Steaua Roşie, ianuarie 1986 (Anul 37, nr. 1-25)

1986-01-03 / nr. 1

PAGINA 2 STEAUA ROȘIE Mesajul de Anul Nou adresat întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune, de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU (Urmare din pag. 1) rapidă în producţie a rezultatelor acesteia, pentru dezvoltarea pe o treaptă superioară a învăţămîntului, a activităţii de pregătire şi formare a cadrelor pentru toate sectoarele vieţii economice şi sociale. Va trebui să ridicăm la un nivel superior cultura şi arta, să asigurăm lărgirea continuă a orizontului de cunoştinţe al oamenilor muncii, să intensificăm activitatea politico-educativă de formare a omului nou, cu o conştiinţă şi morală înaintate. Să promovăm ferm, la toate nivelele societăţii, modul de viaţă socialist, umanismul revoluţionar, principiile de etică şi echitate, de egalitate in drepturi între toţi cetăţenii patriei. O atenţie deosebită trebuie să acordăm dezvoltării democraţieimuncitoreşti-revoluţionare, perfecţionării cadrului de participare nemijlocită a oamenilor muncii la conducerea tuturor domeniilor de activitate, a întregii societăţi. Intrări în noul an 1981 cu hotărîrea fermă de a face totul pentru perfecţionarea activităţii de conducere şi organizare a tuturor sectoarelor vieţii economice şi sociale, pentru ridicarea spiritului revoluţionar, de răspundere, ordine şi disciplină în toate domeniile, în vederea realizării în cele mai bune condiţiuni a hotărîrilor Congresului al Xlillea, care asigură mersul ferm înainte pe calea înfăptuirii visului de aur al omenirii — comunismul — pe pămîntul României, bunăstarea şi fericirea întregului popor, întărirea continuă a independenţei şi suveranităţii patriei noastre socialiste. Dragi tovarăşi şi prieteni. În anul 1985, situaţia internaţională a continuat să se menţină gravă şi complexă, ca urmare a continuării cursei înarmărilor şi, îndeosebi, a celei nucleare, a existenţei a numeroase conflicte şi stări de tensiune în diferite regiuni ale globului, a adîncirii crizei economice şi înrăutăţirii foarte serioase a situaţiei ţărilor în curs de dezvoltare, a politicii de forţă şi de amestec brutal în treburile interne ale altor state. A crescut pericolul unui nou război mondial, care s-ar transforma, inevitabil, intr-un război nucleic care ar duce la distrugerea a înseşi condiţiilor existenţei vieţii pe planeta noastră. Iată de ce, problema fundamentală a epocii noastre este oprirea cursei înarmărilor, îndeosebi a înarmărilor nucleare, apărarea dreptului suprem al oamenilor, al popoarelor, la existenţă, la viaţă, la libertate şi pace. Situaţia gravă mondială face mai necesară ca oricînd unirea şi conlucrarea strînsă, solidaritatea activă a tuturor popoarelor, a forţelor democratice, progresiste de pretutindeni, pentru oprirea cursului periculos al evenimentelor spre confruntare şi război şi reluarea politicii de destindere, de înţelegere şi largă conlucrare, pentru asigurarea păcii în lume. întilnirea sovieto-americană la nivel înalt de la Geneva a reprezentat un moment important al anului pe care îl încheiem, a deschis perspectiva continuării tratativelor în problemele armelor nucleare şi militarizării Cosmosului. Dar problemele fundamentale nu au fost soluţionate. De aceea, se impune să fie intensificate şi mai mult acţiunile politico-diplomatice, unirea tuturor popoarelor, a forţelor realiste, pentru a se ajunge, intr-un timp cit mai scurt posibil, la acorduri reciproc acceptabile, şi pentru a se trece de la declaraţii, la măsuri reale de dezarmare. Intrînd In noul an — proclamat de Organizaţia Naţiunilor Unite ca Anul internaţional al păcii — să ne unim forţele cu toate popoarele lumii şi să facem totul pentru ca el să răspundă pe deplin aşteptărilor şi speranţelor întregii omeniri de a se ajunge la înţelegeri care să deschidă calea dezarmării, a înlăturării pericolului nuclear. Vom face totul pentru întărirea încrederii şi colaborării în Balcani, pentru transformarea acestora într-o zonă a păcii, fără arme nucleare şi chimice, fără baze militare străine. Vom sprijini realizarea de zone denuclearizate in nordul şi centrul Europei, precum şi în alte părţi ale lumii. în actualele împrejurări internaţionale este necesar să se facă totul pentru eliminarea forţei şi a ameninţării cu forţa, pentru soluţionarea tuturor problemelor litigioase dintre state numai pe cale politică, prin tratative. Vom depune toate eforturile pentru a contribui activ la soluţionarea problemelor subdezvoltării , inclusiv a datoriilor externe, extrem de mari, ale ţărilor în curs de dezvoltare — pentru instaurarea noii ordini economice mondiale. In întreaga noastră activitate internaţională vom acorda — ca şi pînă acum — o atenţie deosebită dezvoltării relaţiilor cu ţările socialiste, întăririi unităţii şi solidarităţii lor în lupta pentru socialism, pentru progres şi pace în lume. Vom acţiona, de asemenea, cu toată fermitatea pentru extinderea in continuare a relaţiilor cu ţările în curs de dezvoltare, precum şi cu ţările capitaliste dezvoltate, cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială. La baza tuturor acestor relaţii vom situa şi în continuare, principiile deplinei egalităţi, independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului în treburile interne şi avantajului reciproc, ale respectării dreptului fiecărui popor de a-şi hotărî singur destinele, fără nici un amestec din afară. Intrăm în Noul An cu hotărîrea de a întări conlucrarea cu forţele democratice, înaintate de pretutindeni, cu toate popoarele care doresc pacea, pentru a contribui la triumful raţiunii, la înlăturarea pericolului unei catastrofe nucleare, la victoria politicii de dezarmare, securitate şi destindere, la asigurarea viitorului liber şi independent al poporului nostru, al tuturor naţiunilor lumii. Dragi tovarăşi şi jprieteni, cetâţeni~4iLJÎSi pubiicii SwuCiilftofflâtna. Fie ca 1985 — primul an al noului cincinal — să deschidă calea unor noi şi tot mai mari reaizări in toate domeniile de activitate, în munca şi lupta harnicului nostru popor pentru înfăptuirea hotăririlor istorice ale Congresului al XIII-lea, a Programului partidului, să asigure înaintarea neabătută a patriei pe calea făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate, ridicarea gradului de civilizaţie şi bunăstare a întregii naţiuni, înărirea continuă a independenţei şi suveranităţii României! Fie ca anul 1986 să ducă la realizarea unor progrese reale pe calea dezarmării, a destinderii, colaborării şi păcii! Vă urez din toată inima, dragi tovarăşi şi prieteni, noi şi noi succese în muncă şi viaţă, un An Nou fericit, plin de satisfacţii şi bucurii, împlinirea tuturor dorinţelor de mai bine, muită sănătate şi fericire! La mulţi ani! Primul schimb la Prodcomplex. Voioşie şi la Casa de cultură a ştiinţei şi tehnicii pentru tineret Fericirea mamelor. Pentru oamenii în alb, veşnici apărători ai sănătăţii noastre, cumpăna anilor a cunoscut o neîntreruptă veghe asupra bolnavilor. Prezent la orele nopţii în Clinica ginecologică nr. 2, fotoreporterul nostru a surprins pe peliculă imaginea unei fericite mame, Lenuţa Huza, vinzătoare la ICSAP, care a dat naştere la ora 0,05, mnai mult dorit băieţel, Lucian Andrei. Ea a declarat: „Mă bucur enorm pentru acest nepreţiut dar, gindurile noastre, ale femeilor, s-au îndreptat, în aceste clipe, spre partidul nostru, pentru grija ce o poartă tuturor copiilor, îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă, de muncă ale noastre, majorarea alocaţiilor pentru copii, a indemnizaţiilor de naştere sunt realităţi ale acestor ani, realităţi la care părinţii noştri, cînd au avut copii, nici nu se gîndeau măcar. Pentru toate acestea, mulţumim din inimă tovarăşului Nicolae Ceauşescu, urîndu-i după datina străbună „La mulţi ani cu fericire!“. Din prima zi, producţii superioare (Urmare din pag I) productivităţii muncii, a eficienţei economice şi a calităţii, asigurînd astfel debuşee tot mai bune pe pieţele externe pentru produsele fabricate. în noaptea de revelion şi in prima zi a anului 1986, chimiştii de la „Azomureş" au asigurat funcţionarea normală a tuturor instalaţiilor şi, prin aceasta, obţinerea de producţii superioare încă din primele ore. La finele zilei de 1 ianuarie s-au remarcat cîteva succese de prestigiu: la export au fost produse peste 2.000 tone de îngrăşăminte chimice. Peste prevederile de plan au fost fabricate 100 tone de amoniac şi 200 tone de îngrăşăminte chimice — complexe, azotat de amoniu, uree şi nitrocalcar. La obţinerea acestor prime succese — pe care chimiştii tîrgumureşeni sînt hotărîţi să le amplifice zi de zi în noul an — au contribuit formaţiile de la fabricile de amoniac şi îngrăşăminte complexe conduse deŞtefan Gherman şi Dumitru Roba; de la tabloul de comandă s-au remarcat Ioan Răcean şi Santa Albert, precum şi compresoristul Gabia Emerik. ÎNTREPRINDEREA CHIMICA PRODCOMPLEX, în noaptea revelionului, la secţia de sticlărie a întreprinderii activitatea s-a desfăşurat la întreaga capacitate a instalaţiilor. Formaţia condusă de maistrul Ioan Dina a înscris pe prima filă a lui 1986 o producţie de 25.009 sticle de 0,5 litri, asigurînd funcţionarea la parametri, fără nici o întrerupere, a cuptoarelor de topit iar, în replică, celelalte formaţii care le-au urmat nu s-au lăsat mai prejos, prin exploatarea la capacitatea maximă a instalaţiilor realizând tot câte 25.000 de sticle. Urări de pace şi belşug la sate Respectînd tradiţia străbună, ajunul ca şi Anul Nou au fost sărbătorite de toţi locuitorii satelor — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi, după datină, cu optimism şi cu încredere că anul 1986 va fi plin de împliniri în toate sectoarele agriculturii. Ca de obicei, respectînd tradiţia, odată cu lăsarea serii, urările pe la casele gospodarilor de la sate au fost făcute de copii. S-a ieşit cu pluguşorul, buhaiul. In decorul frumos al iernii, mult mai blinde ca anul trecut, au răsunat, însoţite de pocnetele de bici, versurile nemuritoare, rostite de copii. Aho, aho, copii şi fraţi / Staţi pe loc şi nu minaţi / Lingă ixff v-alăturaţi / Şi cuvîntu-mi ascultaţi. / Mîine anul se înnoieş Te~/ Touguşorul se porbeşte / Şi începe a ura / Pe la case a colinda . .. Apoi după terminarea treburilor gospodăreşti, în cele peste 200 ferme zootehnice ale cooperativelor agricole, la marile complexe ale întreprinderilor agricole de stat şi asociaţiile economice intercooperatiste cu profil zootehnic, la gospodăriile populaţiei, locuitorii de la sate de toate virstele, profesiile s-au grupat după prietenie, rudenie şi în familie, lingă bradul frumos împodobit, în jurul mesei pline, cu de toate: cu sarmale, cozonaci, vin de Tirnave, ţuică , de prună etc., au sărbătorit Anul Nou. In aceste momente solemne cînd timpul ce vesteşte trecerea la noul an, ne-am amintit şi ne arătăm şi acuma stima tuturor faţă de angajarea totală pentru învingerea greutăţilor provocate de ploile din vara şi apoi lipsaacestora, în luna octombrie, cind cooperatorii şi mecanizatorii, mai ales, toţi locuitorii satelor au strîns cu dăruire totală recolta şi au pus bazele celei viitoare, pentru care merită toată lauda. La cumpăna dintre ani, s-a privit cu optimism spre viitor, cînd alături de urători, oamenii din jurul meselor, după obiceiul străbun şi-au dorit o viaţă lungă, sănătate şi belşug. La miezul nopţii a fost ascultat cu emoţie Mesajul de Anul Nou al tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, preşedintele Republicii, în care după bilanţul realizărilor dobîndite sub conducerea partidului, de întregul popor, de anul trecut, s-au făcut urări de noi izbînzi, de pace, iar lucrătorilor de pe ogoare, în cadrul înfăptuirii, noi—revoluţii- -»«rare—nu au bogat. Revelionul sărbătorit a avut şi are o semnificaţie aparte. în ajunul lui s-a încheiat un cincinal cu mari realizări economice şi sociale, iar odată cu unu ianuarie, prima zi a Anului Nou, s-a început un nou cincinal, in care agricultorii mureşeni, asemeni întregului popor, îşi doresc noi izbînzi, recolte bogate în 1986. Odată cu ivirea zorilor, oamenii care lucrează în zootehnie, toţi gospodarii satelor şi-au reluat activitatea, încă din prima zi a anului, în fermele cooperativelor agricole din: Bogata, Şăulia de Cîmpie, Sărmaşu, Rîciu, Band, Iernut, Dîmbău, Daneş, Mitreşti, Gorneşti etc., au fost livraţi la fondul de stat peste 1.300 hl lapte. După ce s-a luminat de ziuă, conform obiceiurilor, în satele noastre copiii au fost cu Sorcova, urînd pe la casele oamenilor — sănătate, voie bună şi belşug în noul an. Acestei urări o adăugăm, cu dragoste şi respect şi pe a noastră, dorind tuturor lucrătorilor de pe ogoare un an bogat şi „La mulţi, ani!“