Steaua Roşie, iunie 1986 (Anul 37, nr. 128-152)

1986-06-01 / nr. 128

Pagină realizată de MIHAI BOCAI i Aduce din neam In neam focul nestins al vieţii... / |Numeroase sunt frescele istoriei noastre în ? * ♦ care existenţa ne este sculptată cu copii. Aceasta pentru că, ei, copiii, au însemnat şi înseamnă la români o viaţă. Istoria noastră, mai veche şi mai nouă, aşa cum s-a scris şi se scrie ea între brazda gîndului şi a mîinii, ne-a fost dăltuită de chipul frumos al copiilor. Să ne amintim fie şi numai adevărul trecut în legendă despre Tudora Vrîncioaia şi cei şapte feciori ai ei, feciori care i-au fost mare- i lui domn Ştefan un puternic scut de apărare şi de biruire a duşmanului. Ori de Fraţii Bu- zeşti ai viteazului şi bunului Mihai Viteazul. Ori de fiii ciobanului care-şi căutau turma de noi printre redutele Plevnei şi Griviţei, obligaţi să-şi schimbe ciomagul cu flinta şi cojocul cu uniforma de dorobanţ. Dacă ar fi să ne gîndim fie şi numai la * aceste cîteva intîmplări legendare, am înţelege că da, intr-adevăr, în tradiţia românilor, fa- milia cu mulţi copii a fost piatra fundamentală care le-a asigurat trăinicia, continuitatea şi puterea. Intr-un loc hărăzit frumos de na- I tură,şi împovărat de istorie cu vicisitudini din cele mai aspre, fără aceasta forţa care să-i asigure continuitatea şi unitatea s-ar fi pus sub semnul întrebării însăşi soarta poporului român. Dar ne-am păstrat Fiinţa pentru că, ală- turi de alte nobile virtuţi — curajul, cinstea, dîrzenia, demnitatea, conştiinţa, înţelepciunea l — poporul român a avut-o şi pe aceea de a se şti întotdeauna tînăr şi întinerit prin însăşi forţa sa numerică. De aici, un întreg cult pen- I tru fiii săi, dragostea şi grija românilor pent tru copii fiind proverbială, unanim recunoscu_______________________________ ră. Un fir roşu a legat generaţie de generaţie, a întărit generaţiile, amplificîndu-le în timp şi istorie. O întreagă spiritualitate populară vorbeşte sugestiv despre familia noastră, spiritualitate care nu se întemeiază doar pe originalitate şi frumuseţe, demne, într-adevăr, de cea mai mare şi sinceră admiraţie, ci, în primul rînd, pe valorile morale ale filosofiei populare, pe ceea ce exprimă concepţia despre lume şi viaţă a românilor, pe ceea ce a constituit şi a rămas un autentic ethos românesc. In anii socialismului, în strategia dezvoltării ţării noastre pe termen lung, factorului demografic i se acordă un loc deosebit de important, şi aceasta pentru că partidul porneşte de la concepţia că populaţia este un factor esenţial al dinamismului şi forţei productive a societăţii. Pe fondul pozitiv al măsurilor ce se întreprind pe linia creşterii populaţiei ţării, de o mare actualitate apare ceea ce se relevă în recenta hotărîre a Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. şi anume că „asigurarea creşterii demografice normale a populaţiei reprezintă o înaltă cinste şi o îndatorire patriotică pentru fiecare familie şi pentru întregul nostru popor, care întotdeauna s-a mîndrit cu familii trainice, cu mulţi copii, pe care i-a crescut cu dragoste, asigurînd astfel vitalitatea, tinereţea şi vigoarea întregii naţiuni. Cu atit mai mult astăzi, avem înalta îndatorire de a asigura ţării noi şi noi generaţii care să contribuie la înflorirea naţiunii noastre socialiste, la triumful socialismului şi comunismului în România“. „Avem răspunderea şi îndatorirea, aşa cum au făcut-o de-a lungul secolelor strămoşii noştri, să păstrăm şi să dezvoltăm fiinţa poporului român. Tot ceea ce realizăm nu ar avea nici un sens dacă nu s-ar asigura vigoarea şi tinereţea naţiunii. Copiii reprezintă viitorul naţiunii! Copiii sunt primăvara poporului nostru!“. NICOLAE CEAUŞESCU Scusaare către copiii lumii nu împletim crenguţe de măslin cu fire aurii de bunătate, apoi o pînză de sinceritate să ţesem cu lumină şi dreptate. Şi porumbeii albi să zboare prin lumină, să ducă spre înalturi gînd curat şi zîmbet de copii în zi de mai senină... ...Aş vrea să scriu pe albul porumbel ce trece prin văzduh în lung şi-n lat mai multe flori şi cîntec şi lumină. Aş vrea să scriu pe-o pînză de lumină cu litere de flăcări gînduri bune, tot ce pe-acest etern pămînt e drept, cinstit, curat şi sfînt. ANGELA CATAU clasa a VIII-a, cenaclul literar „Tricolorul" C.P.S.P. Tîrgu-Mureş Bucuria copilăriei Fotografii realizate de Iosif Trif şi Constantin Mihu Formarea micilor cetăţeni pentru muncă şi viaţă se face treptat, cu migală şi dăruire, cu grijă şi devotament. Imaginea noastră surprinde un moment de la orele de curs, la Grădiniţa cu orar normal din Sîngeorgiu de Mureş. Clădire nouă, modernă, funcţională, grădiniţa oferă deosebite condiţii pentru procesul instructiv-educativ. Trebuie subliniat faptul că tocmai din dragostea şi grija partidului, a tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi a tovarăşei Elena Ceauşescu, aceşti copii, de fapt, toţi copiii patriei, trăiesc o copilărie fericită, şi a ocroti copiii înseamnă, în acest sfîrşit de secol şi mileniu, a ocroti însuşi viitorul omenirii! Pe tobogan ♦STEAUA ROŞIE PAGINA 3 PENTRU O COPILĂRIE FERICITĂ Asemenea tuturor judeţelor ţării, şi judeţul Mureş a cunoscut în ultimii 20 de ani, perioadă ce o numim cu mîndrie patriotică „Epoca Nicolae Ceauşescu“, o dezvoltare economico-socială deosebită, populaţia acestui judeţ avînd asigurate condiţii bune de muncă, de viaţă, iar sectorul sanitar bucurîndu-se din plin de tot sprijinul pentru realizarea unei reţele sanitare corespunzătoare necesităţilor de asistenţă medicală, de ocrotire a sănătăţii populaţiei. Reţeaua unităţilor de profil pentru mamă şi copil s-a dezvoltat în cincinalul 1980—1985 de la 1.953 de paturi, în 1980, la 2.198 de paturi, în 1985, la aceasta adăugîndu-se şi condiţiile deosebite "asigurate prin darea în folosinţă a Spitalului clinic cu 1.200 de paturi în municipiul Tîrgu-Mureş, precum şi prin amenajări şi îmbunătăţiri substanţiale realizate la o mare parte din reţeaua de specialitate. Avînd în vedere prioritatea asigurării unei asistenţe medicale calificate şi în cele mai bune condiţii de securitate pentru toate, femeile, care în prezent nasc în unităţi sanitare într-un procent de 98 la sută, reţeaua de paturi de obstetrică-ginecologie s-a dezvoltat de la 646 de paturi în 1980 la 706 paturi în 1985, cu o creştere substanţială în municipiul Tîrgu-Mureş, unde creşterea a fost de la 260 la 320 de paturi. Concomitent, a crescut şi numărul de paturi pentru nou născuţi, de la 312 în 1980 la 332 în 1985, cu realizarea unei secţii de nou născuţi la Spitalul clinic judeţean. De altfel, prin darea în folosinţă a noului Spital clinic judeţean, unitate modernă — realizare a ultimului cincinal — s-au putut asigura pe lîngă o creştere a numărului de paturi de profil obstetrică-ginecologie şi o creştere a numărului de paturi de pediatrie, cu realizarea unor condiţii foarte bune de spitalizare, de investigare şi tratament, asigurîndu-se şi asistenţa medicală în echipă complexă pentru unele cazuri deosebite, atit din judeţul nostru cît şi din judeţele arondate centrului nostru universitar. Menţionăm aici că de aceste bune condiţii se bucură în prezent şi Clinica de chirurgie infantilă, cu 60 de paturi. Reţeaua paturilor de pediatrie s-a dezvoltat în cincinalul trecut de la 835 de paturi în 1980 la 910 paturi în 1985, la care se adaugă şi realizarea a 50 de paturi pentru boli contagioase copii, precum şi dezvoltarea reţelei de neuropsihiatrie infantilă, de la 45 de paturi în 1980 la 115 paturi în 1985. Cu sprijinul deosebit al Comitetului judeţean de partid şi Consiliului popular judeţean, în municipiul Tîrgu-Mureş a fost reamenajată, igienizată şi redată în funcţiune cu circuite funcţionale mult îmbunătăţite clădirea clinicilor de pediatrie II şi III Pentru copiii din judeţul nostru mai sunt asigurate peste 2.800 de locuri în creşe, unităţi care, fiind patronate de întreprinderi economice mari, sunt foarte bine înzestrate şi gospodărite, oferind condiţii optime de îngrijire şi educaţie pentru copiii mamelor încadrate în producţie. Putem concluziona că, în prezent, judeţul nostru are asigurate toate condiţiile pentru realizarea la nivelul cerinţelor a ocrotirii şi asistenţei medicale pe care le necesită atit mamele cît şi copiii de diferite categorii din teritoriu. SlNZIANA CREANGA dr. medic-inspector O.M.C.T. Grijă deosebită pentru copii şi mame Sprijinirea familiilor cu copii • Circa cinci milioane de copii beneficiază de alocaţii băneşti din partea statului. • In cincinalul recent încheiat, alocaţia de stat pentru copii a fost majorată, în medie, cu 35 la sută. • Mamelor care au în îngrijire trei sau mai mulţi copii în vîrstă de pînă la 18 ani li se acordă ajutoare lunare de 400 de lei pentru trei sau patru copii şi 500 de lei pentru cinci sau mai mulţi copii. • De la 1.000 de lei, suma alocată pînă acum la naşterea celui de-al treilea copil, indemnizaţia de naştere a sporit la 1500 de lei, respectiv o creştere de 50 la sută, şi se acordă incepînd cu cel de-al doilea copil şi următorii. • Au sporit substanţial indemnizaţiile acordate copiilor cooperatorilor agricoli: — pentru primii doi copii, de la 60 de lei la cite 100 de lei lunar, • — pentru al treilea şi al patrulea copil de la 60 de lei la cîte 200 de lei lunar, — pentru mai mult de cinci copii de la 110 lei la cîte 300 de lei lunar. • De la 1 ianuarie a.c., cuantumul alocaţiei pentru copii a crescut, in medie, cu 26,8 la sută. • Toţi copiii beneficiază de asistenţă medicală gratuită, de medicamente gratuite. Soare pentru copii Răsări soare şi priveşte planeta cu sclipiri albastre. In fiecare ţară înfloreşte copilul — speranţa vieţii noastre. Părinfi de pretutindeni, nu uitaţi: in lume, pace â^P-'.Pi. Soarele vieţii îl !rrai: Copiilor să-l cîrti ■ "'■‘alţi! C"* -• «t\VA ; are