Steaua Roşie, decembrie 1983 (Anul 34, nr. 284-310)

1983-12-01 / nr. 284

— Trăiască în glorie şi strălucire patria noastră , unită, independentă şi suverană, România sociafetă! Făurirea statului naţional unitar român — operă a întregului popor Făurirea statului naţional unitar, la 1 Decembrie 1918, reprezintă un moment de excepţională însemnătate în istoria neamului, un act eroic, cu puternică înrîurire asupra dezvoltării ulterioare a ţării, exprimă împlinirea aspiraţiilor şi luptei de veacuri ale poporului nostru de a se uni în graniţele aceleaşi ţări, scuturînd silnicia stăpînirii străine sub a cărei apăsare fusese nevoit să trăiască vreme de secole. închegarea statului naţional unitar român a fost rezultatul unui îndelungat proces de dezvoltare a societăţii noastre pe vatra strămoşească geto-dacică, în care s-a produs apoi sinteza dacoromână şi unde, învingînd vicisitudinile vremurilor, poporul român şi-a afirmat vitalitatea, voinţa şi capacitatea nu numai de vieţuire neîntreruptă, ci şi de făurire a unor valori materiale şi spirituale care l-au situat in rîndul popoarelor înaintate ale epocii. în această evoluţie istorică au fost momente de răscruce, în care dîrzenia şi lupta pentru libertate şi unitate s-au manifestat cu o deosebită forţă, înscriind pagini glorioase nu numai în viaţa sa, ci şi cu răsunet mai larg pe plan european. Idealurile de unitate şi libertate au constituit imbolduri nestăvuite, lupte şi sacrificii pentru conducători şi ostaşi, pentru toţi românii. Aceste caracteristici s-au vădit pregnant în epopeea înscrisă de poporul român sub conducerea lui Mihai Vodă Viteazul. El a ascultat glasul ţării, care era la unison cu propriul lui glas şi cu propria vrere. Actul de unitate înfăptuit de Mihai Viteazul a devenit ideea călăuzitoare şi idealul încurajator şi îmbucurător peste veacuri. Pilda lui a fost invocată de atunci mereu în toate împrejurările grele, în toate momentele însemnate de peste trei secole. Nu doar ca valoare istorică teoretică, ci ca exemplul de înfăptuire concretă a acelei Dacii reînviate de marele domn și neîntrecutul viteaz de la cumpîna de veacuri, în Spiritul năzuinţelor şi faptelor sale, cei care i-au urmat, conducători şi mulţimi, au înţeles că marile idealuri ale unităţii pot fi îndeplinite numai prin unirea forţelor tuturor românilor. Asemenea idei înălţătoare constituie piedestalul revoluţiei româneşti de la 1848, fie că e vorba de Transilvania, Moldova sau Ţara Românească, deoarece revoluţia a fost una, prin program şi scopuri, prin sincronizare şi colaborare. (Continuare în pag. a 3-a) V____________________________________| Viaţa demonstrează că unitatea tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, a întregului nostru popor, sub conducerea partidului comunist, constituie factorul determinant al înfăptuirii măreţului Program de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism, izvorul tuturor victoriilor pe care le obţinem în ridicarea patriei pe noi culmi de progres şi civilizaţie, în apărarea libertăţii şi independenţei naţionale. NICOLAE CEAUŞESCU Unitatea socialistă de nezdruncinat a poporului nostru — la temelia progresului patriei încununate a aspiraţiilor şi luptei de veacuri ■ ale poporului nostru pentru eliberare naţională şi unitate statală, unirea de acum 65 de ani a întruchipat voinţa întregului popor. Evidenţiind rolul determinant al maselor largi populare în făurirea istoriei, acest act crucial în destinele ţării a avut profunde consecinţe pozitive asupra dezvoltării ei ulterioare, a deschis noi perspective progresului economic, politic, social, cultural, progres care s-a afirmat din plin în anii revoluţiei şi construcţiei socialiste, „în condiţiile socialismului, arăta tovarăşul Nicolae Ceauşescu, s-au asigurat consolidarea şi creşterea fără precedent a forţei statului nostru naţional unitar,realizarea adevăratei unităţi sociale şi politice, a tuturor oamenilor muncii fără deosebire de naţionalitate, a întregului nostru popor, pe baza aceloraşi interese şi aspiraţii supreme, a dreptului de a fi deplin stăpîn la destinele sale, de a-şi făuri în mod conştient viitorul liber, socialist şi comunist“. Prin făurirea economiei socialiste unitare, prin realizarea unei societăţi a dreptăţii şi egalităţii sociale, lipsite de exploatare, prin eforturile dedicate edificării unei conştiinţe noi, înaintate şi întăririi conştinţei de sine a naţiunii, a încrederii în forţele sale, unitatea s-a consolidat neîncetat, prof. univ. dr. VASILE RUS (Continuare în pag. a 2-a) — TRANSILVANIA — Şi s-a făcut lumină din lumină Şi s-a-mplinit porunca din străbuni Şi năruitu-s-a nedreapta miezuină Iar noi pornit-am spre zorii altei lumi. In leagăn de gorun ne-ai legănat, in mări de lacrimi limpezi şi durere Din fragedă pruncie ne-ai scăldat Să vadă ochii lumii că mai avem putere, îmbrăţişaţi de rîuri, de munţi şi de cimpie Ne-ai fost de-a pururi hrana tutelară Iar noi te-am nemurit din daltă şi mistrie, Din flori şi din granit, din dragoste solară Eşti trup din trupul nostru şi noi din trupul tău Ne întrupăm heraldic cu ochii peste zări Nedespărţit destin la bine şi la rău Pe căile lactee ale Unei mari chemări. Trecutul ţi-l cunoaştem, pe mîine ţi-l gătim Din sufletele noastre cu irizări de dor Puterea frunţii noastre pe veci ţi-o dăruim Şi-ţi împletim cunună din dor nemuritor._________________ | IULIUS MOLDOVAN Desen de DORUMUREŞAN Imagine-simbol a nepieritorului ideal al unităţii. Preşedintele României socialiste, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, înconjurat cu dragoste şi respect de veterani ai Marii Uniri de la 1918, la Alba Iulia, în prezentul marilor împliniri pentru întregul nostru popor. Azi, în jurul orei 16:00, posturile de radio şi televiziune vor transmite direct adunarea omagială şi spectacolul festiv din Capitală consacrate împlinirii a 65 de ani de la făurirea statului naţional unitar român. Strînşi uniţi în jurul partidului, al secretarului său general, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, oamenii muncii înaintează cu încredere spre viitorul comunist al României Eveniment crucial în dezvoltarea României moderne, Unirea Transilvaniei cu patria mamă a fost actul energic, liber, democratic exprimat al întregii noastre naţiuni. In 1918, ca şi de atîtea ori în trecut, poporul rorbân şi-a înfăptuit dorinţa fierbinte de secole, conştient, hotărît, de sine stătător. Forţa ideii de unitate a izvorît din năzuinţa fierbinte de a consolida, aici, pe pămîntul României, un stat puternic, unitar, liber şi independent. Pe drept cuvînt sublinia tovarăşul Nicolae Ceauşescu la Plenara C.C. al P.C.R. din iunie 1982: „Avem un trecut glorios, care reprezintă cea mai de preţ moştenire a poporului nostru. Avem datoria să ridicăm pe o treaptă nouă şi să îmbogăţim cu noi cuceriri materiale şi spirituale această preţioasă moştenire“. Acestui ţel — de a ridica pe o treaptă nouă, superioară moştenirea istorică — i-au dăruit comuniştii, în anii revoluţiei şi construcţiei socialiste, energia fiecărei clipe. Şi au în acest stăruitor efort un însufleţitor îndemn, un strălucit exemplu în munca şi viaţa celui care conduce destinele poporului în noua epocă istorică a României. Graţie omului din fruntea ţării, patriotului comunist contemporan, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, dispunem astăzi de o reprezentare amplă, coerentă, imbatabil argumentată sub raportul principialităţii materialiste şi a adevărului istoric, a întregii epopei naţionale a unităţii, libertăţii şi independenţei neamului. Unirea a creat condiţii noi pentru dezvoltarea forţelor progresiste ale societăţii, pentru intensificarea mişcării revoluţionare a clasei muncitoare, care, sub conducerea Partidului Comunist Român, a militat cu ardoare pentru apărarea unităţii, independenţei şi suveranităţii României. Sub GH. BARBUIESCU (Continuare in pag. a 3-a)