Steaua Roşie, august 1983 (Anul 34, nr. 181-204)

1983-08-02 / nr. 181

PPClTAOl blN fCAf[ TAPUL? ,UNITI-VA! FAPTE DE MUNCĂ DIN MAREA ÎNTRECERE SOCIALISTA Noi produse pentru fondul pieţei şi la export — Specificul întreprinderii de producţie şi prestaţii din Tîrgu-Mureş este valorificarea superioară a materiiior prime şi resurselor secundare locale. Din acest unghi de vedere, care este bilanţul unităţii, tovarăşe director, ing. Deák Ştefan ? — Valorificăm, intr-adevăr, o bună parte din materialele rezultate de la industria republicană, ceea ce face ca întreprinderea noastră să aibă tehnologii specifice, să realizeze produse care nu se fabrică de alte unităţi. De aici şi asigurarea desfacerii produselor prin reţeaua comercială de stat şi cooperatistă. Am încheiat perioada trecută din acest an cu rezultate pozitive, dovadă a hotărîrii colectivului de a promova direcţiile principale stabilite de conducerea partidului şi statului nostru, a voinţei sale de a intimpina ziua de 23 August cu noi şi semnificative realizări. La producţia marfă prevederile au fost depăşite cu 3,1 la sută, iar la producţia netă cu 2 milioane lei — îndeosebi prin folosirea judicioasă a materiilor prime şi materialelor şi a reducerii consumurilor specifice. Planul a fost depăşit şi la producţia fizică, realizînd importante cantităţi de mobilier, tricotaje, confecţii, încălţăminte din piele şi înlocuitori, articole de feronerie şi accesorii metalice. Ce factori au influenţat realizarea şi depăşirea indicatorilor de plan ? — Am pus în centrul muncii noastre mai buna valorificare a materiilor prime şi materialelor, utilizarea deplină a capacităţilor de producţie şi a forţei ţie muncă în scopul creşterii productivităţii muncii. Calitatea superioară este criteriul principal de apreciere a muncii fiecăruia. Dar în aceeaşi măsură la bilanţul nostru pozitiv a contribuit şi lărgirea gamei sortimentale, conceperea şi ofertarea unor produse noi destinate pieţei interne şi exportului. O bună parte a mobilei pentru piaţa externă a fost reproiectată, acţiune care va continua, urmărindu-se îmbunătăţirea calităţii şi creşterea eficienţei economice. Pentru piaţa internă, în acest an am început fabricarea unor tipuri de unelte agricole, între care amintesc prăşitoare şi semănători cu tracţiune animală, sape, instalaţii de ventilaţie şi de alimentare cu apă a grajdurilor, bucătării furajere etc. în cadrul cooperării cu industria republicană am contractat execuţia unor piese turnate din metale neferoase pentru întreprinderile „23 August" din Capitală şi Hidromecanica din Braşov. In ce priveşte perioada următoare, avem asigurate toate condiţiile ca prevederile planului şi angajamentele asumate să fie îndeplinite, să ne onorăm integral toate sarcinile ce ne revin pe anul 1983. M. BARDAŞANU Realizări ale feroviarilor tîrgumureşeni In marea întrecere socialistă desfăşurată in cinstea zilei de 23 August, feroviarii tîrgumureşeni de la revizia de vagoane înscriu noi şi semnificative realizări. Astfel, în condiţiile unor reparaţii şi revizii de calitate superioară , pentru asigurarea deplinei siguranţe in circulaţie — planul de prestaţii exprimat în osii echivalente a fost îndeplinit in proporţie de 108,8 la sută, prevederile la vagoane reparate, inclusiv a celor pentru export, au fost depăşite cu 25 la sută, productivitatea muncii a sporit cu aproape 8 la sută, iar timpul mediu de imobilizare a vagoanelor în reparaţii s-a redus cu 14 la sută. Spiritul gospodăresc al colectivului de la revizia de vagoane şi de la atelier se reflectă in reducerea cu 8 la sută a consumurilor specifice de combustibil şi energie electrică, precum şi in larga acţiune de recondiţionare a pieselor de schimb. Anul XXXIV Nr. 181 (7.871) VI Marți, 2 august 1981 4 pagini ji 50 de bani /1 Secerişul griului s-a încheiat, toată recolta este la adăpost! • Producţia medie obţinută pe judeţ depăşeşte 3.000 kg la hectar • Trustul judeţean I.A.S. ocupă primul loc pe ţară • La fondul de stat s-au livrat suplimentar însemnate cantităţi de griu • Producţii record de peste 5.000 kg la hectar. Puternic mobilizaţi de îndemnurile secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de a nu precupeţi nici un efort pentru strîngerea grabnică a recoltei, pentru evitarea risipei, mecanizatorii, cooperatorii, toţi oamenii muncii de la sate, români, maghiari şi germani, au muncit cu multă dăruire şi cu înalt patriotism pe frontul secerişului. Sub îndrumarea organizaţiilor de partid, a comuniştilor, într-o organizare mai bună a muncii, mecanizatorii au trecut cu bine proba de foc a hărniciei şi a priceperii lor în folosirea cu randament maxim a combinelor şi a celorlalte maşini şi agregate din dotare. In mod exemplar s-a muncit pe tot parcursul secerişului în unităţile care compun consiliile unice din Zau de Cîmpie, Band, Sărmaşu, Ungheni care au şi raportat primele încheierea acestei lucrări. In cursul zilei de duminică, printr-o ultimă mobilizare de forţe şi efort deosebit depus în unităţile din zona de deal, recoltarea griului s-a încheiat în tot judeţul, pe întreaga suprafaţă cultivată. Este demn de remarcat că datorită respectării stricte a tehnologiilor stabilie, a calităţii lucrărilor executate de la semănat şi pînă la recoltare, judeţul nostru a reuşit să obţină în acest an cea mai mare producţie de grîu din istoria sa, peste 3.000 kg la hectar, întreprinderile agricole de stat au reuşit să ocupe primul loc pe ţară. Recoltele cele mai mari, peste 5.000 kg la ha, le-au obţinut I.A.S. Seuca şi C.A.P. Cuci şi Şăulia. Peste 4.500 kg s-au (Continuare în pag. a 3-a) La ordinea zilei în grădinile de legume: Recoltarea şi valorificarea producţiei Asigurarea eşalonată a legumelor constituie în aceste zile principala preocupare a lucrătorilor din ferme. De la Trustul horticol judeţean aflăm care sunt realizările cele mai recente. La fasolea păstăi s-a ajuns cu livrările din diverse ferme la 1.799 t, la castraveţi la 1.352 t, cartofi de vară 1.809 t. S-a trecut şi la recoltarea din cimp a tomatelor, 387 tone, ardei gras 460 t şi altele. In raidul anchetă întreprins prin cîteva ferme legumicole aflăm multe aspecte bune de muncă, care dovedesc iscusinţa cu care se munceşte, iniţiativa de care se dă dovadă şi eficienţa măsurilor întreprinse pentru recoltarea şi livrarea operativă a legumelor la beneficiari. La Vidrasău, la ferma I.J.L.F. Mureş, se aflau ing. Vasile Lăpuşan, şeful fermei, şi Kiss Ernest, inginer coordonator al I.J.L.F. Erau mulţumiţi că s-a încheiat recoltarea usturoiului de pe 6 ha, de unde s-a scos o producţie bună de 4.000 kg la ha, fiind considerată cea mai bună recoltă realizată în fermele noastre din judeţ. Producţie bună s-a obţinut şi la mazărea păstăi. După cum arată culturile de tomate, rădăcinoase şi altele se poate spune că ferma din Vidrasău este în faza de plină afirmare. Şi e firesc, deoarece pe lingă lucrările de întreţinere care sunt la zi, cu 2 agregate s-au irigat şi se irigă de cite ori este nevoie culturile. Pe lingă muncitorii permanenţi şi sezonieri, aici s-au afirmat şi se străduiesc să se menţină pe loc de frâne echipa de elevi din Ungheni condusă de maistrul Gheorghe Botoş. Printre ei se evidenţiază: Mihai Albu, Adriana Cojoc, Ana Maria Moldovan, Olimpia Berţa şi alţii. Intrucît ferma vecină din Ungheni condusă de ing. Rusu Iosif, pe lingă cele 28 ha culturi de cîmp, mai dispune de 19 ha solarii, aici activitatea este mai complexă. Ca urmare a lucrărilor de calitate efectuate, a respectării graficului cu beneficiarul, I.J.L.F. Mureș, zilnic, de aici se livrează peste 22 legume printre care din solarii: tomate, ardei, vinete, la care se adaugă 10.000 bucăţi ardei iute şi altele. Ieşind cu produsele din solarii şi cîmp mult mai timpuriu ca în alţi ani şi cu alte ferme de profil,, ing. Rusu Iosif cu colectivul său de muncitori, a reuşit să REMUS CAMPFAN (Continuare în pasa S-a) In fotografie: aspect de lucru de la livrarea legumelor la ferma solarii din Ungheni. (Foto: Szász Carol). I Constructorii de locuinţe mureşeni, candidează la locul de fruntaşi Activitatea colectivului Trustului de construcţii-montaj Mureş se află într-o continuă ascensiune. Bilanţul realizărilor semestrului I al anului demonstrează cu puterea exemplului, a faptei împlinite că harnicii constructori mureşeni au devenit unul din cele mai prestigioase colective din economia judeţului nostru. Prima jumătate a anului a fost încheiată cu rezultate foarte bune. Producţia de construcţii-montaj a fost depăşită cu 3 la sută, producţia netă cu 3,3 la sută, iar productivitatea muncii cu 2,4 la sută. In această perioadă au fost realizate 59 de obiective şi s-au dat în folosinţă 1.275 de apartamente, cu 235 mai mult decît se prevăzuse. Suportul acestor succese de mare amploare este fără îndoială îmbunătăţirea activităţii de ansamblu, instaurarea unui climat de muncă exigent şi responsabil la toate nivelurile, începînd de la conducerea trustului pînă la fiecare punct de lucru Ca urmare activitatea de construcţii a fost şi este mai bine organizată, iar potenţialul tehnic şi uman mai bine utilizat. S-a întărit substanţial disciplina de muncă şi tehnologică, a crescut calitatea execuţiei. Este demn de reliefat faptul că faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în prima parte a anului, indicele de folosire a utilajelor grele a crescut simţitor: cu 24 la sută la excavatoare, cu 30 la sută la buldozere, cu 45 la sută la macarale turn şi cu 38 la sută la autobetoniere. Adunări generale ale oamenilor muncii Adunarea generală a oamenilor muncii a făcut o amplă şi exigentă analiză a activităţii primului semestru. Alături de frumoasele realizări au fost scoase în evidenţă şi o serie de deficienţe, din munca unor colective de constructori, a unor compartimente ale trustului sau a unor colaboratori. A fost criticat faptul că nu şi-au realizat planul şantierele de construcţii nr. 6 şi 7, Staţia de utilaj şi transport, S.P.I.D. De asemenea, I.T.A. Mureş nu i-a sprijinit suficient în activitatea de transport, balastierele aparţinînd C.E.I.A.M.C. Tîrgovişte nu au livrat întreaga cantitate de agregate, iar întreprinderea de prefabricate Ungheni mai trimite pe şantiere panouri neasortate. S-a luat atitudine împotriva numărului încă destul de mare de învoiri şi absenţe nemotivate la unele şantiere şi ateliere. Ritmurile înalte şi stadiile fizice atinse în semestrul I al anului pe majoritatea şantierelor prefigurează activităţii în semestrul II al anului o perspectivă robustă. Constructorii trustului au un program de lucru mai încărcat, dar sunt în măsură să-l îndeplinească integral. Din dezbaterile adunării generale, din concluziile tovarăşului Nicolae Vereş, prim-secretar al Comitetului judeţean de partid, a reieşit că harnicii constructori care au muncit cu multă dăruire în semestrul I al anului dispun de noi şi însemnate posibilităţi pentru a-şi perfecţiona în continuare activitatea, în vederea obţinerii unor rezultate şi mai mari. S-a indicat să se acţioneze cu hotărîre pentru extinderea acordului global, aplicarea întocmai a măsurilor suplimentare elaborate în vederea creșterii ritmului de exe- I. CISMAS (Continuare în pag. a 3-a)