Steaua Roşie, februarie 1984 (Anul 35, nr. 26-50)

1984-02-01 / nr. 26

Adunările generale ale oamenilor muncii - momente importante pentru realizarea sarcinilor economice pe anul 1984 Înalta productivitate şi calitatea — opţiuni fundamentale ale sticlarilor din Tîrnăveni Colectivul întreprinderii de geamuri din Tîrnăveni are de înfăptuit în acest an sarcini de plan foarte importante. Producţia marfă va trebui să înregistreze o creştere de 8,5 la sută, producţia netă de 19,5 la sută, iar productivitatea muncii 8,3 la sută. Se prevede, de asemenea, reducerea cu 20 de Iei a cheltuielilor materiale la 1.000 Iei producţie marfă şi sporirea cu 60 la sută a exportului faţă de realizările anului trecut. Succintul tablou al planului pe 1984 scoate în evidenţă necesitatea orientării cu pregnanţă a întregului efort al colectivului spre laturile calitative ale activităţii. Adunarea generală a reprezentanţilor oamenilor muncii ţinută recent a avut drept scop principal adoptarea unor măsuri care să asigure înfăptuirea exemplară a planului pe 1984. Dezbaterile au subliniat că întregul colectiv de sticlari este pregătit să realizeze aceste sarcini de plan. Un rol important în crearea acestor condiţii l-a avut activitatea din toamna anului trecut de pregătire a producţiei pe 1984 când s-a muncit cu răspunderea susţinută pentru punerea la punct a tuturor capacităţilor de producţie în vederea exploatării acestora la parametrii înalţi şi asigurarea unei bune aprovizionări cu materii prime şi materiale a întreprinderii. îndeplinirea exemplară a planului pe 1984 la toţi indicatorii impune, aşa cum sublinia tovarăşul Benkö Ioan, secretar al Comitetului judeţean de partid în plenul adunării, mobilizarea puternică a întregului colectiv la înfăptuirea sarcinilor ce-i revin din programele de creştere mai accentuată a productivităţii muncii şi de îmbunătăţire a calităţii produselor, aplicarea cu rigurozitate a noului mecanism economico-financiar şi desfăşurarea producţiei pe principiile acordului global. Pentru creşterea mai puternică a productivităţii muncii adunarea generală a stabilit ca direcţii principale de acţiune continuarea mecanizării şi automatizării ruperii geamului la instalaţiile de geam tras, mecanizarea operaţiilor de tăiere şi ambalare a geamului laminat, modernizarea transportului amestecului şi cioburilor pentru butelii prin realizarea unui sistem de benzi. Accent se va pune în acest an pe reducerea cheltuielilor materiale de producţie, unde, la sarcini mobilizatoare se impun măsuri de mare anvergură. In acest sens adunarea generală a adoptat un program de diminuare a costurilor de fabricaţie în cadrul căruia la loc de frunte se află modificarea reţetelor prin înlocuirea unor componenţi scumpi cu alţii mai ieftini, dar care asigură aceeaşi calitate geamului. S-a stabilit continuarea folosirii pe scară largă a cioburilor la fabricarea buteliilor şi a geamului laminat, acţiune care a dat rezultate foarte bune şi anii trecuţi. Hotărîrea colectivului de sticlari de a îndeplini şi depăşi planul pe 1984, subliniată şi cu prilejul acestei adunări generale reiese din modul concret în care oamenii muncii din această întreprindere fruntaşă din industria geamului îşi înfăptuiesc sarcinile zi de zi. Ca urmare a efortului depus în toate secţiile şi atelierele planul pe ianuarie a fost depăşit cu 2 milioane lei la producţia marfă, realizîndu-se suplimentar importante cantităţi de geam şi butelii. De asemenea, au fost onorate toate comenzile la export. întreaga activitate de producţie pe ianuarie s-a desfăşurat în condiţiile încadrării în cotele de gaz metan şi energie stabilite. __________________________| I. CISMAS  ENERGIA — o problemă a tuturor, la soluţionarea ş i căreia să contribuim cu toţii! Din lipsă de apă, hidrocentralele nu pot funcţiona la întreaga capacitate. Termocentralele sunt in măsură să asigure desfăşurarea normală a activităţii productive la toate locurile de muncă în condiţiile respectării cu stricteţe a normelor tehnologice de consum şi a reducerii cu cel puţin 50 la sută a consumurilor netehnologice, a consumului casnic, a iluminatului public, a consumurilor energetice din instituţii. MUNCITORI, INGINERI ŞI TEHNICIENI! Acţionaţi cu hotărîre, zi de zi, pentru încadrarea strictă în normele tehnologice de consum la fiecare produs, la fiecare loc de muncă, pentru aplicarea de noi măsuri de reducere a consu- murilor de energie electrică şi combustibili CETĂŢENI de la oraşe ŞI SATE ! Dovediţi chibzuinţă şi înaltă răspundere civi-l că pentru a reduce cu cel puţin 50 la sută consumurile casnice de energie electrică şi gaze naturale ! Evitaţi orice consum inutil, orice ri-sipă ! Este în interesul ţării, al fiecăruia din- tre noi. ! Vg fac? Era acum cîteva zile la „ Prodcomplex“. La secţia sticlărie-artizanat, maistrul Alexandru Todea îmi vorbea despre oamenii din echipa lui. Curios să aflu mai mult despre sticlarul Vasile Lupu, m-am apropiat de el şi l-am rugat să-mi confirme spusele maistrului. „Tovarăşe ziarist, vă rog să nu vă supăraţi, dar mai sunt 25 de minute şi ies din schimb. Dacă stăm acum de vorbă îi oprim din lucru pe ceilalţi cinci colegi ai mei“. Am aşteptat, bineînţeles, gindindu-mă la oamenii şi la disciplina muncii. O clipă, vă rog! _______________________! DORU ANDREI Tovarăşul Mae Ceauşescu s-a reintîlnit cu delegaţia de partid şi guvernamentală a Uniunii Sovietice condusă de tovarăşul A.A. Gromîko Marţi, la sediul Comitetului Central al Partidului Comunist Român, au continuat convorbirile dintre tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român,preşedintele Republicii Socialiste România, şi delegaţia de partid şi guvernamentală a Uniunii Sovietice, condusă de tovarăşul A. A. Gromîko, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C.U.S., prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri şi ministrul afacerilor externe al U.R.S.S. Au luat parte membrii celor două delegaţii. In cadrul convorbirilor s-a efectuat un larg schimb de păreri în legătură cu unele probleme ale situaţiei internaţionale actuale, ale întăririi conlucrării româno-sovietice pe arena mondială în lupta pentru reducerea confruntării dintre state, pentru oprirea cursei înarmărilor şi trecerea la dezarmare, în primul rînd la dezarmare nucleară, pentru rezolvarea pe cale politică a stărilor de conflict şi război, pentru reluarea şi consolidarea cursului politicii de destindere, colaborare, securitate şi pace în Europa şi în lume. ★ In cursul dimineţii de marţi, delegaţia de partid şi guvernamentală a Uniunii Sovietice, condusă de tovarăşul A. A. Gromîko, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C.U.S., prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri şi ministrul afacerilor externe al Uniunii Sovietice, a vizitat întreprinderea „23 August“ din Capitală, puternică unitate constructoare de maşini din ţara noastră. La sosire, membrii delegaţiei şi persoanele oficiale române care o însoţesc, au fost salutate de tovarăşii Gheorghe Pană, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului municipal Bucureşti al P.C.R., Ioan Avram, membru al C.C. al P.C.R., ministrul industriei construcţiilor de maşini, de reprezentanţi ai organelor locale de partid şi de stat, ai consiliului oamenilor muncii din întreprindere. In faţa unor grafice şi machete, gazdele au prezentat evoluţia întreprinderii, profilul de producţie, direcţiile dezvoltării viitoare a unităţii. In continuare, oaspeţii au avut o întîlnire cu membrii consiliului oamenilor muncii. A fost prezentat, de asemenea, modul în care sînt transpuse în viaţă hotărîrile Congresului al XII-lea şi Conferinţei Naţionale ale partidului, indicaţiile şi orientările tovarăşului Nicolae Ceauşescu formulate cu prilejul repetatelor vizite de lucru în această mare uzină bucureşteană. Vizitînd principalele sectoare ale uzinei, membrii delegaţiei sovietice au urmărit cu atenţie şi interes procesele moderne de fabricaţie, modul de organizare a producţiei, avînd cuvinte de apreciere. La clubul întreprinderii a avut loc, apoi, o adunare consacrată prieteniei româno-sovietice. La adunare au luat cuvîntul tovarășii A. A. Gromîko şi Gheorghe Oprea, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim viceprim-ministru al guvernului. Invâţămlnt agrozootehnic de masă Paralel cu alte preocupări ale lucrătorilor de pe ogoare, la ordinea zilei se află şi desfăşurarea învăţămîntului agrozootehnic de masă. La C.A.P. Idrifaia, de exemplu, s-a ajuns cu predarea la a 8-a lecţie. La cele 3 cercuri, pe teme vegetale 2 şi unul zootehnic, participă peste 180 de cooperatori. Discutăm cu ing. Mircea Toma, inginerul şef al unităţii. La predare s-a pus un accent deosebit mai ales pe temele privind cultura şi sporirea producţiei de porumb, a sfeclei de zahăr, iar în zootehnie — lector ing. Peti Mihály — pe metodele de sporire a producţiei de lapte. In sectorul vegetal, este şi o experienţă bună în ceea ce priveşte obţinerea unei recolte de porumb. în spiritul prevederilor Programului unic de creştere a producţiei agricole în gospodăriile populaţiei Gospodăria săteanului, mai productivă, mai bogată După etapa de studiu, iată-ne în faza de transpunere în fapte de către toţi factorii cu răspunderi în realizarea prevederilor Programului unic de creştere a producţiei agricole în gospodăriile cooperatorilor şi ale producătorilor particulari. Este de datoria organelor şi organizaţiilor de partid, a consiliilor populare să întreprindă acţiuni ferme pentru ca încă din acest an să se asigure obţinerea unor producţii vegetale şi animale mult sporite atît în gospodăriile personale ale membrilor cooperativelor de producţie cit şi în gospodăriile producătorilor particulari. Din discuţiile purtate cu oameni ai satelor, cu conducători ai comunelor, iată şi cîteva opinii. Anuca Bărăian, primarul comunei Sărmaşu: „Şi la noi în toate satele componente ale comunei s-a trecut la transpunerea în fapte prin acţiuni ferme, a măsurilor prevăzute în Programul unic de creştere a producţiei agricole în gospodăriile populaţiei. Deşi sîntem într-o zonă de cîmpie a judeţului nostru, creşterea animalelor preocupă în deosebi gospodăriile populaţiei, fapt dovedit şi prin livrările pe bază de contract la fondul de stat, în anul 1983 printre care aş aminti aproape 100 tone carne de porc şi de vită, 6.500 kg de lină şi altele. Pentru anul în curs sîntem în faza de contractare a peste 74 tone carne de porc, 5.700 hl lapte de vacă. Pentru sprijinirea crescătorilor de animale s-a trecut la fertilizarea păşunilor, la amenajarea de micropăşuni şi altele. Consider că este bine venită prevederea din Programul ur.c ca toţi cei care deţin pămînt, să-l folosească cu maximă eficienţă, să poată valorifica la stat cantităţi sporite de carne, lapte, lină, ouă‘. In comuna Hodac discutăm cu Vasile Feier, primarul acestei frumoase localităţi. „Ca urmare a aşezării sale într-o zonă muntoasă necooperativizată a judeţului Mureş, sunt condiţii de creştere mai ales a bovinelor şi ovinelor. Anul trecut planul de livrare prin contract la total carne a fost realizat în proporţie de 108 la sută, în care sunt cuprinse mari cantităţi de carne de bovină, porcine, ovine etc. Pentru anul în curs toată atenţia organelor locale de partid şi de stat, a tuturor locuitorilor din comuna noastră este îndreptată pentru transpunerea în fapte a Programului unic de creştere a producţiei agricole în gospodăriile populaţiei. S-au încheiat deja contracte pentru livrarea a 60 porcine, 60 bovine, 1.500 hl lapte. Gospodari ca Frandeș Aurel sau Sabău Ruxandra, care anul tre- REMUS CÂMPEAN (Continuare în pag. a 4-a)