Steaua Roşie, aprilie 1977 (Anul 29, nr. 76-101)

1977-04-01 / nr. 76

PAGINA 4 STEAUA ROSIE La Albeşti, cartofii se plantează operativ (Urmare din pag. 1) . Odată cu încheierea însămînţării culturilor din prima epocă, in toate cooperativele agricole cultivatoare de cartofi din consiliu s-a trecut şi la plantarea cartofilor. Astfel, s-a încheiat încăminţarea a 735 ha de in, sfeclă de zahăr, plantele de nutreţ, ovăzul şi plantele medicinale, plantindu-se totodată şi 82 ha de cartofi. Suprafeţe mai mari au fost cultivate la C.A.P. Daneş — 40 ha şi C.A.P. Apold şi Albeşti, care au dealtfel suprafeţe mai mari de plantat. Această operaţie se efectuează cu 9 maşini reglate în aşa fel incit să se asigure o densitate de 55.000—60.000 cuiburi de cartofi la hectar, lucrarea urmînd să se încheie în 6—7 zile bune de lucru. In acest sens se acţionează în ritm intens cu mai multe agregate la pregătirea terenului, unde pină acum mecanizatorii au efectuat lucrări de un înalt nivel calitativ. Ne-am deplasat şi nu două unităţi agricole pentru a sta de vorbă cu conducătorii acestora şi a vedea modul în care se lucrează. La C.A.P. Daneş, unitate în care din 90 ha au fost plantate 40 ha (30 ha cu cartofi de vară), conducerea cooperativei întîmpină greutăţi în ce priveşte participarea cooperatorilor la muncă. Astfel, deşi se lucrează la plantarea cartofilor cu două maşini, ritmul este lent, realizările zilnice situîndu-se sub posibilităţi. La brigada din Seleuş, de exemplu, unde există o astfel de mașină au fost plantate doar 12 ha din 30 ha planificate. Din cauza participării unui număr mic de cooperatori la lucru, o zi se sortează cartofii iar abia a doua zi se lucrează în cîmp la plantat cu mașina, practic ea utilizîndu-se doar 3 zile pe săptămînă. Sînt cazuri cînd nu are cine să aprovizioneze maşina cu cartofi, pierzîndu-se timp deosebit de preţios. La brigada din Daneş, deşi participarea cooperatorilor la muncă e mai bună, nu e satisfăcătoare. Oamenii se prezintă de obicei tîrziu, fapt ce duce la o folosire neraţională a maşinii de plantat. La C.A.P. Albeşti era un număr mare de cooperatoare la sortarea cartofilor, care au selectat pentru plantat 80 tone de tuberculi. în cîmp mecanizatorii lucrează de zor la pregătirea terenului cu două discuri prevăzute cu nivelatoare şi cu o maşină la plantat. Lucrarea a fost declanşată la începutul acestei săptămîni, plantîndu-se circa 15 ha. din 50 prevăzute în plan. Ritmul de lucru al maşinii este bun, fiind aprovizionată în permanenţă cu cantităţi suficiente de cartofi la ambele capete ale tarlalei. Terenul a fost fertilizat din timp cu 300 kg de superfosfat şi 150— 200 kg de azotat la hectar, iar pregătirea lui făcîndu-se în condiţii bune. Aşa după cum afirma Elena Pleşa, inginera şefă a cooperativei, se caută să se execute numai lucrări de bună calitate, asigurîndu-se o densitate de 57.000 cuiburi la hectar, urmărindu-se încheierea plantării cartofilor în perioada optimă, toate acestea creînd condiţii pentru realizarea angajamentului asumat de cooperatori, de a obţine o producţie medie de 25.000 kg cartofi la hectar. îmbunătăţirea salubrizării (Urmare din pag. a 3-a) am indicat conducătorilor unităţilor de construcţii de a amenaja şi întreţine în bună stare de curăţenie drumurile din incinta şantierelor şi bazelor de producţie. în caz contrar, vom fi nevoiţi a închide ieşirile din şantiere pe drumurile publice-O importanţă deosebită acordăm, de asemenea, respectării condiţiilor şi termenelor de refacere a străzilor sparte cu prilejul diferitelor lucrări. — Desigur, la asigurarea ordinii şi curăţeniei oraşului, o contribuţie permanentă poate şi trebuie să aducă populaţia. — Privind aportul populaţiei, acţionăm cu toată fermitatea în vederea respectării cu stricteţe a prevederilor hotărîrii nr. 9 din 1969 a Consiliului popular municipal. — V-am ruga să reamintiţi cîteva din obligaţiile cetăţenilor şi unităţilor prevăzute în acest sens. Obligaţia principală a acestora este măturarea trotuarelor şi păstrarea curăţeniei şi ordinii în curţi. Fiecare locatar principal are datoria de a asigura curăţenia în permanenţă pe porţiunea de trotuar situată lîngă imobilul în care locuieşte. Măturatul nu e permis oricînd, ci numai noaptea, între orele 21—6. La imobilele ocupate la parter, lîngă stradă, de instituţii, întreprinderi sau alte organizaţii, obligaţia de a asigura curăţirea porţiunii de trotuar din dreptul faţadei revine responsabililor acestor unităţi. Subliniem faptul că este interzisă măturarea sau aruncarea prafului şi gunoiului rezultat din măturarea trotuarelor sau curţilor pe rigole, taluze, şanţuri ori pe partea carosabilă a arterei de circulaţie. De asemenea, este interzisă măturarea pe trotuar sau pe stradă, cum se mai întîmplă încă, a apei murdare şi a resturilor provenite din curăţarea magazinelor, localurilor ori locuinţelor. Considerăm că prin aceste măsuri şi prin altele, cuprinse în programul adoptat, vom îmbunătăţi tot mai vizibil salubrizarea oraşului. VREMEA Ieri, la ora 12, temperatura aerului la Tîrgu-Mureş era de 9 grade. Timpul probabil. Vremea se menţine în general răcoroasă, cu cerul mai mult acoperit, temporar va ploua slab. Vînt potrivit cu unele intensificări pînă la tare din sud-est. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 1—4 grade, maximele între 9—12 grade. \ 3 APRILIE 1977 \ \ TRAGEREA SPECIALA \ 1 PRONOEXPRES I ATRIBUIE I ^•AUTOTURISME \ \ „DACIA 1300“ şl „SKODA S 100“ ( \ •EXCURSII \ Í în U.R.S.S., R.D.G., BULGARIA, GRECIA si ITALIA; \ I «BANI; CTSTIGURI FIXE si VARIABILE. J ACTUALITATEA INTERNATIONALA DEZBATERILE DIN CONSILIUL DE SECURITATE AL O.N.U. NAŢIUNILE UNITE 31 (Agerpres). — în Consiliul de Securitate al O.N.U. continuă dezbaterile asupra problemei Africii de Sud şi consultările vizînd elaborarea unui document care ar urma să fie adoptat la încheierea deliberărilor. In intervenţia sa, ambasadorul ţării noastre, Ion Datcu, a subliniat că România sprijină în întregime cerinţele exprimate în cursul acestor dezbateri de majoritatea delegaţiilor statelor membre, precum şi de reprezentanţii mişcărilor de eliberare naţională din Azania. In spirit de solidaritate militantă cu popoarele africane — solidaritate reafirmată încă o dată de preşedintele României, Nicolae Ceauşescu, cu ocazia recerttei sale vizite în 5 ţări africane — delegaţia română se află alături de delegaţiile africane care în cursul dezbaterilor actuale au cerut să fie adoptate măsuri hotărîte, inclusiv instituirea unui embargo obligatoriu asupra vînzărilor de arme către Africa de Sud şi sancţiuni economice cu scopul de a fi eliminate apartheidul şi discriminarea rasială în Africa australă. Din presa străină „UN PLAN DE AUSTERITATE“ Austeritate numai pentru oamenii muncii. Aceste cîteva cuvinte ar putea rezuma politica guvernului francez faţă de salarii. De altfel, primul ministru Raymond Barre mărturisea el însuşi acest lucru luna trecută la Tarbes: „Sarcina mea este acum de a spune nu şi de a strînge şurubul“. A şi făcut-o. Barre afirma că vrea să oprească inflaţia, pentru a resorbi apoi şomajul. El a eşuat pe ambele planuri. Creşterile de preţuri continuă într-un ritm accelerat. Rata şomajului nu a fost niciodată atît de mare. Limitînd majorarea salariilor, planul Barre a amputat puterea de cumpărare a salariaţilor cu 1,2 la sută şi uneori cu mai mult. Toate organizaţiile sindicale din sectorul public şi naţionalizat au respins acordurile de salarii propuse pentru că ele sancţionează o scădere a puterii de („L’HUMANITÉ“) cumpărare. Oamenii muncii au organizat mari acţiuni greviste împotriva pretenţiilor guvernului de a-l sacrifica pe altarul austerităţii. Situaţia folosirii forţei de muncă nu a fost niciodată atît de dramatică: aproape un milion şi jumătate de şomeri. Şomajul afectează îndeosebi pe femei şi tineri. „Mutaţi-vă în altă regiune“, îi sfătuieşte Barre care se face că nu ştie că folosirea incompletă a forţei de muncă face pretutindeni ravagii. Ministrul Muncii merge şi mai departe. „Expatriaţi-vă“ spune el tinerilor, mărturisind astfel falimentul unei politici. Această politică antisocială pe toată linia a constituit unul din fenomenele de respingere care au determinat pe oamenii muncii să voteze pentru stînga la 13 și 20 martie. (Agerpres) MÎINE, LA TIMIŞOARA Politehnica — A.S. Armata După cele două surprinzătoare „remize“, înregistrate pe propriul gazon, tîrgumureşenii susţin, rmîine, la Timişoara, partida cu Politehnica, formaţie valoroasă şi bine cotată în fotbalul nostru divizionar, ocupanta locului 7 în clasament. Aşadar, un greu examen pentru formaţia mureşeană care va confirma, probabil, după spusele unora, că se descurcă mai bine în meciurile din deplasare. Cum exemplele sunt, deocamdată, de domeniul excepţiei, ne abţinem de la o apreciere în această direcţie. Fapt este că echipa va trebui să-şi mobilizeze forţele şi cunoştinţele tehnico-tactice în vederea obţinerii unui rezultat cît mai bun. De ce? Pentru că un eventual insucces, coroborat cu dificultatea programului viitoarei etape (cînd va întîlni Steaua, la Bucureşti), va avea repercusiuni asupra poziţiei sale în clasament. Nu mai e, credem, cazul să precizăm că există un pluton „masiv“ de echipe departajate de un minim punctaj, a cărui configuraţie se schimbă de la o etapă la alta. Concluzia e, deci, cît se poate de simplă: orice eventual insucces poate propulsa formaţia tîrgumureşeană în a doua parte a clasamentului. Din păcate trebuie spus că Tiberiu Bone nu va putea, mîine, „arunca“ în teren formaţia standard, Fazekas (una din principalele „piese“ de contraatac) fiind suspendat, în urma cumulării a trei cartonaşe galbene! Faptul trebuie să dea serios de gîndit jucătorilor mureşeni, asupra disciplinei lor din teren. Pînă una-alta, rămînem la convingerea că formaţia mureşeană va face tot ce depinde de ea pentru un rezultat cît mai bun! In celelalte partide ale acestei etape se întîlnesc: Politehnica Iaşi — „U“ Craiova; Rapid — U.T.A.; F.C. Corvinul — Steaua; F.C. Bihor — Jiul; Dinamo — F.C.M. Galaţi; F.C. Constanţa — F.C. Argeş; Sportul studenţesc — F.C.M. Reşiţa şi S.C. Bacău — Progresul. GHEORGHE GIURGIU  Listă de prețuri 1 Comitetul executiv al Consiliului popular al județului Mureș,* 1 comunică prețurile stabilite la unele legume și fructe prin de- deecizia nr. 162/1977. \ ^ . Calitatea \ l Nr. Denumirea -----------------------------------^ \ crt. produsului_____________lei/U M. î N sTas . I 1. Spanac contract kg 2,40 1,75 — t i amănuntul kg 3,40 2,55 — t ^ 2. Ceapă verde amănuntul legătura — — 0,55 t ^ 3. Mere din grupa C amănunt, kg 3,70 2,85 — t ^ Prețurile de contractare și cu amănuntul intră în vigoare \ la data de 2 aprilie 1977. t TELEX • TELEX LONDRA. Deficitul balanţei comerciale a Marii Britanii cu Piaţa comuni s-a ridicat in anul trecut la peste două miliarde lire sterline. In comparaţie cu anul 1975 valoarea importurilor britanice din ţările C.E.E. a fost cu 29 la sutămai mare, ajungînd la 11 miliarde lire. Citind aceste cifre, revista „Trade and Industrie“ subliniază că deficitul britanic cu ţările C.E.E. reprezintă 60 la sută din totalul pasivului balanţei comerciale a Marii Britanii. HELSINKI. In capitala Finlandei au început joi lucrările celei de-a 25-a sesiuni jubiliare a Consiliului nordic. Participă primii miniştri, membri ai guvernelor, deputaţi ai parlamentelor din Finlanda, Danemarca, Islanda, Norvegia şi Suedia. "• Pe ordinea de zi a actualei sesiuni sunt înscrise probleme legate de colaborarea în domeniile economic şi energetic între ţările din nordul Europei. TEL AVIV. Din unele localităţi din teritoriul de la vest de Iordan, afiat sub ocupaţia forţelor israeliene, miercuri au avut loc demonstraţii ale populaţiei arabe, în localitatea Hebron şi în zona Ramallah au fost operate arestări. Pe de altă parte, o grevă generală declarată la chemarea Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei, a paralizat parţial activitatea comercială locală şi şcolile în cea mai mare parte a teritoriului de la vest de Iordan. VARŞOVIA. — La Varşovia a avut loc, sub preşedinţia lui Edward Gierek, prim-secretar al C.C. al P.M.U.P., o consfătuire a secretarilor C.C. al P.M.U.P., a primilor secretari ai Comitetelor voievodale şi a şefilor de secţii ale CC., consacrată examinării sarcinilor actuale ale partidului în realizarea hotărîrilor celui de-al VII-lea Congres al partidului în domeniile activităţii sociale şi economice, a formării conştiinţei socialiste şi a spiritului unităţii patriotice ale poporului, informează agenţia P.A.P. MAPUTO. Mozambicul a hotărît să instituie controlul de stat asupra a patru companii particulare care posedau plantaţii de ceai. Acestea furnizau 25 la sută din întreaga producţie de ceai a ţării, CAIRO. Miercuri s-au încheiat la Cairo lucrările celei de-a 67-a sesiuni a Consiliului Ligii Arabe. In şedinţa de închidere, Consiliul Ligii a aprobat prelungirea mandatului forţei arabe de descurajare în Liban (F.A.D.) pentru o nouă perioadă de 8 luni începînd de la 27 aprilie. BRAZZAVILLE. — Intr-un comunicat oficial dat publicităţii la Brazzaville, Comitetul militar al Republicii Populare Congo adresează un avertisment celor ce completează în prezent în afara graniţelor ţării în vederea preluării puterii, arătînd că „orice încercare în acest sens va fi zdrobită“. WASHINGTON. — Camera reprezentanţilor din S.U.A. a hotărît cu 230 voturi, 181 împotrivă, prelungirea pe o nouă perioadă de doi ani a activităţii comisiei de anchetă a Camerei asupra asasinatelor comise împotriva preşedintelui John Kennedy şi pastorului Martin Luther King Activitatea comisiei, greaţă toamna trecută ,urma să înceteze miercuri. . PRETORIA. — Prezentînd bugetul anual, guvernul rasist de la Pretoria a dezvăluit că cheltuielile militare vor creşte cu 21 la sută comparativ cu anul trecut, atingînd 1,1 miliarde lire sterline. Această orientare ilustrează concret modul în care regimul Vorster înţelege să transpună în viaţă rezoluţiile O.N.U, vizînd transferul, pe cale paşnică, a puterii către reprezentanţii majorităţii populaţiei africane. Redacţia şi administraţia: Tîrgu-Mureş. Piaţa Eroilor Sovietici nr 8 Telefon: 1.18.89 Abonamentele se fac la oficiile poştale factorii poştali şi difuzorii voluntari I 40.373 I din întreprinderi şi Instituţii. Tiparul: întreprinderea poligrafică Tîrgu-Mureş. Comanda 356 I ■