Steaua Roşie, iulie 1977 (Anul 29, nr. 154-180)

1977-07-01 / nr. 154

HOLTTA?! O IM TOATE TÂMIC, UNIŢI - VA ! DOGAHUL CORHTETULU! JUDEŢEAN MUREŞ AL P.CR. ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN Anul XXIX, Nr. 154 (5.985) Vineri, 1 iulie 1977 4 pagini, 30 de bani SESIUNEA MARII ADUNĂRI NAŢIONALE Joi dimineaţa au fost reluate în plen lucrările celei de-a V-a sesiuni a celei de-a VII-a legislaturi a Marii Adunări Naţionale. Deputaţii şi invitaţii au salutat cu îndelungi şi puternice aplauze sosirea în sală, în lojile oficiale, a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a tovarăşului Manea Mănescu, a tovarăşei Elena Ceauşescu, a tovarăşilor Emil Bobu, Cornel Burtică, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Ion Dincă, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Ion Ioniţă, Petre Lupu, Paul Niculescu, Gheorghe Oprea, Gheorghe Pană, Ion Păţan, Dumitru Popescu, Gheorghe Radulescu, Teonte Răutu,Virgil Trofin, Iosif Uglar, Ilie Verdeţ, Ştefan Voitec. In sală se aflau, de asemenea, membrii supleanţi ai Comitetului Politic Executiv, secretarii C.C. a P.C.R. la lucrările sesiunii iau parte, in calitate de invitaţi, membri ai C.C. al P.C.R., miniştri, conducători de instituţii centrale şi organizaţii obşteşti, reprezentanţi ai oamenilor muncii, personalităţi ale vieţii noastre ştiinţifice, culturale şi artistice, ziarişti români şi corespondenţi ai presei străine. Erau de faţă şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi la Bucureşti. Tovarăşul Nicolae Giosan, preşedintele Marii Adunări Naţionale, a deschis şedinţa înaltului for legislativ al Republicii Socialiste România. * La propunerea Biroului Marii Adunări Naţionale, deputaţii au adoptat in unanimitate următoarea ordine de zi: 1. — Validarea alegerii tovarăşei Elena Nae, ca deputat în circumscripţia electorală nr. 1 Giurgiu şi depunerea jurămîntului de credinţă şi devotament faţă de Republica Socialistă România. 2. — Proiectul legii privind impozitul pe fondul total de retribuire al unităţilor socialiste de stat. 3. — Proiectul legii privind impozitul agricol. 4. — Proiectul legii privind pensiile de asigurări sociale de stat şi asistenţă socială. 5. — Proiectul legii privind pensiile şi alte drepturi de asigurări sociale ale membrilor cooperativelor agricole de producţie. 6. — Proiectul legii privind pensiile şi alte drepturi de asigurări sociale ale ţăranilor cu gospodărie individuală din zonele necooperativizate. 7. — Proiectul legii privind rolul şi atribuţiile maistrului în producţie. 8. — Proiectul legii calităţii produselor şi serviciilor. 9. — Proiectul, legii privind asigurarea durabilităţii, siguranţei în exploatare, funcţionalităţii şi calităţii construcţiilor. 10. — Proiectele de legi pentru aprobarea decretelor cu putere de lege emise de Consiliul de Stat. 11. — Eliberarea şi alegerea unor secretari ai Marii Adunări Naţionale. 12. — Modificări în componenţa unor comisii permanente ale Marii Adunări Naţionale. La primul punct, de pe ordinea de zi, deputaţii au votat validarea alegerii ca deputat în circumscripţia electorală nr. 1 Giurgiu, judeţul Ilfov, a tovarăşei Elena Nae, care a depus apoi jurămîntul de credinţă şi devotament faţă de Republica Socialistă România. In continuare, deputaţii au adoptat propunerea Biroului Marii Adunări Naţionale ca Proiectul legii privind impozitul pe fondul total de retribuire al unităţilor socialiste de stat şi Proiectul legii privind impozitul agricol să fie prezentate intr-o singură expunere comună, urmată de un singur raport comun al comisiilor permanente şi de discuţia generală comună, procedîndu-se apoi, separat, pentru fiecare proiect în parte, la discuţia pe articole şi la votarea legii. Ca urmare, tovarăşul Florea Dumitrescu, ministrul finanţelor, a prezentat expunerea la aceste proiecte de legi, iar deputatul Ilie Şalapa, preşedintele Comisiei pentru industrie şi activitate economico-financiară, a prezentat Raportul comisiilor permanente care au avizat proiectele de legi supuse dezbaterii. A urmat dezbaterea generală asupra celor două proiecte de legi, la care au luat cuvintul deputaţii Ştefan Bobeş, Elena Galea, Miloş Jivanov, Gheorghe Blaj, Aurica Munteanu, Horia Tatu, Gheorghe Dinu, Constantin Herescu şi Ioan Iancu. In continuare, după examinarea separată, pe articole, a celor două proiecte, Marea Adunare Naţională a adoptat în unanimitate Legea privind impozitul pe fondul total de retribuire al unităţilor socialiste de stat şi Legea privind impozitul agricol. Deputaţii au adoptat, apoi, propunerea Biroului Marii Adunări Naţionale ca Proiectul legii privind pensiile de asigurări sociale de stat şi asistenţa socială. Proiectul legii privind pensiile şi alte drepturi de asigurări sociale ale membrilor cooperativelor agricole de producţie şi Proiectul legii privind pensiile şi alte drepturi de asigurări sociale ale ţăranilor cu gospodărie (Continuare în pag. a 4-a) Cuvintul tovarăşei Elena Galea Asemeni întregului popor, am luat cunoştinţă cu deosebită satisfacţie de conţinutul proiectului de lege privind impozitul pe fondul total de retribuire al unităţilor socialiste de stat şi, în numele alegătorilor din circumscripţia nr. 3 Sighişoara, judeţul Mureş, permiteţi-mi să exprim deplina noastră adeziune faţă de prevederile acestui act normativ , a spus delegata Elena Galea. După ce a subliniat importanţa unor prevederi ale acestui proiect de lege, vorbitoarea şi-a exprimat convingerea că transpunerea în practică a prevederilor lui va determina o largă mobilizare a tuturor oamenilor muncii la folosirea superioară a potenţialului material, tehnic şi uman din fiecare unitate economică şi pe această bază sporirea continuă a venitului naţional, care poate asigura temelia trainică şi mijloacele necesare pentru mărirea eniturilor directe ale lucrătorilor, punerea la dispoziţia populţiei a unor cantităţi sporite de tunuri şi servicii de bună calitate. In încheiere, deputata a spus: iată de ce cetăţenii pe care îi reprezint, luînd cunoştinţă cu profundă satisfacţie şi bucurie de prevederile noilor măsuri, m-au împuternicit să exprim în acest înalt forum ataşamentul lor faţă de partid, recunoştinţa deosebită pentru grija părintească pe care o poartă partidul, dumneavoastră personal, mult stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, înfăptuirii neîncetate a unor condiţii tot mai superioare de muncă şi viaţă întregului nostru popor. Oamenii muncii de pe meleagurile Tîrnavei Mari, de la întreprinderea de stofe Sighişoara, unde îmi desfăşor activitatea, imobilizaţi de organizaţiile de partid, sunt angajaţi plenar cu întreaga lor fiinţă şi capacitate de muncă, neprecupeţind nimic pentru înfăptuirea neabătută a hotărîrilor partidului şi statului nostru, a preţioaselor indicaţii date de către dumneavoastră, stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, cu ocazia vizitelor de lucru efectuate în judeţul Mureş, pentru realizarea exemplară a sarcinilor de plan şi a angajamentelor asumate în întrecerea socialistă pe acest an, ca şi pe întregul cincinal. FESTIVITĂŢI CU PRILEJUL ZILEI ÎNVĂŢĂTORULUI Cu prilejul Zilei învăţătorului, ieri au avut loc la Tîrgu-Mureş, Sighişoara, Tîrnăveni, Reghin, Luduş, Sovata şi în centrele de comună din judeţ, însufleţite adunări festive. Au participat reprezentanţi ai organelor locale de partid şi de stat, profesori, învăţători, educatori, părinţi şi elevi, în cadrul adunărilor s-au scos în evidenţă succesele obţinute în anul şcolar 1976—1977 în procesul instructiv-educativ, în activitatea practico-productivă de formare a omului nou. Subliniindu-se hotărîrea cadrelor didactice, a elevilor şi părinţilor de a înregistra în viitorul an şcolar realizări şi mai semnificative. In încheierea adunărilor festive au avut loc bogate programe cultural-artistice. Turnătoria de precizie de la„Metalotehnica“ din Tg.-Mureş Partidul promovează hotărit politica de creştere necontenită a nivelului de trai al poporului In săptămîna ce o parcurgem am fost martorii unor noi dovezielocvente ale grijii permanente a partidului nostru pentru ridicarea bunăstării materiale şi spirituale a întregului popor, a gradului său de civilizaţie — pildă vie a profundului umanism al societăţii noastre socialiste. Atît Decretul Consiliului de Stat pentru aplicarea majorării retribuţiei personalului muncitor, cit şi Programul de creştere a retribuţiei şi altor venituri, a nivelului de trai al populaţiei în cincinalul 1976—1980 — elaborat din iniţiativa tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, şi aprobat de Plenara C.C. al P.C.R. din 28—29 iunie a. c. — au fost primite cu profundă şi legitimă bucurie de către toţi cetăţenii patriei, prilejuind, o dată mai mult, manifestarea recunoştinţei sincere împletite cu exprimarea ataşamentului faţă de partid, cu hotărîrea de a asigura înfăptuirea politicii sale, care rodeşte atît de bogat în folosul patriei, al tuturor celor ce muncesc. In urma noilor măsuri cu privire la majorarea retribuţiei — elaborate în conformitate cu orientările Congresului al XI-lea al P.C.R. — întregul personal muncitor va beneficia, pînă la sfîrşitul acestui cincinal, de o creştere a retribuţiei tarifare în medie cu 30 la sută. Totodată, trebuie subliniat că în afara majorării, aşa cum se prevede în decret, creşterea retribuţiei se va realiza şi prin trecerea personalului la trepte şi gradaţii superioare, prin sporul de vechime şi alte sporuri prevăzute de lege. Dacă la acestea mai adăugăm şi măsurile de creştere a veniturilor lucrătorilor din agricultura de stat, ale ţărănimii cooperatiste şi ale ţăranilor din zone necooperativizate — program care de asemenea a fost aprobat de recenta Plenară a C.C. al P.C.R. — avem o imagine cuprinzătoare a importantelor progrese înregistrate pe calea creşterii susţinute, efective, a bunăstării întregului popor. Aşa cum se subliniază în decret, de azi, 1 iulie, va începe prima etapă a majorării generale a retribuţiei personalului muncitor, etapă ce se va încheia în toamna anului viitor. încă din acest an, majorările privesc numeroase categorii — muncitori, maiştri, ingineri, economişti şi alţii dintr-un mare număr de ramuri şi subramuri ale economiei —■, care vor beneficia pînă la sfîrşitul anului de cîteva miliarde lei venituri suplimentare. Este potrivit să amintim că, aşa cum prevede Programul de creştere a nivelului de trai al populaţiei, în vederea sporirii mai accentuate a veniturilor directe ale oamenilor muncii, fondul de retribuţie, prevăzut în planul cincinal, se suplimentează cu circa 35 miliarde lei. Fără îndoială că, aşa cum s-a subliniat la recenta Plenară a C.C. al P.C.R., înfăptuirea acestui vast program privind creşterea veniturilor populaţiei, impu(Continuare în pag. a 4-a) Cum v-aţi pregătit pentru strîngerea la timp şi fără pierderi a recoltei de cereale? Lanurile de orz şi grîu îşi schimbă înfăţişarea de la o zi la alta, semn că ora secerişului a sosit. Dealtfel, de cîteva zile, în mai multe unităţi agricole din judeţul nostru recoltarea orzului a fost declanşată, ea constituind „repetiţia generală" dinaintea marii bătălii pentru strîngerea griului. Pînă la declanşarea ei, recoltarea orzului trebuie încheiată, iar micile neajunsuri care se mai întîlnesc acum în timpul recoltării orzului nu trebuie să se mai repete. Despre modul cum s-au pregătit pentru campania de recoltare la timp şi fără pierderi a cerealelor păioase ne-a relatat preşedintele consiliului intercooperatist Tîrnăveni, ing. Petru Mărgineanu. — Recoltarea cerealelor păioase, lucrare deosebit de importantă, a fost aşteptată cu multă nerăbdare de mecanizatori şi ceilalţi lucrători de pe ogoare. Pentru desfăşurarea în cele mai bune condiţii a actualei campanii, în vederea strîngerii operative şi fără pierderi a recoltelor bogate din acest an, ne-am pregătit temeinic, cu deplină responsabilitate, în aşa fel încît să facem faţă cu bine marilor sarcini ce ne revin. Astfel, mecanizatorii din consiliul intercooperatist Tîrnăveni au sarcina de a recolta 611 ha de orz, 100 ha orzoaica, 3.927 ha de grîu şi 90 ha de ovăz. In acest sens am pregătit din timp 29 de combine, urmînd să mai primim din sudul ţării pentru recoltarea griului încă 20 combine, cu care vom putea încheia recoltarea griului în timp de 15 zile. La începutul acestei săptămîni am declanşat recoltarea orzului în patru cooperative agricole — la Cuştelnic şi Dîmbău la orz pentru fuguire, la Deal şi Mica la orz pentru boabe. Intrucît orzul nu a ajuns la maturitate în toate unităţile agricole din consiliu, pentru a urgenta această lucrare am deplasat combine din C.A.P. Corneşti, Tîrnăveni şi Găneşti la C.A.P. Dîmbău şi Deaj. Prin mişcarea combinelor dintr-o unitate în alta, folosind astfel atît timpul prielnic cit şi maşinile la maximum, vom încheia recoltarea orzului de pe cele 611 ha în timp de 6 zile. Avînd în vedere că recoltarea este o acţiune complexă care cuprinde numeroase lucrări, care trebuie să se desfăşoare într-o succesiune continuă, am pregătit 19 piese de balotat paie pentru care am asigurat stocul de sîrmă necesar iar o parte din ele au şi intrat în lucru. De asemenea, am organizat două ateliere mobile de intervenţie şi am stabilit responsabilităţi conducerilor unităţilor agricole, în aşa fel încît zilnic V. ORZA (Continuare in pag. a 4-a)