Steaua Roşie, ianuarie 1980 (Anul 32, nr. 1-25)

1980-01-04 / nr. 2

) însuşirea temeinică şi aplicarea hotărîrilor Congresului al Xll-lea - obiectiv de bază al invâţămîntului politico-ideologic (Urmare din pag. I) al muncii din unităţile economice şi instituţii, vor studia în mod unanitar Raportul C.C. al P.C.R., prezentat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, celelalte documente adoptate de Congres. în Raportul la Congres, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, relevînd menţinerea unei evidente rămîneri în urmă a activităţii ideologice şi politico-educative faţă de dezvoltarea generală a societăţii, sublinia că sarcina centrală a organelor şi organizaţiilor de partid pentru perioada următoare este transformarea într-o măsură şi mai mare a ideologiei noastre revoluţionare, a muncii educative într-o puternică forţă de mobilizare şi dinamizare a energiilor creatoare ale întregului nostru popor. In legătură cu aceasta trebuie subliniat că rolul dezbaterii documentelor Congresului în cursurile invăţămîntului politicoideologic nu poate fi limitat la discuţii cu caracter strict „explicativ“ sau „informativ“, privind felul cum va arăta România anilor 1985 sau 2000 , deosebit de important este a releva ce trebuie făcut acum şi în viitor pentru înfăptuirea obiectivelor Congresului, cum şi în ce mod trebuie acţionat pentru ca sarcinile din acest ultim an al cincinalului să-şi găsească traducerea integrală în viaţă în unităţile industriale şi agricole, pe şantierele de investiţii, cu un cuvînt în toate domeniile de activitate. Legătura invăţămîntului de partid, ca dealtfel a întregii activităţi de propagandă, este concepută de partid prin prisma contribuţiei concrete, efective, la soluţionarea problemelor pe care viaţa le ridică în judeţ, în fiecare localitate, în fiecare unitate economică. Singurul criteriu de apreciere a eficienţei Invăţămîntului de partid îl constituie rezultatele practice obţinute în înfăptuirea politicii partidului, a obiectivelor stabilite în industrie, agricultură, în investiţii, în promovarea fermă a atitudinii înaintate faţă de muncă, în întărirea climatului de ordine, disciplină şi strictă respectare a legilor, în intransigenţa faţă de neajunsuri, faţă de orice manifestări ale vechiului Se impune ca dezbaterile din cursurile invăţămîntului politico-ideologic să fie orientate spre descoperirea de noi căi şi mijloace de creştere continuă a productivităţii muncii, reducerea consumurilor de materii prime şi materiale, de energie şi combustibil, folosirea resurselor interne şi reducerea importurilor, creşterea producţiei pentru export, îmbunătăţirea calităţii şi asigurarea competitivităţii produselor, promovarea progresului tehnic şi a tehnologiilor avansate, creşterea producţiilor agricole, vegetale şi animale, perfecţionarea activităţii organismelor de conducere colectivă şi adincirea democraţiei muncitoreşti, perfecţionarea autoconducerii şiautogestiunii economice. Este ştiut că societatea noastră — bazată numai şi numai pe muncă — nu poate tolera manifestări străine naturii relaţiilor socialiste şi profund dăunătoare mersului nostru înainte. Tocmai de aceea, o sarcină permanentă a invăţămîntului politico-ideologic este de a urmări traducerea în viaţă şi generalizarea principiilor şi normelor Codului etic, a moralei socialiste, revoluţionare. Dezbaterile din cursurile invăţămîntului politico-ideologic trebuie să se remarce printr-o o combativitate mai sporită, să-şi lărgească aria de influenţare, cuprinzînd atît comportamentul oamenilor la locul lor de muncă, în producţie, cit şi comportarea în societate şi familie în acelaşi timp, învăţămîntul politico-ideologic este chemat să acorde o mai mare atenţie educării materialistştiinţifice a comuniştilor, a celorlalţi oameni ai muncii, combaterii ideilor mistice, religioase. Necesitatea creşterii eficienţei invăţămîntului de partid, legarea lui strînsă cu realităţile concrete din fiecare unitate, de preocupările cursanţilor, presupune şi perfecţionarea în metodică. In această direcţie, mulţi dintre propagandişti şi lectori au o bună experienţă. Interesant este ca în fiecare curs să fie folosite şi promovate forme active de dezbatere, însuşire şi aplicare în practică a documentelor Congresului al XII-lea, a altor documente de partid şi de stat. Desigur, toate acestea depind în bună măsură de propagandişti, de felul în care ei ştiu să-i facă pe cursanţi să îmbine teoreticul cu practicul, să studieze în aşa fel încît să înţeleagă — fără confuzii — multiplele aspecte ale politicii interne şi internaţionale a partidului şi statului nostru. Avînd în vedere problematica complexă ce va fi abordată in cadrul învăţămîntului politicoideologic, este necesar ca, mai mult şi mai bine decât în anii precedenţi, cabinetele municipale şi orăşeneşti pentru activitatea ideologică şi politico-educativă, punctele de informare şi documentare din unităţile economice şi instituţii să sprijine atît activităţile de perfecţionare a pregătirii propagandiştilor şi lectorilor, cît şi, în general, a cursanţilor. Aşa după cum se subliniază în documentele partidului nostru, de problemele învăţămîntului politico-ideologic, a activităţii de propagandă în general, trebuie să se preocupe întregul activ de partid, toate cadrele de conducere din toate domeniile de activitate. O asemenea preocupare nu trebuie să privească numai latura organizatorică a învăţămîntului, ci, în aceeaşi măsură, şi îmbunătăţirea conţinutului său de idei, a nivelului său calitativ. Pornind de la concepţia enunţată de secretarul general al partidului că propaganda, munca politico-educativă nu trebuie privite ca un scop în sine, de transmitere a unor cunoştinţe abstracte, rupte de viaţă, ci ca un mijloc de a înarma cele mai largi mase cu înţelegerea căilor şi modalităţilor practice de acţiune pentru înfăptuirea politicii partidului, studierea documentelor Congresului al Xll-lea în cadrul învăţămîntului politico-ideologic trebuie să se răsfrîngă cu bune rezultate asupra activităţii organelor şi organizaţiilor de partid, de masă şi obşteşti, în ridicarea nivelului de pregătire al comuniştilor, al tuturor oamenilor muncii, în mobilizarea acestora pentru îndeplinirea la timp şi de bună calitate a sarcinilor economico-sociale din acest an şi din cincinalul următor. Cetăţenii Ne scrie cititorul Petre Florea, din Tg.-Mureş, strada Koos Ferencz nr. 3, ap. 11, în numele mai multor locatari din bloc: „în această piaţă (din cartierul „1848“ — n.n.), pe lingă alte magazine mai funcţionează şi o aşa-zisă berărie, denumire improprie, deoarece aici se vinde mai multă ţuică decit bere. Personalul unităţii vinde băuturi alcoolice, din păcate, şi consumatorilor aflaţi în stare de ebrietate". Sigur, relatarea continuă, acesta fiind numai un aspect incriminnat, dar ale cărei consecinţe îl propun... terioare nu sunt greu de ghicit : liniştea locatarilor este tulburată, cei aflaţi în stare de ebrietate dedîndu-se şi la scandaluri, se petrec scene care frizează elementarul simţ civic. Pornind pe urmele celor sesizate, trecem întîi pe la patiserie. O primă imagine: foarte murdar pe jos, în general igiena localului lasă de dorit. Sub orice critică se prezintă şi grupul sanitar, unde apa bălteşte. Responsabila, Maria Gorea, ţine să ne amintească: „e numai un accident, pe aici trece Sanepidul zilnic“, parcă acesta ar trebui să vegheze la ordinea şi curăţenia unităţii. Răsfoind „Jurnalul cumpărătorului“ se poate constata că sunt consemnate şi nereguli la adresa modului de comportare al vînzătoarelor faţă de cumpărători. La berăria care aparţine de amintita patiserie, „Jurnalul cumpărătorului“ lipseşte. Este prezentă, din plin, peste tot, neorânduiala. Şi aici, ni se spune, „doar acum este aşa “. Aşa-ziselor „argumente“ ale responsabilei nu le poţi da crezare, de vreme ce, vădit, nu au nici cel mai mic suport moral. Cele sesizate de cetăţeni sunt întemeiate. Cum pe raza respectivă se mai află 4—5 unităţi unde poţi găsi băuturi alcoolice, ne raliem propunerii făcute, şi anume : desfiinţarea berăriei „Olimp“ şi înfiinţarea unei unităţi pentru prestări servicii. Supunem spre atenţie organelor de resort respectiva sugestie, cu menţiunea de a controla mai des şi activitatea lucrătoarelor de la patiseria „Olimp“ MIHAI BOC Al NOTE Vacanță de iarnă... LA CLUBUL C.F.R. SIGHIŞOARA Seriozitate, răspundere şi continuitate Prestigiul pe care şi l-a cucerit Clubul C.F.R. din Sighişoara, de-a lungul anilor, în viaţa culturală, educativă şi artistică a municipiului, cu precădere în zona industrială, fiind condus de un pasionat şi competent activist pe tărîmul cultural, Iosif László, a fost şi este dat de seriozitatea, răspunderea şi continuitatea cu care se munceşte aici. Este aceasta o afirmaţie reală dar nu completă. De aceea este imperios necesar să adăugăm şi complexitatea activităţilor ce se desfăşoară aici (cercuri, cursuri, cenaclu, formaţii artistice etc.) atît de instruire şi educare, de practicarea pasiunilor extraprofesionale cit şi de destindere şi relaxare. Toate acestea au atras şi atrag, an de an, un tot mai mare număr de participanţi, evident muncitori, tehnicieni, maiştri, ingineri, funcţionari, deopotrivă vîrstnici şi tineri din mai tot oraşul, dar mai ales de la întreprinderile de pe platforma industrială limitrofă clubului, dornici să se instruiască sau să instruiască pe alţii. Este poate cel mai potrivit moment să amintim că între clubul C.F.R. şi Casa municipală de cultură există o foarte rodnică colaborare. Se spune, şi nu fără îndreptăţită mîndrie, că la clubul C.F.R. cresc în formaţiile artistice proprii cadre pentru Casa de cultură, iar pe de altă parte clubul primeşte ajutorul, cînd îl solicită, al prietenilor săi din conducerea şi din formaţiile Casei municipale de cultură. La clubul C.F.R. există întotdeauna o atmosferă de lucru, de căutări, o dorinţă permanentă de a depăşi un stadiu spre ceva nou, mai bun. Ancorarea în realitate şi in actualitate este o altă trăsătură a activităţii clubului C.F.R. începutul de an nou găseşte clubul C.F.R. din Sighişoara în febrilă pregătire pentru ediţia 1979—1981 a Festivalului naţional „Cântarea României“. Rezultatele obţinute în ediţia anterioară vor fi depăşite. Numai un exemplu : Ansamblul folcloric „Romana", cu locul II pe judeţ, a prezentat de la începerea etapei de masă a festivalului spectacole în municipiu şi împrejurimi, continuînd tradiţia acestora la muncitorii havetişti acasă. La actuala ediţie a festivalului vor participa toate formaţiile vechi dar cu repertorii reînnoite. Montajul literar-muzical se pregăteşte cu un text nou — „Sîntem urmaşi ai marelui tribun — Avram Iancu", iar cineclubul pregăteşte un nou film pe tema „Sîntem aici de 2.000 de ani“, dedicat sărbătoririi a 2.050 de ani de la întemeierea primului stat dac centralizat şi independent condus de Burebista. Nouă este formaţia de dansuri maghiare, instruită de ing. Gergely Gaspar, de la Întreprinderea de vase emailate şi se urmăreşte amplificarea activităţii cenaclului literar „N. D. Cocea“. Poetul muncitor Vasile Luca, membru al cenaclului, a fost dealtfel distins cu menţiune la faza judeţeană a ediţiei anterioare a festivalului. Dar care este noutatea pe agenda de lucru a clubului ? In cadrul acestuia funcţionează cu bune rezultate două lectorate tehnice. Din practică, dintr-o atentă observare a realităţilor, s-a ajuns la concluzia că sunt necesare mai multe. Astfel, s-a luat hotărîrea să se mai organizeze încă patru, în cadrul şcolilor de pregătire profesională. Tematica stabilită spre a fi abordată se referă la probleme de o stringentă actualitate : utilizarea pieselor recuperate şi recondiţionate, economisirea combustibililor interiori (aburul), folosirea economicoasă a energiei etc. Noile lectorate vor fi conduse de tovarăşii Ironim Hulpoi, Nicolae Secăşan, Mihai Boitiş şeful Depoului C.F.R. Sighişoara, şi Gheorghe Deac şi se vor desfăşura pentru mecanicii de locomotive şi pentru lucrătorii de la mişcare OLGA APOSTOL • STEAUA ROW-PAI,ONA 3 RECOMANDĂRI PENTRU CONDUCĂTORII AUTO Date fiind condiţiile atmosferice nefavorabile deţinătorilor de autovehicule proprietate personală, cu precădere începătorilor, li se recomandă să nu se deplaseze în aceste zile cu autoturismul. Se impune, de asemenea, scoaterea autovehiculelor de pe partea carosabilă a drumurilor pe arterele unde circulă mijloace de transport în comun, facilitând astfel circulaţia mijloacelor de deszăpezire şi a celor destinate aprovizionării populaţiei. Conducătorii unităţilor deţinătoare de parcuri auto şefii de garaje trebuie să se informeze asupra condiţiilor meteorologice de pe trasee, permiţând numai deplasarea autovehiculelor aflate în perfectă stare tehnică şi dotate cu materiale antiderapante. Este necesar, de asemenea, să se respecte întocmai indicaţiile agenţilor de circulaţie şi ale echipelor de deszăpezire cu privire la devierea circulaţiei de pe traseele acoperite cu zăpadă abundentă. Direcţia circulaţiei recomandă, totodată, să se evite, în această perioadă, deplasarea pe timp de noapte în sectoarele de drum unde, temporar, se circulă pe un singur fir, să se respecte cu strictețe regulile de prioritate, să se evite manevrele bruște ale maşinii pentru a evita deraparea. Să acţionăm hotărît (Urmare din pag 1 căile de acces din unităţi. Este interzis de a se folosi sarea la curăţarea trotuarelor, precum şi a se scoate în străzi zăpada din curţi. Intrucit stratul gros de zăpadă poate dăuna imobilelor şi chiar pietonilor, se recomandă ca aceasta să fie degajată de pe acoperişuri. Utilajele consiliului popular şi ale I.J.G.C.L. acţionează la curăţarea zăpezii de pe străzi Pentru ca această activitate să decurgă bine, se recomandă posesorilor de autoturisme de a circula numai în cazurile de strictă necesitate şi de a nu parca autoturismele pe partea carosabilă a străzilor Subliniem că degajarea zăpezii de pe trotuarele din faţa imobilelor la parterul cărora funcţionează unităţi comerciale, prestatoare de servicii etc., în timpul cît acestea sunt încinse, cade în sarcina locatarilor. O recomandare pentru pietoni , manifestaţi atenţie sporită la traversarea străzilor, intrucit frînele autovehiculelor acţionează în condiţiile actuale cu eficienţă redusă ! Tot pentru prevenirea accidentelor, interziceţi copiilor de a folosi străzile cu acces în arterele principale drept pîrtii pentru săniuș .