Steaua Roşie, septembrie 1985 (Anul 36, nr. 206-230)

1985-09-01 / nr. 206

PYGINA 2 STEAUA ROȘIE „Participare, Dezvoltare, Pace“ Voinţa şi idealurile tinerilor Interlocutor : CRIŞAN GURGHIAN, prim-secretar al Comitetului orăşenesc U.T.C. Tîrnăveni — Pe baza unei iniţiative a României, anul 1985 este marcat Anul Internaţional al Tineretului, sub deviza „Participare, Dezvoltare, Pace“. Vă rugăm să prezentaţi opiniile dumneavoastră în legătură cu semnificaţia şi importanţa acestei ample iniţiative. — Este bine întotdeauna să acorzi importanţă tineretului pentru că lui îi aparţine viitorul fiecărei ţări, fiecărui continent al lumii. Deci, nimănui nu-i poate fi indiferent cum vor fi generaţiile viitoare. Ele trebuie să fie în primul rînd iubitoare de pace, şi la nivelul cerinţelor epocii care înaintează cu paşi uriaşi. De aceea, este esenţial modul în care tînăra generaţie de azi, din toate ţările lumii, este pregătită să facă faţă ritmului actual şi viitor, şi să poată trăi în condiţii de înţelegere reciprocă. Este necesar ca tinerilor să le fie create toate condiţiile de învăţătură, de studiu, de muncă, de trai, de afirmare şi dezvoltare a personalităţii lor. In ţara noastră aceste condiţii există. Tinerii au tot ce le trebuie, se bucură de roadele acestei epoci înfloritoare pe care o cunoaşte România. Pe lîngă condiţiile materiale, pe lîngă zestrea spirituală şi culturală care le este pusă la dispoziţie, tinerii sunt educaţi în spiritul celor mai nobile principii care ar trebui să asigure relaţiile dintre oameni : dreptate, egalitate, înţelegere, prietenie, colaborare. — Ne-ar interesa citeva dintre acţiunile mai importante iniţiate de organizaţia de tineret din oraşul Tîrnăveni în vederea marcării Anului Internaţional al Tineretului. — în oraşul nostru, în organizaţiile de tineret au fost organizate numeroase activităţi consacrate acestui eveniment mondial — Anul Internaţional al Tineretului. Fie că au avut un caracter educativ, cultural sau sportiv, ele s-au bucurat de o largă participare şi o largă audienţă la publicul tînăr. Au fost organizate simpozioane, mese rotunde, expuneri, întîlniri cu oameni politici, de cultură şi artă, au fost organizate spectacole de bună calitate, competiţii sportive. Pe plan profesional au avut loc concursuri, s-a intensificat şi perfecţionat activitatea politehnicilor muncitoreşti, a comisiilor de creaţie tehnico-ştiinţifică. Au fost organizate schimburi de experienţă, şi aş aminti aici schimburile de experienţă ale tinerilor de la întreprinderea de geamuri cu întreprinderi de profil de la Baia Mare şi Poiana Codrului, ale tinerilor de la Combinatul chimic cu tineri de la Baia Mare şi Sinaia. Tot în cadrul Anului Internaţional al Tineretului au fost organizate excursii în Republica Democrată Germană şi Republica Socialistă Cehoslovacia, iar cu aceste prilejuri tinerii noştri s-au întîlnit cu tineri din ţările prietene schimbînd impresii, opinii. Manifestările dedicate A.I.T. continuă. Scopul lor este de a demonstra condiţiile, posibilităţile create tineretului României de a se afirma, de a munci şi a crea, demonstrînd adeziunea noastră la eforturile forţelor progresiste de a promova în mod egal bunăstarea fiecărei fiinţe umane, pacea şi înţelegerea între popoare. Consemnat : V. M. BAKO in fînare, nutreţuri îndestulătoare (Urmare din pag. 1) livrat 240 de juninci gestante, iar alte 60 sunt pregătite pentru a fi predate diverşilor beneficiari. Asemenea preocupări am întîlnit şi la C.A.P. Aluniş. Preşedintele Bakos Iosif ne arăta că în depozitele unităţii sunt peste 950 tone de fin şi că în curînd necesarul de 1.140 tone va fi realizat întrucît se acţionează în continuare la transportul finului din zona montană cît şi la recoltarea celor 100 ha de otavă. De asemenea, se lucrează susţinut cu o formaţie mecanică la însilozarea trifoiului de 140 ha în amestec cu ierburi de calitate mai slabă şi paie, depozitînd pînă acum peste 500 tone de siloz. Şi această unitate a valorificat 164 de juninci gestante, pregătind totodată alte 86 pentru livrare. » Şi la cooperativa agricolă din Glodeni, aşa cum ne relata inginerul şef Magyari Ioan, necesarul de fîn pentru iarnă este deja realizat — peste 450 tone, la care se adaugă acum încă vreo 30 tone de fîn din otavă şi mirişte de trifoi. Pe lîngă acestea, în sire se află încă 400 tone de paie, din care mai bine de jumătate sînt de calitate foarte bună şi vor fi însilozate în amestec cu borhot de sfeclă. Tot în această săptămînă urmau să fie balotate şi depozitate 20 tone de vreji de mazăre. După încheierea acestor lucrări atenţia conducerii se va îndrepta spre însilozarea celorlalte resurse furajere ce vor rezulta odată cu începerea campaniei recoltărilor de toamnă. Închiderea taberei de sculptură de la Oarba de Mureş După cum am mai informat cititorii noştri, în perioada 10 iulie — 31 august, a funcţionat la Muzeul Eroilor de la Oarba de Mureş o tabără de sculptură. Pe şantierul ce şi-a desfăşurat activitatea sub genericul „In memoriam“, au participat 11 tineri artişti plastici •— Mircea Dăneasă, Dumitru Juravle, Gheorghe Marcu, Andrei Marina, Virgil Măgheruşan, Eugen Morcov, Gheorghe Mureşan, Vasile Mureşan, Cristian Pentelescu, Mircea Roman, Rouă Stoenescu — care, punindu-şi în valoare capacitatea de creaţie, au realizat remarcabile lucrări închinate eroismului ostaşilor români din acel neuitat septembrie 1944. Cele 11 lucrări expuse sub cerul liber, reprezintă un complex unitar care reflectă recunoştinţa generaţiilor de azi faţă de eroismul dus pină la sacrificiu al celor 11.000 de ostaşi români. La manifestările prilejuite de închiderea acestei tabere au participat reprezentanţi ai Comitetului judeţean de partid, Uniunii Artiştilor Plastici, Comitetului judeţean de cultură şi educaţie socialistă, Complexului muzeal judeţean, ai organelor locale de partid şi de stat din Iernut, un mare număr de muncitori, tineri şi elevi, care au trecut în revistă lucrările expuse. In final, elevii Şcolii generale din Cipău au prezentat un frumos spectacol din lirica patriotică. Astăzi, la Tîrgu-Mureş, derbiul derbiurilor: A.S. Armata — Steaua Aşadar, după acest 2—0 reconfortant pentru reprezentativa României în tentativa ocupării dreptului de participare la CM din Mexic 1986 — iată-ne din nou faţă-n faţă cu fotbalul nostru cel de toate zilele, cu măria sa campionatul divizionar A. Altfel spus — şi pe bună dreptate — acolo unde campionatul de fotbal se desfăşoară la cote înalte de tehnică şi organizare, şi elita sa, adică echipa reprezentativă, poate culege cele mai mari satisfacţii în competiţii internaţionale de cea mai mare importanţă, cum ar fi campionatele europene şi mondiale. Dar să nu spunem hoppină nu ne vedem în ... joc. Adică, acest 2-0 obţinut în faţa finlandezilor este un mare cîştig, din păcate însă ne aşteaptă încă trei jocuri dificile, cu Anglia şi cu Turcia — în deplasare — şi cel mai greu joc, cel cu Irlanda de Nord, umbra noastră permanentă. Dar, să coborîm din „zonele“ mari ale fotbalului mondial și european, să coborîm pe gazonul toamnei noastre, să coborîm în curtea celor optsprezece competitoare divizionare , care se înfruntă din răsputeri pentru ocuparea unor locuri cît mai fruntaşe în ierarhia clasamentului. La Tîrgu-Mureş se joacă derbiul derbiurilor, cartea cărţilor. A.S.A. din localitate are de susţinut în faţa echipei campioanei Steaua Bucureşti, cu Bölöni în formaţie, copilul adevărat al Tîrgu-Mureşului, cel mai valoros produs al fotbalului mureşean din toate timpurile — unul dintre cele mai dificile jocuri din campionat. Dificultatea acestei partide sporeşte cu atît mai mult cu cît situaţia echipei tîrgumureşene în clasament este foarte... precară. Minus doi la „adevăr“, locul şaisprezece în clasament, minus trei la golaveraj — sunt „greutăţi“ care atîrnă foarte greu pe umerii echipei şi, de ce nu, pe umerii zecilor de mii de suporteri tîrgumureşeni. Ce am mai avea de spus despre acest derbi al derbiurilor? In ce ne priveşte, noi am merge pe o singură mină, cum se spune, noi am merge pe varianta victoriei cu orice preţ, singura variantă care ar mai putea să repropulseze echipa tîrgumureşeană pe orbita fotbalului adevărat. Cum se poate obţine victoria împotriva steliştilor, cu Bölöni în formaţie, cu Piţurcă şi Lăcătuş ca vîrfuri de atac, cu Stoica şi Majaru la mijloc, cu Ducadam şi Belodedici pe ultima linie? • . Această victorie se poate obţine printr-o mobilizare generală a tuturor jucătorilor tirgumureşeni, printr-un joc în linie şi bărbătesc în orice caz, renunţîndu-se definitiv — încă din primul minut — la orice idee tactică de „aşteptare la cutie a adversarului“, la orice idee tactică a .. . jocului „om la om“. Oricum am vrea să întoarcem şi pe faţă şi pe dos acest derbi al derbiurilor, această partidă între „surori şi fraţi“, jocul se anunţă foarte greu, iar dacă A.S.A. Tîrgu-Mureş nu va obţine victoria, sau cel intfi un punct, atunci grele vor fi drumurile tîrgumureşenilor pentru salvarea din... anonimat. Oricum am vrea să întoarcem şi pe faţă şi pe dos acest derbi, noi credem totuşi în puterea de mobilizare a echipei tîrgumureşene de a pune în contrapas echipa bucureşteană, de a se lansa încă din primul minut ca din puşcă asupra porţii lui Ducadam. Aceeaşi mobilizare se aşteaptă şi din partea tribunelor, galeria înscriindu-se de astă-dată ca un al... doisprezecelea jucător. Haide, haide A.S.A.! Haide, haide Steaua ! ATANASIE POPA Cu planul cincinal îndeplinit (Urmare din pag. I) pădurea şi îşi consacră cu devoţiune timpul şi puterile apărării şi dezvoltării fondului silvic şi forestier. Pe meleagurile mureşene există de veacuri un adevărat cult al pădurii, generaţii întregi fiind educaţi în acest spirit — atribut căreia astăzi i se adaugă cuceririle ştiinţei contemporane, care îmbogăţesc atît orizontul de cunoaştere, cît şi rezultatele muncii. In anii actualului cincinal silvicultorii noştri au obţinut realizări remarcabile, dintre care, acum, se detaşează îndeplinirea înainte de termen a prevederilor pe întreaga perioadă 1981—1985. Iată şi argumentele faptice: depăşim cu 76,1 milioane lei prevederile la principalul indicator — valoarea producţiei silvice. Peste sarcinile cincinalului realizăm, de asemenea, 40.000 mc masă lemnoasă repusă în valoare; în acţiunea de regenerare a tuturor categoriilor de păduri consemnăm un plus de 605 ha, iar planul de împăduriri şi re- Impăduriri va fi cu 580 ha mai mare decit s-a prevăzut. Toate acestea au cerut un mare efort de muncă şi dăruire, o maximă exigenţă în valorificarea cît mai eficientă a investiţiilor alocate, care în acest cincinal au însumat peste 91 milioane lei. Aici găsim suportul realizării unui beneficiu de 117 milioane lei, de peste 5 ori mai mare decit cel planificat. Ziarul nostru a mai consemnat, periodic, rezultatele obţinute în valorificarea celorlalte resurse ale pădurii. Vă rugăm să ne faceţi un succint bilanţ pe cincinal. — Şi în această privinţă avem rezultate superioare. De pildă, sarcinile cincinalului sînt depăşite cu 262 tone fructe de pădure, 190 tone plante medicinale, 42 tone carne de vînat, 23 tone păstrăv de consum, 13,7 tone miere marfă, 481 tone furaje, 14,6 tone seminţe forestiere, 72 tone răchită etc. La fondul pieţei am livrat produse în valoare de 30,5 milioane lei. Mîndri de aceste realizări, silvicultorii mureşeni acţionează, în continuare, cu forţe sporite pentru a pregăti cît mai bine noua etapă cincinală 1986—1990, cu hotărîrea fermă de a-și aduce din plin contribuția la înfăptuirea istoricelor hotărîri ale Congresului al XIII-lea al partidului. INSTANTANEE Reputaţii noştri actori : Marin Moraru şi Jean Constantin Foto: IOSIF TRIF CALENDAR Duminică 1 SEPTEMBRIE Soarele răsare la ora 6,38; apune la ora 19,55. Zile trecute 244, zile rămase 121. • Sărbătoarea naţională a Jamahiriei Arabe Libiene Populare Socialiste. CINEMA DUMINICA, 1 SEPTEMBRIE TÎRGU-MUREŞ — Arta: Superman (seriile I—II, de la orele 10,00, 15,00, 17,30 şi 20,00). Grădina de vară: Călăuza Pană Albă (ora 21,00). Unirea: Paloş contra paloş. Progresul: Toată lumea rîde, cîntă şi dansează. Select: Vraciul (seriile I—II). Tineretului: Sus in cireş. Flacăra: Legenda calăreţului singuratic. SIGHIŞOARA — Lumina: Masca de argint. REGHIN — Patria: Adela. TÎRNĂVENI — Melodia* Fapt divers. LUDUŞ — Flacăra: Bătălie pentru Roma. SOVATA — Doina: Declaraţie de dragoste. Muncitoresc : Simfonia pădurii. SÂRMAŞU — Popular: Provocarea dragonului. IERNUT — Lumina: Aventurile lui Tom Sawyer. SÎNGEORGIU DE PĂDURE — Popular: Rocky (II). FÎNTINELE — Patria: Fapt divers. MIERCUREA NTRAJULUI — Nirajul. Lumină la etajul zece. LUNI, 2 SEPTEMBRIE TÎRGU-MUREŞ — Arta: Pas in doi. Unirea: Superman. Progresul: Secretul Apolloniei. Select: Melodii la Costineşti. Tineretului: Doi sub o umbrelă. Flacăra: Timpul dorinţelor. SIGHIŞOARA — Lumina: Amintirea unei mari iubiri. Clubul C.F.R.: Fiii bărbatului meu. REGHIN — Patria: Piraţii secolului XX. TÎRNAVENI — Melodia: Domn pentru o zi. LUDUŞ — Flacăra: Lumină la etajul X. SOVATA — Doina: Călăreţul electric. Muncitoresc: Scopul şi mijloacele. SARMASU — Popular: Dună mulţi ani. IERNUT — Lumina: Fata care vinde flori. SÎNGEORGIU DE PAUTIpIE — Popular: Ana Pavlova IseHUe I—II). FtNTÎNELE — Patria: Relaţii de familie. MIERCUREA NTRATULUI — Nirajuî: Dosarul albastru. TELEVIZIUNE DUMINICA, 1 SEPTEMBRIE 11.30 — Telex. 11.35 — Lumea copiilor . Telefilmoteca de ghiozdan. Baladă pentru Măriuca (ultima parte). 12.40 — Din cununa cîntecului românesc — muzică populară (c). 13.00 — Album duminical (pc). 14.30 — Imagini libiene. 14.45 — Însemne ale unui timp eroic. Premiere urbanistice burnieştem — reportaj de Nicolae Holbin (c). 15.00 — închiderea programului. 19.00 — Telejurnal. 19.20 — Ţara mea azi — Epoca Ceauşescu — Năsăud — la timpul prezent (c). 19.40 — Cîntarea României. De ne marea scenă a ţării pe micul ecran. Emisiune realizată în colaborare cu Consiliul Culturii şi Educaţiei Socialiste şi cu Comitetul de cultură şi educaţie socialistă al judetului Mureş (ol. 90 9.0 — Film artistic — înainte de sfîrşitul vacanţei (p). 21.35 — Mondmision. 21.50 — Telejurnal. LUNI, 2 SEPTEMBRIE 20,00 — Telejurnal. 20.15 — în pregătirea forumului consiliilor populare. 20.25 — Tezaur folcloric (c). 20.40 — Imagini din R.S. Vietnam. 20.55 — Roman foileton. Citadela (episodul 2 — c). 21.50 — Telejurnal. VREMEA Ieri dimineaţă la Tîrgu-Mureş temperatura aerului a fost de 7 grade, iar la ora 14 s-au înregistrat 24 de grade. TIMPUL PROBABIL: Vremea se ameliorează treptat. Cerul va fi schimbător. Local vor cădea averse de ploaie însoţite de descărcări electrice. Vîntul va sufla slab. Temperaturile minime vor fi cuprinse între 12—14 grade, iar cele maxime între 23—25 de grade.