Steaua Roşie, iunie 1982 (Anul 34, nr. 127-152)

1982-06-01 / nr. 127

PftOUTAP) DM TOATI TAfilt .VNITI-VA ! ŞEDINŢA COMITETULUI POLITIC EXECUTIV AL C.C. AL P.C.R. Sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, luni, 31 mai, a avut loc şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. La şedinţă au participat ca invitaţi membrii guvernului. Comitetul Politic Executiv a examinat şi aprobat raportul privind cifrele de şcolarizare pentru anul şcolar şi universitar 1982— 1983 la învăţămîntul preşcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional, de maiştri, superior şi postuniversitar, elaborate în conformitate cu prevederile Legii educaţiei şi învăţămîntului şi pe baza propunerilor ministerelor, instituţiilor centrale şi comitetelor executive ale consiliilor populare. S-a apreciat că propunerile au fost făcute în strînsă concordanţă cu cerinţele vieţii economico-sociale din ţara noastră, asigurînd necesarul de cadre cu o temeinică pregătire, pentru toate domeniile de activitate, inclusiv pentru acţiunile de cooperare în străinătate, în conformitate cu planurile de perspectivă ale dezvoltării economiei noastre naţionale în anii următori, în spiritul politicii partidului nostru, de pregătire pentru muncă şi viaţă a tinerei generaţii, au fost adoptate măsuri privind dezvoltarea învăţămîntului preşcolar, primar şi liceal. S-a stabilit ca marea majoritate a elevilor clasei a IX-a să fie pregătiţi în liceele industriale, de chimie industrială, agroindustriale şi silvice, pentru a se asigura cadrele necesare acestor importante ramuri ale economiei ţării. Comitetul Politic Executiv a indicat să fie luate măsuri ca, în viitorul an şcolar, pregătirea celor care promovează clasa a VIII-a din unităţile şcolare din mediul rural să se asigure, în cea mai mare parte, în comunele de domiciliu ale elevilor şi, cu precădere, în specialităţile industrialagricole — mecanică, electrotehnică, mine, petrol, construcţii, materiale de construcţii, prelucrarea lemnului, pentru industriile uşoară şi alimentară. Măsurile stabilite asigură şcolarizarea integrală a copiilor de vîrsta claselor I—X. De asemenea, pentru pregătirea unui număr mai mare de cadre de muncitori cu o înaltă calificare, s-a indicat ca în anul şcolar viitor să sporească numărul elevilor în învăţămîntul profesional, atît la cursurile de zi, cît şi la cele serale. Totodată, pentru a da posibilitatea absolvenţilor liceelor, încadraţi în producţie, să-şi continue studiile, va creşte numărul locurilor la învăţămîntul superior — seral şi fără frecvenţă. Comitetul Politic Executiv a aprobat, de asemenea, numărul burselor ce se vor acorda în viitorul an şcolar elevilor şi studenţilor, asigurîndu-se în continuare, în spiritul politicii umaniste a partidului şi statului nostru, condiţii tot mai bune de pregătire tineretului patriei noastre. Comitetul Politic Executiv a cerut Ministerului Educaţiei şi învăţămîntului, ministerelor economice, consiliilor populare, forurilor ştiinţifice şi politico-educative, organizaţiilor de partid, de tineret, de masă şi obşteşti să ia toate măsurile pentru pregătirea şi buna desfăşurare a viitorului an şcolar, pentru aplicarea fermă a sarcinilor trasate de conducerea partidului şi statului nostru privind perfecţionarea şi ridicarea continuă a conţinutului învăţămîntului, legătura tot mai strînsă a şcolii de cerinţele producţiei, formarea şi educarea unui om nou, cu o înaltă conştiinţă patriotică, revoluţionară. Comitetul Politic Executiv a dezbătut şi aprobat un raport cu privire la recalcularea preţurilor de producţie şi de livrare în industrie, a tarifelor în transportul de mărfuri şi a preţurilor în construcţii-montaj. S-a subliniat că această măsură este impusă de majorarea preţurilor la gazele naturale şi păcură, corespunzător celor practicate pe piaţa externă, precum şi de necesitatea desfăşurării unei activităţi rentabile în toate ramurile economiei naţionale. Schimbarea preţurilor la gazele naturale şi păcură influenţează nivelul costurilor în toate sectoarele, făcînd necesară recalcularea preţurilor de producţie şi de livrare. Comitetul Politic Executiv a cerut ministerelor, centralelor şi întreprinderilor să acţioneze cu toată fermitatea în vederea reducerii, peste prevederile stabilite, care trebuie considerate ca minime, a consumului de materii prime, materiale, combustibili şi energie electrică, precum şi a valorificării lor superioare, a creşterii gradului de utilizare a materialelor recuperabile și re(Continuare în pag. a 4-a) TOATE INSTALAŢIILE DE UDAT SĂ FUNCŢIONEZE DIN PLIN ZIUA CA ŞI NOAPTEA! Cu toate că în cursul nopţii de simbătă a plouat pe alocuri, seceta şi căldura mare de peste zi continuă să afecteze în tot mai mare măsură culturile agricole şi, în special, legumele proaspăt plantate. In această situaţie, pentru combaterea secetei este necesar ca în fiecare fermă şi grădină de legume să se ac ţioneze cu înaltă răspundere pentru funcţionarea neîntreruptă — ziua ca şi noaptea — a tuturor instalaţiilor de udat, iar acolo unde acestea lipsesc să se asigure apa cu cisterne şi alte mijloace astfel incit zilnic să fie udate suprafeţe cit mai mari de legume. SE COMPLETEAZĂ golurile ŞI SE UDA CONTINUU Ferma legumicolă a cooperativei agricole din Sîntana de Mureş este una din fermele mari situate în preajma oraşului Tîrgu Mureş în care s-a muncit mult în această primăvară. Au fost plantate şi, bineînţeles, udate 57 ha de teren din suprafaţa grădinii de 100 hectare. Cum seceta persistă, legumicultorii au fost nevoiţi să se ocupe cu mai multă grijă de răsadurile plantate pe mari suprafeţe, să le asigure apa atît de necesară pentru a se prinde şi a rămîne în cultură. în acest scop, staţia de pompare şi cele S A.P.T.-uri au funcţionat din zi in noapte, la fiecare ,agregat fiind desemnaţi oameni pricepuţi care se ocupă direct de buna funcţionare a instalaţiilor. In fiecare echipă, la Curteni, Chinari şi Sîntana — lucrează cite un A.P.T. care pompează necontenit apa spre rădăcina plantelor. La Curteni şi Chinari staţia de pompare împinge apa în canale de unde cu A.P.T.-urile o preia şi o dirijează unde e nevoie. La Sîntana, grădina e înconjurată din trei părţi de surse de apă: Mureş, pîrîul Voiniceniului și o baltă naturală, fiecare sursă fiind utilizată pe rînd la udat. Păcat că ferma nu dispune de mai multe A.P.T.-uri pentru a reveni cu udatul. Sîmbătă seara a început insă wp... cu mai multă apă culturilor. să plouă, şi a plouat bine, mai multe ore. Dar, din păcate a căzut şi grindină, mai ales la Curteni şi Chinari, afectînd o parte din legume. Duminică, înainte de masă, apa mai băi-V. ORZA (Continuare în pag. a 4-a) ANUL XXXIV Nr. 127 (7.508) Marți, 1 iunie 1982 4 pagini. 50 de bani / JmuU — Ziua internaționala a capitulai -FLORI / privit peste necuprin'* derea cîmpulti cu margarete și, intr-un parfum time, a rostit odată cu Antoine de Saint-Exupéry: „Floarea mea este cea mai frumoasă!“ Dacă am accepta, prin absurd, ideea că n-ar fi existat flori, EL, Micul Print — copilul le-ar fi inventat. Ar fi inventat și cîntecul. A urcat muntele şi, scăldîndu-se în lumină, a exclamat: „Uite! E mai mic decit mine!“ Intre aripă şi aer întinde covoare cu vise dantelate, colorate cu fluturi şi ciocirlii peste care din acea parte a inimii revarsă cîntecul cristalin şi alte şiraguri gîlgîitoare de păsări nemaivăzute, nemaiauzite. Fantezist şi pur natural, călare pe dimineţi, EL schimbă murmurele în raze, fi prin viaţa făr’ de ■ moarte prin ochii lui pînă şi fulgii iernii ar fi petale de flori de cireş zburînd. In pridvorul lumii plin cu ouă de rouă, ne umplem de lumina ochilor lui privind spre I celălalt viitor mileniu. Mun- tele pe care cară saci cu întrebări, puse în stil perso- nal, biruie timpul prădîndu-ne trupul: „Cine-i fiica ierbii?" „Dar a pietrei?“ „Unde pleacă iarna florile?“ „Cînd se întîlnește curcubeul cu vîntul?“ „Unde...“ Cădelniţind spre vară, iată că la marginea primăverii, odată cu florile dăruite patriei, un nou 1 Iunie se naşte vestind încă o biruinţă a vieţii! lazArAdamu TOVARĂŞUL WOJCIECH JARUZELSKI VA FACE O VIZITA DE PRIETENIE IN ŢARA NOASTRĂ La invitaţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, o delegaţie de partid şi de stat condusă de tovarăşul Wojciech Jaruzelski, primsecretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Unit Polonez, preşedintele Consiliului de Miniştri şi al Consiliului Militar pentru Salvare Naţională ale R.P. Polone, va efectua o vizită oficială de prietenie în Republica Socialistă România la începutul lunii iunie a.c. „TIRGUL FETELOR“ de la Gurghiu Şi acum, în ’82, „Tîrgul fetelor“ de la Gurghiu s-a desfăşurat în frumoasa poiană de lîngă pădurea Moeiar, înmiresmată de mirosul şi culoarea narciselor. Au coborît aici toate satele de pe valea Gurghiului, din părţile Reghinului, mii şi mii de alţi oaspeţi. Au ţinut să fie prezenţi la această milenară sărbătoare, turişti din cele mai diverse zona ale ţării, din Cluj, Braşov, Siremus câmpean (Continuare In pag. a 4-a) Alaiul nuntaşilor... La iarbă verde