Steaua Roşie, octombrie 1977 (Anul 29, nr. 232-257)

1977-10-01 / nr. 232

PAGINA 2 STEAUA ROȘIE Toamna elevilor In efortul general pentru strângerea roadelor toamnei, în eşaloanele muncii stau drepte şi coloanele elevilor. Peste 1.500 de fete şi băieţi de la liceele tîrgumureşene „Bolyai“ şi industrial nr. 1, de la şcolile generale din Batoş şi Vila, molipsind cu exuberanţa, voioşia contagioasă şi entuziasmul lor atît de frumos rînduite unei vârste, au lăsat, deocamdată priorităţile o cer, la o parte rigla, calculele matematice, reacţiile chimice şi analizele literare, pentru a contribui, după puterile lor, la punerea la adăpost a rodniciei unei toamne de aur. Clasele şi laboratoarele s-au mutat in livezile însorite ale Batoşului, în vastul atelier al naturii. „Alături de cultura generală şi cea tehnică, ne mărturisea profesorul de limbă română Ion Maşca, prezent aici, alături de elevii lui, învaţă să preţuiască munca, sudoarea“. Altfel spus, învaţă preţul pîinii, că orice muncă are cinstea ei, că sclipirea minţii şi inteligenţa mîinilor trebuie corelate. In gesturile, pe feţele lor bronzate ghicim bucuria de a face ceva util şi dorim să aflăm de la dirijorul acestor acţiuni, Tiberiu Zbîrcea, directorul I.A.S., ce înseamnă, dincolo de condiţiile acceptabile pentru cei 1.250 de elevi care iau masa şi sunt cazaţi aici, ce înseamnă deci, munca lor în contextul în care 4.200 tone de mere, 250 tone de pere şi 120 tone de prune, o bună parte din fructele şi vitaminele pentru masa noastră sunt pregătite pentru toamna şi iarna care urmează? „Pînă azi (29 septembrie — n.r), ni se spune, elevii au adunat o cantitate de 2.500 tone de mere. Noi ne străduim să le asigurăm cele trebuincioase“. 1.500 de tineri şi tinere, elevi aflaţi în laboratoarele livezilor, continuă tradiţia eşaloanelor albastre, a celor care au perforat munţi, au tăiat viaducte şi tunele, au ridicat poduri, într-un anotimp despre care de fiecare dată spunem, în murmur arghezian: „Niciodată toamna nu fu mai frumoasă“. LAZAR ladariu P.S. Ne bucurăm să aflăm veşti bune şi să le consemnăm la rîndul nostru, despre felul cum se desfăşoară practica agricolă a elevilor, deşiconducerea I.A.S. pretexta că „peregrinările delegaţiilor nu rezolvă nimic“), în pofida legitimaţiilor şi delegaţiilor de serviciu prezentate, reprezentanţii presei şi Inspectoratului şcolar judeţean au pătruns aici şi au ieşit cu multă greutate, înţelegem „vigilenţa“, dar cu condiţia ca aceasta să nu împiedice exercitarea obligaţiilor profesionale ale presei şi organelor de îndrumare şi control. L. L. Aspect de la expoziţia cu vînzare a mobilei şi a altor bunuri de larg consum, deschisă in complexul „Saturn“ din cartierul „1848" Tîrgu-Mureş. 33 milioane lei peste plan Colectivul Întreprinderii „Electromureş“ din Tg.-Mureş a realizat cu 4 zile mai devreme sarcinile de plan aferente celor trei trimestre din 1977. Ca urmare, cumulat pe 9 luni, s-a obţinut suplimentar o producţie industrială de 33 milioane lei care constă din produse electrice de uz casnic şi piese de schimb pentru ele în valoare de peste 10 milioane lei, aproape 3.000 bucăţi maşini de calculat, rezistenţe în tub, aparataj electric de joasă tensiune, piese de schimb pentru autovehicule şi alte articole. Cifrele consemnate credem că exprimă cu fidelitate nivelul la care se desfăşoară întrecerea socialistă, al organizării activităţii precum şi preocuparea permanentă pentru creşterea productivităţii muncii. Un nou produs: „CIGOLACT“ Acţionînd în direcţia îmbunătăţirii şi diversificării gamei sortimentale a produselor, colectivul Fabricii de produse lactate din Luduş a realizat, prin metoda de fabricare a laptelui praf, un nou preparat denumit „Cicolact" (cafea cu lapte). El are în compoziţie lapte praf normalizat cu grăsime in proporţie de 20 la sută, extract din surogate de cafea şi zahăr. „Cicolactul“, care este recomandat tuturor vîrstelor, va putea fi în curând comercializat în ambalaje de 500 grame, pentru uzul casnic, şi în vrac (saci de 20 kg) pentru unităţile de alimentaţie publică. Realizatorii acestui nou produs ne-au asigurat că el este gustos, aromat şi hrănitor. NOTE Testare în... penumbră Fabrica de confecţii „Tîrnava" din Sighişoara a prezentat în faţa publicului din Tg.-Mureş, în incinta galeriilor „Luxor“, o colecţie de cămăşi spre testare. Fapta în sine e de laudă, testarea fiind un mijloc modern de a cunoaşte preferinţele cumpărătorilor pentru a orienta producţia spre satisfacerea acestor preferinţe. Nu e însă de lăudat felul în care a fost organizată această expoziţie. O cerinţă minimă, dar absolut indispensabilă ca să poţi distinge obiectele este să le poţi vedea şi, ca să le poţi vedea, ele trebuie să fie luminate Or, colecţia de cămăşi a întreprinderii „Tîrnava“ a fost aşezată într-o vitrină aflată în semiobscuritate. In aceste condiţii, vizitatorii nu reuşesc să desluşească, chiar încordîndu-şi privirea, prin ce se deosebeşte o cămaşă de alta, în afara coloritului. Cineva spunea: „decit aşa testare, mai bine deloc“. Şi, să recunoaştem, avea dreptate! E. L. La locuinţe în avans, la centrala termică rămaşi în urmă Un nou ansamblu de locuinţe denumit „Cărămidărie“, situat la intrarea dinspre Reghin în municipiul Tîrgu-Mureş, prinde centura El va totaliza 26 de blocuri cu 474 apartamente. Dintre acestea 392 apartamente, deci majoritatea, vor fi date în folosinţă anul acesta. Iată şi bilanţul activităţii desfăşurate pînă în prezent de către constructorii de aici. Maistrul Palotás Attila ne informează că 3 blocuri a cîte 40 apartamente sunt terminate, se lucrează la ultimele finisaje. Sunt blocuri prevăzute a intra în folosinţă în cursul lunii octombrie şi ele vor putea fi puse, din punctul lor de vedere, la dispoziţia oamenilor muncii în prima parte a lunii acesteia. Şi celelalte blocuri care fac obiectul planului de dare în folosinţă pe 1977 sunt în curs de execuţie. Dintre acestea 12 vor avea doar cite 14— 15 apartamente. Se lucrează şi aici cu forţe sporite. Fundaţiile sunt terminate, iar montorii unităţii specializate din Ungheni asamblează panourile de prefabricate. Au puţină rămînere în urmă, dar ea poate fi în scurt timp eliminată deoarece le stă la dispoziţie un larg front de lucru cu condiţia să folosească din plin programul celor două schimburi. Dealtfel, după cum ne declară maistrul Palotas, constructorii se străduiesc să zorească executarea tuturor fundaţiilor, inclusiv a elevaţiei pentru a oferi montorilor cîmp larg de desfăşurare a activităţii. Aşadar, pînă în prezent activitatea de construcţie a ansamblului de locuinţe „Cărămidărie“ se află în grafic. După stadiul atins în execuţie se poate aprecia că sarcinile din programul de construcţii de locuinţe aferente acestui colectiv pe 1977 pot fi înfăptuite la termen şi chiar mai devreme. In privinţa frontului de construcţie a anului viitor, şi aici s-au realizat unele lucruri. Din cele 6 blocuri aferente, la 3 s-au turnat fundaţiile. In plus, constructorii mai pregătesc fundaţiile altor 6 blocuri destinate activităţii în 1978. Pentru ca şi la iarnă să se lucreze cu spor, şantierul are nevoie de căldură. Deocamdată cazanul provizoriu lipseşte de pe şantier. Că aspectului asigurării surselor de căldură în general nu i s-a dat atenţia cuvenită pe acest şantier este dovedită de importantele rămîneri în urmă care apreciem noi că există la executarea centralei termice. Acest obiectiv de regulă pus în funcţiune cu prioritate, este abia în faza de schelet. S-au executat fundaţiile şi acoperişul, întregirea acestei clădiri nu constituie o problemă deosebită, dar montarea cazanelor (nici acestea nu se află pe şantier) cere timp. Atunci, ne întrebăm noi, cum vor putea constructorii să dea în folosinţă în mod eşalonat, începînd din 10 octombrie a. c., cele 3 blocuri dacă nu vor putea asigura în acelaşi timp apa caldă şi încălzirea necesară? Iată de ce credem că este de datoria factorilor de răspundere din cadrul şantierului şi trustului să mobilizeze toate forţele necesare pentru a se trece în cel mai scurt timp la executarea acestei centrale termice, pentru a se evita acele situaţii neplăcute cînd pe timp friguros oamenilor li s-au asigurat condiţii de locuit dar fără căldură. Recuperarea decalajului existent între executarea primelor blocuri şi centrala termică este posibilă numai printr-o puternică intensificare a activităţii de construcţie şi instalaţii la acest obiect, prin organizarea lucrului în flux continuu pe parcursul celor 24 de ore. I. CISMAȘ MHÎTiTTHI— SlMBATA, 1 OCTOMBRIE TÎRGU-MUREŞ — Arta: Corsarul negru (ambele serii, la orele 8,30, 11, 15, 17,30 şi 20). Progresul: Şi a venit ziua lâmîilor negre. Select: Jane Eyre. Tineretului: Muşchetarul român. Finist, şoim viteaz. Flacăra: Adevărata glorie. Pitic: Motanul in Cosmos; Aniversare cu bucluc; Moș F.ne dă curaj; Ai să vezi tu (seria a Vll-a). SIGHIȘOARA - Lumina: Ultima jertfă. REGHIN - Patria: Zbuciumata lună septembrie. Clubul tineretului: Tănase Scatiu (ambele serii). TÎRNAVENI - Melodia: Paravanul. LUDUȘ — Flacăra: Solitarul de la fortul Humboldt. SOVATA — Doina: Călătoriile lui Guliver. Muncitoresc: O bătălie de neuitat. SÎNGEORGIU DE PĂDURE - Popular: Imagini în oglindă. FÎNTÎNELE — Patria: Salvo d’Acquisto. MIERCUREA NIRAJULUI — Nirajul: Oaspeţi de seară. Pinocchio. SARMASI — Popular: Tufă de Veneţia. IERNUT — Lumina: Parada Chaplin. TELEVIZIUNE 12,00 — Telex. 12,05 — Hora la Prislop. 12,15 — Odiseea. Reluarea . MICA PUBLICITATE Marţi, 27 septembrie, găsit în tren Cluj — Tîrgu-Mureş, pardesiu bărbătesc. Telefon 1.44.64. (5.407) GĂSIT ochelari pentru vedere (de copil). Se pot ridica de la administraţia presei. PIERDUT legitimaţia de serviciu eliberată de întreprinderea „Metalotehnica*“, pe numele Rosa Francisc. O declar nulă. pisodului 7. 13.10 — Ancheta socială (reluare). Lupta au inertia. 13.45 — Concert de muzică uşoară românească. 14.20 — împliniri. Itinerar In lumea satului românesc. 14.50 — Cântarea României. Laureaţi ai Festivalului national. 15.10 — Intermezzo muzical. 15.30 — Stadion. 16.50 — Imagini din R.P. Chineză. 17.10 — Clubul tineretului. 18.05 —• Antologia filmului pentru copii si tineret. Stan si Bran. 19.10 — Septembrie 1977. Cronica evenimentelor politice interne si internationale. 19.30 — Telejurnal. 19.50 — Rezultatele muncii, izvorul bunăstării. 20.00 — Teleenciclopedia. 20,45 — Regan. 21,35 — Intîlnire cu satira şi umorul. 22,20 — Telejurnal. Săptămîna sportivă. 22,35 — Romanţe şi cîntece de voie bună. LOTO Tragerea din 30 septembrie a c. Extragerea I — 20, 75, 7, 18, 13, 86, 84, 43, 56. Extragerea a II-a — 70, 26, 65, 74, 85, 39, 41, 8, 5. Fond de cîștiguri: 581.692 lei. Cu nemlngîiată durere anunţăm încetarea din viaţă a scumpului nostru soţ, tată şi rudă ing. GHEŢAN VASILE în vîrstă de 55 ani Ceremonia va avea loc slmbătă, 1 octombrie 1977, ora 15, la Biserica de lemn. FAMILIA ÎNDOLIATA Institutul de învăţămînt superior din Tîrgu-Mureş str. N. Iorga nr. 1, organizează în perioada 9 octombrie 1977 — 30 iunie 1978. CURS DE PREGĂTIRE la specialităţile: matematică, fizică şi educaţie fizică, pentru candidaţii care doresc să se prezinte la concursul de admitere din anul 1978, înscrierile se fac la secretariatul institutului, numai pe bază de recomandare din partea liceelor sau a întreprinderilor la care candidaţii sunt angajaţi. Inspectoratul pentru protecţia plantelor Tîrgu-Mureş str. Dezrobirii nr. 80 încadrează prin CONCURS LABORANT la Staţia de prognoză Tg.-Mureş. -Pot concura absolvenţi ai liceului de protecţia plantelor sau liceului agricol. Concursul va avea loc în 12 octombrie 1977, ora 10, la sediul unităţii. Condiţii de încadrare şi remunerare conform legilor nr. 12/1971 şi nr. 57/1974. Informaţii suplimentare la telefon 3.61.39. TRIOUL DE LUCRĂRI HIDROTEHNICE SPECIALE BUCUREŞTI - Şantierul Tg.-Mureş Încadrează de urgenţă CONDUCĂTORI AUTO pentru autobasculante de 12 şi 16 tone, la coloana din Tg.-Mureş şi Sighişoara. Relaţii la sediul şantierului din Tg.-Mureş, str. Tuşnad nr. 5, telefon 3.36.11. Întreprinderea „DUMBRAVA“ SIBIU Recrutează absolvenţi (băieţi şi fete) a 8 sau 10 clase generale, pentru cursul de calificare in meseria de F I N I S O SRL cu durata de 4 luni. înscrierile se fac la sediul întreprinderii pînă la 5 octombrie1977, cînd va începe şi cursul. Vîrsta 17 ani.