Steaua Roşie, iulie 1987 (Anul 38, nr. 153-179)

1987-07-01 / nr. 153

Pagina 1 steaua roșie ziua învăţătorului Omagiind imaginea luminoasă a acelora de care se leagă desluşirea primelor taine ale cărţii, ieri, în splendida sală a Teatrului Naţional din Tîrgu-Mureş, a avut loc o amplă manifestare cultural-artistică, organizată de Consiliul popular judeţean şi Inspectoratul şcolar judeţean. Au participat tovarăşul Ioan Ungur, prim-secretar al Comitetului judeţean al PCR, tovarăşa Angela Isăroiu, secretar al Comitetului judeţean al PCR, tovarăşul Ironim Buda, prim-secretar al Comitetului municipal al PCR, primarul municipiului, alţi reprezentanţi ai organelor de partid şi de Stat, un numeros public. Manifestarea a fost inaugurată de Ştefan Benţa, inspector şcolar general. Tovarăşul Ioan Ungur a reliefat, în cuvîntul său, marile transformări revoluţionare din patria noastră, subliniind în faţa dascălilor mureşeni „Coordonatele dezvoltării învăţămîntului românesc în „Epoca Nicolae Ceauşescu“, epocă de măreţe împliniri, care marchează trecerea spre o nouă calitate şi în perfecţionarea continuă a pregătirii profesionale a oamenilor muncii, domeniu în care, şcolii şi slujitorilor ei le revin îndatoriri şi răspunderi deosebite în acest cincinal. Importanţa evenimentului a fost marcată de cadre didactice din unităţile de învăţămînt tîrgumureşene şi din judeţ, apoi a fost rostit salutul Ministerului Educaţiei şi învăţămîntului. Un moment emoţionant l-a constituit înmînarea, în această ambianţă sărbătorească, a titlului de „Evidenţiat“, unui număr de 61 de cadre didactice. Purtătorii cravatei roşii cu tricolor şi-au rostit, la rîndu-le, salutul. Intr-o atmosferă de fierbinte entuziasm, participanţii la manifestare au adoptat textul unei telegrame adresate tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România. Publicul spectator a avut apoi prilejul de a urmări un frumos spectacol cultural-artistic, susţinut de formaţii ale elevilor şi cadrelor didactice din municipiul Tîrgu-Mureş, laureate ale Festivalului naţional „Cîntarea României“. Flori de gînd şi de suflet pentru prima călăuză pe drumul cunoaşterii, caldă recunoştinţă pentru primul A, şi de la el, pentru primele olimpiade, adîncă mulţumire pentru puiul de om dăruit cu înţelepciunea învăţătorului — flori şi... toată dragostea noastră! — Vă informăm«.« — I • La parterul unui nou bloc de locuinţe, situat în strada Cutezanţei nr. 29, Tîrgu-Mureş, s-au deschis o Unitate foto salon şi o croitorie de serie mică. Urmează a mai fi deschisă o unitate de reparat Încălţăminte şi obiecte de marochinărie. • Institutul de petrol şi gaze din Ploieşti organizează anul acesta concursuri de admitere în facultăţile de forajul sondelor şi exploatarea zăcămintelor de petrol şi gaze (profil petrol), de utilaje şi tehnologie petrolieră , profil chimic, mecanic şi electric. Candidaţii pentru Facultatea de forajul sondelor şi exploatarea zăcămintelor de petrol şi gaze, cursuri de zi, vor susţine în perioada înscrierilor următoarele probe de rezistenţă: băieţi — 1000 metri alergare, barem sub 3 minute şi 42 de secunde, aruncarea greutăţii de 2 kilograme, înainte (peste 9,70 metri) şi înapoi (11,70 metri), cu două mîini, fete — 800 metri alergare, barem sub 3 minute şi 52 de secunde, aruncarea greutăţii de 2 kilograme, înainte (baremul peste 6,20 m) şi înapoi (7,10 m), cu două mîini. • Filiala judeţeană Mureş a Automobil Clubului Român face cunoscut membrilor săi noul număr de telefon care, acum, este 2.15.15. • Fiind în plin sezon estival vă facem cunoscut că baza materială a turismului mureşean se compune din 6.405 de locuri de cazare în hoteluri, vile, hanuri, cabane, popasuri şi în spaţii de cazare, de 93 de unităţi de alimentaţie publică. Evident, prioritatea o deţine baza materială a OJT Mureş. • Facem un apel călduros la toate unităţile socialiste de stat din judeţul nostru care sunt deţinătoare de freon 12, material folositor la repararea frigiderelor, să-l predea secţiei Electroservice din strada Cutezanţei, Tîrgu-Mureş, unitate aparţinătoare cooperativei meşteşugăreşti „Metalul“. • Elevii de la Şcoala generală din comuna Band expun la sediul secţiei pentru copii a Bibliotecii judeţene Mureş, 90 de lucrări de pictură. Rubrică realizată de DORIN BORDA CURIER JURIDIC Reconstituirea vechimii in muncă Actul oficial prin care se dovedește printre altele și vechimea într-o activitate este carnetul de muncă. Datele privind activitatea depusă de titular, pe baza unui contract de muncă, se înscriu în carnetul de muncă, așa cum acestea rezultă din contract sau din actele originale eliberate de unităţi pe baza scriptelor pe care le deţin. Sînt însă situaţii în care, anumite perioade de activitate ale titularului carnetului, neînscrise în acesta trebuiesc reconstituite, întrucît arhivele unităţii în care a lucrat au fost distruse în anumite împrejurări. Potrivit prevederilor art. 14 din Decretul nr. 92/1976 reconstituirea se face de către comisii care funcţionează pe lingă comitetul executiv al consiliului popular judeţean sau de sector în municipiul Bucureşti. Acestor comisii, persoana în cauză, trebuie să li se adreseze cu o cerere. Pot cere reconstituirea anumitor perioade de activitate numai persoanele care au un contract de muncă, cadrele permanente ale Ministerului Apărării Naţionale şi Ministerului de Interne, membrii cooperativelor meşteşugăreşti. Pentru a putea fi soluţionate, cererile de reconstituire trebuie să fie însoţite de înscrisuri din care să rezulte că a existat un raport de muncă, în perioada pentru care se cere reconstituirea. Legea nu exemplifică şi nici nu limitează categoria acestor înscrisuri. Important este ca din ele să rezulte cu certitudine existenţa raportului de muncă şi perioada. O altă condiţie a soluţionării cererii este indicarea in conţinutul acesteia a cel puţin două persoane pentru fiecare perioadă reconstituită, care să fie audiaţi de comisie şi care pot dovedi cu acte că au lucrat în acelaşi interval de timp şi în aceeaşi unitate cu solicitantul. Cererile de reconstituire se adresează în scris comisiei competente şi trebuie însoţite şi de dovada privind lipsa arhivei. Perioada reconstituită se înregistrează în carnetul de muncă, pe baza procesului verbal al comisiei. împotriva procesului verbal al comisiei solicitantul sau unitatea unde lucrează acesta se pot adresa cu plîngere judecătoriei (în a cărei rază teritorială funcționează comisia), în termen de 15 zile de la comunicare, hotărîrea judecătoriei fiind definitivă. CONSTANTIN TODORAN Implicaţiile avortului provocat întreruperile de sarcină continuă să figureze pe un loc important ca problemă demografică şi de sănătate a femeii. Statisticile mondiale cit şi cele din ţara noastră evidenţiază încă un număr considerabil de avorturi, spontane şi provocate. O femeie surprinsă de o sarcină nedorită, de multe ori este în stare să recurgă la acţiuni necugetate, pripite, cu urmări nefericite, iar arsenalul metodelor empirice folosite în scop abortiv este din ce în ce mai bogat. Substanţele considerate abortive nu au un efect abortiv decit în doze la care organismul matern ajunge în stare de intoxicaţie gravă, tradusă prin insuficienţă renală sau hepatică acută care pune în pericol viaţa femeii. Manevrele abortive directe pot avea consecinţe grave, imediate şi tardive. Complicaţiile imediate cele mai periculoase sunt: moarte subită, embolie amniotică şi gazoasă, perforaţie uterină, hemoragia şi in special complicaţiile septice. Avînd în vedere că, colul uterin posedă o inervaţie bogată, câteodată numai atingerea lui poate declanşa unele reflexe patologice care produc stop respirator şi în consecinţă moarte subită. Ruperea membranelor, sau introducerea sub presiune în cavitatea uterină a unei substanţe abortive poate să antreneze intrarea în circulaţia maternă a lichidului amniotic sau a aerului care poate să producă moarte subită. Perforaţiile Uterine necesită intervenţie chirurgicală, care numai în cazurile fericite se limitează la sutura leziunii, în cele mai multe cazuri este necesară histerectomia, intervenţie mutilantă la o femeie aflată în floarea vieţii. Complicaţiile septice sunt cele mai frecvente şi cele mai periculoase, fiind inexistente la o sarcină nederanjată. Localizat iniţial la nivelul cavităţii uterine, cu scăderea capacităţii de apărare a organismului, procesul infecţios se extinde dînd SFATUL MEDICULUI naştere la o serie de manifestări clinice ca: endometrite, metrite, anexite, pelviperitonită, peritonită generalizată, şoc septic, etc. Progresul medicinii, în special al antibioterapiei şi posibilităţile de anestezie şi terapie intensivă au redus semnificativ mortalitatea maternă datorită acestei complicaţii, totuşi un mare număr de femei mor încă de acese infecţii, sau suferă intervenţii chirurgicale mutilante datorită faptului că temîndu-se de rigorile legii se adresează tîrziu medicului, ajungînd într-o fază care depăşeşte deja posibilităţile terapeutice. Antibioterapia, în cele mai multe cazuri, nu duce la vindecarea completă a acestor afecţiuni, acestea transformîndu-se în procese infecţioase cronice care fac imposibile ducerea unei vieţi sexuale normale. Totodată, aceste sechele sunt responsabile de sterilitate şi de o serie de complicaţii care pot apărea cu ocazia unei sarcini ulterioare, de data aceasta dorită, ca: avort spontan, naştere prematură, complicaţii obstetricale, mortalitate perinatală ridicată. Cunoaşterea acestor complicaţii considerăm că este foarte importantă deoarece, în obsesia de a scăpa de o sarcină nedorită, femeile acceptă inconştiente de consecinţe manopere abortive, expunîndu-se la o serie de pericole majore, iar optimismul încrederii în posibilităţile medicale de salvare a cazului cu complicaţii grave este numai parţial întemeiat. Prof. dr. BOGA COLOMAN şeful Clinicii de obstetrică-ginecologie nr. 1, Tîrgu-Mureş INSTANTANEE Garoafe de Acățari Foto: STEFAN MESARO* CALENDAR Miercuri 1 IULIE Soarele răsare la ora 5,35; apune la ora 21,04. . Zile trecute 182, zile rămase 183. • Sărbătoarea naţională a Republicii Burundi. • Sărbătoarea naţională a Canadei. • Sărbătoarea naţională a Republicii Ruandeze. CINEMA : TÎRGU-MUREŞ _ Arta: Severino. Unirea: Tarzan, omul maimuţă. Progresul: Imposibila iubire (seriile I-II). Selecţi Gheaţa verde. Tineretului: Scopul şi mijloacele (orele 9 şi 11). Ultimul tren din Gunn-Hill (orele 15, 17, 19 şi 21). Flacăra! Lanţul amintirilor (seriile I-II). SIGHIŞOARA — Lumina: Acţiunea „Autobuzul". Clubul CFR: Nu te voi uita niciodată. RECHTW — Patima: Ali-Baba şi cei 40 de hoţi. (seriile III). TIRNAVENI — Melodia: Roberto Carlos şi diamantul roz. LUDUŞ — Flacăra! Caravana misterioasă. SOVATîI — Doina. Vreau să dansez. Muncitorul: Stigmatul. SARMASU — Pomilar: Aplauze, aplauze. TFRNUT — Lumina. Operaţiunea „Monstrul"- SINGEORGUT DE PĂDURE — Popular! Valul verde. FÎNTINELE _ — Patria- Drumul spre victorie feeriile T-TI). MIERCUREA NIRAJULUI — Nirajul. Urmărit TELEVIZIUNE -1. 20,00 — Telejurnal. 20,20 — Viata economică. 20,35 — Partid si tară, luminos destin. Versuri si cîntece patriotice. 20,45 —* Congresul al IX-lea al PCR — Congresul marilor înnoiri. 21,00 — Film serial — Rivalitate. 21,50 — Telejurnal. O NOUĂ LINIE DE FABRICAŢIE întreprinderea „1 Mai“ din Ploieşti, care în acest semestru al anului a fost supusă unui riguros program de înnoire şî modernizare, va beneficia de o nouă linie de fabricaţie a sapelor mari de foraj. In componenta acestei capacităţi va intra şi un agregat complex, de mare productivitate, pentru frezat. Conceput şi realizat prin autodunare în întreprindere, agregatul, spre deosebire de cele existente, va funcţiona cu parametri superiori de aşchiere, contribuind deopotrivă la creşterea productivităţii şi la sporirea calităţii produselor. De notat şi faptul că, pentru producţia de sape mari, cunoscuta întreprindere ploieşteană a primit comenzi din partea beneficiari-lor interni şi a unor parteneri externi.