Steaua Roşie, februarie 1986 (Anul 37, nr. 26-49)

1986-02-01 / nr. 26

PAGINASTEAUA ROSHI S.cuveni şi răspunsuri • Scrisoarea dumneavoastră, tovarăşe Ioan Hota, conţine cîteva adevăruri în ceea ce priveşte transportul urban şi interurban de călători. Şi mai conţine multe de ce-uri, cîteva propuneri pe care era mai nimerit sa le faceţi cunoscute conducerilor I.J.T.L. Mureş şi I.T.A. Mureş pentru a fi studiate şi analizate. Se scurta astfel drumul... hîrtiilor. Oricum, copii ale scrisorii dumneavoastră, semnată de alţi 26 de cetăţeni, le-am expediat pe adresa întreprinderilor de transport în cauză. Aşteptăm răspunsul din partea factorilor de decizie de la amintitele întreprinderi. Ni se pare însă exagerată aprecierea din scrisoare cum că se văd 3, 10, 12 autobuze circuite în caravană. Poate, dimineaţa, ba ieşirea din garaj. Bine ar fi să circule din 10 în 10 minute. • Spicuim din scrisoarea lui Dumitru Ilaldan din Tîrgu-Mureş, str. Lenin nr. 16. „Depistînd diferite materiale refolosibile în cadrul asociaţiei noastre de locatari, al cărei responsabil sunt, am solicitat în scris 1JRVRM să ne trimită conteiner şi mijloc de transport pentru ridicarea materialelor în cauză. Intr-adevăr, după circa 45 de zile ni s-au trimis două microconteinere pe care le-am încărcat cu sticlele adunate de noi încă în luna noiembrie 1985. Am mai adunat materiale feroase, hîrtie şi textile. Conform celor stabilite cu delegatul IJRVMR, urma ca a doua zi să fie pus la dispoziţie mijlocul de transportare a materialelor colectate. Au trecut două luni şi, cu toate apelurile telefonice, materialele refolosibile stau depozitate sub bolta porţii imobilului, ocupînd o parte din spaţiul de acces“. O scrisoare pe adresa IJRVMR, un apel care, sperăm, va fi recepţionat ca atare. • De la Miliţia judeţeană Mureş am primit două răspunsuri la scrisorile trimise redacţiei de către Petru Tudoran din Sovata, str. Căpaţi nr. 51, şi Vasile Bercin de la ferma nr. 7 Isaica-Sovata. 1. „Cu ocazia controalelor şi verificărilor efectuate s-a stabilit că, în cursul lunilor mai—iunie 1985, Kacso Irma l-a trecut pe Vasile Tudoran în borderoul de achiziţii, respectiv in borderourile de plată, cu cantitatea de 1.000 litri lapte, deşi acesta nu a pretat nici un gram. Se fac cercetări pentru comiterea infracţiunilor de înşelăciune în dauna avutului personal, fals și uz de fals şi delapidare“. 2. „Nu se confirmă faptul că Lukacs Ioan, șeful fermei Isaica din cadrul I.A.S. Singeorgiu de Pădure, a sacrificat pe mod abuziv o turmă de berbeci „Caracul“ și nici faptul că ar fi transportat la domiciliul său produse animaliere ori alte materiale aparţinînd fermei. Se confirmă insa faptul că în cursul anului 1935 au fost crescuţi cite doi porci, evident pe teritoriul fermei, de către Lukacs loan, loan Pastor, Alexandru Oltean şi Pall Iosif; că, în urma acordului dat de şeful fermei, turma de oi s-a ..înmulţit“ cu alte mioare. Se fac cercetări pentru sărvirşirea infracţiunii de abuz de serviciu, contrar intereselor obşteşti“. • Răspuns pentru Nastasia Suceava din satul Ibâneşti Pădure nr. 37. Conform recentului Decret al Consiliului de Stat al R.S. România, mamelor care au în îngrijire 3 sau mai mulţi copii în vîrstă de pînă la 18 ani li se acordă ajutore băneşti lunare. Avînd trei copii de vîrstă şcolară dumneavoastră beneficiaţi de un ajutor in sumă de 400 lei lunar. Prezentaţi-vă, aşadar, la consiliul popular comunal pentru a vi se întocmi formele necesare. • Tovarăşă Tompi Rozalia din comuna Sînpaul, str. Principală nr. 224, la capitolul III, art. 19 (2), al Decretului Consiliului de Stat al R.S. România privind alocaţia de stat şi indemnizaţia pentru copii, ajutoarele ce se acordă mamelor cu mai mulţi copii ••., se precizeză: „Copiii care au fost înfiaţi de alte persoane, cei care au fost încredinţaţi, în condiţiile legii, altor persoane... nu se iau în considerare la stabilirea ajutorului“. Deci, dumneavoastră nu vă încadraţi în prevederile legale in vigoare. • In urma convorbirii avute cu primarul oraşului Tîrnăveni, tovarăşul Vasile Blajan, a reieşit faptul că dumneavoastră, tovarăşă Ana Radu, cartierul Viitorului, bloc 13 P, ap. 21, aţi refuzat primirea celor trei apartarre propuse de Consiliul popular orăşenesc. Şi cu toate acestea, îl veţi avea pe cel dorit. • Ne scrieţi, tovarăşe Papp Alexandru din Reghin, cartier Iernuţeni, bloc 36, sc. III, ap. 21, că in perioada 14—31 decembrie 1985 aţi fost în concediu medical şi că în data de 27 a aceleiaşi luni conducerea I M. „Republica" v-a remis dispoziţia nr. 1.44 privind desfacerea contractului de muncă. ■izav, de acest lucru ne-aţi cerut să analizăm plângerea dumneavoastră. De la analiză am trecut la cercetarea celor relatate şi am ajuns la concluzia că v-aţi tăiat singur craca de sub picioare. In primul rfod pentru că nu sînteţi la prima abatere de la disciplina muncii şi în al doilea rînd pentru că v-aţi angajat solemn ca la prima abatere să vi se desfacă contractul de muncă. Ceea ce, iată, s-a şi întîmplat în detrimentul dumneavoastră. Păcat. Luaţi-o de la capăt şi angajaţi-vă pe drumul muncii făcută cu nădejde.# La data decesului, tovarăşă ■ Ileana Vereş din Batoş nr. 188, soţul dv. nu avea calitatea de încadrat pe durată nedeterminată, lucra doar ca sezonier, şi nici o vechime de minimum 10 ani in muncă. Neîndeplinind condiţiile legale, nu beneficiaţi de pensie de urmaş. • „Subsemnatul Tot Ferenc, domiciliat în comuna Acăţari nr. 183, cu respect vă rog să veniţi cu unele precizari în legătură cu nota apărută de numărul din 25 octombrie 1985 al ziarului „Steaua roşie“. Referitor la afirmaţia că „am fost mutat disciplinar“, prin adresa nr. 70.708 din 27 decembrie 1985, emisă de Miliţia judeţeană, mi se comunică că acest aspect a fost furnizat ziarului din eroare de către şeful postului de miliţie din comună. Mai menţionez că în scrisoarea semnată de 24 de cetăţeni din str. Bisericii, aceştia declară că fiii mei au o comportare bună în colectivitate, că primesc o educaţie demnă din partea mea şi a soţiei“. Nu-i păcat de atîta timp pierdut pentru răsturnarea unor afirmaţii eronate? Rubrică realizată de DORIN BORDA PROGRAMUL manifestărilor sportive BOX. Pe ringul instalat la Casa de cultură din Reghin, azi de la ora 16,30 şi mâine de la ora 10,30, va avea loc cea de-a 15-a ediţie a „Cupei oraşelor“ la Ixix, competiţie la care vor participa pugilişti din secţiile cluburilor şi asociaţiilor sportive din oraşele Bistriţa, Topliţa şi toate secţiile din judeţul Mureş, de la Reghin, Tîrgu-Mureş ş.a. VOLEI. In cadrul primei etape a returului diviziei juniorilor şi şcolarilor la volei, mîine, în sala Liceului ■ Electromureş din Tîrgu- Mureş vor avea loc două meciuri după următorul program: ora 10: CSŞ Tîrgu-Mureş •— CSŞ Sibiu (fete); ora 11: CSŞ Tîrgu-Mureş —• CSŞ Dej (băieţi). SCHI. Mîine, la Sălard, cu începere de la ora 9, va avea loc etapa judeţeană a „Cupei UGSR“ şi faza judeţeană a campionatului republican de fond. LUPTE, Sala Clubului sportiv Mureşul din Tîrgu-Mureş găzduieşte azi, de la ora 9, etapa judeţeană a campionatului republican rezervat speranţelor olimpice, iar mîine de aceeaşi sală, de la ora 9, va avea loc etapa judeţeană a campionatului republican de lupte libere pentru juniori. ATLETISM. Azi şi mîine, la Cluj-Napoca, va avea loc etapa de zonă a campionatului republican de sală la atletism, la care participă şi sportivi din judeţul Mureş. HANDBAL. La Piteşti continuă azi şi mîine turneul diviziei A la handbal fete, la care este prezentă şi echipa Mureşul IMATEX Tîrgu-Mureş. ★ La Bistriţa (fetele) şi la Tirgu-Jiu (băieţii) se dispută, azi şi mâine, turneul I al diviziei juniorilor şi şcolarilor la handbal. Plenara Comitetului judeţean de Cruce Roşie Ieri, s-au desfăşurat lucrările Plenarei Comitetului judeţean de Cruce Roşie, care a supus dezbaterii participanţilor următoarea ordine de zi: Raport de activitate al Comitetului judeţean de Cruce Roşie, pe anul 1985; Proiectul Planului de muncă pe semestrul I al anului în curs; Răspunsul la chemarea la întrecere lansată de Consiliul judeţean de Cruce Roşie Timiş, pe anul 1986; Informarea Comisiei de cenzori. Plenara a rezolvat pe continuare probleme ale activităţii curente. CONCERT EDUCATIV Filarmonica tîrgumureșeană prezintă duminică, 2 februarie, ora 9:30, în Sala mare a Palatului culturii, concertul educativ pentru abonamentul Bach. Cit mai multe (Urmare din pag. 1) lucru cit și sarcina prevăzută pentru acest trimestru, de peste 17.000 tone, din care 13.500 tone cu atelajele, realizările de pînă acum sunt slabe. Cauza principală a acestor nerealizări este slaba contribuţie la transport a atelajelor cooperatorilor şi particularilor, dar şi a cooperativelor agricole, ca urmare a insuficientei preocupări a conducerilor de unităţi şi a consiliilor populare comunale pentru mobilizarea şi punerea la lucru a acestora, slaba implicare a factorilor de răspundere din comune în producţia agricolă. Dar iată şi exemple concludente în acest sens. Faţă de 288 tone ritm ziteic planificat, din care 225 tone de transportat cu atelajele, cu o zi înaintea documentării noastre au fost cărate doar 172 tone de îngrăşăminte, din care abia 87 tone cu atelajele. Deci, cu aceste mijloace de transport nu s-a făcut nici jumătate din sarcina planificată! Dar să vedem şi rezultatele activităţii din ianuarie pe cîteva unităţi. In timp ce la Idiciu au fost cărate pînă la data documentării 384 tone de îngrăşăminte naturale şi la Coroisînmărtin — 197 tone, la Viişoara nu s-a transportat nimic, iar la Zagăr doar 5 tone. E adevărat, chiar de acea zi, la Viişoara, au ieşit la lucru în câmp mai multe atelaje, la fel şi la Sîntioana şi Zagăr, dar pînă atunci ce-au făcut? Au irosit timpul fără rost, deşi au fost condiţii foarte bune de lucru. Preşedintele Libeg Gheorghe de la CAP Zagăr ne spunea că vor intra cu forţe sporite la lucru în această săptămână cred speră să participe cel puţin 50 de atelaje particulare din cele 100 existente în comună. Unitatea nu are decât 4 atelaje. La fel, la Viişoara au ieşit la lucru vreo 16 atelaje din cele 36 existente în proprietatea cooperatorilor şi particularilor, cooperativa agricolă avînd doar 2 atelaje. Şi aici întreaga activitate de transport din cursul anului se bazează pe atelajele oamenilor, ceea ce nu-i chiar bine. Atelaje, multe deţine CAP Idiciu — 24, la care se adaugă alte 16 ale cooperatorilor, forţe cu care aici toate îngrăşămintele au fost transportate numai cu aceste mijloace, lichidîndu-se astfel stocul din unitate. La CAP Corpisînmărtin, unde sunt în jur la 4.900 tone de îngrăşăminte naturale şi care deţine 12 atelaje proprii, iar cooperatorii 48, trebuie acţionat cu mai multă energie, cu mai multă grabă pentru a face ca aceste îngrăşăminte să contribuie efectiv la creşterea producţiilor agricole. In paralel, pe mai multe unităţi se acţionează la transport şi cu trei formaţii mecanice, între care la CAP Bahnea, Gogan şi Idrifaia, urmînd ca, treptat, pe măsura asigurării combustibilului necesar, să se treacă la lucru şi pe celelalte unităţi cu stocuri mai mari de îngrăşăminte. Totodată, pentru producţia acestui an au mai fost cărate în toamnă în jur la 10.000 tone de îngrăşăminte şi aplicate pe circa 250 ha de grîu, în special la Sîntioana, Zagăr şi Idiciu, fapt ce denotă că dacă există interes şi se acţionează cu toată răspunderea necesară se poate face şi acum mult mai mult decit ceea ce s-a realizat pînă în prezent. îngrăşăminte naturale pe cimp! Analiza activităţii din şcolile mureşene Ieri, în localul Liceului de construcţii din Tîrgu-Mureş, a avut loc şedinţa de analiză a rezultatelor obţinute de unităţile şcolare din judeţ în activitatea instructiv-colucivă în trimestrul I al anului şcolar 1985—1986. La şedinţă au participat directori şi directori coordonatori de la şcolile generale, profesionale şi de la liceele din judeţ, precum şi directori ai caselor de copii, ai caselor pionierilor şi şoimilor patriei, activişti ai Comitetulu judeţean de partid, inspectori de la Inspectoratul şcolar judeţean, invitaţi. La primul punct al ordinii de zi, tovarăşa Radu Mocanu, ministru adjunct. Ministerului Educaţiei şi Invăţămîntului, a prezentat concluziile brigăzii de îndrumare şi control a MEI din perioada 11—18 decembrie 1985, care a analizat multilateral activitatea procesului instructiv-educativ din judeţul nostru. în conciziile desprinse cu acest prilej au fost evidenţiate o serie de rezultate bune şi foarte bune in învăţămîntul preşcolar, primar, gimnazial şi liceal pe linia ridicării calitative a pregătirii copiilor şi tineretului pentru muncă şi viaţă, în deplină concordanţă cu orientările Congresului al XlII-lea al partidului, a indicaţiilor tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al partidului. Totodată, din concluziile prezentate, s-au desprins şi unele neajunsuri apărute în activitatea unor şcoli, a cadrelor didactice, pentru înlăturarea cărora va trebui să se militeze neabătut şi cu înaltă răspundere de către toţi slujitorii şcolii din judeţ. In continuare, tovarăşul Costin Boiangiu, director adjunct de MEI a prezentat un cuprinzător plan de măsuri privind îmbunătăţirea activităţii de instrucţie şi educaţie în judeţul Mureş. A urmat apoi prezentarea raportului Inspectoratului şcolar judeţean cu privire la activitatea şi rezultatele obţinute în primul trimestru al actualului an şcolar. Pe marginea documentelor prezentate au luat cuvântul un mare număr de participanţi, care au analizat în spirit critic şi autocritic activitatea de la locurile lor de muncă şi au făcut numeroase propuneri pentru îmbunătăţirea acesteia. In încheierea şedinţei de analiză a luat cuvîntul tovarăşa Angela Isăroiu, secretar al Comitetului judeţean de partid, care a direcţionat liniile de acţiune ce trebuie urmate pentru ridicarea pe noi trepte calitative a activităţii de învăţămînt şi educaţie din şcolile judeţului nostru I CALENDAR Sîmbâtă 1 FEBRUARIE Soarele răsare la ora 7,35, apune la ora 17,25. Zile trecute 32, zile rămase 333. CINEMA TÎRGU-MUREŞ — Arta- Promisiuni. Unirea Comoara din lacul de argint. Progresul Cei şapte fantastici. Select: Potopul (seriile ,TI-TV). Tineretului- Raliul Flacăra- Sper să ne mai vedem. SIGHIŞOARA — Lumina. Vară scurtă. Un şerif extraterestru. REGHIN — Patria: Superpoli ţistul. TIRNAVENI — Melodia- Bunicul şi doi delincvenţi minori. Sandokan, tigrul Malayerei LUDUŞ — Flacăra. Fata Morgana. SOVATA — Doina: Pas în doi. SARMAŞU — Popular: Râdeţi ca-n viaţă. IERNTIT — Lumina: Domn pentru o zi. SINGEORGIU DE PĂDURE — Popular: Promisiuni. FÎNTÎNELE — Patria: Acasă. MIERCUREA RULAJULUI — Nirajul: Atenţie la Pană de Vultur. TEATRU TEATRUL NAŢIONAL, azi, ora 19: Ion (secţia română). INSTITUTUL DE TEATRU, azi, ora 17: Ofiţerul de gardă (secţia maghiară). TEATRUL DE PĂPUŞI, miine, 2 februarie, ora 11: Ninigra Şi Aligru (secţia română). ★ Astăzi, la ora 10, la Casa de cultură a ştiinţei şi tehnicii pentru tineret din Tîrgu-Mureş are loc şedinţa de constituire a cercurilor tehnico-aplicative şi de creaţie artistică. ★ Tot astăzi, la aceeaşi Casă de cultură a ştiinţei şi tehnicii pentru tineret, are loc deschiderea discotecii, audiţie muzicală, jocuri distractive şi dans. Deschiderea are loc la ora 17. TELEVIZIUNE 13.00 — Telex. 13.05 — Ia sfîrşit de săptâmînă (pc). Gala desenului animat. Cântece de pe la noi — melodii populare. O acţiune de mare interes economic şi cetăţenesc — azi începe recensămintul animalelor domestice. Melodia săptămînii în primă audiţie. Ochi de copii. Cîntecul cuvintelor — moment poetic. Atlas muzical. Marile momente ale baletului. Telesport. Autograf muzical: Angela Similea. 14,40 — Ianuarie. Cronica evenimentelor politice. 15,00 — închiderea programului. 19,00 — Telejurnal. 19,20 — Teleenciclopedia (c). 19,45 — Invitaţie la varietăţi. Spectacol cu public (c). 20,35 — Film artistic. Fidelitate (c). 22,20 — Telejurnal. VREMEA Dispeceratul Direcţiei apelor Mureş-Banat comunică: Ieri dimineaţă la Tîrgu-Mureş s-au înregistrat minus 3 grade, iar la ora 14 au fost 7 grade. TIMPUL PROBABIL: Vremea va fi în general frumoasă. Cerul va fi variabil. Vîntul va sufla slab la moderat din sud-est. Temperaturile minime vor fi cuprinse între minus 7 și minus 4 grade, iar cele maxime între 3 și 6 grade. * LOTO Tragerea din 31 ianuarie 1986: Extragerea I: 87, 85, 23, 46, 81, 41, 88, 78, 27 Extragerea a II-a: 24, 86, 15, 13, 82, 8, 35, 67 , 43 Fond de câștiguri: 1.439.755 lei.