Steaua Roşie, octombrie 1983 (Anul 34, nr. 232-257)

1983-10-01 / nr. 232

PAGINA 2 STEAUA ROSIE VIBRANTE ADUNĂRI MUREŞENE PENTRU DEZARMARE ŞI PACE La întreprinderea pentru materiale sportive Reghin Pe tînăra platformă industrială a Reghinului, acolo unde se făuresc materiale sportive pentru milioane de oameni, a avut loc, ieri, o însufleţitoare adunare populară la care au luat parte peste 1.500 de muncitoare şi muncitori, ingineri, tehnicieni, maiştri, în majoritatea covîrşitoare tineri, ca şi unitatea lor, într-un singur glas şi o singură voinţă au răsunat chemările „Ceauşescu — Pace“, „Pace — Dezarmare“, „Ceauşescu — România — Pace“. Participanţii la marea adunare populară a I.P.M.S. Reghin au ilustrat iniţiativele de excepţie ale preşedintelui Nicolae Ceauşescu, personalitate proeminentă a lumii contemporane, care cu gîndul şi fapta a înnobilat lupta pentru pace şi dezarmare, ridicând la acţiune întregul popor. Intr-o indestructibilă unitate şi frăţie, miile de glasuri au dat expresie voinţei lor hotărîte de a susţine Apelul Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, de a demonstra prin fapte dorinţa lor fierbinte pentru asigurarea climatului de linişte, dreptul la viaţă al poporului. Marea adunare populară a fost deschisă de tovarăşa Antoaneta Somodi, secretar al Comitetului orăşenesc de partid. In continuare, a luat cuvîntul tovarăşa Doina Boariu, secretara comitetului de partid pe întreprindere, care a relatat amplele acţiuni de pace din unitatea reghineană. Dînd glas gîndurilor şi năzuinţelor colectivului muncitoresc, Ioan Peter, directorul unităţii, accentua în cuvinte pline de căldură: „Sîntem alături de întregul popor şi susţinem cu toată fiinţa acţiunile de pace iniţiate de preşedintele Nicolae Ceauşescu, alâturindu-ne voinţei milioanelor de oameni din ţara noastră şi cerem cu hotărîre să se pună capăt cursei aberante a înarmărilor care astăzi înghite din bugetul popoarelor aproape 800 miliarde dolari anual“. Cu convingerea că pacea reprezintă condiţia vitală a înfloririi creaţiei materiale şi spirituale, creşterea bunăstării poporului, apărarea dreptului la viaţă al omenirii, Tereza Damian, secretara U.T.C. pe întreprindere, Sarosi Piroska, preşedinta Organizaţiei Democraţiei şi Unităţii Socialiste, ing. Ioan Tărcan, Ana Demeter, maistru. Alexandru Pintea, secretarul organizaţiei de partid nr. 5, şi-au exprimat din toată inima adeziunea la Apelul organizaţiilor O.D.U.S., angajîndu-se să lupte cu toată ardoarea pentru cauza păcii, să militeze pentru un viitor paşnic al omenirii, pentru împlinirea idealurilor lor într-un climat de deplină linişte. Participanţii la adunare au primit cu o puternică însufleţire textul telegramei adresate tovarăşului Nicolae Ceauşescu, exprimîndu-şi vrerea de a da viaţă obiectivelor strategice ale Congresului al XII-lea şi Conferinţei Naţionale ale partidului, de a se afla în primele rînduri în susţinerea marilor iniţiative pentru pace ale preşedintelui Republicii. Marea adunare populară a adresat mesaje de pace şi dezarmare Organizaţiei Naţiunilor Unite, ambasadelor de la Bucureşti ale Uniunii Sovietice şi Statelor Unite ale Americii. Participanţii şi-au exprimat dorinţa înflăcărată să se facă totul ca Europa să nu fie transformată într-o rampă de lansare a rachetelor nucleare, să se facă totul ca acest continent să nu fie cuprins de vîlvătăile războiului ! Din mii de piepturi a răsunat glasul la rațiune, la unitate de acțiune a popoarelor pentru ca Terra să fie a oamenilor, pentru oameni. fiarmecut limzitax (Urmare din pag. 1) care se dovedesc, pină acum, neîntrecuţi... — Totuşi, care sunt fruntaşii fruntaşilor? După o scurtă pauză, in loc de răspuns, profesorul Adrian Şuteu face un apel, cu voce tare, în mijlocul livezii: — Atenţiune, elevi ai clasei a X-a CI Vă rog să comunicaţi numele fruntaşilor dumneavoastră! Şi, astfel, s-a declanşat un adevărat climat democratic de decizie colectivă. S-au auzit, printre ramuri de pomi încărcaţi de rod, consultări verbale, s-au schimbat opinii, s-a ajuns la comunul acord. Apoi, tot cu voce tare, ni s-a comunicat oficial, cînd dintr-o ramură de măr, cînd din alta: Rodica Orza, Firjes György, Anda Buta, Liliana Băilă, Cristian Mateş ... Anda Buta se apropie, in sfirşit, de noi, îşi controlează mereu ţinuta şi ride cu toată faţa. Bujorii de pe chipul ei au împrumutat, destul de mult, culoarea fructelor rupte din soare. Are replica pregătită: — Așa sînt eu, nu vreau să dau interviuri din . .. pom. Acum, cu picioarele pe pămint, e alceva, vă răspund la oricîte întrebări. — O, nu, Anda Buta, ne rezumăm la una singură: ce anume nu v-a plăcut, aici, în tabăr? — La o asemenea întrebare, să fiu sinceră, nu mă aşteptam. Dar, să răspund prompt: totul e frumos, recreativ, totul imi place foarte mult. Nu am nici o undă de reproş. Totuşi, vă mai rog o întrebare, doar nu am coborât dintre ramuri pentru o singură replică ... — Bine, fie: ce aveţi de transmis părinţilor, la Tirgu- Mureş? — Salutări fierbinţi, mi-e tare dor de ei! — Cum, nu au fost la dumneavoastră? — Au fost, sigur că au fost, dar îi iubesc foarte mult şi le duc dorul. Aşa sunt eu, le duc mereu dorul... — Să vă aducă ceva de mişcare? — Nu, nici vorbă de aşa ceva, avem mese deosebit de gustoase şi consistente. Să vină aşa, să-i văd cit mai des. De fapt, să nu vină, peste două zile se termină practica noastră la fermele Batoşului... La Complexul C.F.R. Luduş Intr-o atmosferă de puternică însufleţire, a avut loc adunarea pentru dezarmare şi pace a lucrătorilor Complexului C.F.R. Luduş. Adunarea a fost deschisă de tovarăşul Iosif Andreica, directorul Casei de cultură, membru al consiliului orăşenesc Luduş al F.D.U.S. Au luat apoi cuvîntul tovarăşii Aurel Răchită, secretarul comitetului de partid al complexului, Gheorghe Boantă, şeful staţiei C.F.R. Luduş, Lucia Man, Cornelia Gherasim, Ioan Moldovan şi Valeria Ciger care, în numele tuturor ceferiştilor luduşeni, şi-au exprimat adeziunea deplină la Apelul pentru dezarmare şi pace al F.D.U.S., relevînd că năzuinţele de pace ale poporului nostru şi-au găsit o strălucită expresie în iniţiativele şi acţiunile de larg răsunet internaţional ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, pentru oprirea cursei înarmărilor şi prevenirea unui război nuclear catastrofal. Participanţii la adunare au adoptat textul unei telegrame adresate tovarăşului Nicolae Ceauşescu, în care se exprimă totala lor adeziune la neobosita activitate pe care o desfăşoară pentru întărirea păcii, prieteniei şi colaborării între popoare. De asemenea, au fost adoptate textele mesajului adresat Organizaţiei Naţiunilor Unite, precum şi ale unor scrisori adresate ambasadelor U.R.S.S. şi S.U.A. la Bucureşti. Campania recoltării strugurilor (Urmare din pag l)celă şi ih funcţie de rezultat să se treacă la cules, în fiecare fermă se vor stabili zile de cules pentru soiuri pure, şampanizare, ori nobil amestec unde este cazul. Am recomandat să se înceapă recoltarea în plantaţiile tinere unde acumularea de zahăr este mai mare şi există pericolul înregistrării unor pierderi. — Cum apreciaţi producţia din acest an? — Este mai bună cantitativ ca anul trecut şi de foarte burtă calitate. Putem, deci, realiza vinuri superioare, iar viticultorii venituri sporite. Ne gîndim însă, de pe acum, şi la recolta viitoare. Pe măsură ce se adună recolta, trebuie să se treacă la executarea lucrărilor necesare. In primul rînd este obligatoriu să se facă pe toate suprafeţele lucrări de scarificare care să favorizeze acumularea apei, să se transporte şi să se administreze cantităţi mari de îngrăşăminte naturale fără de care nu putem obţine recolte mari. Timpul probabil în luna octombrie După cum ne comunică Institutul de Meteorologie şi Hidrologie, în luna octombrie, temperaturile medii lunare vor fi mai scăzute decit valorile medii multianuale, exceptînd sud-estul ţării, unde, pe alocuri, vor fi apropiate de cele normale. Regimul pluviometric va fi în general deficitar. In prima decadă a lunii va predomina o vreme în general frumoasă dar răcoroasă îndeosebi noaptea şi dimineaţa cînd temperaturile minime vor coborî, pe alocuri, în centrul şi nordul ţării şi sub două grade, favorizînd producerea brumelor. Cerul va fi mai mult senin la început, apoi va prezenta unele înnourări în sudul şi vestul ţării, unde izolat, vor cădea ploi slabe. Ziua temperaturile vor fi în general cuprinse între 14 şi 22 de grade, izolat mai ridicate în Banat, Oltenia şi Muntenia. Dimineaţa şi seara se va produce ceaţă, îndeosebi pe litoral. In decada a doua vremea va fi ceva mai caldă decât în decada anterioară. Cerul va fi temporar noros, iar pe alocuri vor cădea ploi slabe, îndeosebi în a doua parte a intervalului. Temperaturile minime vor fi în general cuprinse între 5 şi 15 grade, izolat mai coborîte în nordul ţării, iar ziua maximele vor depăşi, izolat, în sudul ţării, şi 24 de grade. Local se va produce ceaţă. In decada a treia vremea se va răci treptat. Temperaturile minime vor coborî, în unele zile, şi sub zero grade, favorizând producerea brumelor, mai ales în nordul ţării şi în depresiunile intramontane. Cerul va fi variabil cu înnourări mai accentuate în vestul şi sudul ţării, unde pe alocuri va ploua, în rest, ploi slabe şi burniţe. Temperaturile maxime, în general, vor fi cuprinse între 8 şi 16 grade, pe alocuri mai ridicate în sud-vestul ţării. Ceaţă locală. La munte şi in zona deluroasă din nordul ţării precipitaţiile vor fi şi sub formă de lapoviţă şi ninsoare. (Agerpres) VREMEA Dispeceratul Direcţiei apelor Mureş-Banat comunică: Ieri dimineaţă, la Târgu-Mureş, temperatura aerului a fost de 4 grade, iar la ora 14, de 22 grade. TIMPUL PROBABIL: Vremea va fi, în general, frumoasă, cu cel mai mult senin. Vîntul va sufla de la slab la moderat. Temperaturile minime vor oscila între 5 şi 7 grade, iar cele maxime între 20 şi 22 de grade. CALENDAR Sîmbătă 1 OCTOMBRIE Soarele răsare la ora 6,12; apune la ora 17,58. Zile trecute 274; zile rămase 01. • 1949 — Proclamarea Republicii Chineze. Sărbătoarea naţională a Republicii Populare Chineze. • Sărbătoarea naţională a Republicii Cipru. • Sărbătoarea naţională a Republicii Federale Nigeria. CINEMA TlRGlJ-MURES — Arta: Misterele Bucureştilor. Unirea: Parfim de manuscris. Progresul: Drumul oaselor (de la orele 11. 15. 17,30. 20). Select : Madona păgînă. Flacăra: Dublu delict. SIGHIŞOARA — Lumina: Mult mai de preţ e iubirea. REGHIN — Patria: întunericul alb. TlRNAVENI — Melodia: Eu, tu şi Ovidiu. LUDUŞ — Flacăra: Sfîrşitul nopţii. SOVATA — Doina: Columna (ambele serii). Muncitoresc: Femeile. SARMAŞU — Popular: Contrabandiştii din Santa Lucia. IERNUT — Lumina: Capitolul al doilea. FINTÎNELE — Patria: Zorro (ambele serii). SÎNGEORGIU DE PĂDURE — Popular: Comoara. MIERCUREA NIRAJULUI Nirajul. Prea tineri pentru riduri. TEATRU TEATRUL NAŢIONAL, azi, ora 19,30, secţia maghiară: Oameni şi şoareci; duminică, ora 15,30, secţia maghiară: Oameni şi şoareci. Secţia română, de la ora 19,30: Nu ucideţi caii verzi. TELEVIZIUNE 11.00 — Telex. 11.05 — Cultivarea limbii şi literaturii române în şcoală. 11.30 — Cinci miliarde de oameni. Documentar (color). 11.55 — Să cînte copiii. 12.10 — Ora de muzică. 13.00 — La sfîrşit de săptămină (1) (parţial color). 15.00 — Telesport. Fotbal: Universitatea Craiova — Steaua, în etapa a Vl-a a diviziei A la fotbal. Transmisie directă de la Craiova. 17.50 — Imagini din Beijing (color). 17.45 — Septembrie, cronica evenimentelor politice. 18.00 — Serial ştiinţific (color). 18.30 — Columne ale istoriei. Azi, municipiul Craiova. 18.45 — 1.001 de seri. 19.00 — Telejurnal (partial color). 19.20 — La sfîrşit de săptămînă (2) (partial color). 19.40 — Teleenciclopedia. 20.20 — Film serial: Rotile. Episodul Q (color). 21.05 — Varietăţi.. varietăţi (partial color). 22.15 — Telejurnal (parţial color). Sport. 22.30 — Invitații televiziunii. RAPTO TÎRGU-MUREŞ în limba română. 6,00—7,00 — Radiointîlnire matinală. La sfîrşit de săptămină — invitaţii la manifestări cultural-artistice. Povestea cuvîntului românesc — comentariu pe probleme de limbă. 18,00—20,00 — Actualitatea ilustrată. Unde e în zig-zag: ,,Cîntare patriei muncii“ — periaclişti sibieni în Festivalul ,,Cîntarea României“. Pentru magnetofonul dv., Noi izvoare de sănătate, — reportaj in laboratoarele I.M.F. Tirgu-Mureş. LOTO Tragerea din 30 septembrie a.c.: Extragerea I: 81, 14, 35, 89, 16, 28, 10, 52, 3. Extragerea a Il-a: 11, 38, 15, 5, 44, 55, 51, 36, 46. Extragerea a IlI-a: 70, 13. Fond de cistiguri: 1.369.251 lei. INSTANTANEE "Szezon fotbalistic foto: CONSTANTIN MIHU