Steaua Roşie, ianuarie 1976 (Anul 28, nr. 1-24)

1976-01-04 / nr. 1

•111@ il SAILit mmm* Optimismul şi bucuria au marcat trecerea de la 1975 la 1976, confluenţa a două cincinale, şi în satele judeţului nostru. Mesajul tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al partidului, adresat întregului nostru popor la posturile de radio şi televiziune cu prilejul Anului nou a avut un larg ecou în rîndul tuturor lucrătorilor de la sate. Sub acest impuls în unităţile cu profil zootehnic s-a muncit din plin, adăugîndu-se la împlinirile anului trecut noi realizări în prima zi a anului nou, ca dealtfel din noul cincinal. Iată şi cîteva secvenţe, îngrijitorii mulgători din I.A.S. din judeţul nostru au obţinut în ziua anului nou peste 800 hl lapte. Printre fruntaşi se numără lucrătorii de la I.A.S. Zagăr şi Iernut. Importante realizări au înscris în marea întrecere socialistă şi îngrijitorii de animale de la marile complexe de creştere a animalelor de la I.A.S. Iernut sau cele intercooperatiste din Cuci, Vidrasău, Luduş-Gheja şi din alte părţi. Anul nou la sate a fost sărbătorit conform tradiţiei. Astfel, cei mici, odată cu lăsarea serii, au pornit cu Pluguşorul. „Aho, aho, copii şi fraţi / Staţi pe loc şi nu mînaţi / Şi cuvîntul mi-ascultaţi /__Să ne fie casa plină de belşug şi de lumină“ — semnifică dealtfel dorinţa fiecăruia ca noul an — 1976 — să fie un an bun, cu roade bogate. In casele oamenilor, masa întinsă, cu toate bunătăţile, In noaptea revelionului, un pahar de vin a fost închinat de către ţăranii cooperatori din Oroi, Petea, Vaidei şi din alte părţi şi în cinstea dragliniştilor, specialiştilor de la O.I.F., care au executat ample lucrări de îmbunătăţiri funciare în această parte a judeţului nostru ca şi în alte zone, printre care Aţintiş, Singer, Sighişoara etc. Anul nou a umplut casa de bucurie nu numai a miilor de ţărani cooperatori ci şi a specialiştilor, printre care se numără ing. Dumitru Gliga de la C.A.P. Reghin, Györfi Mihály de la C.A.P. Cuci, ing. Dan Gîrneţ şi Stoica Dionisie, medic veterinar la consiliile intercooperatiste din Luduş şi Tîrnăveni, ing. Natea Ovidiu de la I.A.S. Zagăr şi mulţi alţii, care în 1975, în unităţile în care lucrează, au înscris fapte demne de laudă. Desigur, gîndurile pentru mai mult şi mai bine în 1976 au stat pe buzele tuturor. De-acum se face totul ca pe măsura trecerii timpului să fim martori activi ai împlinirilor. Şi cînd va veni din nou bădiţa Traian să ne găsească cu paharele ciocnind pentru noi împliniri şi mai înalte ... Aşadar, spor la muncă în noul an şi la mulţi ani tuturor lucrătorilor de pe frumoasele plaiuri mureșene. REMUS CÂMPEAN Cu colindul, după datina străbună In acest şir de blocuri, cu apartamente moderne şi confortabile din cartierul „1848“ — Tg.-Mureş ,s-au mutat în acest an sute de fabilii II Mita fAMILII A COROTIVULUI Colectivul de muncă al întreprinderii „Metalotehnica“ a întâmpinat noul an cu satisfacţia pe care numai conştiinţa propriei împliniri ţi-o poate da, cu mîndria de a se despărţi de anul 1975 cu realizări de seamă, concretizate în îndeplinirea planului cincinal încă la 19 aprilie. Acest eveniment, dublat de cel al păşirii în pragul noului cincinal, care va marca noi trepte de afirmare în viaţa colectivului, a fost sărbătorit într-o atmosferă entuziastă în sala cantinei-restaurant a întreprinderii, unde au ţinut să fie prezenţi peste 150 de muncitori, tehnicieni şi ingmeri, cu familiile lor. Ing. Kiss Adalbert, directorul întreprinderii, a adresat calde mulţumiri celor de faţă pentru bucuria de a întîmpina împreună, în acest cadru sărbătoresc. Noul an, împreună cu urările de sănătate şi fericire şi de noi succese în activitatea pe care fiecare o desfăşoară la locul său de muncă. Printre cei care au ţinut să fie prezenţi am întîlnit numeroşi fruntaşi în întrecerea socialistă prin a căror muncă şi inteligenţă creatoare întreprinderea a reuşit să obţină asemenea rezultate de prestigiu. Cîmpean Teodor, lăcătuş la secţia mecanică I, a venit aici împreună cu soţia sa, Anî, şi ea membră a acestui harnic colectiv în calitate de bobinatoare cu înaltă calificare la secţia întreţinere, iar Balizs Iosif, muncitor termist la secţia prelucrare la cald, a poposit în mijlocul colegilor săi de muncă cu gîndul ca şi în acest an să obţină, pentru a cincea oară, titlul de fruntaş în întrecerea socialistă. Pentru tînărul Bereschi Alexandru, de la atelierul de maşini de cusut industriale, anul 1976 înseamnă un nou an de împliniri. Ca proaspăt absolvent al Liceului industrial, secţia serală, dorinţa sa este să-şi ridice necontenit nivelul profesional pentru a putea contribui la îmbunătăţirea calităţii pieselor executate Cu aceleaşi gînduri de a obţine noi succese în muncă au venit şi Cosma Ana, strungar la atelierul de şuruburi, soţii Szatmary Csaba şi Ana, Fabian Eugen, maistru la secţia întreţinere, Biro Alexandru, secretarul comitetului de partid la secţia întreţinere şi mulţi alţii, pentru care satisfacţia succeselor colectivului este satisfacţia propriei împliniri, a propriei afirmări. ION CIURDARU Din primele zile de muncă, semne bune anulare (Urmare din pag. 1) cale au produs suplimentar 4 tone de oxid de aluminiu, iar in ziua de 1 ianuarie schimbul in care lucrează Iosif Săcădat şi Alexandru Fazekas au realizat peste plan 3 tone sulfat de aluminiu. Nici chimiştii tîrgumureşeni nu s-au lăsat mai prejos. In zilele de 1 şi 2 ianuarie s-au realizat suplimentar 200 tone de îngrăşăminte complexe şi 400 tone de azotat de amoniu. 80 la sută din producţia de azotat de amoniu realizată de cele două zile s-a livrat deja la export. In primele două zile de muncă din acest an şi colectivul secţiei sticlărie de la întreprinderea de sticlărie şi faianţă Sighişoara — unde focul nu conteneşte în cuptoare— a realizat suplimentar 26.000 bucăţi butelii şi borcane. Printre cei care au participat la înregistrarea acestor succese se numără operatorii Nicolai Lascu, Ioan Şomlea, Eugen Gligor, Achim Pintea, Zaharie Maior, Alexandru Raţiu, maiştrii Ioan Stamp, Teofil Burlea, Nicolae Suciu şi alţii. La cumpăna dintre ani, în instalaţiile întreprinderii „Electrocentrale“ Mureş s-a înregistrat al cincilea miliard kWh energie electrică peste sarcinile cincinalului trecut. De asemenea, în zilele de X şi 2 ianuarie, la Fabrica de zahăr din Luduş s-au obţinut în plus faţă de plan 18,8 tone zahăr, din care o bună parte s-a obţinut de schimbul III condus de ing. Alexandru Popanică, colectivul Fabricii de zahăr din Tg.-Mureş, a realizat suplimentar o producţie de 70 de tone. Cu încredere nemărginită , în politica (Urmare din pag. 1)şadar, în 1976, cu conştiinţa fermă că stă în puterile noastre de a realiza în cele mai bune condiţii obiectivele dezvoltării în domeniul producţiei materiale, în toate domeniile de activitate, dintre care se detaşează cu prioritate afirmarea plenară a revoluţiei tehnico-ştiinţifice, ridicarea nivelului tehnic şi calitativ al producţiei, creşterea productivităţii muncii şi reducerea cheltuielilor de producţie. Va trebui ca organele şi organizaţiile de partid să acţioneze cu energie sporită pentru unirea eforturilor tuturor oamenilor muncii în îndeplinirea sarcinilor de plan, pentru întărirea ordinii şi disciplinei, pentru perfecţionarea necontenită a conducerii şi planificării economiei, pentru dezvoltarea democraţiei socialiste, asigurarea participării active a tuturor oamenilor muncii la realizarea măreţului Program al partidului de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism. „Avem deplina convingere că anul 1976, ca întregul cincinal viitor , se arată la Mesajul tovarăşului Nicolae Ceauşescu — va aduce poporului nostru noi satisfacţii în muncă şi viaţă, va adăuga noi şi însemnate valori tezaurului avuţiei noastre naţiona- partidului e le, va ridica pe o treaptă superioară bunăstarea materială şi spirituală, gradul de civilizaţie al întregii naţiuni socialiste“. Puterea economică a ţării, sporită necontenit prin munca noastră, stă la temelia prosperităţii întregului popor, a fiecăruia dintre noi. Este o realitate pregnantă ce îşi găseşte o expresie vie în prevederile planului pe acest an: va creşte numărul de personal în producţie, vor spori retribuţia şi veniturile reale ale oamenilor muncii din toate ramurile economiei naţionale, se vor construi 145.000 apartamente, va creşte volumul desfacerilor de mărfuri prin comerţul socialist, vor spori fondurile destinate dezvoltări: învăţămîntului şi culturii, ocrotirii sănătăţii, satisfacerii altor nevoi sociale ale poporului. Cu conştiinţa de a ne şti făuritorii marilor realizări de pînă acum, cu convingerea că înfăptuirea importantelor sarcini ce ne stau în faţă este în interesul accelerării progresului economico-social al patriei noastre, oamenii muncii din judeţul Mureş, în frunte cu comuniştii, îşi vor consacra toate forţele şi priceperea îndeplinirii tuturor obiectivelor economice şi sociale ale anului 1976, onorînd, astfel, cu efigia rodniciei şi demnității comuniste marile obiective istorice stabilite de Congresul al XI-lea al partidului. La datorie, în noaptea de revelion. Inginerul Erdély Pál, de la I.R.E., în fața tabloului de distribuire a energiei electrice Revelionul într-o noapte unică, aşa cum este cea a Anului nou, firesc, clipele diven solemne, încărcate de gravitatea lor, constituind un bun prilej de bilanţ, de privire în urmă. Este noaptea în care se croiesc visuri şi proiecte de perspectivă, noaptea în care se închină pentru izbînzi şi bucurii, renasc speranţe pentru viitoare împliniri. In aceste momente solemne ne-am oprit la apartamentul 1, blocul nr. 71, de pe Bulevardul „1848“, la familia Mihai Chiboleanu. In jurul mesei pline cu bucate, după datina străbună, s-au adunat şi fraţii Ion şi Petre, iar pentru ca bucuriile să fie mai rotunde, au venit aici să-i ureze belşug şi spor în anul care au păşit şi cumnatul Toader Roşca, vecinul Liviu Almăşan. Se ridică cupe cu vin, se închină pentru Anul nou şi bunăstare, se fac, aşa cum stă bine unei case de gospodari, urări pentru împlinirea tuturor dorinţelor. „Cum e normal — ne spune gazda —, în fiecare an, în acest miez de noapte, ne dorim ceva. Ce-mi doresc? Bucurie în familie, copii cuminţi, frumoşi şi sănătoşi". Ne continuăm drumul printre blocurile aceluiaşi cartier, date încolo în casă nouă şiită în anul 1975, admirăm adevăratul oraş în oraş şi, o clipă, gîndul ne zboară spre miile de constructori. Le închinăm un gînd bun pentru părticica lor de contribuţie la preaplina tendinţă spre mai bine şi prosperitate. In noaptea lungă a revelionului, am trecut pragul blocului D-1l, de pe Bulevardul „1848“. La intrare, ne întîmpină, veşnic tînăra şi româneasca urare „La mulţi ani!“ Tînărul an 1976 este întâmpinat aşa cum se cuvine şi în familia Varadi Ştefan. In apartamentul 37, s-au adunat laolaltă familia, rude, colegi. „Ce-mi doresc? Putere de muncă şi sănătate. Sănătate să fie! In rest, toate le vom duce cu bine!“ Noua etapă în viaţa noastră, a fiecăruia, acum cînd un cincinal s-a încheiat şi altul începe, este întâmpinată, aici, pe străzile Ciucaş, Ceahlău, pe noul bulevard, de Gheorghe Vasiu, Dumitru Andreica, Baráth Sándor, Oláh Janos, Dorin Sarchiz, Romulus Bilca, Szabó Zoltán, de alte mii de familii, care s-au mutat în case noi, cu urarea, adresată tuturor locuitorilor municipiului: „Să trăiţi, să înfloriţi f la anul şi la mulţi ani!“ LAZAR LADARIU