Steaua Roşie, septembrie 1983 (Anul 34, nr. 206-231)

1983-09-01 / nr. 206

INIŢIATIVELE MUNCITOREŞTI - TERENUL FERTIL AL AFIRMĂRII SPIRITULUI REVOLUŢIONAR înfăptuirea cu succes a măreţelor sarcini stabilite de cel de-al XII-lea Congres şi Conferinţa Naţională ale partidului, cer cu o deosebită necesitate punerea în valoare a capacităţii şi iniţiativei creatoare a oamenilor muncii, stimularea interesului pentru aplicarea a tot ceea ce este nou în ştiinţă şi tehnică în vederea creşterii continue a eficienţei activităţii productive şi sporirea avuţiei naţionale. Expresie a noii atitudini faţă de muncă, iniţiativele muncitoreşti sunt o mărturie a spiritului întreprinzător şi novator, a hărniciei, priceperii şi dăruirii pentru înfăptuirea sarcinilor puse de partid în faţa clasei muncitoare, a întregului popor. Dezvoltarea multilaterală şi în ritm susţinut a economiei naţionale, ridicarea nivelului de viaţă material şi spiritual al poporului nostru sunt condiţionate în mod hotărîtor de creşterea permanentă şi folosirea cu o înaltă eficienţă a bazei tehnico-materiale de care dispunem. Astfel, în lumina sarcinilor stabilite de conducerea superioară de partid, de secretarul său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi la Combinatul chimic Tîrnăveni s-a acordat o atenţie deosebită introducerii şi generalizării iniţiativelor noi de muncă, avînd drept scop obţinerea de rezultate superioare. Sub îndrumarea comitetului de partid, consiliul oamenilor muncii şi comitetul sindicatului au desfăşurat multiple acţiuni de studiu în secţii şi ateliere, creînd condiţii favorabile pentru organizarea şi aplicarea unor iniţiative care să conducă la reducerea consumurilor specifice de materii prime, energie şi combustibil, influenţînd pozitiv obţinerea de rezultate tot mai bune. Aşa, de exemplu, prin iniţiativa „Să lucrăm o zi din lună cu carburanţi şi lubrifianţi economisiţi“, aplicată la compartimentul transporturi căi ferate, numai pe 7 luni a.c. s-au economisit peste 58.000 motorină şi 1.420 uleiuri, ceea ce a permis funcţionarea parcului de locomotive 2 zile faţă de o zi cit a fost angajamentul iniţial. Prin iniţiativa „Să lucrăm o zi din lună cu materiale economisite“, care se aplică în toate secţiile, au fost economisite 1.742 tone aburi, 10 tone glazură la secţia faianţă, 3 tone tablă pentru burlane la carbid, o tonă electrozi de străpuns şi altele. In cadrul iniţiativei „Contul de economii al grupei sindicale“, pe semestrul I au fost recondiţionate piese de schimb în valoare de peste 451.000 lei, etc. Menţionez că iniţiativele enumerate nu sunt singurele care se aplică în cadrul combinatului şi sîntem în permanenţă preocupaţi pentru a găsi şi alte modalităţi de acest gen care să mobilizeze întregul colectiv de muncă la desfăşurarea unor acţiuni menite să stimuleze reducerea mai accentuată a consumurilor specifice de materii prime şi materiale, îmbunătăţirea calităţii produselor, să sporească eficienţa întregii activităţi. Trăgînd maxime învăţăminte pentru activitatea noastră practică din ampla cuvîntare rostită la Consfătuirea de lucru de la Mangalia de tovarăşul secretar general Nicolae Ceauşescu, vom milita cu consecvenţă pentru creşterea valorii muncii politice şi profesionale a cadrelor, care să fie în măsură să rezolve cu tot mai multă competenţă sarcinile deosebit de mobilizatoare ce revin colectivului nostru atît pe acest an, cit şi în perspectiva anilor următori. Prin tot ceea ce întreprindem, urmărim creşterea TEODOR SPINEANU preşedintele consiliului oamenilor muncii din Combinatul, chimic Tîrnăveni (Continuare în pag. a 4-a) Printre sectoarele fruntaşe în întrecerea socialistă de la întreprinderea de reparaţii auto din Tirgu-Mureş se află şi secţia a IlI-a uzinaj, din care fac parte şi destoinicii muncitori Incze Alexandru, Alexandru Bucur, Makkai Petru, Simion Olaru şi Dandoczi Iosif (fotografia de sus). PAGINILE 2 — 3 • COMUNIŞTII ÎN FRUNTEA ACŢIUNILOR PENTRU PROMOVAREA NOULUI • EXPERIENŢA C.A.P. BAND IN SPORIREA PRODUCŢIEI ZOOTEHNICE • MEŞTERU-I VESEL: „ONORATUL CLIENT“ — PĂCĂLIT ! PstOKTM» (@)NfOArt TAfUll, UNITI-V 4 / Momentul inceperii semănatului se apropie, dar mai este foarte mult de atat! Pregătirea temeinică a campaniei însămînţărilor de toamnă reprezintă la ora actuală sarcina principală a tuturor specialiştilor şi lucrătorilor din agricultură, astfel incit semănatul odată declanşat să se desfăşoare în condiţii cit mai bune şi în ritmurile planificate. Dar pînă la acest moment, avînd în vedere că ne aflăm la începutul lui septembrie, mai sunt puţine zile. Practic, în unele unităţi a început semănatul culturilor de masă verde, după care la scurtă vreme se va trece la însămînţarea orzului şi apoi a griului, culturi ce vor ocupa mari suprafeţe. Deşi de la încheierea secerişului a trecut aproape o lună, timp în care se putea face foarte mult în direcţia bunei pregătiri a campaniei de însămînţări, în privinţa arăturilor, care ocupă un loc central în cadrul acestei activităţi, datorită unor mari goluri în aprovizionarea cu carburanţi, s-a făcut foarte puţin, fapt ce va influenţa bunul mers al campaniei, mai ales că se vor aglomera şi alte lucrări. In cooperativele agricole din cadrul consiliului agroindustrial Dumbrăvioara puţini mecanizatori lucrau luni la arat şi discuit, fapt ce durează de aproape două săptămîni. Dar unele formaţii de tractoare, şi acestea mai reduse ca număr, lucrau la C.A.P. Ernei, Căluşeri, Pădureni, Dumbrăvioara şi Glodeni la arat. In celelalte însă tractoarele stăteau deşi stadiul pregătirilor terenului nu-i mulţumitor. Faţă de cele 4.650 ha ce vor fi însămînţate în această toamnă cu culturi de masă verde, orz şi grîu, abia în jur la 1.100 ha au fost arate şi discuite, în timp ce alte 1.500 ha libere îşi aşteaptă rîndul la arat. Pentru culturile de masă verde toate cele 350 ha planificate sunt arate şi pregătite pentru semănat, lucrare care urma să înceapă în aceste zile, iar în paralel cu semănatul să se aplice şi îngrăşămintele chimice prevăzute. Maşinile de semănat au fost verificate, reparate şi reglate astfel încît în trei zile să încheie această lucrare, apoi după 5 septembrie să treacă la semănatul orzului. La cultura orzului, din cele 1.300 ha planificate, doar jumătate au fost arate și discuiie și V. ORZA (Continuare în pag. a 2-a) • După cum ne asigură conducerea LC.S.M.I., pentru preşcolari şi şcolari s-a asigurat un sortiment bogat de uniforme. Părinţi, reţineţi următoarele adrese utile: magazinele nr. 38 Aleea Carpaţi, 48 Record, 43 Tudor III, 56 Universităţii, 61 Dacia, 63 Super, 77 Unic, 80 Litoral, 125 Simplon, 150 Univers şi Luxor-junior. Reamintim, totodată, că în alte 30 de unităţi de tutungerie, în librării şi la Centrul de librării şi de difuzare a cărţii se găsesc toate rechizitele. • Direcţia sanitară a judeţului Mureş şi Comitetul judeţean de Cruce Roşie organizează pe lingă spitalele din Tirgu-Mureş, Sighişoara, Reghin, Tîrnăveni, Luduş şi Sovata cursuri pentru pregătirea surorilor de Cruce Roşie, cu durata de 2 ani, fără scoatere din producţie. Cursurile se ţin de 2 ori pe săptămînă, după-masă, iar practica se efectuează în spitale. Se primesc femei în vîrstă de 18—35 de ani, care au ca studii cel puţin şcoala generală. înscrierile se mai fac pînă la 5 septembrie, la Comitetul judeţean de Cruce Roşie, pentru municipiul Tirgu-Mureş, iar pentru celelalte oraşe la secretariatele spitalelor. • De la Oficiul judeţean pentru construcţia şi vînzarea locuinţelor Tirgu-Mureş, aflăm că s-au afişat listele de priorităţi pentru locuinţele proprietate personală din zonele municipiului Tîrgu-Mureş, Piaţa Teatrului şi strada Grigorescu. Persoanele care au solicitat şi contractat locuinţe pot consulta aceste liste la sediul oficiului. • In ziua de 4 septembrie, cu începere de la ora 9, în incinta cetăţii tîrgumureşene, va avea loc o expoziţie chinologică. • Colectivul lucrătorilor de la magazinul cu autoservire „Olimp“, unitate situată în cartierul tîrgumureşean „1848“, dovedind solicitudine şi atenţie faţă de cumpărători, a desfăcut în această perioadă a anului produse în valoare de mai multe milioane de lei, practic cu 2,3 milioane mai mult faţă de perioada similară a anului trecut. De menţionat că el a realizat şi prevederile planului de achiziţionare şi recuperare a ambalajelor de sticlă, depăşindu-1 cu 17,9 la sută. (Albert Riess, corespondent). • In cursul acestei săptămîni vor intra în funcţiune la Spitalul clinic, şi secţiile de neurochirurgie şi ortopedietraumatologie. Odată cu aceasta, spitalul va asigura condiţiile pentru ca asistenţa medicală să satisfacă cerinţele cetăţenilor. Rubrică realizată de MIHAI BOCAI fi Anul XXXIV II Nr. 206 (7.896) Vi j°i. II 1 septembrie 1983 II Io. 4 pagini II 50 de bani // NOUA INSTALAŢIE DE CAPTATOARE SOLARE * Iniţiatiilele utilizării energiei solare îşi extind aria de cuprindere; tot mai multe unităţi economico-sociale apelează la serviciile astrului zilei, punind la lucru energia sa. Demnă de relevat este în acest sens instalaţia de captatoare solare de la I.U.P.S. Reghin, care lucrează din plin. „Economisirea energiei electrice şi a combustibilului, releva Traian Marian, mecanicul şef al întreprinderii, a devenit cauza fiecărui om al muncii şi in această idee am căutat şi resursele. Astfel, am instalat 40 mp de captatori solari. Scontăm să realizăm o economie anuală de 4 tone combustibil. Demény Ștefan, responsabil energetic, Brasai Francisc de la centrala termică și Fogarasi loan (în imagine) sunt principalii autori ai punerii la punct a instalației. Cu ajutorul captatoarelor preparăm apa caldă menajeră pentru ateliere. Suntem in curs de realizare, din investiții, a unor panouri solare și recuperatoare de căldură, care să asigure apa caldă pentru forjă, sculărie și pentru toate vestiarele. Vrem ca vara să utilizăm prioritar energia solară, economisind astfel importante resurse proprii“. Da, este intr-adevăr o acţiune de amploare în întreprinderea reghineană. Şi complexele de captatori solari la care se gîndeşte în prezent este o mare idee, care va determina utilizarea celei mai ieftine surse în folosul omului. De notat că apa se încălzeşte la plus 50 grade Celsius şi poate fi menţinută şi stocată astfel incit să acopere solicitările tuturor schimburilor. Avantajele captatoarelor solare sunt nete şi sub raport economic şi apreciem că multe unitări îşi pot crea asemenea stafii cu forţe proprii, cu excepţia sticlei care se produce la Alexandria. Stafia de captatoare de la I.U.P.S. este prevăzută cu aparatură de control a temperaturii, iar in concepţia celor viitoare se are in vedere modernizarea şi automatizarea sistemului de control a temperaturii, a apei, a celorlalţi parametri tehnici şi fizici. In doi-trei ani se are in vedere ca pe parcursul verii apa menajeră să fie încălzită aici numai cu energie solară. GH. BARBULESCU Nu sîntem adepţii fraudei, necinstei sau înşelătoriei. Tocmai de aceea, în cele de mai jos, dorim să fim bine înţeleşi. Duminică, 28 august, ora 9,30, într-una din maşinile cursei „20“ din cartierul tîrgumureşean Tudor se face, firesc, controlul biletelor de autotaxare. O călătoare, cu o fetiţă în braţe şi cu lacrimi în ochi, este găsită fără bilet perforat. Surprinsă, cu nedisimulată voce explică, cerîndu-şi scuze, că în marea ei durere — un copil este internat cu meningită, iar fetiţa din braţe, cu care vine de la policlinică, are pojar şi temperatură — a uitat să exerforeze biletul. O situaţie în faţa căreia orice inimă s-ar înmuia. Doar controloarele rămîn, insensibile, pe poziţie: „Daţi buletinul sau plătiţi amenda !“ — fără nici un drept de apel. E absolut firesc ca orice încercare de neviste să fie sancţionată. Era oare cazul şi în această situaţie ? M. BARDAŞANU