Steaua Roşie, octombrie 1980 (Anul 32, nr. 233-259)

1980-10-01 / nr. 233

ŞEDINŢA COMITETULUI POLITIC EXECUTIV AL C.C. AL P.C.R. Sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, marţi, 30 septembrie, a avut loc şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Comitetul Politic Executiv a analizat măsurile privind asigurarea realizării tuturor prevederilor planului pe ultimul trimestru al acestui an, a tuturor indicatorilor economici şi echilibrarea balanţei de plăţi. Comitetul Politic Executiv a cerut tuturor ministerelor, centralelor şi întreprinderilor, organelor şi organizaţiilor de partid, organizaţiilor de masă, tuturor oamenilor muncii, să acorde o deosebită atenţie realizării integrale a producţiei cu prioritate a celei destinate exportului, descoperirii şi punerii în valoare de noi resurse de materii prime şi materiale, valorificării superioare a materiei prime, în special a metalului și masei lemnoase, sporirii pe toate căile a indicilor de calitate a produselor. In continuare, Comitetul Politic Executiv a analizat modul în care se desfășoară lucrările campaniei agricole de toamnă. Apreciind rezultatele obţinute pînă în prezent, s-au stabilit măsuri care să asigure urgentarea strîngerii recoltei şi însămînţărilor, a transportului operativ şi depozitării în bune condiţii a tuturor produselor agricole, printr-o mobilizare generală, folosindu-se întreaga capacitate a mijloacelor tehnice, a atelajelor, întreaga forţă de muncă de la sate. In scopul aplicării în cele mai bune condiţiuni a măsurilor şi hotărîrilor adoptate de cel de-al II-lea Congres al consiliilor populare, a indicaţiilor secretarului general al partidului privind perfecţionarea în continuare a activităţii consiliilor populare şi aplicarea mai fermă a principiilor autoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii financiare, Comitetul Politic Executiv a stabilit ca proiectele de legi asta cărora Congresul consiliilor populare şi-a dat acordul să fie supuse dezbaterii publice. Ele sunt menite să asigure lărgirea în continuare a cadrului democratic al societăţii noastre, participarea nemijlocită a tuturor cetăţenilor, fără deosebire de naţionalitate, la înfăptuirea politicii partidului şi statului, consacrată dezvoltării multilaterale a patriei, la întărirea în toate sferele vieţii sociale a legalităţii, eticii şi echităţii socialiste, în conformitate cu hotărîrea Comitetului Politic Executiv, după dezbaterea publică, proiectele de legi urmează să fie supuse spre aprobare Marii Adunări Naţionale. Comitetul Politic Executiv a stabilit convocarea Plenarei C.C. al P.C.R. pentru data de 15 octombrie a.c. In cadrul şedinţei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a informat despre vizita oficială de prietenie pe care a efectuat-o în ţara noastră, în perioada 8—10 septembrie, tovarăşul Kenneth David Kaunda, preşedintele Partidului Unit al Independenţei Naţionale, preşedintele Republicii Zambia, împreună cu tovarăşa Betty Krunda. Comitetul Politic Executiv şi-a exprimat deplina aprobare faţă de rezultatele pozitive ale noului dialog româno-zambian la nivel înalt ce constituie o semnificativă confirmare a consecvenţei cu care partidul şi statul nostru acţionează pentru continua întărire a legăturilor de prietenie şi solidaritate cu tinerele state africane aflate pe calea dezvoltării de sine stătătoare, Comitetul Politic Executiv a dat o înaltă apreciere convorbirilor dintre tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Kenneth David Kaunda, desfăşurate într-o atmosferă de caldă prietenie, de preţuire şi respect reciproc, care au evidenţiat hotărîrea comună de a acţiona, în continuare, în spiritul principiilor şi prevederilor înscrise în Tratatul de prietenie şi cooperare din 17 aprilie 1979, pentru dezvoltarea şi intensificarea relaţiilor reciproce în domeniile politic, economic, tehnico-ştiinţific, cultural şi în toate celelalte domenii. S-a apreciat că intensificarea cooperării economice româno-zambiene, a schimburilor comerciale, a conlucrării în sfera ştiinţei şi tehnologiei, a învăţămîntului şi culturii vine în sprijinul efortului naţional al celor două ţări pentru progres economic şi social Comitetul Politic Executiv a dat o înaltă apreciere schimbului de vederi dintre cei doi şefi de stat cu privire la situaţia internaţională actuală, la mutaţiile şi prefacerile revoluţionare ce au loc în lumea contemporană şi a exprimat deplina aprobare faţă de concluziile la care au ajuns în urma examinării problemelor esenţiale ale vieţii politice mondiale. In acest sens, Declaraţia comună semnată la încheierea vizitei proclamă necesitatea respectării de către toate statele aprincipiilor egalităţii depline în drepturi, respectului independenţei şi suveranităţii, nerecurgerii la forţă şi la ameninţarea cu forţa, neamestecului în treburile interne ale statelor, a dreptului fiecărui popor de a-şi alege liber calea dezvoltării sale. Comitetul Politic Executiv apreciază însemnătatea faptului că România şi Zambia se pronunţă pentru rezolvarea pe cale politică a stărilor de încordare şi conflict existente în diferite regiuni ale globului, pentru oprirea cursei înarmărilor şi adoptarea unor măsuri concrete de dezarmare, in primul rînd de dezarmare nucleară, pentru realizarea de progrese în domeniul cooperării şi securităţii în Europa, pentru sprijinirea luptei de eliberare naţională a popoarelor din Africa, împotriva imperialismului, colonialismului şi neocolonialismului, rasismului şi apartheidului, pentru lichidarea subdezvoltării şi instaurarea unei noi ordini economice internaţionale, pentru unirea şi conlucrarea strînsă a tuturor statelor şi popoarelor, a partidelor politice, a forţelor progresiste, înaintate de pretutindeni pentru a pune capăt tensiunii din viaţa internaţională şi a asigura reluarea şi continuarea politicii de destindere, colaborare şi pace, de respect al independenţei naţionale. Comitetul Politic Executiv a aprobat în unanimitate documentele, înţelegerile, şi concluziile la care s-a ajuns cu prilejul vizitei şi a stabilit măsurile corespunzătoare pentru înfăptuirea în bune condiţii a obiectivelor de colaborare şi cooperare prevăzute, pentru amplificarea continuă a relaţiilor româno-zambiene, spre binele celor două popoare, în interesul cauzei păcii şi colaborării internaţionale. Comitetul Politic Executiv a ascultat, de asemenea, o informare prezentată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu privind vizita oficială de prietenie efectuată în ţara noastră, în perioada 13—17 septembrie, de tovarăşul Samora Moises Machel, preşedintele Partidului FRELIMO, preşedintele Republicii Populare Mozambic. Comitetul Politic Executiv a aprobat întru totul rezultatele fructuoase ale convorbirilor dintre tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşul Samora Moises Machel şi a apreciat că vizita înaltului sol al poporului mozambican, Declaraţia comună semnată de cei doi conducători de partid şi de stat, celelalte documente încheiate reprezintă o importantă contribuţie la extinderea relaţiilor tradiţionale de prietenie, solidaritate militantă şi colaborare dintre Partidul Comunist Român şi Partidul FRELIMO, dintre Republica Socialistă România şi Republica Populară Mozambic, spre binele popoarelor român şi mozambican, al politicii de pace, destindere, independenţă naţională şi colaborare între toate naţiunile. Comitetul Politic Executiv subliniază însemnătatea deosebită a hotărîrilor convenite de cei doi preşedinţi cu privire la dezvoltarea în continuare a relaţiilor româno-mozambicane în domeniile politic, economic, tehnico-ştiinţific şi cultural, a cooperării în producţie, a diversificării schimburilor comerciale, apreciind că acestea vin în sprijinul eforturilor României şi Mozambicului In direcţia progresului lor economic şi social. Comitetul Politic Executiv a dat o înaltă apreciere schimbului de păreri In problemele esenţiale ale vieţii internaţionale actuale şi îşi exprimă deplinul acord cu concluziile la care au ajuns tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Samara Moises Machel cu privire la principalele mutaţii din lumea contemporană, subliniind hotărîrea României şi Mozambicului de a conlucra mai strîns pe planul vieţii internaţionale, pentru a-şi aduce o contribuţie tot mai însemnată la lupta tuturor popoarelor pentru eliminarea încordării, a politicii imperialiste de dominaţie şi opresiune, pentru reluarea şi continuarea politicii de destindere şi cooperare, pentru soluţionarea, pe cale paşnică, prin tratative, a tuturor problemelor litigioase din diferite zone ale globului, pen(Continuare în pag. a 4-a) Preşedintele Republicii Zimbabwe, CANAAN SODINDO BANANA, şi-a încheiat vizita efectuată în ţara noastră Marţi, 30 septembrie, s-a încheiat vizita oficială de prietenie efectuată în ţara noastră, la invitaţia preşedintelui Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi a tovarăşei Elena Ceauşescu, de tovarăşul Canaan Sodindo Banana, preşedintele Republicii Zimbabwe, şi tovarăşa Janet Banana. Vizita în ţara noastră a înaltului sol al poporului Zimbabwe, convorbirile care au avut loc între preşedinţii Nicolae Ceauşescu şi Canaan Sodindo Banana, înţelegerile convenite cu acest prilej reprezintă un moment de seamă în cronica relaţiilor de prietenie şi solidaritate militantă statornicite între popoarele român şi Zimbabwe, deschizînd noi orizonturi colaborării pe multiple planuri dintre ţările noastre, in folosul lor reciproc, în interesul luptei pentru eliminarea definitivă a colonialismului şi neocolonialismului, a politicii imperialiste de dominaţie şi dictat, pentru pace, destindere, independenţă naţională şi progres în întreaga lume. Ceremonia plecării înalţilor oaspeţi a avut loc pe aeroportul Otopeni, împodobit sărbătoreşte. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au sosit la aeroport împreună cu tovarăşul Canaan Sodindo Banana şi tovarăşa Janet Banana. Numeroşi oameni ai muncii au aclamat cu căldură pe cei doi şefi de stat, exprimînd satisfacţia opiniei publice din ţara noastră faţă de rezultatele fructuoase ale primului dialog la nivel înalt dintre Republica Socialistă România şi Republica Zimbabwe care deschide noi perspective dezvoltării şi adîncirii bunelor relaţii dintre ţările şi popoarele noastre. Preşedintele Republicii Zimbabwe, tovarăşul Canaan Sodindo Banana şi tovarăşa Janet Banana şi-au luat rămas bun de la personalităţile române venite la aeroport. Preşedintele Nicolae Ceauşescu şi-a luat, apoi, un călduros rămas bun de la preşedintele Canaan Sodindo Banana. Cei doi şefi de stat şi-au strîns mîinile, s-au îmbrăţişat cu prietenie. Şeful statului Zimbabwe a mulţumit Încă o dată pentru ospitalitatea şi căldura cu care a fost întîmpinat în ţara noastră, exprimindu-şi convingerea că vizita sa în România va da un nou impuls dezvoltării bunelor relaţii dintre ţările şi popoarele noastre. Cu aceeaşi prietenie, tovarăşa Elena Ceauşescu şi tovarăşa Janet Banana şi-au luat un călduros rămas bun, îmbrăţişîndu-se cu multă cordialitate. La ora 9:00, aeronava cu care călătoresc înalţii oaspeți a decolat. „Decada cărţii româneşti" Astăzi debutează cea de-a VI-a ediţie a „Decadei cărţii româneşti“, în cadrul acestei tradiţionale manifestări, în foaierul Teatrului Naţional din Tîrgu Mureş va avea loc, la ora 13, deschiderea festivă a „Salonului cărţii româneşti“, iar apoi simpozionul „Istoria poporului român oglindită în literatura istorică“. Se impun măsuri hotărite pentru grăbirea arăturilor şi însămînţărilor Ieri, la Tg.-Mureş, în prezenţa tovarăşului Nicolae Vereş, primsecretar al Comitetului judeţean de partid, a avut loc şedinţa Comandamentului agricol judeţean. In baza informărilor şi rapoartelor prezentate s-a analizat stadiul lucrărilor agricole de toamnă, în principal al arăturilor şi însămînţărilor. S-a apreciat că s-au depus eforturi ca şi în condiţiile mai grele, pricinuite de uscăciune, lucrările de care depind recoltele anului viitor să se facă în condiţii corespunzătoare şi la timp. Cîteva consilii intercooperatiste au la această dată rezultate care pot fi apreciate ca mulţumitoare, dar cele mai multe înregistrează mari rămîneri în urmă. Anul trecut, la această dată aveam însămînţate cu grîu 18.000 ha pe cînd acum abia am ajuns la 3.000 ha. Mai mult, nici orzul nu este în întregime însămînţat, mari întîrzieri înregistrîndu-se in I.A.S. Intîrzierea principalelor lucrări faţă de graficele stabilite însumează deja mai bine de 5 zile, fapt ce pune în pericol semănatul la timp, executarea unor lucrări de calitate şi obţinerea unei producţii bune în anul viitor. Situaţia creată este de natură să neliniştească pe toată lumea. S-a apreciat că ea nu mai poate fi tolerată, că sunt absolut necesare măsuri imediate pentru impulsionarea aratului şi pregătirii terenului pentru a deschide front zilnic de lucru tuturor maşinilor de semănat din dotare. Nimeni, nici o unitate nu poate invoca lipsa de terenuri libere. Ritmul lent de lucru este determinat de randamentul scăzut ce se obţine la arat şi discuit. Există, desigur, unele cauze obiective, uscăciunea, de pildă, dar există multe deficienţe de ordin organizatoric, lipsă de angajare totală în muncă, de îndrumare şi control, nu se foloseşte tot timpul bun de lucru de peste zi. Se vorbeşte mult de organizarea schimburilor pre (Continuare In pag. a 4-a) • Tîrgu Mureşul găzduieşte o nouă manifestare medicală. In zilele de 3—4 octombrie a. c., la Cabinetul judeţean pentru activitatea ideologică şi politico-educativă are loc Consfătuirea naţională de urologie cu tema „Diagnosticul şi tratamentul cancerului de prostată". Amănunte despre consfătuire vă oferă colegul nostru Ioan Cismaş, într-un interviu publicat în pagina a 3-a a numărului de azi al ziarului. • Schimb de experienţă „Comportarea in situ a construcţiilor“, ediţia a IlI-a, la Tîrgu Mureş. El se va desfăşura în perioada 2—4 octombrie, pe secţiuni, şi anume: construcţii de locuinţe şi social-culturale; construcţii industriale; construcţii hidrotehnice, energetice şi edilitare; căi de comunicaţie şi construcţii inginereşti. • Consiliul popular comunal Beica de Jos a obţinut rezultate bune în realizarea planului la contractările de carne. Astfel, din cele 130 de tone prevăzute în plan, a fostpredată la fondul centralizat de stat aproape întreaga cantitate de carne, depăşiri înregistrîndu-se la cea de bovine şi porcine. Evidenţiaţi în această activitate sunt cetăţenii Kiss Iosif, Teodor Bexa, Fabian Andrei, Traian Buţiu, Emanoil Tropotei, care ani la rînd contribuie cu importante cantităţi de carne la fondul de stat (Ioan Iacob, corespondent voluntar). • Premiul internaţional „Le muze“, acordat anual, de către municipalitatea oraşului Florenţa (Italia), pentru merite artistice şi literare, a fost decernat artistului poporului Radu Beligan. Acelaşi premiu îl deţine şi scriitorul Marin Sorescu.