Steaua Roşie, ianuarie 1981 (Anul 33, nr. 1-25)

1981-01-03 / nr. 1

REVELION 1981 A mai trecut un an şi, totodată, un deceniu. Ne despărţim de anul 1980 şi de deceniul 8 din acest secol, inaugurînd un nou an şi un nou deceniu. Suntem, deci, la cumpăna de separare, dar şi de unire, a prezentului cu viitorul, a sfîrşitului cu începutul. Ne-am obişnuit, păstrînd obiceiurile înaintaşilor, ca ajunşi în acest loc, în noaptea de revelion, să toastăm şi să reflectăm. Căci viaţa fiecăruia dintre noi, ca şi a fiecărei colectivităţi, se aseamănă cu un relief brăzdat, la intervale egale, de spinările anilor ce au fost şi ale celor care o să vină. Cu fiecare an încheiat, examinarea faptelor petrecute ca şi extragerea din ele a rosturilor de viitor este o necesitate omenească, ca o mică pauză între două respiraţii. Cumpăna dintre 1980 şi 1981 găseşte peste tot, fie în unităţile de alimentaţie publică, fie în casele oamenilor, mesele încărcate de bucate şi paharele pline. Căci anul care s-a încheiat a dat multe satisfacţii şi împliniri fiecărei familii. Prin finalizarea acţiunii de majorare a retribuţiilor, prevăzută pe cincinalul 1976—1980, la nivelul anului 1980, populaţia ţării noastre a realizat cu aproape 110 miliarde lei mai mari venituri decît în anul 1975. Prin cele două majorări ce au avut loc în cincinal, veniturile unui operator chimist la C.I.C. Tg.-Mureş, încadrat în categoria 6,11 au sporit, din retribuţie şi sporul de vechime, cu 846 lei la lună, la care se adaugă cele provenite din sporul pentru munca în acord. La I.P.L. „23 August“, de asemenea, un maistru principal, încadrat în clasa 26/6 realizează cu 767 lei la lună mai mult decît în anul 1975. Prin creşterea, nu numai a retribuţiilor, dar şi a pensiilor, a alocaţiilor de stat pentru copii, a veniturilor ţăranilor cooperatori, întreaga populaţie cîştigă mai bine, trăieşte mai bine. Cei 91.000 de pensionari din judeţul nostru au beneficiat în anul 1980 de o sumă totală ce depăşeşte cu 148 milioane lei pe cea primită în 1975. Din alocaţiile de stat, familiile cu copii din judeţ au realizat peste 280 milioane Iei, cu 45 la sută mai mult decît în 1975. Iată de ce, cu mai bine de o lună înainte de Anul nou, toate locurile în marile unităţi de alimentaţie publică din judeţ, care au organizat petrecerea revelionului, au fost ocupate. Aproape 15.000 de oameni ai muncii au preferat să petreacă revelionul, împreună cu rude, prieteni sau colegi de muncă în restaurantele „Mureşul“, „Predeal“, „Grand“, „Cocoşul de aur“, „Astoria“, „Palatului“ şi altele din Tg.-Mureş, la cele din Sighişoara, Tîrnăveni, Reghin, Luduş, Sovata, la cantinele-restaurant de pe lîngâ întreprinderi. Din timp, colectivele acestor unităţi s-au străduit ca şi meniurile să fie pe măsura pretenţiilor şi exigenţelor sporite ale oaspeţilor din cea mai lungă noapte din an. Ne oprim la restaurantul „Mureşul“ din Tg.-Mureş, unitate reprezentativă, cu renume, una din cele mai solicitate în astfel de ocazii. Bucătarii şefi Ioan Cîmpean şi Papp Iosif, maeştri în arta culinară, ne prezintă meniul festiv, alcătuit cu măiestrie. Am notat medalionul de căprioară cu sos vînătoresc, ruloul de miel, friptura de purcel, rasolul de peşte în aspic cu sos verde, jambonul afumat cu sos a la „Mureş“, precum şi alte bunătăţi de-ţi lasă gura apă. La noul restaurant „Predeal“ se organizează primul revelion. Nu e primul însă pentru bucătăreasa şefă Gal Gabriela, maestră în arta culinară. „Am pregătit meniurile pentru 20 de revelioane — ne declară dînsa. Pentru prima dată, însă, aici fiind primul revelion, am renunţat la meniul tradiţional, introducînd de data aceasta ceva nou. Şi cred că o să fim la înălţime, satisfăcând gusturile şi preferinţele atît de variate ale oaspeţilor“. Aşadar, ne despărţim de un an şi intrăm în altul. Multe colective de muncă din judeţ au rupt ultima filă a calendarului pe 1980 cu mult înainte de 31 decembrie. Prin muncă entuziastă, pasiune şi responsabilitate, ele au scurtat timpul, realizînd sarcinile de plan înainte de termen. Colectivul întreprinderii chimice „Prodcomplex“, de pildă, a încheiat anul 1980 la 2 decembrie, creînd astfel condiţiile pentru obţinerea unei producţii suplimentare în valoare de peste 50 milioane lei. Neţinînd cont de calendar şi traducînd în viaţă într-un timp mai scurt cifrele de plan, colectivul întreprinderii „Electromureş“ înscrie la producţia suplimentară 60 milioane lei, cel al întreprinderii „Metalotehnica“ 15 milioane lei etc. Timpul trece mai repede de cum am dori. Se apropie miezul nopţii, cumpăna dintre ani. Peste tot se face linişte. Cu privirile la televizoare, oamenii ascultă cu atenţie şi interes Mesajul tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU, secretarul general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România. Şi iată-ne în noul an 1981. Se golesc paharele, se adresează felicitări şi urări, fiecare om dorindu-şi şi dorind semenilor săi ca 1981 să fie cît mai bogat, să aducă numai împliniri, fericire şi belşug. Cu ce gînduri păşiţi în anul 1981? Ing. Octavian Stoica, vicepreşedinte al U.J.C.M.: Doresc ca noul an, în care am păşit de trei minute, să-mi aducă în familie, mie, soţiei şi copiilor numai bucurii şi satisfacţii. Din punct de vedere profesional, am toată garanţia că acest an, primul din noul cincinal, va însemna paşi importanţi pe calea satisfacerii într-o măsură mai mare a solicitărilor mereu crescînde ale populaţiei judeţului, atît cu bunuri de consum, mă refer şi la mobilă, cît şi cu servicii. In acest scop vom intensifica marea acţiune declanşată anul trecut pentru dezvoltarea şi diversificarea industriei mici şi în cadrul acesteia a prestărilor de servicii, cooperaţia meşteşugărească aducîndu-şi astfel un aport mai mare la înfăptuirea programului de ridicare a calităţii vieţii oamenilor muncii adoptat de Congresul al XII-lea al partidului. Elena Moreşteanu, operator calcul la „Prodcomplex“: Doresc ca în anul 1981 să avem sănătate eu, soţul şi copilul. Căci, dacă este sănătate, este şi bucurie. Ne mai dorim un telefon în casă, întreprinderea la care lucrez a încheiat anul 1980 şi cincinalul cu rezultate bune, cu mult înainte de termen. Prin munca noastră a tuturor, aş dori ca acest an să fie şi mai rodnic, să clasăm întreprinderea pe primul loc pe ţară, să adăugăm la Ordinul Muncii clasa a IlI-a unul clasa I. Ing. Ioan Ignat, şef de secţie la I.P.L. „23 August“. Cea mai mare satisfacţie pentru mine în noul an ar fi să menţinem locul fruntaş pe întreprindere al secţiei a IV-a pe care o conduc. Şi cred că vom reuşi, întrucît avem un colectiv minunat, conştient că munca reprezintă izvorul bunăstării şi fericirii. Kovács Gergely, inginer pensionar: Intrînd în noul an, aş dori să transmit colectivului de la I.P.L. „23 August“, unde am lucrat o viaţă întreagă, multe felicitări şi dorinţa de a face totul pentru a menţine şi ridica continuu prestigiul întreprinderii şi marca fabricii. Adrian Insurăţelu, secretarul comitetului de partid la C.I.C. Tg.-Mureş: Ca la fiecare început de an, îmi doresc mie şi doresc tuturor sănătate, putere de muncă şi împlinirea dorinţelor. Pentru noi, cea mai mare dorinţă este ca în acest prim an din noul cincinal să obţinem rezultate mai bune ca în anul trecut, să contribuim în mai mare măsură la sporirea avuţiei naţionale şi, pe această cale, la ridicarea bunăstării poporului nostru. Ioan Iosif, şef de unitate la I.J.L.F.: Aş dori ca 1981 să fie un an bun, căci cel trecut a fost deosebit de greu. Cu toate acestea, am reuşit să asigurăm aprovizionarea populaţiei cu legume. In luna decembrie, de pildă, am realizat o desfacere de 900.000 lei. Aceasta reprezintă un volum foarte mare de produse, avînd în vedere că preţurile legumelor sunt destul de mici. Noi vom face tot ce depinde de noi ca anul acesta populaţia să fie şi mai bine aprovizionată. Căci de munca noastră depind şi veniturile noastre. Personal, doresc ca în acest an să mi se împlinească o dorinţă şi anume, băiatul să termine cu bine liceul şi să intre la facultate. Tüzes ladislau, responsabil la magazinul „Avicola“ din Tirgu Mureş. Am încheiat anul 1980 cu rezultate ca niciodată. Desfacerile de carne de pasăre şi ouă au ajuns la 14 milioane lei, cu 5 milioane mai mult ca în 1979. Numai în trimestrul IV am făcut o vînzare de 4.200.000 lei. Îmi doresc pentru noul an sănătate şi putere de muncă pentru a putea face vînzări şi mai mari. Da, păşind în noul an, fiecare om şi-a dorit lui şi semenilor sănătate, putere de muncă şi noroc. Pentru unii, norocul a căzut în primele minute ale noului an. Vasile Togan, tehnician la I.P.L. „23 August“, participant la petrecerea revelionului la cantinarestaurant a întreprinderii, cu 5 lei a câştigat, la tombolă, un purcel. Pe această cale, dorim tuturor cititorilor, tuturor cetăţenilor din judeţ, ca anul 1981 să le aducă mult noroc, sănătate şi împlinirea tuturor dorinţelor. P. POPŞOR Revelion la cantina-restaurant de la IMATEX .Voie bună, veselie şi optimism la Revelionul tineretului Elevii tîrgumureşeni la cumpăna dintre ani Revelion in familie. • STEAUA ROȘIE PAGINA 3