandonînd, astfel, o politică pe care istoria a condamnat-o deja“. Totodată, se reafirmă sentimentele de adîncă prietenie ale poporului peruan şi ale guvernului său, care îşi exprimă şi cu acest prilej, poziţiile lor solidare cu poporul cubanez. TELEX ŞTIRI SPORTIVE MONTREAL. Seria competiţiilor sportive „Montreal 1975“, repetiţie generală în vederea Olimpiadei de vară ce va fi găzduită anul viitor de marele oraş canadian, a continuat cu concursul de gimnastică. In competiţia feminină, după executarea figurilor obligatorii, conduce campioana europeană absolută Nadia Comăneci (România) cu 38,10 puncte, urmată de Nelli Kim (U.R.S.S.) — 37,90 puncte, Teodora Ungureanu (România) — 37,55 puncte, Nelli Koval (U.R.S.S.) — 37,40 puncte și Gle-bova (U.R.S.S.) — 36,90 puncte. Nadia Comăneci s-a clasat p pe locul întîi la bîrnă (9,60), paralele (9,55) și sol, la egalitate cu Nelli Kim — 9,60 puncte fiecare. In proba de sărituri, aparat în care pe primul loc s-a situat Nelli Kim cu 9,45 puncte, Nadia Comăneci s-a clasat pe locurile 2—4 (9,35 puncte), la egalitate cu Koval (U.R.S.S.) și Rieger (R.F. Germania). Cea de-a doua reprezentantă a României în concurs, Teodora Ungureanu, a ocupat locul doi la bârnă (cu 9,45 puncte) şi locul trei la paralele (cu 9,40 puncte). BUDAPESTA. — Concursul internaţional de scrimă al armatelor prietene a continuat la Budapesta cu probele de floretă pe echipe. In ambele întreceri victoria a revenit selecţionatelor României. In finala turneului feminin, echipa României (Ecaterina Iencic-Stahl, Magdalena Bartoş, Viorica Draga şi Suzana Ardeleanu) a întrecut cu 8—7 formaţia U.R.S.S. Pe locurile următoare s-au clasat Polonia, R.D. Germană, Bulgaria şi Ungaria. In finala concursului masculin, echipa României, în frunte cu Mihai Ţiu, a cîştigat cu 9—4 în faţa reprezentativei Poloniei. VIENA. — Campionatele europene de tir la armă de vînătoare au continuat la Haringsee (Austria) cu proba de skeet. In con- cursul juniorilor după prima manşă conduce francezul Rosetti cu 50 puncte, urmat de românul Cristian Pintilie şi italianul Gugliemi cu cite 49 puncte. NEW YORK. — In turul doi al turneului internaţional de tenis de la Louisville (Kentucky), jucătorul român Ilie Năstase l-a întîlnit pe iugoslavul Zdravko Mincek, în fața căruia a cîștigat cu 6—2, 6—0. Americanul Arthur Ashe, unul dintre favoriţii concursului, l-a eliminat cu 6—2, 6—2 pe englezul Gerald Battrick. HANDBAL A.S. ARMATA, LOCUL TREI LA „CUPA BALATON“! Recent, s-au înapoiat din R.P. Ungară handbaliştii de la A.S Armata Tg.-Mureş, care au participat în perioada 24—28 iulie la un interesant turneu internaţional de handbal, dotat cu „Cupa Balaton“. La actuala ediţie a tradiţionalei competiţii şi-au disputat trofeul pus în joc 19 echipe din ţara gazdă, două formaţii din R.S. Cehoslovacia şi A.S. Armata, reprezentanta handbalului românesc. Tîrgumureşenii au avut o evoluţie remarcabilă în acest turneu, jocul lor fiind apreciat şi aplaudat de iubitorii handbalului din ţara vecină şi prietenă. Din cele nouă partide susţinute, militarii au cîştigat şapte, au realizat un meci egal (13—13) cu Handred Budapesta, cîştigâtoarea trofeului, şi au pierdut cu 6—8 întâlnirea cu formaţia Szeged, clasată pe locul secund, obţinînd în final medaliile de bronz ale ediţiei din acest an a „Cupei Balaton“. Toţi jucătorii folosiţi în acest turneu de prof. Berekmeri Ludovic (antrenor) au contribuit la realizarea acestui succes, remarcîndu-se în mod special, portarul Mihály Teodor, Nicolae Maşca, Ionel Mal, Sorin Vintilescu, Horia Samşudean și Alexandru Bucioagă, C. A. Un angajament (Urmare din pag. I) afara perfecţionării controlului de calitate, se impune, neîntîrziat, ridicarea gradului de calificare a fiecărui lucrător, policalificarea acestora, sporirea interesului tuturor factorilor de răspundere din întreprindere pentru creșterea procentului de îndeplinire a normelor care în prezent este încă scăzut. Acestea, împreună cu alte măsuri privind întărirea disciplinei în muncă şi tehnologice, mai buna organizare a producţiei şi folosirea integrată a capacităţilor existente vor duce, cu siguranţă, la atingerea obiectivului propus, la obţinerea de importante cantităţi de produse de confecţii peste plan. Hotărîţi ca în cursul semestrului II să muncească mai bine, cu şi mai multă dăruire, adunarea generală a reprezentanţilor oamenilor muncii a concluzionat că există posibilităţi ca harnicul colectiv de la „Tîrnava“ să-şi aducă o contribuţie şi mai substanţială la recuperarea rămîne- ,rilor în urmă pricinuite altor colective de calamităţile naturale. Astfel, şi-au propus să realizeze suplimentar, pînă la sfîrşitul anului, o producţie globală de 25 milioane lei şi să livreze la export peste prevederi, confecţii în valoare de 3 milioane lei. C.A.P. Ţigmandru (Urmare din pag. I) au putut fi recoltate. Deşi au mobilizat oamenii pentru a veni la coasă, încă nimeni nu s-a prezentat. Cei care lucrează zi de zi în cooperativă, momentan sunt antrenaţi la alte lucrări de sezon cîte şi la întreţinerea unor culturi. Din lista pe care ne-a prezentat-o am notat doar pe cîţiva. Ştefan Baciu, muncitor la Sighişoara şi membru al C.A.P . împreună cu soţia sa, Anifca, ca dealtfel, şi Veturia Ciotloş nu lucrează la cooperativă de loc. Fritsch Martin şi Andrei, membri cooperatori şi Nicolae Grosaru, muncitori la diferite întreprinderi nu vin în orele lor li-jT bere să-şi ajute soţiile şi nici unitatea, cel puţin în anumite momente cînd e nevoie de munca lor. De asemenea, în comună *sînt mulţi tineri care lucrează în oraş dar nu vin să-şi ajute părinţii la lucrările din C.A.P. ca de exemplu: Remus Bîtea, Gheorghe Grosaru, Gheorghe Boc şi alţii. Toţi aceştia ar trebui să urmeze exemplul lui Schuller Martin şi Traian Haiduc care, deşi sînt muncitori la diferite unităţi economice, ori de cîte ori pot sau este nevoie de ei, participă la munca cîmpului alături de soţiile lor. Concurs de admitere (Urmare din pag. a 3-a) Bucureşti şi la universităţile din Cluj-Napoca, Craiova şi Iaşi; — învăţămîntul universitar, cursuri de zi, la universităţile din Craiova şi Iaşi, pentru specialitatea fizică, la Institutul de învăţămînt superior din Piteşti pentru specialitatea fizică-chimie şi la Institutul pedagogic din Suceava pentru specialitatea în limba şi literatura română — limba şi literatura germană; — învăţămîntul universitar, cursuri fără frecvenţă, la universităţile din Bucureşti, Braşov, Cluj-Napoca, Craiova, Iaşi şi Timişoara pentru specialitatea matematică şi la Universitatea din Bucureşti pentru specialitatea drept juridic. Specialităţile la care se organizează concurs şi numărul de locuri sunt afişate la instituţiile de învăţămînt superior. Condiţiile de admitere sunt celeaşi ca şi pentru sesiunea din iulie a.c., publicate în broşura „Admiterea în învăţămîntul superior — 1975“. înscrierile la acest concurs se fac între 25—30 august a.c., iar , pentru specialitatea drept juridic, intre 15 şi 20 august a.c. Redacţia şi administraţia? Tîrgu-Mureş. Piaţa Eroilor Sovietici nr. 3. Telefon: 1.16.89. Abonamentele se fac la oficiile poştale, factorii poştali şi difuzorii 10077 , voluntari din întreprinderi şi instituţii. Tiparul: întreprinderea poligrafica Tirgu-Mureş Comanda nr. 566 ............-1