Steaua Roşie, martie 1981 (Anul 33, nr. 50-75)

1981-03-01 / nr. 50

Pe şantierul de locuinţe din Reghin Forţa de muncă şi utilajele, folosite la capacitatea maximă în lunile ianuarie şi februarie, constructorii de pe şantierul de locuinţe Iernuţeni II din Reghin şi-au redus la jumătate activitatea, deşi front de lucru există din plin. Practic, la finisaje nu s-a muncit deloc, iar la turnatul betoanelor doar în zilele cu temperaturi mai ridicate. Tovarăşul Letay László, inginerul şef al şantierului IV, ne-a informat că restrîngerea activităţii se datoreşte lipsei combustibilului. — Fără căldură nu am putut lucra la finisaj, la zidăriile interioare şi nici la turnat de betoane. Astfel, o bună parte din oameni au fost trimişi în concediu fără plată. — De cînd veţi lucra cu efectivul complet? — începînd cu data de 2 martie, întregul efectiv va fi prezent la muncă. Să sperăm că timpul se va încălzi şi vom putea executa finisajele interioare şi exterioare la cele trei tronsoane montate. — Cite apartamente montaţi într-o zi ? — 0,80, pînă la un apartament, în cartierul Iernuţeni II mai avem de realizat 251 apartamente, din care 44 se află montate, 42 un curs de montaj, la 101 apartamente este gata fundaţia, urmînd lucrările de elevaţie, iar un bloc cu 64 apartamente se află la săpatul fundaţiei. — In acest trimestru cite apartamente veţi preda la cheie ? — 44 apartamente. Restul de 207 apartamente sînt prevăzute să se termine pînă în trimestrul III, însă rămînerile în urmă din primele două luni ale anului vor fi foarte greu de recuperat. — Aţi amintit de rămînerile în urmă. Cum veţi acţiona pentru recuperarea lor ? — în primul rînd prin rechemarea întregului efectiv de constructori la lucru, iar în al doilea rînd prin creşterea considerabilă a ritmului de lucru începînd din această lună. Forţă de muncă avem suficientă, urmează să o folosim la maximum posibil ca dealtfel şi utilajele şi instalaţiile din dotare. Deci vom interveni asupra organizării locurilor de muncă printr-o mai bună aprovizionare cu materiale, cu prefabricate, betoane şi mortare. Se înţelege, reuşita acţiunilor organizatorice şi de creştere a disciplinei la fiecare loc de muncă depinde de felul cum vom primi materialele arătate mai sus. Deocamdată ne satisfac cantităţile sosite zilnic pe şantier, însă concomitent cu creşterea ritmului şi a programului de lucru vom avea nevoie de elemente prefabricate şi de betoane tot mai multe. Să sperăm că ele vor sosi cu regularitate, împreună cu tovarăşul Iacob Biriş, vicepreşedinte al biroului executiv al consiliului popular, cu tehnicianul Ioan Lázár, conducătorul echipelor de instalatori, am vizitat şantierul de locuinţe, în apartamentele montate se lucra la instalaţiile sanitare şi electrice, iar zidarii la ridicarea pereţilor despărţitori. Instalatorii muncesc bine, sunt tot timpul pe urma constructorilor, însă aşa cum arăta tovarăşul inginer şef, e nevoie de acţiuni şi măsuri urgente care să asigure sporirea ritmului de montaj; de asemenea, se impune creşterea disciplinei la fiecare loc de muncă. în această privinţă un rol deosebit au şefii de echipe şi de brigăzi, maiştrii care trebuie să ştie în orice moment unde se află fiecare om, ce are de lucru, numai astfel vor fi curmate plimbările fără rost, lucrul de proastă calitate, în care sens mai sunt foarte multe de făcut. Referitor la începerea lucrărilor în noul cvartal din strada Sării, tovarăşul vicepreşedinte Iacob Biriş ne-a informat că factorii de resort au ieşit la trasarea terenului, astfel că în curînd constructorii vor începe lucrările de organizare a şantierului pentru etapa I în care se vor construi 218 apartamente, ele făcînd parte din planul pe acest an. Dacă operaţiile premergătoare deschiderii şantierului şi aşa întîrziate, în conformitate cu legea investiţiilor, nu vor fi grăbite, realizarea integrală în acest an a celor 218 apartamente e greu de conceput. IOAN HUSAR Moment fierbinte Vîntul îşi tînguie geruita melopee în sârmele de telegraf şi viscoleşte pulberea de zăpada. Un foc. Cea mai apropiată locuinţă este departe, acolo unde orizontul se drapează cu ceaţa fulgilor. Aici, în punctul acesta, astăzi este închidere de linie, pentru trei ore. Pe calea ferată, în acest loc, în acest interval de timp nu va circula nici un tren. In cele 180 de minute, nici un minut mai mult, oamenii Şantierului *53 construcţii căi ferate din Tîrgu Mureş trebuie să consolideze un pod şi să înlocuiască trei panouri de şine. Vînt. Mîinile îngheţate. Obrajii rumeniţi de frig. Fierul atins cu mina goală „frige". închiderile nu sînt programate în funcţie de starea vremii, ci de nevoi, deci între ora H şi H1, totul trebuie terminat. Tîrnăcoape, cazmale, buldozere, ciocane de burat, manevrate cu indîrjire, angajate intr-un efort contracronometru. Sunt scoase si puse IOAN TIGIULIU (Continuare in pag. a 4-a) Prelucrări prin aşchiere într-o secţie a I.M. „Republica“ din Reghin Să pregătim temeinic campania agricolă de primăvară Seminţele , cit mai operativ în unităţile de producţiei La marele forum al agriculturii noastre socialiste, în cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, se sublinia deosebita atenţie ce trebuie acordată pregătirii terenului şi semănatului la timpul optim, în perioade cit mai scurte, respectarea normelor tehnice de densitate etc. Lucrătorii ogoarelor de pe cuprinsul judeţului nostru sunt hotărîţi să transpună în fapte aceste indicaţii, care să ducă la obţinerea unor recolte sporite încă din acest prim an al cincinalului, întrucît în această primăvară în toate sectoarele agriculturii judeţului Mureş vor fi însămînţate cu diverse culturi peste 140.000 ha, din care 48.000 ha în urgenţa întîi, este şi firesc ca seminţele să fie procurate şi cît mai operativ transportate în unităţi. Pentru a vedea care este stadiul asigurării seminţelor, am avut o convorbire cu ing. Ioan Oltean, director în Direcţia agricolă judeţeană. „ Cea mai mare parte a seminţelor necesare însămînţărilor din urgenţa I sînt asigurate. Orzoaica, pentru 60 la sută din suprafaţă, se află deja în judeţ. Diferenţa este în curs de completare. Pentru ca seminţele să ajungă cît mai operativ în unităţi, începînd de mîine, grupat pe 3—4 consilii agroindustriale, se trece zilnic la preluarea lor de la Agrosem, în vederea înlăturării oricăror încurcături se merge pînă la nominalizarea inginerului şef care va răspunde de dirijarea materialului. Acţiunea trebuie să se încheie în cel mult o săptămînă. Seminţele de sfeclă de zahăr, in şi cînepă (epoca a 11-a) se asigură prin întreprinderile de profil. Pentru un transport cît mai economicos, seminţele cu un volum mai mic, cum sunt guliile, sfecla furajeră etc., se vor livra pe grupe de unităţi. Pentru seminţele de ovăz şi plante de nutreţ ca trifoi, sparcetă, ghizdei, unde deficitul este mare, pe anul în curs s-a făcut un program special de producere a acestora. In acest scop preluarea seminţelor amintite va fi precedată de încheierea unui contract cu fiecare unitate, care este obligată să respecte toate clauzele începînd de la amplasarea culturii, recoltare şi livrare, astfel incit să se asigure obţinerea unor cantităţi cît mai mari de seminţe. — Cum vor fi ajutate gospodăriile populaţiei, zonele necooperativizate ? — Procurarea seminţelor de orzoaică, ovăz,, sfeclă de zahăr, floarea soarelui, porumb şi altele, cît şi distribuirea lor, se va face prin consiliile populare comunale. — Firesc este ca şi seminţele de porumb şi cînepă să ajungă urgent în unităţi. Ce s-a întreprins în acest scop ? — Pentru cînepă 80 la sută din material se află deja în judeţul nostru şi se continuă cu transportul pînă la necesar din alte judeţe. La porumb, care va ocupa o suprafaţă de peste 77.000 ha, peste 30 la sută din seminţe provin din hibrizi timpurii, iar diferenţa din cei extratimpurii. Programul prevede ca acţiunea de asigurare a seminţelor de porumb să fie încheiată pînă la 15 martie. Preluarea seminţelor şi apoi păstrarea lor pînă în momentul însămînţării trebuie făcută cu multă răspundere. Specialiştii din unităţi să nu uite că densităţile mari ce trebuie realizate se pot asigura numai cu seminţe de calitate. Consemnat REMUS CÂMPEAN Festivalul artei şi creaţiei -si studenţeşti Municipiul Tîrgu Mureş găzduieşte etapa zonală a Festivalului artei şi creaţiei studenţeşti, manifestare de amploare desfăşurată în cadrul actualei ediţii a Festivalului naţional „Ciitarea României“. Participă formaţiile studenţeşti din centrele universitare Sibiu, Braşov şi Tîrgu Mureş. Ieri în sala „Studio“ a Institutului de teatru din Tîrgu Mureş au început confruntările pe scenă, evoluînd toate formaţiile şi interpreţii individuali prezenţi în festival, cu excepţia celor de teatru care au prezentat spectacole la sala mică a Naţionalului tîrgumureşean Primul spectacol de teatru a fost susţinut de formaţia în limba română a centrului universitar Tîrgu Mureş, iar astăzi, pe scena aceleiaşi săli evoluează formaţiile din Sibiu şi Braşov. „FIECARE PIONIER — o faptă de muncă pentru înflorirea patriei“ Organizaţia pionierilor mureşeni a încheiat anul trecut cu rezultate remarcabile în munca patriotică, realizînd 1.590.848 lei. Pe fondul acestui rezultat, al înţelegerii îndatoririlor ce revin pionierilor şi şcolarilor din „Programul privind participarea tinerei generaţii la realizarea obiectivelor economico-sociale ale ţării, de cercetare şi creaţie tehnico-ştiinţifică, de introducere a Progresului tehnic în cincinalul 1981—1985“ şi din „Programul unitar privind educarea comunistă, revoluţionară prin muncă şi pentru muncă a tinerei generaţii din patria noastră“ — adoptate de forumul tinerei generaţii, consiliile şi comandamentele pioniereşti au declanşat, încă de la începutul anului în curs, ample acţiuni de muncă patriotică reunite sub genericul „Fiecare pionier — o faptă de muncă pentru înflorirea patriei“, în principal, sunt urmărite următoarele obiective: buna gospodărire a şcolilor, atelierelor, laboratoarelor, internatelor şi grădiniţelor; amenajarea terenurilor sporit-IOAN UGRAN preşedinte al Consiliului judeţean Mureş al Organizaţiei pionierilor (Continuare in pag a 4-a)