Steaua Roşie, martie 1978 (Anul 30, nr. 50-76)

1978-03-01 / nr. 50

nim în aproape toate unităţile din ramura industriei uşoare unde datorită calităţilor lor tehnico-funcţionale sunt bine cotate şi apreciate. Printre constructorii de maşini de la ,,Nicovala“ se numără şi frezorul fruntaş Cornel Cioanta care lucrează la o maşină specială de frezot-alezat. In ziua cînd am fost la „Nicovala“ Cornel Cioanta executa battul unei electrostante, utilaj folosit de industria de încălţăminte. Din discuţia încropită cu el lingă maşină am reţinut preocuparea conconstantă pentru calitate, pentru traducerea în viaţă a acestei importante indicaţii din Raportul tovarăşului Nicolae Ceauşescu, prezentat la Conferinţa Naţională a partidului. Interlocutorul nostru ne-a vorbit cu multă pasiune despre preocupările lui cu privire la conceperea şi realizarea de scule şi dispozitive cu care se pot executa mai multe operaţii deodată, fapt ce îi asigură o înaltă productivitate întreprinderea „Nicovala“ din Sighişoara este bine cunoscută în ţară şi peste hotare datorită produselor pe care le realizează. Maşinile fabricate aici le întil noimei om toate Tieni, mm~ti / EM BOSS OPMN AL COkHTtmUI JUPEŢ£AN MUREȘ AL PC A. S/ Al CONSilIUlUI POPULAR JUDE[EAN__________________ Anul XXX, Nr. 50 (6.191) | Miercuri, 1 martie 1978 | 4 pagini, 30 de bani | Plenara Comitetului judeţean de partid şi sesiunea Consiliului popular judeţean Marţi, 28 februarie a.c. a avut loc plenara Comitetului judeţean de partid şi sesiunea Consiliului popular judeţean. Intr-o atmosferă de puternic entuziasm, participanţii la şedinţa comună — membrii şi membrii supleanţi ai Comitetului judeţean de partid, deputaţii Consiliului popular judeţean, ceilalţi invitaţi — în numele comuniştilor, al tuturor oamenilor muncii, români, maghiari, germani, de pe meleagurile mureşene au reafirmat sentimentele de stimă profundă, înaltă preţuire şi dragoste fierbinte faţă de partid, faţă de conducătorul său iubit şi stimat, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al partidului, preşedintele României socialiste. Caracterizată de spiritul unei înalte exigenţe, plenara a dezbătut şi analizat activitatea organelor şi organizaţiilor de partid, a consiliilor de educaţie politică şi cultură socialistă pentru realizarea prevederilor Programului de măsuri adoptat de Plenara C.C. al P.C.R. din noiembrie 1976 şi a sarcinilor rezultate din cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceaușescu la Consfătuirea cu cadrele din domeniul propagandei, privind munca politico-educativă în rîndul maselor, subordonată înfăptuirii sarcinilor economico-sociale. Raportul prezentat, dezbaterile, concluziile tovarășului Ioan Florea, prim-secretar al Comitetului judeţean de partid, au reliefat cu pregnanţă că în perioada care a trecut de la Plenara -C.C. al P.C.R. din noiembrie 1976, Comitetul judeţean de partid, biroul şi secretariatul acestuia, au acţionat cu energie pentru creşterea răspunderii organelor şi organizaţiilor de partid în marea operă de educare şi formare a omului nou, de educare a sa în spiritul cultului muncii, pentru sporirea eficienţei şi forţei de înrâurire a tuturor acţiunilor ,şi activităţilor de propagandă întreprinse, pentru legarea tot mai strânsă a întregii activităţi de educare politico-ideologică de realităţile şi sarcinile economicosociale concrete. Sub conducerea organelor şi organizaţiilor de partid, consiliile de educaţie politică şi cultură socialistă — judeţean, municipale, orăşeneşti şi comunale — şi-au sporit exigenţa şi responsabilitatea, şi-au perfecţionat neîncetat stilul şi metodele de muncă, contribuind astfel la îmbunătăţirea continuă a muncii politico-educative şi cultural-artistice, la educarea maselor în spiritul principiilor eticii şi echităţii socialiste, al frăţiei dintre oamenii muncii români, maghiari, germani, al dragostei neţărmurite faţă de patrie, partid şi popor. Biroul şi secretariatul Comitetului judeţean de partid au analizat periodic toate domeniile muncii politico-ideologice, adoptînd măsuri corespunzătoare pentru îmbunătăţirea şi perfecţionarea acesteia, situînd în centrul întregii activităţi mobilizarea largă a oamenilor muncii în vederea realizării şi depăşirii sarcinilor de plan economico-sociale şi aangajamentelor asumate în întrecerea socialistă. In acest scop au fost iniţiate utile schimburi de experienţă în diferite domenii ale muncii politico-educative, care şi-au adus un aport important la generalizarea experienţei pozitive, la îmbunătăţirea activităţii în compartimentele respective. Apreciind în spirit critic şi autocritic activitatea desfăşurată şi rezultatele obţinute în domeniul muncii politico-educative, plenara a stabilit că, pornind de la ceea ce este bun şi pozitiv, munca de propagandă mai are multe de făcut în direcţia creşterii eficienţei şi capacităţii sale de mobilizare şi unire a eforturilor oamenilor muncii în vederea îndeplinirii în bune condiţii a sarcinilor economico-sociale ce revin judeţului. Este necesar ca în viitor toate acţiunile să fie astfel onginuate încît fiecare om, în primul rînd comuniştii, să înţeleagă că societatea noastră socialistă este o societate a muncii, că numai prin muncă se poate asigura ferici- ▼ rea şi bunăstarea generală şi a fiecăruia în parte în acest context, activitatea politică, de propagandă este chemată să-şi aducă o contribuţie sporită la mobilizarea şi participarea tuuturor oamenilor muncii pentru înfăptuirea importantelor sarcini economico-sociale, pentru traducerea neabătută în viaţă a hotărîrilor Congresului al XX-lea şi Conferinţei .Naţionale ale partidului, ale sarcinilor economice din actualul cincinal. Prin întreaga muncă politico-educativă, organele şi organizaţiile de partid sindicale. U.T.C. şi de femei trebuie să acţioneze cu energie, neobosit, prin forme şi mijloace variate, pentru stimularea capacităţii de muncă şi de creaţie a maselor în vederea ridicării necontenite a nivelului tehnic, calitativ al tuturor produselor noastre. Plenara a apreciat că unul din domeniile principale în care munca politico-educativă trebuie să acţioneze cu mai multă fermitate şi energie este cel al creşterii neîncetate a productivităţii muncii , acţionîndu-se cu prioritate asupra pîrghiilor principale: promovarea largă a progresului tehnico-ştiinţific, creşterea gradului de calificare a oamenilor muncii, perfecţionarea organizării producţiei şi a muncii. Totodată, munca de propagandă este chemată să explice maselor, să mobilizeze toţi oamenii muncii pentru creşterea eficienţei întregii activităţi economice din fiecare unitate , prin instaurarea şi respectarea unui riguros spirit de economie, valorificarea cu rezultate maxime a mijloacelor materiale şi băneşti, respectarea normelor de consum, reducerea cheltuielilor de producţie şi îndeosebi a celor materiale. Importantele şi complexele sarcini ce revin agriculturii judeţului nostru — s-a concluzionat în plenară — impun îmbunătăţirea substanţială a muncii politico-educative pentru mobilizarea şi unirea eforturilor comuniştilor, ale tuturor locuitorilor satelor în buna gospodărire a pămîntului, desfăşurarea la timp şi de cea mai bună calitate a tuturor lucrărilor agricole, aplicarea întocmai a tehnologiilor stabilite, a cuceririlor ştiinţei agrotehnice. " (Continuare în pag. a 3-a) Secţia de prefabricate din beton armat din Frutinele aparţine de Fabrica de produse ceramice din Mureşeni, municipiul Tg.-Mureş. La această secţie se realizează elemente din beton armat pentru construcţii agrozootehnice, date trapezoidale pentru pavarea drumurilor provizorii (organizare de şantier), tuburi din beton uşor pentru canalizări etc. Activitatea de producţie a secţiei se desfăşoară ritmic şi în condiţii bune. Cumulat pe două luni ale acestui an, planul a fost depăşit cu circa 10 la sută, realizându-se suplimentar 100 mc elemente din beton armat şi 70 mc produse din beton uşor Creşte productivitatea muncii Colectivul de la Ţesători de mătase Sighişoara, care beneficiază de săptămîna de lucru redusă, demonstrează prin fapte de muncă că se situează la înălţimea acestei încrederi. Mobilizîndu-şi întregul potenţial, capacitatea de muncă şi de organizare, harnicii lucrători şi lucrătoare au reuşit să scoată la iveală noi rezerve interne îndeosebi în direcţia creşterii productivităţii muncii. Pe luna ianuarie acest indicator a fost depăşit cu 104,2 la sută, iar în luna februarie se conturează noi succese în această direcţie. Este de remarcat faptul că pînă în prezent rodnicia sporită a muncii îşi găseşte expresia în depăşirea planului fizi® la toate sortimentele. Volum sporit de mobilă la fondul pieţii în ansamblul activităţii cooperativei meşteşugăreşti „Mobila“ din Tg.-Mureş prestările către populaţie ocupă în acest an un volum cu 70 la sută mai mare faţă de 1977. După cum ne informează conducerea unităţii, sunt în cure de fabricare şi urmează să fie livrate la fondul pieţii importante cantităţi de mobilă, dintre care se detaşează camera combinată „Liliac“, dulapuri de diferite tipuri cu 2 şi 3 uşi, canapele, fotolii şi altele. Prin buna organizare a Întregii activităţi şi creşterea randamentului muncii, în luna ianuarie şi primele două decade din februarie cooperatorii acestei unităţi şi-au realizat şi depăşit sarcinile de plan la producţia marfă, fondul pieţii şi export , constituind un început bun în îndeplinirea angajamentelor asumate în întrecerea socialistă pe acest an. Producţie suplimentară, de calitate superioară Cu acelaşi elan robust dar mereu cu o eficienţă superioară, harnicul colectiv de sticlari al întreprinderii de geamuri Tîrnăveni atacă cotele sarcinilor de plan ale lui 1978. Experienţa lor de mai bine, dobîndită îndeosebi în ultimii ani, selectată cu grijă, sintetizată şi trecută prin filtrul gîndirii colective, îmbogăţită cu învăţămintele şi ideile reieşite din hotărîrile Conferinţei Naţionale a partidului, stă la baza muncii de anul acesta. îngemănarea priceperii proprii cu cutezanţa ascuţită a unor asemenea idei a rodit mai bine şi mai timpuriu în gutra sticlarilor, care au învăţat să extindă măiestria meseriei pe care o încorporează cu dibăcie fascinantă în transparentul cristalin al geamului, şi pe planul creativităţii şi al gîndirii. Noul an este dominat de exigenţe superioare, iar munca este concentrată spre laturile esenţiale ale activităţii. Apreciată din unghiul acestor mutaţii înnoitoare, activitatea colectivului dovedeşte în tot ceea ce se întreprinde înclinaţie spre elementul calitativ. Depăşirile de plan, deşi sunt mai întîi cantitative, au un conţinut bogat în calitate. In primul rînd pentru că fiecare metru pătrat în plus este deosebit de util şi necesar economiei naţionale, apoi atît geamul tras cît şi cel laminat, buteliile se realizează cu un consum mai redus de combustibil, energie, materie primă, iar în al doilea rînd, pentru că însăşi calitatea încorporată în fibra de sticlă a fiecărui produs este superioară celei prevăzute în plan cu 3,4 la sută la geamul tras şi cu 1,2 la sută la geamul laminat Asemenea succese de conţinut ce exprimă în fapt paşii rapizi şi siguri spre autoperfecţionare, nu rămîn neobservate de partenerii şi colaboratorii acestui colectiv. Solicitările sînt mari, atît la intern cît şi la export şi asemenea situaţii nu pot decît să-i bucure pe sticlarii din Tîrnăveni. Uneori, au însă acea senzaţie de teamă că nu-şi vor putea mulţumi toţi partenerii, cantitativ desigur, deoarece în privinţa calităţii sunt la ei acasă, cum se spune. Calitatea produselor lor i-a făcut cunoscuţi pretutindeni, căutaţi cu prioritate, ea este cartea lor de vizită pe care şi-o onorează de fiecare dată cu cinste. Şeful biroului plan-dezvoltare, economistul Paul Ciobanu, ne mărturisea că din cei peste 350.000 mp geam tras nu totalizează producţia peste plan pe cele două luni ale anului 1978, circa 300.000 mp geam tras vor fi livraţi la export, în condiţii avantajoase. Este în fapt dorinţa colectivului de a-şi spori prin inunda proprie cota sa de participare la formarea fondului valutar al ţării, dat fiind faptul că peste cîţiva ani şi ei vor deveni beneficiari ai acestuia. Este un gest patriotic, de echitate, pe deplin justificat şi credem că fiecare colectiv de oameni ai muncii, indiferent de profilul activităţii sale, este dator să gîndească şi să acţioneze astfel. Succesele importante din aceste două luni ale anului sînt doar un început în activitatea lui 1978. Ele, chiar dacă devansează prin amploarea lor timpul la care se raportează, rămîn încă minime faţă de ceea ce şi-a propus colectivul în final. Exploatarea celui mai mare filon al rezervelor interne, format din modernizările masive de anul trecut la cele mai importante cuptoare, este abia la început. Din lăţimea mai mare a benzii de sticlă, din viteza mai accelerată imprimată maşinilor de tras, din gradul sporit de dotare cu aparate de măsură şi de urmărire a proceselor tehnologice, şi din munca plină de dăruire a colectivului va ieşi geam tras, geam laminat, profilit şi butelii în cantităţi mai mari, de calitate tot mai bună, aşa cum dictează interesele actuale ale economiei naţionale. I. CISIMAS In pagina a 3-a: RĂSPUNSUL la chemarea la întrecere pe anul 1978 adresată de Comitetul municipal București al Partidului Comunist Român