Steaua Roşie, iulie 1983 (Anul 34, nr. 154-180)

1983-07-01 / nr. 154

PftOliTAOr O/H fCATe TAA/lf ,VMT)-VĂ/ ORGAN AL COMITETULUI JUDETEAN MURES AL PCR SI AL CONSILIULUI POPULAR JUDETEAN. Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român Sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, în zilele de 29 şi 30 iunie, a avut loc Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român. La lucrările plenarei au participat ca invitaţi prim-secretari ai Comitetelor judeţene de partid, cadre de conducere din ministere, instituţii centrale, organizaţii de masă şi obşteşti, redactori-şefi ai presei centrale, care nu sunt membri ai C.C. al P.C.R. In cadrul dezbaterilor asupra problemelor înscrise pe ordinea de zi au luat cuvîntul tovarăşii: Pavel Aron, Marin Enache, Anton Lungu, Ştefan Rab, Neculai Agachi, Dumitru Bejan, Vasile Bărbulescu, Ioan Avram, Radu Bălan, Maria Gheorghe. 1. Dezbătînd Raportul Consiliului de Miniştri cu privire la realizarea Planului naţional unic de dezvoltare economico-socială a României pe semestrul I şi măsurile ce trebuie luate pentru îndeplinirea integrală a planului pe acest an, plenara a relevat, cu satisfacţie, succesele obţinute de oamenii muncii din toate sectoarele economico-sociale în creşterea potenţialului productiv al industriei, dezvoltarea şi modernizarea agriculturii, transporturilor, intensificarea ritmului construcţiilor, creşterea eficienţei şi perfecţionarea activităţii în toate ramurile economiei naţionale. Au fost evidenţiate rezultatele înregistrate în această perioadă în lărgirea bazei de materii prime, creşterea mai rapidă a producţiei ramurilor prelucrătoare, care raitifică la un grad mai înalt resursele naturale şi de muncă, extinderea gamei produselor cu nivel tehnic şi calitativ superior, ce încorporează rezultatele cercetării ştiinţifice româneşti, sporind în continuare contribuţia industriei la promovarea şi amplificarea schimburilor economice internaţionale. Plenara a criticat, în acelaşi timp, o serie de neajunsuri ce s-au manifestat în diferite sectoare de activitate, care au influenţat negativ realizarea ritmică şi la toţi indicatorii a sarcinilor de plan. Comitetul Central a cerut guvernului, ministerelor, centralelor industriale şi întreprinderilor să acţioneze cu întreaga răspundere pentru îndeplinirea integrală a producţiei prevăzute — în primul rînd a celei destinate exportului — creşterea mai accentuată a productivităţii muncii, a calităţii produselor, reducerea costurilor de producţie, a consumurilor de materii prime, materiale şi energie, recuperarea materialelor refolosibile, aplicarea rapidă în producţie a cuceririlor ştiinţei şi tehnicii, în vederea sporirii eficienţei întregii activităţi economice, obţinerii, pe întregul an, a unei producţii industriale suplimentare de cel puţin 12 miliarde lei. în domeniul investiţiilor, s-a cerut factorilor de răspundere să ia toate măsurile pentru accelerarea ritmurilor de punere în funcţiune, la termenele prevăzute şi chiar în devans, a noilor obiective şi atingerea parametrilor tehnico-economici proiectaţi. Comitetul Central a indicat să fie intensificate eforturile pentru o mai bună organizare a activităţii în agricultură, astfel încît, chiar în condiţiile climaterice ale acestui an, să se obţină recolte vegetale şi animale la nivelul prevederilor planului, asigurînd o aprovizionare corespunzătoare a populaţiei, satisfacerea celorlalte nevoi ale economiei naţionale. Aprobînd în unanimitate raportul prezentat de Consiliul de Miniştri, plenara şi-a exprimat încrederea că organele şi organizaţiile de partid, comuniştii, toţi oameniimuncii vor acţiona cu dăruire şi abnegaţie pentru înfăptuirea cu succes a planului pe anul 1983, pentru pregătirea în cele mai bune condiţii a planului pe anul viitor, pentru ridicarea continuă a eficienţei economice, a calităţii întregii activităţi, asigurînd înfăptuirea neabătută în viaţă a hotărîrilor Congresului al XII-lea şi Conferinţei Naţionale ale partidului. 2. Plenara a examinat şi aprobat Programul privind aplicarea fermă a principiilor autoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii, perfecţionarea mecanismului economico-financiar, a sistemului de retribuire a muncii şi creşterea retribuţiei în acest cincinal. Plenara a apreciat că acest important document, elaborat din iniţiativa şi sub directa îndrumare a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, este fundamentat pe concepţia revoluţionară, profund ştiinţifică, a secretarului general al partidului, concepţie întemeiată pe analiza amplă, temeinică a schimbărilor care au avut loc în viaţa economică şi socială a patriei, a cerinţelor dezvoltării societăţii româneşti în etapa actuală şi în perspectivă. S-a subliniat că Programul prezintă o deosebită însemnătate pentru dezvoltarea economicosocială a ţării, pentru progresul multilateral al societăţii noastre socialiste, pentru continua ridicare a nivelului de trai, material şi spiritual al poporului, îmbunătăţit pe baza propunerilor făcute în cadrul dezbaterii publice, programul asigură aplicarea neabătută a principiilor autoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii, perfecţionarea noului mecanism economico-financiar şi aduce importante îmbunătăţiri legislaţiei în domeniul retribuţiei şi repartiţiei. Relevînd importanţa pe care o au aplicarea neabătută a noului mecanism economico-financiar, întărirea autoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii economicofinanciare, introducerea contractului-angajament, creşterea răspunderii tuturor oamenilor muncii, a organelor colective de conducere, a ministerelor şi centralelor în apărarea şi dezvoltarea proprietăţii socialiste, plenara a apreciat că această nouă măsură este menită să precizeze obligaţiile şi să sporească răspunderile fiecărui colectiv privind buna gospodărire şi dezvoltare a patrimoniului unităţilor socialiste. Comitetul Central a apreciat că programul asigură legarea mai strînsă a veniturilor individuale ale fiecărui om al muncii de realizarea concretă a planului de producţie, a sarcinilor de export, de creşterea gradului de valorificare a materiilor prime, combustibililor şi energiei, precum şi a forţei de muncă, de sporirea productivităţii muncii şi ridicarea eficienţei economice. Plenara a aprobat măsurile înscrise în programul cu privire la o nouă majorare eşalonată a retribuţiei tuturor categoriilor de personal muncitor, astfel încît, pînă la sfîrşitul anului 1985, retribuţia reală va creşte cu 8 la sută faţă de media anului 1980) Veniturile ţărănimii vor creşte cu 12 la sută) vor fi majorate, de asemenea, toate categoriile de pensii. Plenara a subliniat necesitatea îmbunătăţirii activităţii în toate unităţile economico-sociale, deoarece înfăptuirea măsurilor de creştere a veniturilor oamenilor muncii se poate face numai în condiţiile îndeplinirii planurilor de producţie, creşterii productivităţii, eficenţei şi rentabilităţii, sporirii contribuţiei tuturor unităţilor la mărirea venitului naţional, singura sursă pentru dezvoltarea generală a societăţii şi ridicarea nivelului de trai al întregului popor. In legătură ,cu acest punct de pe ordinea de zi, plenara a adoptat o hotărîre care va fi dată publicităţii. 3. Plenara a analizat şi aprobat Programul naţional pentru asigurarea unor producţii sigure şi stabile prin creşterea potenţialului productiv al pămintului, mai buna organizare şi folosire în mod unitar a terenurilor agricole, a întregii suprafeţe a ţării, realizarea irigaţiilor pe circa 55—60 la sută din suprafaţa arabilă, a lucrărilor de desecări şi combaterea eroziunii solului. Plenara a subliniat că, pornind de la cerinţa realizării unei agriculturi moderne, intensive, de înaltă productivitate în condiţiile pedoclimatice din ţara noastră şi ţinînd seama de experienţa dobîndită an de an în realizarea producţiei agricole, se impune cu putere necesitatea unor acţiuni de mare amploare pentru conservarea şi ameliorarea pămîntului, pentru organizarea şi folosirea completă a fondului funciar. In acest sens, programul prevede ca, pînă în anul 1983, suprafeţele amenajate pen-, tru irigaţii să ajungă la 4 milioane hectare, iar pînă la sfîrşitul anului 1988 la 5,5 milioane hectare. Concomitent, vor fi realizate importante lucrări de desecări, combatere a eroziunii şi de ameliorări a solului. Elaborate din iniţiativa şi cu contribuţia directă a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, măsurile prevăzute în Program reprezintă cea mai importantă lucrare realizată vreodată în ţara noastră, care asigură sporirea potenţialului productiv al pămîntului, obţinerea unor producţii agricole superioare, în concordanţă cu hotărîrile Congresului al XII-lea şi Conferinţei Naţionale ale partidului, şi va avea implicaţii profunde asupra organizării teritoriului ţării, influenţe deosebite asupra nivelului de viaţă, material şi spiritual, al naţiunii, în vederea realizării Programului, plenara a stabilit un complex de măsuri politico-organizatorice şi tehnico-economice, considerând că transpunerea în viaţă a obiectivelor propuse constituie o acţiune politică şi organizatorică de cea mai mare însemnătate la care sunt chemaţi să participe ţărănimea, clasa muncitoare, oamenii de ştiinţă, tineretul, militarii forţelor armate, întregul nostru popor. Plenara a hotărît constituirea unui comandament naţional, sub conducerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, care va coordona întreaga activitate de mobilizare a forţelor şi mijloacelor pentru înfăptuirea acestui program de o mare importanţă pentru agricultură, pentru progresul economiei naţionale. (Continuare în pag. a 2-a) ff Anul XXXIV 'v. Unir. 154 (7.844) . H Vineri, 1 iulie 1983 , 4 pagini, 50 de bani 4 Plenara Consiliului Naţional al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste ■ . Sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, preşedintele Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, joi, a avut loc plenara Consiliului Naţional al F.D.U.S. Pe ordinea de zi au figurat următoarele probleme: 1. Programul privind aplicarea fermă a principiilor autoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii, perfecţionarea mecanismului economico-financiar, a sistemului de retribuire a muncii şi creşterea retribuţiei în acest cincinal; 2. — Programul naţional pentru asigurarea unor producţii sigure şi stabile prin creşterea potenţialului productiv al pămîntului, mai buna organizare şi folosire în mod unitar a terenurilor agricole, a întregii suprafeţe a ţării, realizarea irigraţiilor pe circa 55—60 la sută din suprafaţa arabilă, a lucrărilor de desecări şi combaterea eroziunii solului; 3. — Contribuţia consiliilor F.D.U.S., a organizaţiilor de masă şi obşteşti componente la unirea eforturilor, a energiei şi iniţiativei tuturor oamenilor muncii, pre vederea înfăptuirii exemplare a planului şi programelor de dezvoltare economico-socială a ţării; 4. Informare cu privire la activitatea Consiliului Naţional al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste pentru înfăptuirea politicii externe a partidului şi statului nostru, consacrată dezarmării, destinderii, cooperării şi păcii în lume. Participanţii la dezbateri şi-au exprimat deplinul acord faţă de prevederile cuprinse în documentele plenarei, subliniind că acestea sunt menite să asigure îndeplinirea exemplară a obiectivelor stabilite de Conferinţa Naţională a partidului privind dezvoltarea industriei şi agriculturii, a orientărilor referitoare la valorificarea superioară a resurselor materiale şi energetice, a indicaţiilor cu privire la promovarea progresului tehnic, creşterea pe această bază a productivităţii muncii, îmbunătăţirea calităţii produselor şi realizarea integrală a sarcinilor la export, sporirea eficienţei întregii activităţi economice şi ridicarea nivelului de trai material şi spiritual al întregului popor. în cuvîntul lor, vorbitorii au evidenţiat că aceste documente poartă amprenta concepţiei originale şi profund creatoare a secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, că ele sînt în deplină concordanţă cu hotărîrile Congresului al XII- lea al partidului. In unanimitate, plenara Consiliului Naţional al F.D.U.S. a adoptat documentele supuse dezbaterii. Totodată, plenara a adoptat o hotărîre, care se va da publicităţii. în încheierea lucrărilor plenarei, a luat cuvîntul tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU. Cuvîntarea conducătorului partidului şi statului nostru a fost urmărită cu deosebită atenţie, vie satisfacţie, fiind subliniată în repetate rînduri cu puternice aplauze. S-a scandat îndelung „Ceauşescu — P.C.R.„Ceauşescu şi poporul"1. Lucrările plenarei s-au încheiat prin intonarea Imnului Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste — „E scris pe tricolor unu’e !“. Plenara Comitetului Central al Organizaţiei Democraţiei şi Unităţii Socialiste Joi, a avut loc Plenara Comitetului Central al Organizaţiei Democraţiei şi Unităţii Socialiste. Pe ordinea de zi s-au aflat următoarele probleme: 1. Programul privind aplicarea fermă a principiilor autoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii, perfecţionarea mecanismului economico-financiar, a sistemului de retribuire a muncii şi creşterea retribuţiei în acest cincinal; 2. Programul naţional pentru asigurarea unor producţii sigure şistabile prin creşterea potenţialului productiv al pămîntului, mai buna organizare şi folosire în mod unitar a terenurilor agricole, a întregii suprafeţe a ţării, realizarea irigraţiilor pe circa 55—60 la sută din suprafaţa arabilă, a lucrărilor de desecări şi combaterea eroziunii solului ; 3. — Contribuţia consiliilor F.D.U.S., a organizaţiilor de masă şi obşteşti componente la unirea eforturilor, a energiei şi iniţiativei tuturor oamenilor muncii, în vederea înfăptuirii exemplare a planului şi programelor de dezvoltare economico-socială a ţării; 4. — Raport cu privire la organizarea şi desfăşurarea adunărilor organizaţiilor democraţiei şi unităţii socialiste pentru dare de seamă şi alegeri. In cuvîntul lor, participanţii la dezbateri — oameni ai muncii români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — au subliniat realismul acestor documente, elaborate din iniţiativa şi sub directa conducere a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, faptul că ele corespund pe deplin nevoilor şi posibilităţilor ţării, aflîndu-se în concordanţă cu obiectivele actualului plan cincinal, cu hotărîrile Congresului al XII-lea şi Conferinţei Naţionale ale partidului privind dezvoltarea echilibrată a economiei naţionale, creşterea continuă a eficienţei şi calităţii întregii activităţi economice. In cadrul şedinţei au fost dezbătute, de asemenea, concluziile desprinse în urma desfăşurării adunărilor pentru dări de seamă şi alegeri, acţiune deosebit de importantă, care a avut ca rezultat creşterea capacităţii politice şi organizatorice a Organizaţiei Democraţiei şi Unităţii Socialiste, sporirea influenţei sale în rîndul oamenilor muncii de la oraşe şi sate. Plenara a adresat tuturor membrilor O.D.U.S. chemarea patriotică de a acţiona în toate domeniile, sub conducerea organizaţiilor de partid, pentru înfăptuirea exemplară a prevederilor planului de dezvoltare economico-socială a patriei, a programelor elaborate în vederea realizării hotărîrilor Congresului al XII-lea şi ale Conferinţei Naţionale ale partidului. In încheiere au fost adoptate, în unanimitate, programele supuse dezbaterii.