Steaua Roşie, noiembrie 1978 (Anul 30, nr. 258-283)

1978-11-01 / nr. 258

Anul XXX. Nr. 258 (6.399) | Miercuri, 1 noiembrie 197» |4 pagini. 30 de bani ŞEDINŢA COMITETULUI POLITIC EXECUTIV AL C.C. AL P.C.R. Marţi, 31 octombrie, sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, s-au desfăşurat lucrările şedinţei Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Comitetul Politic Executiv a examinat şi aprobat programul cu privire la aprovizionarea populaţiei pe ultimul trimestru al acestui an, precum şi pe semestrul I al anului 1979. Elaborat pe baza indicaţiilor tovarăşului Nicolae Ceauşescu, programul prevede măsurile necesare pentru asigurarea unei bune aprovizionări a populaţiei cu o gamă largă de produse alimentare de bază şi de bunuri industriale de consum, în sortimente diversificate şi de calitate superioară. Programul este alcătuit în strînsă concordanţă cu cerinţele de consum determinate de creşterea mai accentuată a veniturilor populaţiei, de trecere la realizarea celei de-a doua etape a majorării retribuţiei personalului muncitor. în acest sens, fondul de marfă stabilit pentru perioada toamnă-iarnă este mai mare decit cel desfăcut în perioada precedentă. Comitetul Politic Executiv a stabilit, totodată, o serie de sarcini pentru organismele răspunzătoare de ducerea la îndeplinire a tuturor obiectivelor programului de aprovizionare. S-a indicat Ministerului Comerţului Interior, CENTROCOOP-ului, consiliilor populare, celorlalţi factori însărcinaţi cu aprovizionarea să acţioneze, în continuare, cu perseverenţă pentru perfecţionarea organizării şi funcţionării reţelei comerciale şi de alimentaţie publică, pentru aprovizionarea ritmică, la nivelul şi în sortimentele stabilite, a populaţiei. Comitetul Politic Executiv a dezbătut şi aprobat Codul vamal al Republicii Socialiste România, important act normativ al politicii vamale a ţării noastre. Prevederile sale au drept scop stimularea dezvoltării şi modernizării economiei noastre naţionale, extinderea participării României la diviziunea internaţională a muncii, intensificarea schimburilor cultural-ştiinţifice cu alte ţări şi promovarea turismului internaţional, în condiţiile protejării patrimoniului cultural naţional, a intereselor generale ale poporului român. Prin sistematizarea şi unificarea normelor vamale se asigură întărirea rolului de control al organelor vamale asupra respectării monopolului de stat al comerţului exterior, precum şi creşterea răspunderilor organelor centrale, unităţilor producătoare, a întreprinderilor de comerţ exterior şi a celorlalte unităţi socialiste în desfăşurarea tuturor schimburilor. Codul vamal conţine, pe linia reglementărilor referitoare la trecerea peste frontieră a mărfuri,lor, precizări privind introducerea sau scoaterea de bunuri din ţară de către persoane fizice, scutirile de taxe vamale, răspunderile şi sancţiunile în caz de nerespectare a normelor vamale. Codul vamal urmează să fie publicat în Buletinul Oficial. In încheierea şedinţei, Comitetul Politic Executiv a discutat şi soluţionat probleme privind activitatea curentă de partid și de stat, adoptând măsuri corespunzătoare. ACŢIONĂM CU RĂSPUNDERE COMUNISTĂ PENTRU PREGĂTIREA CÂT MAI BUNĂ A PRODUCŢIEI ANULUI 1979 Corespunzător sarcinilor şi indicaţiilor majore formulate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al partidului, la Consfătuirea de lucru de la C.C. al P.C.R., organizaţia orăşenească de partid, toţi oamenii muncii din Reghin acţionează cu toată energia ca, paralel cu activitatea pentru realizarea planului şi angajamentelor pe acest an, să se pregătească temeinic, în cele mai bune condiţii pentru asigurarea realizării celui de-al patrulea an al cincinalului. Pe lingă" complexitatea lor, aceste sarcini solicită eforturi sporite întrucît numai la cele 6 întreprinderi republicane din oraş, planul producţiei globale prevede o creştere cu 10,6 la sută, iar planul producţiei marfă cu 10,2 la sută faţă de acest an. Pe baza experienţei acumulate de organizaţiile de partid şi de conducerile întreprinderilor, anul acesta s-a acţionat mult mai din timp pentru asigurarea contractelor privind necesarul de materii prime şi materiale, cit şi pentru producţia destinată livrării, reuşindu-se să se încheie, pînă în prezent, contracte de aprovizionare în proporţie de peste 65 la sută, iar pentru producţia destinată desfacerii de circa 75 la sută , indici mult superiori celor realizaţi pe aceeaşi perioadă din anul trecut. Trebuie relevată în acest sens activitatea consiliilor oamenilor muncii de la I.P.L. şi I.M. „Republica“ la care pregătirile producţiei anului 1979 sunt într-un stadiu avansat: la aprovizionare 92 la sută, respectiv 80 la sută, iar pentru desfacerea producţiei marfă fabricată în procent de 66—95 la sută. Atenţia şi preocupările noastre sunt îndreptate spre I.P.M. „Sport“, unitate care, datorită unor dificultăţi deosebite întîmpinate în acest an, nu a reuşit să-şi asigure contracte de aprovizionare decit pentru o parte din producţie, situaţie similară şi la desfacere. Pe baza analizei efectuate de un colectiv al Comitetului orăşenesc de partid, în cursul lunii octombrie a. c., s-au stabilit şi sunt în curs de aplicare o serie de măsuri care să garanteze lichidarea restanţelor şi îmbunătăţirea activităţii de viitor a acestei ultime unităţi. TRAIAN MARIAN secretar al Comitetului orășenesc P.C.R. Reghin (Continuare în pag. a 4-a) Reportajul zilei Oameni dîrji, într-o muncă bălbatească Pinza ferestrăului şuieră, ca o sirenă, la contactul cu trunchiul arborelui. E singura stridenţă în această mare de linişte. Din cînd în cînd, comenzi scurte atestă prezenţa oamenilor în acest peisaj ce mi se pare bizar, gîndul ducîndu-mă înapoi cu secole, în codrii Cosminului, unde oastea viteazului Ştefan a prăvălit peste vrăjmaşi arborii seculari. Dar aici, pe valea Bistrei, şi mai sus la încrengătura vijelioasă a Stegii natura oarbă pare să se fi autodistrus, un cimp de bătălie răvăşit, arbori „aşezaţi“ în poziţii imposibile, şi peste toate, ici-colo, cite o „lumîna M. BARDAŞANU (Continuare în pag. a 4-a) Şedinţa Consiliului de Stat 9 , în ziua de 31 octombrie a.c., a avut loc şedinţa Consiliului de Stat, prezidată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Republicii Socialiste România. La şedinţă au participat, ca invitaţi, tovarăşul Manea Mănescu, primul ministru al guvernului, viceprim-miniştri ai guvernului, miniştri, alţi conducători de organe centrale, preşedinţi ai unor comisii permanente ale Marii Adunări Naţionale, în cadrul şedinţei, Consiliul dle Stat a dezbătut şi adoptat Decretul privind prelevarea pentru societate a unei părţi din valoarea producţiei nete şi Decretul privind unele măsuri pentru apărarea civilă. Consiliul de Stat a examinat şi ratificat: Tratatul de prietenie şi colaborare între Republica Socialistă România şi Kampuchea Democrată, încheiat la Phnom Penh la 29 mai 1978; Acordul de cooperare economică şi tehnică dintre Guvernul Republicii Socialiste România şi Guvernul Regatului Maroc, semnat la București la 28 iunie 1978; Acordul comercial dintre Republica Socialistă România şi Republica Zair, semnat la București la 8 august 1978; Acordul dintre Republica Socialistă România şi Republica Islamică Pakistan privind protejarea şi garantarea reciprocă a investiţiei de capital, semnat la Islamabad la 21 ianuarie 1978. Convenţia referitoare la statutul juridic şi facilităţile Centrului internaţional de informare ştiinţifică şi tehnică, încheiată la Moscova la 26 iunie 1973; Convenţia dintre Guvernul Republicii Socialiste România şi Guvernul Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste privind soluţionarea şi prevenirea cazurilor de dublă cetăţenie, semnată la Moscova la 28 iunie 1978; Convenţia între Guvernul Republicii Socialiste România şi Guvernul Republicii Populare Bulgaria privind protecţia, întreţinerea şi reconstituirea liniei de frontieră şi a semnelor de frontieră, în sectorul de uscat al frontierei de stat româno-bulgară, semnată la Bucureşti la 27 mai 1978; Convenţia dintre Republica Socialistă România şi Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord privind asistenţa juridică în materie civilă şi comercială, semnată la Londra la 15 iunie 1978; Convenţia cu privire la evitarea dublei impuneri a veniturilor şi bunurilor persoanelor juridice, încheiată la Ulan-Bator la 19 mai 1978; Convenţia dintre Republica Socialistă România şi Regatul Suediei pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit şi avere şi Protocolul la această Convenţie, încheiate la Stockholm, la 22 decembrie 1976; Protocolul încheiat la Islamabad, la 23 ianuarie 1978, cu privire la modificările Acordului de cooperare economică, tehnică şi ştiinţifică dintre Republica Socialistă România şi Republica Islamică Pakistan. Totodată, Consiliul de Stat a acceptat Amendamentele la regulile anexe ale Convenţiei internaţionale pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare, încheiată la Londra la 17 iunie 1960. Toate decretele menţionate au fost, în prealabil, dezbătute şi avizate favorabil de comisiile permanente ale Marii Adunări Naţionale, precum şi de către Consiliul Legislativ. Consiliul de Stat a analizat apoi şi aprobat Raportul privind eficienţa investiţiilor realizate la Sistemul Porţile de Fier, şi, în legătură cu aceasta, a adoptat Decretul pentru aprobarea Procesului verbal privind terminarea executării Sistemului hidroenergetic şi de navigaţie Porţile de Fier, încheiat la Belgrad la 1 octombrie 1977. Consiliul de Stat constată că lucrările acestui important obiectiv hidroenergetic şi de navigaţie, rod al cooperării prieteneşti dintre Republica Socialistă România şi R.S.F. Iugoslavia s-au realizat înainte de termen, cu o economie la investiţii şi cu o putere superioară celei prevăzute în proiect. Performanţele tehnico-economice ridicate ale acestui obiectiv rezultă din (Continuare în pas. a 4-a) In agricultura, pe orice vreme, RECOLTA TREBUIE URGENT ADUNATĂ! Timpul nu poate decit să se înrăutăţească în continuare. In agricultură însă, atîta vreme cit mai există recoltă pe cîmp, munca trebuie să continue. Se impune chiar sporirea forţelor umane, o mai bună folosire a maşinilor, tractoarelor şi mijloacelor de transport, punerea în lucru a tuturor atelajelor. In vederea evitării pierderilor, munca să fie astfel organizată incit tot ce se recoltează să ajungă în aceeaşi zi in unităţi şi la bazele de recepţie. Această măsură se referă în primul rînd la porumb. Cum recoltarea sfeclei este pe terminate, trebuie acum sporită preocuparea pentru scoaterea ei din tarlale, pentru că ploile pot face imposibilă intrarea maşinilor grele în cîmp. Se impune, de asemenea, urgentarea recoltării strugurilor, deoarece în urma îngheţurilor se înregistrează accentuat fenomenele de deshidratare şi scuturare a boabelor, care pot duce la mari pierderi de recoltă. (Continuare in pag. a 4-a) EVENIMENTELE LUNII OCTOMBRIE 1978 Luna pe care o încheiem înscrie în cronica politică internă o seamă de evenimente care marchează preocupările multilaterale ale partidului şi statului nostru pentru înfăptuirea hotărîrilor Congresului al XI-lea şi ale Conferinţei Naţionale privind mersul mai accentuat înainte al societăţii româneşti. In rîndul acestora consemnăm un moment marcant — şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., în cadrul căreia, odată cu înalta apreciere dată succeselor obţinute în îndeplinirea planului pe nouă luni, au fost semnalate neajunsuri şi rămîneri în urmă în unele sectoare. Măsurile stabilite cu acest prilej constituie un preţios îndreptar în activitatea tuturor organelor şi organizaţiilor de partid, a consiliilor oamenilor muncii, care pe baza sarcinilor rezultate din Consfătuirea de lucru de la C.C. al P.C.R. din ziua de 28 septembrie şi în lumina indicaţiilor cuprinse în cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, sunt chemate să valorifice superior posibilităţile din unităţi pentru îndeplinirea planului producţiei fizice şi nete, a prevederilor la fiecare sortiment, concomitent cu depăşirea planului la utilajele de bază care au asigurată desfacerea la intern şi export, realizarea investiţiilor. Tot ca obiective fundamentale pentru această etapă sunt gospodărirea raţională a metalului, a tuturor materiilor prime şi materialelor, reducerea consumurilor specifice, ridicarea nivelului tehnic al produselor, prin întărirea controlului de calitate pe toate fazele procesului tehnologic, pregătirea producţiei anului 1979 în cele mai bune condiţii. In acelaşi context se înscrie şi şedinţa Biroului Executiv al Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste, desfăşurată sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Apreciindu-se contribuţia consiliilor Frontului Unităţii Socialiste la unirea şi concentrarea eforturilor maselor spre înfăptuirea Programului P.C.R. de dezvoltare multilaterală a patriei şi ridicarea nivelului de trai al poporului, în cadrul reuniunii de lucru s-a accentuat necesitatea ca organizaţiile componente ale F.U.S. să-şi intensifice acţiunile pentru trecerea de la acumulări cantitative la o nouă calitate, superioară, militînd cu energie pentru organizarea temeinică a producţiei, întărirea ordinii şi disciplinei în rîndul tuturor oamenilor muncii. Cuprinzătorul dialog de lucru al tovarăşului Nicolae Ceauşescu pe platforma industrială Militari din Capitală, care a prilejuit examinarea celor mai noi soluţii în direcţia progresului tehnic şi creşterea eficienţei în domeniul construcţiilor, a avut darul de a impulsiona introducerea şi generalizarea mai operativă a metodelor avansate de lucru, a noilor tehnologii şi materiale pe şantiere. Pentru lucrătorii ogoarelor, pentru oamenii muncii de la sa- GH. BARBULESCU (Continuare în pag. a 2-a) ÎN AJUTORUL PROPAGANDISTULUI