Steaua Roşie, ianuarie 1985 (Anul 36, nr. 3-25)

1985-01-15 / nr. 11

PAOl'hffî) bto tO*7t fffiXF, ŞEDINŢA COMITETULUI POLITIC EXECUTIV AL C.C. AL P.C.R. Sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, duminică, 13 ianuarie, a avut loc, la Predeal, şedinţa Comitetului Politic Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. In cadrul şedinţei, Comitetul Politic Executiv a examinat şi dezbătut un program privind asigurarea producţiei de energie şi folosirea raţională a energiei electrice, termice, a gazelor naturale, precum şi regimul de lucru al unităţilor economice şi sociale pe perioada de iarnă. Elaborat pe baza indicaţiilor şi orientărilor secretarului general al partidului, preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, programul stabileşte măsuri ferme şi eficiente de organizare a producţiei şi de utilizare cu maximum de spirit gospodăresc a energiei electrice, gazelor şi căldurii, astfel incit să se asigure depăşirea greutăţilor create de condiţiile deosebit de grele ale acestei ierni, de gerurile extrem de mari care au afectat, în ultimul timp, ţara noastră şi care au dus laîngheţarea Dunării şi a rîurilor interioare, ceea ce a determinat reducerea energiei electrice produsă în hidrocentrale, funcţionarea necorespunzătoare a centralelor pe cărbune, diminuînd în mod simţitor producţia de energie electrică necesară desfăşurării normale a activităţii economice şi sociale. Pornind de la această situaţie, secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a cerut guvernului şi ministerelor, precum şi comitetelor judeţene de partid, organelor şi organizaţiilor de partid să ia toate măsurile pentru ca toate centralele electrice să funcţioneze la întreaga capacitate şi să asigure livrarea de energie în conformitate cu prevederile planului. In mod deosebit, s-a indicat să se acţioneze cu cea mai mare energie pentru ca marile centrale electrice pe cărbune — Mintia, Işalniţa, Paroşeni, Oradea, Rovinari, Turceni, Oneşti şi altele — să funcţioneze în bune condiţiuni şi să se asigure economiei cantităţi mult mai sporite de energie faţă de cele pe care le livrează în prezent. In acelaşi timp, s-a cerut Ministerului Minelor şi tuturor comitetelor judeţene de partid, pe teritoriul cărora există mine de cărbune, să ia măsuri energice de a se duc la zi şi noapte pentru sporirea producţiei de cărbune în vederea aprovizionării termocentralelor cu cărbune, în cantităţile stabilite şi de calitate corespunzătoare. Trebuie făcut în aşa fel incit, prin sporirea producţiei de energie pe cărbune — la care se va adăuga şi energia obţinută pe hidrocarburi şi în hidrocentrale — să se ajungă la o producţie totală de energie care să asigure satisfacerea corespunzătoare a cerinţelor producţiei, ale consumului public şi populaţiei. In acest scop, trebuie mobilizate toate forţele existente în judeţe — muncitorii, tineretul, militarii — pentru a se asigura tot ce este necesar bunei funcţionări a sistemului energetic naţional. Odată cu măsurile pentru sporirea corespunzătoare a producţiei de energie. Comitetul Politic Executiv a stabilit reorganizarea regimului de lucru în întreprinderi, prin eşalonarea mai raţională a schimburilor de producţie, incit să se asigure desfăşurarea normală a activităţii în toate unităţile economice, evitîndu-se consumurile mari de energie in perioade de vîrf. In toate întreprinderile industriale cu foc continuu, precum și în cele care lucrează în trei schimburi complete s-a indicat să se aplice măsuri ferme pentru reducerea consumului de energie electrică, combustibili și gaze, prin încadrarea strictă în normele de consum aprobate, care vor fi considerate maxime. Instalaţiile cu foc continuu, care nu pot lucra la întreaga capacitate din lipsă de materii prime sau din alte cauze vor fi programate să lucreze la întreaga capacitate, pe un timp limitat pe lună, în raport de condiţiile pe care le au asigurate, sau vor fi oprite. Producţia ce nu se va realiza în aceste instalaţii, va fi preluată de alte unităţi sau secţii similare din alte întreprinderi — stabilite de ministere împreună cu comitetele judeţene de partid — care vor lucra la întreaga capacitate. Celelalte întreprinderi sau secţii organizate pe trei schimburi, care nu au materiile prime sau comenzile necesare, vor lucra în două schimburi sau într-un singur schimb prelungit, potrivit programului stabilit pentru astfel de unităţi. Se vor lua măsuri pentru efectuarea, în perioada de iarnă, a reparaţiilor capitale la un număr mai mare de instalaţii, prin devansarea celor prevăzute pentru trimestrul II sau chiar trimestrul III, urmînd ca în perioada de vară — cînd erau prevăzute aceste reparaţii — să se lucreze şi să se asigure realizarea integrală a producţiei planificate. S-a cerut ministerelor, comitetelor judeţene de partid să analizeze cu toată răspunderea problema reprogramării reparaţiilor capitale, astfel incit eşalonarea şi organizarea acestora să nu afecteze, în nici un fel, desfăşurarea normală a producţiei. Atelierele de reparaţii şi întreţinere, sectoarele auxiliare şi orice alte secţii şi subunităţi, care nu sunt direct legate de funcţionarea instalaţiilor tehnologice cu foc continuu, vor lucra în două schimburi sau chiar într-un singur schimb prelungit, în aşa fel incit să ,se evite consumul de energie în perioada de vîrf. Întreprinderile industriale care lucrează în două schimburi de cite 8 ore și au sectoare calde, vor trece la regim de lucru de două schimburi de cite 6 ore, organizate continuu, astfel incit să se realizeze o perioadă de lucru de 12 ore pe zi, timp de 7 zile pe săptămînă, respectiv 42 de ore de lucru săptămînal. Programul de lucru al întreprinderilor care vor lucra in regim de două schimburi a cite 6 ore va fi organizat, alternativ cu alte întreprinderi, astfel incit să se asigure un consum energetic uniform în cele 24 de ore ale fiecărei zile. In sectoarele calde ale acestor unităţi, cum sunt turnătorii, tratamente termice, forjele, acoperirile metalice şi alte subunităţi se va trece la organizarea producţiei într-un ciclu de 3—5 zile pe săptămînă, în regim de lucru de trei schimburi de cite 8 ore pe zi, în cadrul căruia să se realizeze producţia de piese turnate, forjate, semifabricate necesare pentru întreaga săptămînă. In acelaşi regim de lucru vor funcţiona secţiile de vopsitorie, apreturi şi finisaj din industria Uşoară. De asemenea, se vor lua măsuri pentru a se lucra într-un ciclu de 2—3 zile pe săptămînă şi nu sectoarele calde în unităţile care îşi desfăşoară activitatea într-un singur schimb. După realizarea ciclurilor de producţie, secţiile, atelierele respective vor fi oprite complet pentru o perioadă în care se vor lua măsuri pentru buna aprovizionare cu materialele necesare, pregătirea şarjelor şi a reţetelor de fabricaţie, efectuarea lucrărilor de reparaţii şi întreţinere, astfel încât în ciclul de fabricaţie următor să se asigure folosirea maximă a capacităţii de producţie. In organizarea activităţii de producţie pe cicluri, ministerele şi centralele, împreună cu comitetele judeţene de partid vor asigura alternarea funcţionării sectoarelor, astfel încît să se realizeze un consum energetic echilibrat. Se interzice funcţionarea oricăror instalaţii în aceste sectoare în regimuri reduse în care să se consume energie şi combustibil fără să se asigure producţia stabilită. Celelalte întreprinderi, care lucrează în două schimburi sau care trec să lucreze în două schimburi şi nu au sectoare calde, vor lucra la fel ca și întreprinderile organizate pe două schimburi a 6 ore, adică 12 ore continuu pe zi. Fiecare schimb va lucra 42 ore pe săptămînă, iar întreprinderea va lucra, alternativ cu alte întreprinderi, pentru a echilibra consumul linear de energie pe 24 ore. întreprinderile care îşi desfăşoară activitatea într-un singur schimb de 8 ore pe zi, vor fi programate să lucreze prin rotaţie — unele în schimbul I, altele în schimbul II şi restul în schimbul III — astfel încît să se asigure un consum energetic echilibrat pe toată durata zilei de 24 de ore. In situaţiile în care întreprinderile care lucrează într-un schimb pot asigura realizarea într-o perioadă mai scurtă a producţiei planificate pentru 8 ore, vor fi programate să lucreze 5—7 ore pe zi, asigurînd şi pe această cale economisirea energiei şi a căldurii. In lunile de iarnă nu se vor efectua lucrări de construcţii propriu-zise. în această perioadă vor fi realizate lucrări de montaj a maşinilor şi instalaţiilor, în incintele construite sau în exterior, dacă tehnologia de montaj permite efectuarea lucrărilor la temperaturi scăzute. Se va acorda prioritate lucrărilor de montaj la obiectivele care se află în probe sau recepţie, cu termene de punere în funcţiune apropiate. Comitetul Politic Executiv a stabilit ca, în afara măsurilor de sporire a producţiei de energie electrică şi de reorganizare a regimului de lucru în unităţile economice, să se asigure reducerea în continuare a consumurilor de energie electrică, termică, de gaze, atît în activitatea întreprinderilor şi unităţilor economice, a instituţiilor social-culturale, cit şi în celelalte sectoare de activitate. Au fost stabilite, de asemenea, măsuri pentru reducerea consumurilor de combustibil şi energie în unităţile de transport, prin optimizarea transporturilor, folosirea şi încărcarea la întreaga capacitate a tuturor mijloacelor de transport. (Continuare în pag. a 3-a) II Anul XXXVI A H Nr. 11 (8.321) A II Marți, jui 15 ianuarie 1985 II Vi 4 pagini \J \\ 50 de bani JfJ UN IMPERATIV AL ACESTEI PERIOADE . Economisirea severă, gospodărirea riguroasă a energiei electrice şi a combustibililor Rigorile deosebit de aspre ale acestei ierni — cu zăpezi abundente şi temperaturi scăzute au determinat adoptarea unor măsuri speciale pentru bunul mers al activităţii economico-sociale. In această perioadă de eforturi susţinute ale oamenilor muncii mureşeni, ale tuturor cetăţenilor, desfăşurarea normală a activităţii economice şi sociale, solicită în continuare acţiuni hotărîte, din partea noastră, a tuturor, atît la locurile de producţie cit şi în gospodăriile proprii. Nu facem decit să repetăm o subliniere expresă precizată în măsurile adoptate, anume că, în condiţiile în care producţia de energie electrică pe plan naţional este influenţată de situaţia creată în funcţionarea sub capacitate a hidrocentralelor și a termocentralelor pe cărbune, singura sursă de acoperire a necesarului este economisirea severă a energiei electrice, gospodărirea riguroasă a tuturor resurselor de combustibili și de energie termică. In fiecare unitate economică, la fiecare loc de muncă trebuie să fie limpede înţeles că de utilizarea raţională a resurselor energetice, de gospodărirea lor judicioasă depinde îndeplinirea integrală, zi de zi, a sarcinilor economice, realizarea tuturor produselor de care ţara are nevoie, implicit, a veniturilor oamenilor muncii, în această acţiune de mare importanţă este necesar să se afirme puternic spiritul gospodăresc al tuturor colectivelor din întreprinderi, al tuturor cetăţenilor, concomitent cu măsurile tehnicoorganizatorice pe care trebuie să le ia permanent conducerile întreprinderilor. Fiecare colectiv, fiecare cetăţean este chemat să-şi facă un titlu de cinste şi mîndrie patriotică din traducerea în fapte a hotărîrilor Congresului al XIII-lea al partidului, obţinînd rezultate cit mai bune în reducerea consumurilor energetice — aşa cum o cer interesele economiei naționale, ale noastre ale tuturor. OAMENI AI MUNCII MUREŞENI ! • Să acţionăm perseverent, cu răspundere şi fermitate pentru organizarea întregii activităţi productive în concordanţă cu măsurile stabilite de Comitetul Politic Executiv al C.C. al P.C.R., pentru încadrarea strictă în normele tehnologice şi de consum, în cantităţile alocate de energie electrică şi combustibil ! • Să limităm la strictul necesar funcţionarea, în această perioadă, a utilajelor şi instalaţiilor mari consumatoare de energie electrică şi termică ! • Daţi dovadă de o deosebită grijă în utilizarea energiei şi gazelor naturale; nu lăsaţi corpurile de iluminat să consume energie acolo unde nu este necesar, nu utilizaţi aparate casnice mari consumatoare ! Pentru creşterea rodniciei pămîntului — cît mai multe îngrăşăminte naturale pe ogoare! La Consfătuirea de lucru pe problemele agriculturii, din luna decembrie, secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, arăta că nu trebuie să uităm nici un moment că prevederile planului dezvoltării producţiei agricole în 1985 au o însemnătate deosebită pentru realizarea în cele mai bune condiţii a planului cincinal 1981—1985, pentru creşterea mai puternică a contribuţiei agriculturii la dezvoltarea generală a patriei, la ridicarea nivelului general de viaţă şi de bunăstare al poporului nostru. In această idee, arăta în continuare, este bine cunoscut faptul că pămîntul este principalul mijloc de producţie în agricultură şi pentru a obţine recolte mari este hotărîtor să ne ocupăm de pămînt, să-l îngrijim, să-l fertilizăm, să-l asigurăm tot V. ORZA Continuare în pag. a 4-a)