Steaua Roşie, octombrie 1987 (Anul 38, nr. 232-258)

1987-10-01 / nr. 232

Magira 2 steaua roşie Cartea de vizită a întreprinderii Maşina rectilinie de tricotat automata tip R-ll-A. Maşina de tricotat rectilinie automată lagard tip R-50. Sau R-12, R-20. Producător — Metalotehnica, Tîrgu-Mureş, întreprinderea Metalotehnica, întreprindere de frunte a judeţului a devenit o firmă căutată atît de beneficiarii interni cit şi de partenerii externi. Maşinile de tricotat tîrgumureşene sunt solicitate, preţuite datorită perfecţiunii execuţiei, gradului înalt de funcţionalitate. Colectivul prestigioasei unităţi economice este format şi din numeroşi tineri muncitori şi specialişti care-şi aduc contribuţia prin munca lor la sporirea faimei întreprinderii. Mecanică II este una din secţiile fruntaşe, o secţie „cheie“ unde maşinile de tricotat sunt executate de la A la Z, începînd cu prelucrarea pieselor brute şi terminînd cu asamblarea maşinii. Organizaţia UTC a acestei secţii numără peste 200 de tineri şi este o organizaţie de tineret fruntaşă pe întreprindere. Ioan Precup, secretarul comitetului UTC Mecanică II vorbind despre activitatea de aici remarca: Ea noi nimeni nu-şi permite neîncadrarea în normele de producţie sau să dea rebuturi. Munca de calitate a devenit pentru fiecare o problemă de conştiinţă. Tinerii nou încadraţi (absolvenţi în majoritatea lor ai Liceului industrial nr. 3, patronat de Metalotehnica), atunci cînd sunt investiţi cu statutul de muncitor sunt deja familiarizaţi cu problemele întreprinderii, cu locurile de muncă, deoarece aici şi-au desfăşurat practica productivă, aici au desluşit tainele meseriei lor. Integrarea în colectiv se petrece foarte repede, fiecare lucrător avînd interesul să aibă un bun coleg de muncă, priceput, disciplinat. Recenta vizită de lucru făcută de secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu în unitatea, în secţia noastră, rămîne un eveniment deosebit pentru noi toţi. Cuvintele de apreciere adresate întregului colectiv ne obligă să muncim mai bine pentru realizarea tuturor sarcinilor care ne stau în faţă. — Tovarăşe Marczinyak Alexandru, sînteţi membru în biroul comitetului UTC pe întreprindere. Cumapreciaţi activitatea tinerilor de la Mecanică II? — Tinerii de aici nu sînt doar fruntaşi în producţie, ci au rezultate bune în întreaga activitate utecistă. Ei sunt iniţiatorii unor activităţi cum ar fi: schimburile de experienţă (ultimul făcut la ,,Crci“-Craiova), excursii documentare şi educative, serile cultural-distractive, precedate de fiecare dată de o acţiune educativă, campionatele de minifotbal, tenis, şah. Tot din această secţie au fost tinerii câştigători ai „Olimpiadei frezorului“. Aş mai adăuga faptul că planul la muncă patriotică a fost realizat şi depăşit încă din luna august. Am mai reţinut aprecierea făcută de şeful secţiei, Ioan Pîrjol, care deşi a depăşit demult vîrsta utecistă, este sufletul, îndrumătorul şi prietenul statornic al tinerilor. Am în secţie tineri cu care mă mîndresc. Tineri care ne ajută cu munca, cu priceperea, cu hărnicia lor să fim o secţie bună, apreciată. Tineri cu care ne mândrim. Sunt mulţi aceşti tineri, permiteţi-mi doar să-i numim pe Kelemen Maria, Vasile Oltean, Vasile Suflea, Lazăr Iosif, VIORICA MOLDOVAN • O nouă cooperativă meşteşugărească. Marţi, 29 septembrie a.c., a avut loc adunarea generală de constituire şi afiliere la UJCM Mureş a Cooperativei meşteşugăreşti „Electromecanica“ Tîrgu-Mureş. Această nouă unitate meşteşugărească a preluat de la Cooperativa „Metalul“ din Tîrgu-Mureş majoritatea atelierelor şi secţiilor prestatoare de servicii pentru populaţie , reparaţii obiecte de uz casnic, aparate radio-TV, ceasornice şi automobile. De asemenea, „Electromecanica“ este singura unitate de întreţinere şi reparaţii utilaje pentru toate cooperativele meşteşugăreşti din judeţul Mureş. • Şcoală de ghizi în turismul pentru tineret, începînd cu luna octombrie 1987, Agenţia BTT Mureş, cu sediul în Tîrgu-Mureş, Piaţa Trandafirilor nr. 34, organizează o şcoală de ghizi în domeniul turismului pentru tineret. Informaţii suplimentare se pot obţine de la Agenţia BTT Mureş. • „Stelele circului“. Primul spectacol la Tîrgu-Mureş al Circului „Globus“ Bucureşti, cu „Stelele circului“, are loc mîine, cu începere de la ora 16,33. In aceeaşi zi, al doilea spectacol poate fi vizionat la ora 19 30 Prezent la Tîrgu-Mureș pînă vineri, 9 octombrie. Circul „Globus“ este instalat în Piața Armatei. LUCRĂRI IMPORTANTE Răspunzînd unor întrebări ce ne-au fost adresate, menţionăm că zestrea edilitar gospodărească a localităţilor noastre s-a îmbogăţit continuu şi prin contribuţia în bani şi în muncă a populaţiei. Astfel, numai în primele 8 luni ale anului în curs au fost realizate următoarele lucrări: întreţinerea şi repararea a 989 km die drumuri, întreţinerea şi repararea a 80.000 mp de străzi şi trotuare, repararea a 1.154 de podeţe, amenajarea şi întreţinerea a 1.654 km de şanţuri, plantarea a 82.000 arbori şi arbuşti, întreţinerea şi amenajarea a 131 terenuri de sport şi locuri de joacă pentru copii, cămine culturale, dispensare umane. Cu rezultate deosebite în efectuarea lor se prezintă localităţile Tîrgu-Mureş, Sighişoara, Reghin, Tîrnăveni, Brîncoveneşti, Sărmaşu, Sînpaul, Sîncraiu de Mureş, Fîntînele, Mica, Ungheni, Iernut, Ceuaşu de Cîmpie. CÂND SE FAC VERIFICĂRILE? In numele locatarilor din strada Cutezanţei (municipiul Tîrgu-Mureş), ing. Kovács Dionisie ne scrie următoarele: „In 25 septembrie a.c., pe afişierul de la scara blocului nostru a apărut o înştiinţare din care luam la cunoştinţă că, începînd cu data de 28 septembrie, lucrătorii întreprinderii despecialitate — IRIDGN — vor efectua verificările instalaţiei de utilizare a gazului metan. Toate bune pînă aici, dar ... Nu toţi locatarii s-au putut învoi de la serviciu pentru a-i primi pe lucrători, din simplul motiv că, între orele 9—14, ei trebuiau să fie prezenți la ... serviciu! Nu contestăm necesitatea absolută a acestor verificări, dar considerăm că ar fi văzute și auzite mult mai simplu dacă cei care execută verificările ar veni în apartamente după amiaza, cînd oamenii sunt acasă în cazul de faţă, ar fi însemnat ca 15 persoane să lipsească de la lucru... Cei care şi-au făcut datoria faţă de locul de muncă au avut neplăcuta surpriză ca, venind acasă să constate oprirea gazului... Care este cea mai bună soluţie? Iată o opinie pe care o supunem atenţiei întreprinderii în cauză. PURTAT „CU PREŞUL..." Acum mai bine de un an, cetăţeanul Hie Miron, din Tîrgu- Mureş, strada Rodniciei nr. 58/8, s-a prezentat la magazinul de prezentare a mobilei, aparţinînd de cooperativa „Tehnolemn“ din Tîrnăveni, magazin situat în Bulevardul „1848“. Văzând exponatele, s-a hotărît să facă o pre-comandă pentru o garnitură de tineret. Actele au fost încheiate, s-a şi achitat suma de 3.000 de Iei, dar ... au început amînările, tergiversările, purtările inutile pe drumuri care ţin mai mult de un an! Pînă cînd? — întreabă, pe bună dreptate, cetăţeanul. Redacţia a luat legătura, in acest caz, cu conducerea cooperativei şi s-au primit asigurări că tipul de garnitură solicitat va intra în fabricaţie. După un an de zile, ar fi şi cazul! Doar banii au fost încasaţi!! GAZETĂ FANTOMĂ In dese rînduri am scris despre importanţa existenţei gazetelor de stradă, despre necesitatea ca articolele lor să fie operative, eficiente, legate de problematica cu care se confruntă fiecare colectiv. In faţa Consiliului popular comunal din Cuci se află scheletul unei gazete, şi cînd spunem schelet ne gîndim în primul rînd la masiva lucrătură din fier-beton şiciment.. Cele două articole existente nu numai că sînt scrise acum două luni, dar se vede uşor graba cu care au fost încropite. In această alcătuire, gazeta face deservicii! Oare colectivul de redacţie, factorii de răspundere de la consiliul popular care trec zilnic pe lingă gazetă nu au sesizat aceste discordance? Şi dacă da, cînd le vor remedia? Rubrică realiată de MIHAI Boer! Turismul - formă de educare a tineretului 11 CALENDAR Au trecut deja cîţiva ani buni de la constituirea agenţilior BTT cărora le-au fost stabilite atribuţii precise în ceea ce priveşte activitatea turistică în rîndul tinerei generaţii. In perioada trecută de la instituţionalizarea BTT, colectivele acestora au dobîndit experienţă în plan turistic, au iniţiat nenumărate acţiuni de cunoaştere, a istoriei patriei — trecut şi prezent — a frumuseţilor naturale ale teritoriului situat în spaţiul Carpato- Dunărean. Pornind de la faptul că turismului îi revine un rol important în educarea multilaterală a tineretului, Agenţia BTT Mureş, cu sprijinul nemijlocit al organelor şi organizaţiilor UTC, al cercurilor de turism, a întreprins şi iniţiat acţiuni de petrecere plăcută şi utilă a timpului liber al tinerilor. Numai în cursul acestui an, în ciclul de acţiuni cu genericul „Ctitorii ale Epocii Nicolae Ceauşescu“, au fost vizitate numeroase obiective economice, sociale, culturale, construite în anii socialismului şi, îndeosebi, în ultimele două decenii, vizite la care au participat peste 20.000 de tineri. De asemenea, cu prilejul împlinirii a 65 de ani de la crearea Uniunii Tineretului Comunist am organizat 293 de acţiuni în judeţul nostru şi în ţară, la care am cuprins peste 10.000 de tineri. Au fost vizitate muzee, locuri şi monumente istorice, şantiere ale tineretului, precum şi obiective de interes social. Agenţia BTT Mureş şi-a realizat sarcinile de plan în proporţie de 111 la sută şi, e bine să amintim, că în 1986 ea s-a situat pe locul III în întrecerea socialistă desfăşurată între agenţiile judeţene ale BTT, în perioada 23-25 octombrie, în colaborare cu OJT Mureş, organizăm excursie, cu tren special, pentru vizitarea Tîrgului Internaţional Bucureşti (TIB ’87) Este vorba, aşadar, de una dintre marile acţiuni turistice ale anului 1987, care sperăm se va bucura de o largă audienţă în rîndul tineretului mureşean. GHEORGHE MACARIE, vicepreşedinte al Agenţiei BTT Mureş La culesul roadelor ogoarelor şi la însămînţarea griului (Urmare din pag I) depun eforturi susţinute pentru grăbirea lucrărilor şi încheierea lor în perioadele optime stabilite. Cea mai mare grabă o constatăm la semănat, lucru explicabil dacă avem în vedere ca luna septembrie a trecut şi orice întîrziere e păgubitoare. Pînă acum mecanizatorii au muncit bine reuşind să însămînţeze la timp cele 250 de hectare planificate pentru orz şi 30 ha cu culturi furajere, semănături care beneficiază acum de primele ploi căzute. Greul a început abia acum, ne spune preşedintele Luca Boca, fiindcă suntem zoriţi de timpul redus pe care-l avem pentru însămîiiţarea griului. Avem de însămînţat în această toamnă 500 de hectare din care am însămînţat 100 de hectare. Facem totul pentru a recupera întârzierea. Mecanizatorii Augustin Ţogorean, Lucian Ţogorean şi loan -*Rus realizează zilnic ritmuri bune la semănat şi lucrări de calitate. In strădania de a obţine recolte mai mari în anul viitor am reuşit să fertilizăm tot ce am însămînţat şi să respectăm densitatea şi adîncimea indicate. Eforturi mari fac şi s■ mami r a jmararcrai wimb aagasa formaţiile de mecanizatori care lucrează la arat şi discuit. Pămîntul care uzează şi distruge scormonitorii şi fiarele de plug, impune să efectuăm un număr mare de discuiii. Inginerul şef Ioan Scaiu este hotărit, indiferent de efort şi cheltuială, să asigure un pat germinativ bine pregătit şi un semănat de calitate. Culesul porumbului nu stînjeneşte semănatul griului?, l-a întrebat pe preşedinte. Ne spune că nu sunt probleme. Cele 150 ha cu porumb cuprinse în planul de amplasare a griului au fost deja recoltate, acum se zoreşte tăierea cocenilor şi eliberarea terenului pentru a face loc plugurilor la arat. în fruntea acţiunii de cules, cu cele mai bune rezultate, se află echipele de cooperatori conduse de Teodor Togorean, Luca Lăzărean şi Ioan Trif. De un ajutor nepreţuit se dovedesc a fi acum şi cele 28 de atelaje pe care le are cooperativa şi care sunt intens folosite la transportul produselor. Cei mai vrednici sunt căruţaşii Ianos Guţă, Ioan Ţogorean, Luca Boca, Gavril Gînj, Traian Zăhan şi alţii. De altfel, în zilele din urmă la culesul porumbului şi la transportul lui a lucrat tot satul, cu mic cu mare. In continuare forţele existente la porumb vor fi diminuate, cea mai mare parte din ele urmînd să fie trecute la scosul sfeclei de zahăr din care 80 de hectare sunt destinate pregătirii şi însămînţării cu grîu. Sfecla este, practic, singura cultură care mai poate ţine pe loc semănatul, celelalte terenuri care au fost ocupate cu soia, cartofi, cînepă, porumb siloz şi porumb boabe, trifoi etc. fiind eliberate şi în mare parte arate. INSTANTANEE Ultimele zile călduroase pe terasa de■ „Tivoli“ — Sovata . A ~ Foto: IOSIF TRIF Joi 1 OCTOMBRIE Soarele răsare la ora 6,12; apune la ora 17,58. Zile trecute 274, zile rămase 91. • 1949 — Proclamarea Republicii Populare Chineze. Sărbătoarea naţională a Republicii Populare Chineze. • Sărbătoarea naţională a Republicii Cipru. • Sărbătoarea naţională a Republicii Federale Nigeria. CINEMA TIRGU-MURES — Arta: Rio Bravo (seriile I—II). Grădina de vară: Vânătorul de căprioare. Unirea: Anonimul Veneţian. Progresul: Fantoma lui Barbă Neagră. Select: Iartă-mă. Tineretului: Mihail, cîine de circ (orele 9 şi 11). Reîntoarcerea lui Surcouf (orele 15, 17, 19 şi 21). Flacăra- Călăreţul fără cap. SI.GHIŞOARA — Lumina: Cuibul de viespi. REGHIN — Patria: Rio Bravo (seriile I—II). TIRNAVENI — Melodia: Toamna bobocilor. LUDUȘ — Flacăra: Trei scrisori secrete. SOVATA — Doina: Ultimul tren din Gun Hill. Muncitorul: Secretul vechiului pod. SARMASU — Popular: In arşiţa nopţii. IERNUT — Lumina: Adolescenţii revoluţiei. SINGEORGIU DE PĂDURE — Popular: Trei zile si trei nopţi. KlNTÎNELE — Patria: Septembrie. MIERCUREA NIRAJULUI — Nirajul: Punct... şi de la capăt. TEATRU TEATRUL NAŢIONAL, azi, ora 19: Furtuna (secţia română). TEATRUL DE PĂPUŞI, azi, orele 9,30 şi 11: Elefănţelul curios (secţia maghiară); ora 19: Varietăţi (secţia maghiară). TELEVIZIUNE 20,00 — Telejurnal; 20,20 — Viaţa economică; 20,35 — Comparaţii în timp. Ce a însemna pentru România calea socialistă de dezvoltare. Fabricat in România. Documentar: 20,50 — Imagini din R.P. Chineză. Documentar: 21,05 — Mari actori, mari regizori. Sidney Poitier; 21,50 — Telejurnal. VREMEA D-D.A.M.R. comunică: Ieri dimineaţă la Tîrgu-Mureş au fost 8 grade, iar la ora 14 s-au înregistrat 11 grade. C.P.V Sibiu prognozează. In următorul interval vremea va fi rece, cu cer temporar noros. Local va ploua. Vînt slab la moderat din nord-vest. Temperaturile maxime vor fi cuprinse între 9 și 12 grade.