Steaua Roşie, ianuarie 1978 (Anul 30, nr. 1-25)

1978-01-03 / nr. 1

REVELION 78 Noul an a fost tîmpinat cu satisfacţia împlinirilor, * încredere in viitor Revelionul, obicei străbun la cumpăna dintre ani, este sărbătorit, cu an ce trece, cu tot mai multă însufleţire, voioşie şi satisfacţie. Acum, despărţindu-se de „bătrânul“ 1977 şi întîmpinîndu-l pe 1978, locuitorii judeţului nostru, de la mic la mare, par mai fericiţi ca oricînd. De fapt, colective întregi de oameni ai muncii din unităţile economice au consemnat noul an mult mai înainte de ruperea ultimei zile a calendarului pe 1977. Şi, astfel, cu 10 zile înainte de încheierea anului, judeţul a realizat planul producţiei globale pe 1977, asigu 1! rînd obţinerea pe primii da,1 ani ai cincinalului a unei produţii industriale suplimentare 1,8 miliarde lei. Totuşi, 31 decembrie e sfîr de an. Un an care ne-a adus tâtea satisfacţii şi bucurii. Ura, foarte mulţi la număr, r 1977 le-a adus case noi, alt mult mai mulţi, din cele importante ramuri ale econc* naţionale, le-au sporit venile bugetelor familiale, prin f rile luate de conducerea "*T dului, din iniţiativa secretă* său general, tovarăşul Pau Ceauşescu, pentru creştere1*4* accentuată a retribuţiei . venituri, decît era previ *n planul cincinal. In anul care am păşit, alte milioane oa~ meni ai muncii vor ben#a dsporirea veniturilor într &r.a~ ficul de majorare a rebuţiei din prima etapă a fost dansat cu trei luni, unele carţi** de |personal muncitor bene**nul de majorarea retribuţiei**31c** patru luni mai devrerde cum a fost stabilit iniţial. ă de ce, cumpăna dintre ani as** tot, atît la oraşe cit I® K310i mesele încărcate de b*te şi pahare pline, oamenii ăstînd cu voioşie pentru imobile din 1977 şi pentru altele3» de st'3' mă în noul an. D'mesele au fost pline, deoarece tunul Anului nou a găsit magazinele pline. La magazin „Avicola“ din Tg.-Mureș s-a vîndut peste 300 de curci, 1.500 găini, 6.000 kg carne de pui, ape și piept de curcă, ouă, fir de pasăre etc. La rîndul a, magazinul „Gostat" (hala di centrul oraI.-Mureş) a pus la dispoz cumpărătorilor 1.500 kg de zilrşti, o mare cantitate de crate de carne în peste 20 de cente, 12 vagoane de mere, o gon de pere şi alte produse, nţă mare de cumpărători intîlnit la magazinul „Her", la „Fortuna“ şi la altele Tg.-Mureş. Dar nu numai Tg.-Mureş, ci şi în celelalte alităţi din judeţ comerţul a gurat o aprovizionare mai buna oricînd. Depozitul I.C.R.A. Tîrnăveni, bunăoară, a livrat î preajma Anului nou magazielor de desfacere 10.000 litri de in, 10.000 litri de apă mineral, 15 tone de carne, cantităţi importante de produse zaharoase, făină, citrice etc. Şi aflăm că desfacerile pînâ la finele anului au depăşit cu 4 milioane lei pe cele din anul 1976. Ca de fiecare dată, populaţia de la oraşe şi sate a întîmpinat noul an cu voioşie în jurul paharelor pline. Unii acasă, în familie, cu rudele sau prietenii, alţii în unităţile de alimentaţie publică. Chimiştii Combinatului de îngrăşăminte chimice din Tg.-Mureş au petrecut, în număr mare, revelionul împreună, la cantina-restaurant a combinatului. Alături de ei s-a aflat tovarăşul Ioan Florea, prim-secretar al Comitetului judeţean de partid, preşedintele Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean. Alţi membri ai Biroului Comitetului judeţean de partid şi ai Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean s-au aflat în noaptea de revelion în mijlocul altor colective de oameni ai muncii. Restaurantul „Mureşul“ din Tg.-Mureş, cel de la hotelul „Grand“, „Steaua“ din Sighişoara, „Salcîmul“ din Luduş şi multe, multe altele, au avut cel mai lung program din an. La Sighişoara, de pildă, alături de grupurile de oameni ai muncii de la întreprinderea de sticlărie şi faianţă, de la Ţesătoria de mătase şi alte întreprinderi din oraş, au venit să petreacă revelionul numeroşi cetăţeni din Mediaş, din Cluj-Napoca, Sibiu etc. La Sovata, de asemenea, în restaurantele „Aluniş“, „Sovata“, „Făget“, „Tivoli“, „Cazino“ s-au întîlnit peste 1.000 de persoane sosite din Galaţi, Bacău, Bucureşti, Tg.-Mureş, Sighişoara, Tîrnăveni şi din alte multe localităţi din ţară. Anul 1977 îşi petrecea ultimele minute. Peste tot, în casele oamenilor, în localurile publice, s-a făcut linişte. Cu emoţie şi satisfacţie, oamenii au ascultat vibrantul Mesaj de Anul nou adresat naţiunii de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, preşedintele Republicii Socialiste România. Cînd arătătoarele ceasornicelor s-au suprapus peste cifra 12, din piepturi voinice a răsunat puternic „La mulţi ani!“. Tineri şi vîrstnici, bărbaţi şi femei, au toastat cu bucurie pentru înălţarea patriei, pentru un an fericit şi îmbelşugat, pentru noi succese în 1978, în muncă şi viaţă. — Ce vă doriţi în noul an? — am întrebat pe mecanicul de locomotivă Ioan Cucian de la Depoul din Tg.-Mureş. — îmi doresc sănătate, mie şi familiei. Căci, cînd e sănătate este putere de muncă, este fericire şi belşug. Aceeaşi dorinţă şi-a manifestat-o şi alt mecanic de locomotivă, Vaier Mărginean, ca şi fiecare om al muncii, atît de la oraşe, cît şi de la sate, indiferent de profesie sau loc de muncă. Cu optimism, de la mic la mare, cetăţenii judeţului nostru au intrat în anul 1978 hotărîţi să înscrie noi şi importante izbînzi pe calea înfăptuirii grandiosului Program al partidului de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate și înaintare a României spre comunism. P. POPSOR ANUL NOU LA SATE Anul nou a fit sărbătorit cu bucurie şi satisfeţie şi la sate, cu atît mai mit cu cît 1977 a fost un an bun cu recolte sporite, superioare elui precedent. — Şi de data aceasta, în ajun, păstrînd trafiţa, obiceiurile strămoşeşti, odată cu lăsarea serii copiii au început colindele pe la casele sătenilor poposind cu pluguşorul şi urîndu-le mult succes în 1978, la căminele culturale, sau in grupuri, după prietenii, lucrătorii ogoarelor, printre care şi cei peste 3.000 de mecanizatori din S.U.A. au sărbătorit Revelionul cu optimism, marcat la Ruşii Munţi, Baida, Saschiz, Miercurea Nirajului şi în alte localităţi ale judeţului nostru, de obiceiuri folclorice păstrate din străbuni şi înnoite cu altele pe măsura zilelor noastre. Prima zi a anului a fost începută de copii cu sorcova, aducînd în casele oamenilor urarea de sănătate şi belşug precum şi tradiţionalul „La mulţi ani!“ şi Anul nou fericit. In alte locuri, cum sunt marile complexe de creştere şi îngrăşare a animalelor din Cuci, Iernut, Luduş-Gheja, Vidrasău sau în cele din Găieşti, Ghindari şi multe altele, oamenii au fost la datorie. La fel şi în fermele zootehnice ale întreprinderilor agricole de stat, ca urmare a sîrguinţei cu care s-a muncit în ziua anului nou, au fost obţinute peste 10 vagoane de lapte. Cu aceeaşi rîvnă, s-a acţionat şi în cooperativele agricole de producţie. La Iernut, Pogăceaua, Daneş, Păsăreni şi în multe alte părţi, zootehniştii au fost din primele ore ale dimineţii la program. Printre aceştia, la cooperativa agricolă din Iernut, alături de şeful fermei, ing. Constantin Stuparu, se aflau îngrijitorii fruntaşi printre care Gheorghe Cormoş, Kovács Francisc, care anul trecut de la grupele de vaci îngrijite de ei, au muls în medie 3.500 litri lapte, sau Gheorghe Moca, Bajko Iosif şi alţii. Aşadar, din primele ore ale noului an, în filele întrecerii socialiste ale agriculturii mureşene, s-au înscris primele succese care în perioada care urmează vor căpăta substanţă, materializată în cereale, legume, fructe, carne, în cantităţi tot mai mari şi la un nivel de calitate mai ridicat. Animaţi de îndemnurile secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, adresate în Mesajul de Anul nou, lucrătorii ogoarelor de pe plaiurile Mureşului şi Tîrnavelor sunt hotărîţi ca în 1978, al treilea an din actualul cincinal, să muncească şi mai bine, mai de calitate, astfel încît în toate sectoarele de activitate să obţină producţii superioare anului pe care l-am încheiat. REMUS CÂMPEAN • STEAUA ROȘIE PAGINA 3 TOASTURI DE BUCURIE In noaptea dinspre cumpăna anilor sute de tineri din întreprinderi, instituţii, şcoli şi facultăţi şi-au dat întîlnire cu exuberanţă şi bucurie la revelionul organizat de către Comitetul municipal U.T.C. Tirgu-Mureş la restaurantul cu autoservire de la „Grand Hotel“. Tovarăşul Fülöp Ioan, prim-secretar al Comitetului municipal al U.T.C., a recapitulat succint momentele plăcute de muncă şi viaţă pe care tinerii Tg.-Mureşului le-au trăit în anul ce a marcat împlinirea a trei decenii ale Republicii, urcuşul viguros din anii construcţiei socialiste. Tinerilor le-au fost transmise urări de sănătate şi prosperitate, putere de muncă în al treilea an al actualului cincinal. Cronica, oricât de concisă a revelionului tineretului, nu poate continua fără să nu amintim de programul cultural-distractiv organizat aici cu concursul tinerilor, program ce a cuprins muzică popu-lară românească şi romaive interpretate de Maria Neag, elevă a Liceului agroindustrial, muzică uşoară, momente vesele, jocuri distractive, nelipsita tombolă cu lozul cel mare — un purcel viu şi alte surprize plăcute. Cînd, solemn, orologiul şi-a sunat cele douăsprezece bătăi, vestind trecerea lui 1977 în memoria timpului, şi cînd la posturile de radio şi televiziune tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al partidului, adresa întregului popor român tradiţionala urare „La mulţi ani!“, a început hora veseliei. Zeci de „Cosînzene“ şi „Feţi Frumoşi“ au dansat cu însufleţire în ritmurile muzicii uşoare, melodiilor populare, ale „Periniţei“. Atunci, la ora de cumpănă a anilor, am avut scurte dialoguri cu cîţiva oaspeţi ai revelionului tineretului. Ce aţi realizat în 1977 şi ce aşteptaţi de la 1978? Pentru ce închinaţi paharele? Primul răspuns îl primim de la Margareta Pop, lucrător gestionar la magazinul „Luxor“. „Intru în 1978 stăpînită de sentimentul că roadele sale vor fi bogate, deoarece şi cele semănate în anul trecut au fost însemnate. Am trăit bucuria alegeri, ca secretară a comitetului U.T.C. pe comerţ şi membră în biroul Comitetului municipal, a cîştigării fazei judeţene a concursului profesional „Buna servire“. In 1978 îmi doresc putere mare de muncă şi multe satisfacţii în servirea cumpărătorilor“ „Pragul trecerii într-al patrulea deceniu de Republică — spunea Gheorghe Cotîrlan, mecanic la C.I.C. — înseamnă pentru mine un adevărat prilej de bilanţ, de rememorare a unor fapte de muncă şi, mai cu seamă, un prilej de angajare responsabilă în înfăptuirea marilor sarcini ce ne revin de acum înainte. Peste puţin timp vom fi martorii şi făuritorii primelor realizări din noul an. Şi, în aceste clipe, nutrim gînduri spre realizări şi mai de preţ în ’78, rod al unor energii proaspete, al unei pregătiri profesionale pe care să ne-o dezvoltăm învăţînd şi muncind“. „Eu sunt lăcătuş mecanic la T.C.M. Mureş, intervine Lucian Blaj. Anul 1977 a fost important pentru mine, fiindcă am încheiat încă un drum cutezător în afirmarea vocaţiei în domeniul în care activez. Vreau să fiu un cetăţean demn al ţării, să contribui, prin puterile mele, la dezvoltarea ei, să-mi amplific pregătirea profesională pe băncile unei facultăţi de subingineri, închin paharul pentru succesele tovarăşilor mei, ale constructorilor“. Optimism, voioşie, încredere, iată esenţa răspunsurilor formulate şi de studenţii Cristina Peţan şi Sorin Iordache, de tinerii Maria Almăşan, Hajdú Eva şi Diószegi Ioan. DORIN BORDA Pentru un an spornic şi darnic Cînd acele ceasornicelor s-au suprapus în clipa care marca solemn înnoirea timpului la cumpăna dintre anul vechi şi cel nou, cu paharele pline în jurul meselor încărcate, au rostit tradiţionala urare „La mulţi ani!“, sărbătorind pe strada 7 Noiembrie nr. 19, ap. 7, primul revelion în casă nouă, şi Ioan şi Dorica Dreghici, ambii lucrători la I.R.A., respectiv IMATEX. Dorinţe? Fiul Dacian, acum doar de 2 ani, să crească în pace şi bucurie. In rest, sănătate să fie şi le vom împlini pe toate! Cu încărcătura clipei solemne au ridicat paharul la cumpăna nopţii, cu gîndul bun, cu sufletele deschise şi speranţe, închinînd pentru belşug, bucurie şi viitoare împliniri, numeroase familii din cartierele 7 Noiembrie şi „1848", o parte din cele peste 3000 mutate în anul care a trecut în locuinţe confortabile. Momentul de răgaz meditativ, când după datina străveche omul îşi fixează o dorinţă, a fost însoţit şi în apartamentul nr. 29, de pe strada 7 Noiembrie, (vezi fotografia), de către lăcătuşul Fazakas Dezső şi soţia sa Irina, cu speranţe într-un an spornic, darnic şi paşnic. După obiceiul din străbuni, rude şi prieteni, printre care profesorul Fazekas Iosif şi soţia lui, Réka, medicii Ioan şi Clara Băra, muncitorii Horváth Ştefan şi Tereza, şi-au alăturat gindul noului an păşind frumos prin prima zăpadă efemeră a abiasositului ianuarie, presărat parcă cu ghiocei, cu sentimentul renaşterii, al deschiderii spre viitor, cu preaplinul sentimentelor pe măsura sufletelor noastre. In molipsitoarea voioşie, bucurie şi mulţumire a unei realităţi dinamice, fiecare, indiferent dacă a fost însoţit de gîndul că unii au îmbătrinit şi alţii au înflorit cu încă un an, in semnele bune ale abia-venitului 1918, au împletit gîndul împlinirii şi sănătăţii pentru ei şi familiile lor. N-au uitat să alăture aceleaşi sentimente şi constructorilor, celor care in 1977 au ridicat mii de apartamente, pregătindu-se pentru alte 5.300 de locuinţe care vor fi construite din fondurile statului şi ale populaţiei cu sprijinul statului (3.000 la Tg.-Mureş, cu peste 700 mai multe decît in anul trecut, alte aproximativ 750 la Sighişoara). Cu gîndul împlinirii depline a fost întîmpinat noul alt şi pe strada Petru Dobra nr. 28. Alături de părinţi, Borşoş Clara a ţinut să-şi petreacă revelionul cu prietenii Ileana şi Ştefan Boroş, cu Ioan şi Viorica Botoş. Zorii zilei vibrind de urarea împletită cu sorcovele copiilor: „Ca merii, ca perii... La anul şi la mulţi ani!“ i-am însoţit cu primele ore ale unui an pe care li dorim al împlinirilor după dorinţa şi voinţa noastră, în muncă, linişte şi pace. lazArAdamu