Steaua Roşie, ianuarie 1978 (Anul 30, nr. 1-25)

1978-01-15 / nr. 12

HOMTAMt om rOATI TĂ9Ht. mm-VĂZMAN AL CMTITUNIM JUDETEAN MUMS Al PC * SL AL CONSILIULUI POPULAP JUD£T£AN Reproiectarea şi modernizarea produselor asigură economie de metal, calitate şi eficienţă superioară Colectivul întreprinderii metalurgice „Republica“ din Reghin s-a angajat cu hotărâre, încă din prima zi de muncă a lunii ianuarie, la realizarea sarcinilor sporite ce-i revin din anul 1978, în care activitatea va cunoaşte noi dimensiuni, în direcţia progresului tehnic calitativ, al modernizării tehnologiilor de fabricaţie şi al produselor, acţiune determinantă pentru transformarea cantităţii într-o nouă calitate, aşa cum se subliniază în Raportul tovarăşului Nicolae Ceauşescu prezentat la Conferinţa Naţională a partidului. Acţiunea s-a declanşat prin reproiectarea constructivă şi tehnologică a numeroase ansamble şi subansamble, repere pentru industria auto. La circul „Dacia 1.300“ şi pompa auto s-au găsit noi soluţii constructive care, pe an, asigură economisirea a 30 tone de metal şi 70.000 lei la manoperă, paralel cu sporirea calităţii. De asemenea, s-a reproiectat tehnologia de turnare şi prelucrare a tamburilor de fontă pentru TV-12. Drept urmare se toarnă doi tamburi consecutiv pe conveior, iar prelucrarea nu se mai face pe mașini universale, ci pe strunguri semiautomate multiax. Găurirea se preconizează a se realiza simultan, cu ajutorul dispozitivelor de găurit cu şase și respectiv 18 burghiuri, asigurînd o calitate superioară pieselor. Aplicarea acestui procedeu nou asigură o economie anuală de manoperă de cca. 500.000 lei. La turnătoria de fontă se află în curs de proiectare tehnologia de turnare a fontei cu grafit nodular de calitate superioară care contribuie la mărirea substanţială a gradului de valorificare a metalului. Noua tehnologie de turnare este foarte eficientă, deoarece la obţinerea fontei nodulare se folosesc ca materie primă principală deşeurile de tablă rezultate de la alte procedee tehnologice, iar gradul de valorificare al fontei creşte de cca. 1,9 ori. Tot la turnătoria de fontă este în curs de pregătire tehnologia de turnare a fontei speciale. Astfel se va realiza o fontă cu calităţi mult superioare fontei cenuşii. Cu piesele turnate din ea se vor echipa unele subansamble hidraulice utilizate la noile camioane basculante. In vederea reducerii consumului de combustibil s-a realizat deja o nouă tehnologie de calcinare a ciorchinilor pentru turnarea de precizie. Astfel se asigură folosirea mai raţională a căldurii, ceea ce face să se economisească (Continuare in pag. a 4-a) Importante cantităţi de materiale expediate şantierelor de construcţii Colectivul Fabricii de Produse ceramice din Mureşeni şi in luna ianuarie continuă să obţină rezultate bune în muncă. In prima decadă şi zilele următoare planul producţiei globale s-a depăşit cu 1,2 la sută. Şi in continuare se lucrează cu hotărîre şi răspundere pentru a livra şantierelor de construcţii cît mai multe materiale. In zilele cîte au trecut din această lună s-au expediat unităţilor de construcţii din judeţele Bistriţa-Năsăud, Alba şi Harghita 16.000 tone materiale de zidărie și granulit. Livrările continuă în același ritm. Vagoane navetă In vederea îmbunătăţirii expedierii geamului tras către principalii beneficiari, la întreprinderea de geamuri Tîrnăveni au fost amenajate două vagoane navetă, dotate cu dispozitive pentru transportul geamului cu ajutorul caprelor. Avantajele acestui mod de transport sunt multiple. Se economisesc importante cantităţi de cherestea şi tablă, deoarece geamul se livrează neambalat; forţă de muncă pentru confecţionarea ambalajelor cît şi pentru încărcarea lor în mijloacele de transport întrucît încărcarea se face cu macaraua. Clădind pe muncă şi pasiune Orice lucru serios, durabil ţi frumos se clădeşte pe muncă şi pasiune. Am intîlnit oameni care intrînd in imperiul muncii au continuat să ardă frumos in pasiunea lor, să se mistuie luminînd în jurul lor, lăsînd urme durabile, înfăptuind ţi clădind trainic. Pildele sunt nenumărate, pe şantiere, în laboratoare, în fabrici, pe ogoare, peste tot unde se munceşte cu gîndul la mai mult şi mai bine, la o viaţă materială şi spirituală demnă. Am cunoscut spirite înflăcărate şi la întreprinderea agricolă de stat din Zagăr. Unii îşi fac munca zilnică pe tractor, alţii în livezi, ori in vii, ori în zootehnie. Vara, iarna, la datorie. La datoria muncii, care naşte ţi ca eroi. Eroi ce adesea rămîn anonimi, faptele lor părînd tuturor obişnuite, adică simple fapte de muncă înscrise, obligatoriu, în conştiinţa şi datoria fiecăruia. Aceste fapte însă însumate şi apoi ridicate la puterea unei mulţimi dau lucrul care ne impresionează, care rămâne şi nu mai (Continuare în pag. a 4-a) Staţia modernă de fabricat betoane din Sîngeorgiu de Mureş ANIVERSAREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU STRĂLUCII EXEMPLU RE BĂRUIRE ll\l SLUJBA PATRIEI, POPERUIUI ŞI PĂCII . LUME înfăptuim cu însufleţire marile sarcini încredinţate colectivului „Azomureş" Susţinător al noului în producţie, al progresului tehnic Am început noul an cu hotârîrea nestrămutată de a înfăptui în cele mai bune condiţii marile sarcini încredinţate industriei chimice de Conferinţa Naţională a partidului, însufleţiţi de îndemnul comunist al secretarului general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de a face din 1978 anul calităţii şi eficienţei. Oamenii muncii de pe platforma „Azomureş“ cunosc bine că numai prin grija permanentă de care ne-am bucurat din partea partidului şi statului, personal a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, aici s-a înălţat o puternică cetate a chimiei româneşti care se dezvoltă susţinut. Este o mare cinste pentru noi de a raporta conducerii partidului cu saltul în creşterea producţiei atinge cote între 25—35 la sută în 1978 faţă de 1977. La îngrăşăminte chimice cu azot sporul producţiei este de 35 la sută. Aceste succese sunt o grăitoare mărturie a materializării indicaţiilor, a importantelor sarcini concrete pe care ni le-a dat, a îndemnurilor pe care ni le-a adresat tovarăşul Nicolae Ceauşescu cu prilejul repetatelor vizite în mijlocul colectivului nostru. Păstrăm în conştiinţă grija cu care mult stimatul secretar general al partidului nostru ne-a îndrumat şi ne-a sfătuit personal în punerea bazelor unei importante industrii de materiale fotosensibile în România, idei care acum se materializează cu succes. Insoţindu-l în locurile cheie ale combinatului reţin un fapt emoţionant, plin de omenie. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a discutat deschis cu oamenii muncii din Fabrica de amoniac III, sfâtuîndu-i sâ găsească metode de creştere mai accentuată a producţiei. îndemnul secretarului general, adresat la început de cincinal a constituit un puternic stimulent pentru eheniştii de la amoniac III, care au depăşit capacitatea de producţie a fabricii cu peste 5.000 de tone, această performanţă fiind calificată ca deosebită pe plan mondial. Aflîndu-ne în apropierea zilei cînd întregul popor va sărbători cu mare bucurie şase decenii de viaţă şi 45 de ani de activitate revoluţionară a secretarului general al partidului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, comuniştii, oamenii muncii din Combinatul de îngrăşăminte chimice din Tg.-Mureş îi adresează din inimă călduroasa urare de sănătate, ani mulţi cu fericire, pentru a putea sâ ne conducă spre noi biruinţi. La rîndul nostru facem solemnul legămînt de a acţiona cu toată abnegaţia pentru îndeplinirea hotârîrilor Conferinţei Naţionale, a preţioaselor Indicaţii pe care ni le-a dat secretarul general la faţa locului, concentrîndu-ne întreaga capacitate creatoare asupra valorificării superioare a resurselor proprii prin realizarea instalaţiei de melamină, diversificarea gamei îngrăşămintelor chimice, a producţiei de mic tonaj, în condiţiile funcţionării la parametri înalţi a tuturor instalaţiilor şi într-un regim strict de economisire a combustibilului şi energiei electrice. îng. DOREL POPA directorul Combinatului de îngrăşăminte chimice Tîrgu-Mureş Am avut deosebitul prilej de a-l întîlni pe tovarăşul secretar general Nicolae Ceauşescu de mai multe ori, ocazii care mi s-au întipărit adînc în conştiinţă. Deşi este greu să adaug ceva la acele aprecieri fierbinţi care s-au scris ori s-au spus despre excelentul conducător al ţârii noastre, evocând insă cele două vizite de importanţă determinantă şi pline de emoţii, pe care le-a făcut în întreprinderea noastră în 1970 şi 1975, voi căuta să împărtăşesc ceva din adîncile impresii personale precum şi ale întregului nostru colectiv. Eram de fapt la începutul succeselor în activitatea de cercetare, cînd tovarăşul secretar general, vizitînd întreprinderea, ne-a acordat o atenţie deosebită cerând chiar detalii asupra concepţiei şi activităţii noastre. Prezentîndu-i noile procedee de tratamente termice şi de turnare de precizie am primit îndrumări care au format scheletul întregii noastre orientări. Cuvintele cu care şi-a luat rămas bun de la noi. „ ... asemenea colective trebuie să fie sprijinite, deoarece cercetarea formează baza producţiei viitorului“ — au însemnat nu numai un imbold moral pentru colectivul nostru, dar şi un sprijin direct de care într-adevăr ne-am bucurat din partea conducerii partidului şi statului, personal a tovarăşului secretar general, pe parcursul anilor şi care a făcut posibilă realizarea noilor laboratoare cu dotare corespunzătoare cerinţelor actuale. În toamna anului 1975 am putut prezenta tovarăşului Nicolae Ceauşescu noua turnătorie realizată pe baza concepţiei proprii. Incepînd prezentarea pe machetă, tovarăşul secretar general mi-a adresat întrebarea: „Cînd o veţi termina?“ Auzind răspunsul, că turnătoria a fost pusă în funcţiune, a cerut să continuăm prezentarea la faţa locului, în producţie. Observaţiile şi îndrumările pe care ni le-a dat ne-au îndreptat atenţia asupra acelor laturi ale dezvoltării care sunt de o importanţă prioritară pentru economia naţională şi care au ridicat pe o treaptă calitativ superioară activitatea noastră. Ca urmare a acestor îndrumări, am elaborat programul de introducere a electronicii în construcţia de maşini textile, realizînd chiar prima maşină-model de tricotat rectiliniu, ca bază pentru această familie, în domeniul tratamentelor termice, concentrîndu-ne atenţia asupra reducerii consumului de energie, am reuşit să realizăm modelul experimental al unui cuptor de nitrulare bazat pe o metodă nouă. In această idee continuăm şi la ora actuală cercetările noastre, cu scopul de a da industriei ţării maşini competitive, de înalt nivel calitativ, aşa cum s-a accentuat în documentele Conferinţei Naţionale a partidului. Apropiindu-se ziua de naştere a marelui nostru conducător, pe lîngă cele mai sincere cuvinte de felicitare ale întregului nostru colectiv, transmitem dorinţa fierbinte de a-l avea din nou în mijlocul nostru, de a conduce ţara spre noi realizări şi succese, spre satisfacţia întregului popor, multă sănătate, fericire şi „La 1mulţi ani!“. dr. ing. KOLOZSVÁRI ZOLTÁN şeful filialei din Tîrgu-Mureş a Centrului de cercetare-proiectare de maşini şi utilaje pentru industria uşoară