Steaua Roşie, noiembrie 1978 (Anul 30, nr. 258-283)

1978-11-01 / nr. 258

PAGINA 2 STEAUA ROȘIE Prognoza vremii In luna noiembrie Luna noiembrie, potrivit prognozei Institutului meteorologic, va fi mai rece decit obișnuit. Regimul pluviometric se va încadra In limitele normale, iar pe alocuri va fi sub aceste limite. Intre 1—5 vremea va fi relativ rece, cu cel variabil, mai mult noros, îndeosebi în sudul şi estul ţării, unde vor cădea precipitaţii locale mai ales sub formă de ploaie şi burniţă. In rest precipitaţiile vor fi izolate. Vîntul va sufla slab pînă la moderat, cu intensificări de scurtă durată, din sectorul nordic. Temperaturile minime vor fi cuprinse între minus 5 şi 5 grade, iar maximele între 4 şi 12 grade, izolat mai ridicate. Dimineaţa se va produce ceaţă locală. In intervalul 6—9 vremea se va încălzi, cerul variabil, cu înseminări mai persistente în estul ţării. Temperaturile minime vor ■fi cuprinse între minus 2 şi 8 grade, iar maximele între 8 şi 18 grade. Dimineaţa şi seara se va produce ceaţă locală. In zilele de 10—13 va predomina o vreme relativ umedă, cu ceţuri, burniţe şi ploi slabe. Temperaturile minime vor fi cuprinse între minus 3 şi 7 grade, iar maximele între 5 şi 15 grade. In perioada 14—19 vremea va fi în general umedă şi vor cădea ploi slabe şi burniţă, iar în nordul ţării lapoviţă şi ninsoare. Temperaturile minime vor fi cuprinse între minus 4 şi 6 grade, iar cele maxime între 2 şi 12 grade. între 20—25 vremea va continua să fie umedă şi se va răci. Cerul va fi acoperit şi vor cădea precipitaţii atît sub formă de ploaie cit şi de lapoviţă şi ninsoare în cea mai mare parte a ţării. Locul se va produce polei. Vîntul va sufla moderat cu intensificări în sudul şi estul ţării, depăşind viteza de 60 km pe oră. La munte va ninge. Temperaturile minime vor fi cuprinse între minus 8 şi 2 grade, izolat mai coborîte în estul Transilvaniei, iar maximele între zero şi 10 grade. In ultimele zile ale lunii vremea va fi rece cu cerul mai mult noros. Vor cădea precipitaţii locale, care în estul ţării vor fi mai ales sub formă de lapoviţă şi ninsoare. Vîntul va sufla moderat cu intensificări de pînă la 45—50 km pe oră şi va predomina din sectorul estic. Temperaturile minime vor fi cuprinse între minus 9 şi 1 grad, local mai coborîte, iar cele maxime între minus 3 şi 6 grade, izolat mai ridicate. (Agerpres) Cinema „ARTA“ g T ^ „Star" este evocarea carierei şi vieţii unei mari actriţe engleze, celebră mai ales in anii ’20 şi ’30: Gertrude Lawrence. Născută într-un cartier periferic al Londrei, fiica unor oameni săraci care de multe ori se mutau în taină, noaptea, pentru că nu puteau plăti chiria (tatăl e actor mediocru în localuri de proastă condiţie şi mare băutor de gin), crescută în mizerie, în frig şi foamete, ea va ajunge — prin talent, muncă, ambiţie, sacrificii — o veritabilă stea a teatrului (mai ales în comedii muzicale şi spectacole de revistă), o răsfăţată a înaltei societăţi londoneze şi new-yorkeze. Pînă la un punct şi păstrînd, fireşte, proporţiile, destinul ei este asemănător cu cel al compatriotului şi colegului ei de breaslă, Charlie Chaplin. Personajul e real, povestea — se pare — adevărată, dar scenariul cam romanţios. Are insă meritul de a sublinia bine şi destul de convingător raporturile gloriefericire (gloria, invidiată de milioane de oameni, care nu aduce însă şi fericire, care te obligă, de multe ori, să trăieşti două existenţe, una publică, falsă şi chinuită de permanenta mimare a lipsei de griji şi a bunei dispoziţii, alta tainică, minată de dureri înăbuşite, de dorinţi refulate) şi dragoste-profesie (o profesie acaparatoare, căreia cei cu adevărat dăruiţi de har îi jertfesc totul, pînă şi ultimele clipe ale vieţii personale), precum şi ideea singurătăţii statului (care, după ce este aclamat de sute, sau chiar mii de oameni in fiecare seară, rămîne singur, ajungind ca timpul să fie torturat de teama singurătăţii, de coşmarul imposibilităţii realizării sale pe planul fericirii personale). Realizat de un bun regizor, Robert Wise, care a semnat atît pelicule muzicale (de exemplu, celebrele „West Side Story“ şi „Sunetul muzicii“), cit şi foarte bune filme de analiză socială şi introspecţie psihologică („Doi pe un balansoar“, „Cineva acolo sus mă iubeşte“). „Star" este ceea ce se cheamă un film „solid“, adică lucrat serios, migălos, aprofundat, într-o manieră clasică, cu actori care-şi portretizează excelent personajele. Dar, bineînţeles, valoarea filmului este inseparabilă de talentul extraordinar şi de creaţia remarcabilă a acelei mereu uimitoare Julie Andrews, femeie fermecătoare, actriţă profundă, cintăreaţă şi dansatoare de virtuozitate, interpretă ideală a Gertrudei Lawrence, o mare Stea in rolul unei mari Stele. E secondată foarte bine de Richard Crenna, Michael Craig şi Daniel Massey, acesta din urmă in rolul lui Noel Coward, actor, regizor, cintăreţ, compozitor şi, mai ales, dramaturg celebru, prietenul de-o viaţă al actriţei, el însuşi un personaj fascinant al vieţii artistice londoneze. ZENO FODOR _____ VREMEA Timpul probabil. Vremea se ameliorează treptat, cerul va fi variabil, cu totul izolat sunt pohib de precipitaţii neînsemnate. Vîntul va sufla slab din sectorul estic. Temperatura în creştere uşoară. Maximele vor fi cuprinse între 11—13 grade iar minimele între 4—6 grade. Dimineața izolat ceață locală. EVENIMENTELE LUNII OCTOMBRIE 1978 (Urmare din pag 1te, „Ziua recoltei“ a reprezentat o exprimare plenară a marilor realizări obţinute în modernizarea agriculturii noastre, în înflorirea satului românesc. Cuvîntarea secretarului general al partidului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu la marea adunare populară de la Piteşti a reliefat cu pregnanţă munca harnică a ţărănimii pentru sporirea roadelor pămîntului, succesele de seamă obţinute în toate sectoarele agriculturii, in condiţiile unui an mai puţin favorabil, evidenţiind cu puterea faptelor că pe baza industrializării socialiste a patriei, a importantelor investiţii acordate de partidul şi statul nostru acestei ramuri principale a economiei s-au asigurat condiţii pentru obţinerea unor producţii mari de cereale şi plante tehnice, concomitent cu creşterea unor efective de animale de o tot mai bună calitate. La marea adunare populară, secretarul general al partidului nostru, a adresat îndemnul comuniştilor, lucrătorilor de la sate, specialiştilor, ca sub conducerea comitetelor judeţene de partid să iniţieze măsuri pentru asigurarea trecerii în bune condiţii la aplicarea noului mecanism economico-financiar şi in domeniul agriculturii. Pe baza experienţei politico-organizatorice cîştigate, s-a apreciat că în etapa următoare în agricultură sînt posibilităţi ca pămîntul să dea roade mai bogate, prin aplicarea mai operativă a cercetării ştiinţifice în producţie, prin valorificarea superioară a potenţialului pămîntului, al puternicei baze materiale de care dispun unităţile agricole, concomitent cu întărirea răspunderii şi a disciplinei în toate unităţile şi sectoarele. Lună octombrie 1978 marchează pentru oamenii muncii mureşeni momente de aleasă cinstire. Locuitorii oraşului Tirnăveni au avut marea satisfacţie ca la aniversarea a 700 de ani de la atestarea documentară a aşezării să primească inalta distincţie — Ordinul Muncii clasa I conferită oraşului prin Decret prezidenţial pentru remarcabilele rezultate pe care oamenii muncii de aici, români, maghiari, germani, le-au obţinut în primele 9 luni ale anului, cînd au dat peste plan produse în valoare de aproape 40 milioane de lei, precum şi pentru abnegaţia cu care au acţionat în direcţia transformării Tîrnăveniului într-un centru înfloritor al patriei. Mesajul adresat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu locuitorilor oraşului de pe Tîrnava Mică constituie un puternic şi înflăcărat stimulent moral care-şi găseşte expresie în succesele pe care oamenii muncii le obţin în îndeplinirea hotărârilor Congresului al XI-lea şi ale Conferinţei Naţionale din 1977. Cu profundă satisfacţie şi mîndrie patriotică au primit şi lucrătorii revistei Igaz Szó mesajul adresat de secretarul general al partidului, preşedintele Republicii, cu prilejul împlinirii unui sfert de veac de la crearea revistei. Mesajul tovarăşului Nicolae Ceauşescu, ca şi înalta distincţie „Meritul cultural“ clasa I, conferit revistei, exprimă strălucit grija constantă a partidului şi statului nostru de a asigura condiţii pentru manifestarea plenară, în deplină egalitate, a tuturor cetăţenilor patriei, fără deosebire de naţionalitate, în toate domeniile de activitate. Odată cu preţuirea aportului publicaţiei la promovarea politicii naţionale a partidului de afirmare şi dezvoltare a creaţiei literar-artistice din România, în limba naţionalităţii conlocuitoare maghiare, mesajul adresează îndemnul de a milita neabătut pentru o artă şi o literatură pătrunsă de idealurile socialismului, care să slujească educării patriotice şi frăţiei tuturor cetăţenilor, fără deosebire de naţionalitate, în munca consacrată înfloririi patriei comune — România socialistă. Prima lună a trimestrului IV a însemnat o perioadă de impulsionare a activităţii productive în industrie, agricultură, construcţii, transporturi. Multe din unităţile mureşene se află în eşalonul fruntaş pentru realizarea exemplară a planului pe primii trei ani ai cincinalului. Astfel, întreprinderea „Nicovala“ Sighişoara a îndeplinit planul pe 11 luni încă la 28 octombrie, iar pînă la finele lunii va obţine în plus 4 milioane producţie netă şi peste 20 milioane producţie industrială. La rîndul lor colectivele muncitoreşti de la Metalotehnica şi I. Ch. Prodcomplex dau în plus pe 10 luni 100 de maşini de tricotat rectilinii şi 200 maşini de cusut, respectiv 43 milioane de lei producţie marfă alcătuită din 600 tone produse din mase plastice, 200 tone sortimente din metal şi altele. Merită, de asemenea relevată activitatea întreprinderii metalurgice „Republica“ Reghin care acţionează susţinut pentru predarea mai devreme a unor obiective din investiţii; colectivul întreprinderii de cînepă Luduş, care a raportat realizarea înainte de termen a planului pe primii trei ani ai cincinalului, cel al I.F.E.T. Reghin şi întreprinderii de faianţă şi sticlă Sighişoara etc. Merită a fi consemnată în cronica lunii octombrie ampla activitate desfăşurată în unităţile agricole pentru recoltarea sfeclei de zahăr, a porumbului şi încheierea însămînţărilor de toamnă. In rîndul cooperativelor agricole se remarcă cele din Gogan şi Bordoşiu care au încheiat primele însămînţările, la care se adaugă cele din Luduş, Cheţani, Roşiori, Miercurea Nirajului, Coroisînmărtin şi Zau, precum şi întreprinderile agricole de stat care au terminat recoltarea fructelor sau culeg şi sortează ultimele cantităţi. Acţiunile continuă pînă la punerea integrală la adăpost a porumbului, sfeclei de zahăr şi a celorlalte produse. Noi cadre tinere în comerţul de stat şi cooperatist 124 de tineri şi tinere, absolvenţi ai Liceului economic şi de drept administrativ din Tîrgu- Mureş, au fost repartizaţi la diferite unităţi din cadrul reţelei comerciale de stat. Astfel în cadrul I.C.S. Mărfuri alimentare Tîrgu-Mureş au fost repartizaţi 11 tineri vînzători, în reţeaua de alimentaţie publică Tîrgu-Mureş au intrat 25 cadre tinere (bucătari, ospătari, cofetari etc.) iar la I.C.S. Mărfuri industriale Tg.Mureş 19 vînzători textile-încălţăminte, metalo-chimice, electrotehnică. Alţi absolvenţi au fost repartizaţi în unităţile comerciale din oraşele şi comunele judeţului nostru. ALBERT RIES corespondent voluntar — H_ ’ OFICIUL JUDEŢEAN DE TURISM MUREŞ \ vă invităm SA PETRECEŢI UN REVELION PLACUT I IN STAŢIUNEA SOVATA , la hotelurile şi restaurantele „ALUNIŞ“ sau „FAGET“ \ La preţul de 486 lei se asigură: transportul cu autocarul, laioniul de revelion. 2 nopţi cazare în hotel, dejun şi cină în 21 ianuarie 1979. mic dejun in 2 ianuarie 1979 şi un bogat şi va- riat program distractiv I Plecarea în 31 decembrie 1978, ora 15. I înapoierea în 2 ianuarie 1979, ora 14. I sau la hotelul şi restaurantul I „SOVATA" la preţul de 504 lei (diferă doar meniul de revelion) I Vă puteţi reţine din timp locurile dorite achitînd un avans I de 50 la sută din valoarea biletului. | Informaţii şi înscrieri la sediul O.J.T. Mureş, pînă la data de 23 decembrie 1978 (în limita locurilor disponibile). I Vreţi să petreceţi ^ REVELIONUL 1979 ÎN STRĂINĂTATE? Participaţi la excursiile organizate de O.J.T. Mureş! I ■ Bucureşti — Chişinău — Odesa — Rostov — Volgograd — ^ Moscova — Bucureşti. | REVELION LA MOSCOVA ! Transportul cu trenul şi avionul, între 25 decembrie 1978 — 14 ianuarie 1979 ! Preţ informativ: 3.370 + 597 lei. ^ Termen de înscriere: 20 noiembrie 1978. , ■ Tg.-Mureş — Chişinău — Odesa — Tg.-Mureş. REVELION LA ODESA I Transportul cu autocarul, între 27 decembrie 1978 — 30 ianuarie 1979. Preţ informativ: 2.162+398 lei. | Termen de înscriere: 20 noiembrie 1978. Agenda CINEMA MIERCURI, 1 NOIEMBRIE TÎRGU MUREŞ — Arta: Star (seriile I—II), de la orele 10, 14. 17. 20. Progresul: Fiul Feţei Palide. Select: Tanase Scatiu (ambele serii). Tineretului: B.D. in acţiune; Taina micilor revoluţionari. Flacăra: Aventurile lui Don Juan. Pitic: Un cowboy in oraş; Peştişorul poştaş; Rex visătorul; Cîrtiţa ceasornicar; Ei şi microbuzul albastru. sighişoara — Lumina: Ura. Tîrnava: Ultima cină. REGHIN — Patria: Sonată pe malul lacului. TÎRNAVENI — Melodia: Sonată pe malul lacului. LUDUŞ — Flacăra: Cei patru din fotografie. SOVATA — Doina: Podul. Muncitoresc: întoarcerea marelui blond. SARMAŞU ~ Popular: Melodiile nopţii albe. TERNUT — Lumina: Un om cu idei. SlNGEORGIU DE PĂDURE — Popular: Corsarul. FÎNTÎNELE — Patria: Eu, tu şi Ovidiu. MIERCUREA NIRAJULUI — Nirajul: Ura. TEATRU TEATRUL DE STAT, secţia română (în sala mică), ora 20,30. Interviu, spectacol pentru studenţi, intrarea prin str. Şcolii. TEATRUL DE PĂPUŞI, secţia română, orele 11 şi 12,30: „Gigel Degeţel. TELEVIZIUNE 9,00 — Teleşcoala. 10.00 — Antena vă aparţine. Spectacol prezentat de judeţul Gorj. 11,15 — Şoimii patriei. 11,25 — Tribuna TV (reluare). 11,45 — Telex. 14,00 — Fotbal. Politehnica Timișoara — Honvéd Budapesta, meci retur în Cupa U.E.F.A. Transmisiune directă de la Timişoara. 16,00 — Telex. 16,05 — Teleşcoală. 16,35 — Curs de limbă germană. 17,05 — Din ţările socialiste. 17,15 — Atenţie la . .. neatenţie! 17,40 — Vetre folclorice. Pe Valea Bîrgaielor. 18,10 — Tragerea Pronoexpres. 18,20 — Telecronica pentru pionieri. 18,40 — Festivalul ..Cîntarea României1*. 19,20 — 1.001 de seri. 19,30 — Telejurnal. 19,50 *— Noi, femeile. 20,20 — Telecinemateca. Ciclul: ,,Mari regizori, mari actori“. Faţă-n faţă. Premieră pe ţară. Producţie a studiourilor americane. 22,00 — Interpreţi de frunte ai cîntecului popular. 22,20 — Telejurnal. RADIO TG.-MUREŞ 6,00 — In limba română. Radiointîlnire matinală. 7,00— 8,30 — In limba maghiară. Jurnal de dimineaţă. 16,30 — In limba română. Omul, munca, societatea. In cuprins: Sentimentul datoriei comuniste. Şantierele de locuinţe in întrecerea cu timpul. 18,00— 19,30 — In limba maghiară, știri, 18,35 — Jurnal literar-artistic. ,