Steaua Roşie, martie 1988 (Anul 39, nr. 50-75)

1988-03-01 / nr. 50

ORGAN AL COMITETULUI JUDETEAN MUREŞ AL PCR ŞI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN în fiecare unitate economică — măsuri energice, organizare exemplară pentru realizarea planului trimestrial la toţi indicatorii Satisfacţia eforturilor depuse — îndeplinirea planului la producţia fizică şi marfă — Ianuarie, prima lună din 1988, a debutat mai greu pentru colectivul nostru — ne spune loan Moldovan, preşedintele consiliului oamenilor muncii, secretarul comitetului de partid de la Ţesătoria de bumbac din Tîrgu-Mureş. — în ce sens s-au manifestat aceste greutăţi, tovarăşe loan Moldovan? — Am întîmpinat greutăţi cu ritmicitatea producţiei, deci, cu realizarea planului, mai ales din lipsă de personal — multe muncitoare sunt în concediu medical — şi de canete, care şi în contentrare ne dau multă bătaie de cap. La un moment dat nu mai speram să îndeplinim planul, însă nu ne-am dat bătuţi. Am făcut apel la conştiinţa oamenilor, care au răspuns cu întreaga lor capacitate la efortul suplimentar solicitat de organizaţia de partid şi de conducerea colectivă. Astfel, ceea ce la un moment dat se credea imposibil a devenit posibil, mai exact spus am realizat planul fizic şi valoric, ne-am încadrat în cheltuielile materiale şi totale la 1 900 de lei producţie marfă, fapt ce ne-a stimulat în unirea şi mai puternică a forţelor pentru a începe luna februarie în corupţii optime de muncă, sub puternicul imbold al indicaţiilor şi orientărilor date de tovarăşul Nicolae Ceauşescu în cuvîntarea rostită la plenara Consiliului Naţional al Oamenilor Muncii. — Deci, activitatea lunii februarie a continuat sub auspicii mai bune şi fără restanţe. Cu ce bilanţ aţi încheiat cea de-a doua lună? — Am realizat atît producţia fizică cit şi marfă. Insă, nu a fost deloc uşor. Am luat măsuri care s-au dovedit eficiente cum ar fi: dublarea schimburilor, întărirea asistenţei tehnice în fiecare schimb prin mutarea unei părţi din personalul tehnico-administrativ din birouri în ateliere, care împreună cu membrii CCM au sprinit concret şi direct munca în locurile unde a fost nevoie, pentru a elinni la gîtuirile de pe flux, în primul rînd în asigurarea maşinilor de ţesut cu canete, cu urzeală şi bătătură. Dacă am dispune de suficiente canete numărul bătăilor pe fiecare război ar putea să crească, deci şi producţia fizică. Insă deocamdată nu se întrevăd îmbunătăţiri în aprovizionarea cu canete — nici centrala nu ne poate ajuta — astfel că trebuie să ne descurcăm cu ce avem. Cu toate aceste greutăţi suntem hotărîţi să facem tot ce depinde de noi pentru a realiza planul şi pe luna martie, cit şi pe trimestrul I, aşa cum ne îndeamnă mereu secretarul general al partidului, pentru a încheia acest an determinant in înfăptuirea cincinalului actual, cu rezultate bune. Nina Moga, ţesătoare fruntaşă, care lucrează la 10 războaie, ca şi Valentina Măcinică, de la maşinile de canetat cu 42 de tuse, de asemenea e fruntaşă în muncă pe anul 1987, frezorul Dumitru Bîraga cît şi mulţi alţi muncitori destoinici sunt mereu în fruntea acţiunilor întreprinse de organizaţia de partid şi consiliul oamenilor muncii, pentru sporirea vitezei de lucru, a productivităţii maşinilor de ţesut şi canetat, influenţînd prin exemplul lor întrecerea socialistă, lucrul de calitate, randamentul activităţii din sectoarele respective. — Nu e uşor să realizezi şi să depăşeşti norma în condiţiile arătate, mai ales cînd aştepţi după canete — menţiona Nina Moga. Dacă pui suflet în tot ceea ce faci, în întreţinerea şi exploatarea corectă a măsurilor, numărul de bătăi creşte şi odată cu ele şi metri pătraţi de ţesătură. Deci, cu forţe unite, cu o bună organizare şi voinţă din partea tuturor se poate realiza planul, chiar dacă el este mai mare decit cel de anul trecut. Eforturile suplimentare sunt răsplătite de rezultatul final al fiecărei zile şi luni în care bilanţul este pozitiv, iar consumurile materiale şi energetice sunt sub cele normate, asigurînd astfel eficienţă întregii activităţi, aşa cum prevăd hotărîrile Congresului al XlII-lea al partidului. IOAN HUSAK Schimb de experienţă pe teme de mecanizare La SMA Dumbrăvioara, pe parcursul a 3 zile, a fost făcut instructajul cu caracter de schimb de experienţă, a celei de-a doua serii a şefilor secţiilor de mecanizare din cadrul trustului de profil. Cu acest prilej cei mai buni specialişti ai trustului au făcut expuneri şi apoi au fost prezentate noutăţile privind munca în câmp care să evite pasarea solului, risipa de carburanţi şi altele, sistema de maşini ca şi utilajele şi agregatele ce se vor folosi în apropiata campanie agricolă de primăvară. Schimbul de experienţă a fost deosebit de util și eficient. Anul XXXIXII Nr. 50 (9.289) »II Marți, 11 martie 1988 II », 14 pagini JJ 20 de ani de la reorganizarea administrativ-teritorială întreprinderea de confecţii „Mureşul“ din Tîrgu-Mureş se numără printre unităţile industriale care s-au dezvoltat şi modernizat cu adevărat în ultimii 20 de ani, perioadă în care produsele ei au devenit tot mai cunoscute în ţară şi peste hotare. Astfel, la această dată cea mai mare parte a confecţiilor realizate se exportă în cele mai dezvoltate ţări de pe glob. Acest salt calitativ s-a produs mai ales datorită schimbărilor esenţiale din activitatea de concepţie şi execuţie a produselor. Creaţia de modele permite valorificarea materiilor prime noi care conferă produselor însuşiri deosebite, menţinîndu-le mereu în prima linie a competitivităţii, în pas cu moda, fapt ce le asigură căutare şi desfacere atît în ţară cît şi peste hotare. Plenara Comitetului judeţean al femeilor Ieri, s-au desfăşurat, la Tîrgu- Mureş, lucrările şedinţei plenare extraordinare a Comitetului judeţean al femeilor. La lucrările plenarei a fost prezent tovarăşul Ioan Ungur, prim-secretar al Comitetului judeţean Mureş al PCR, preşedintele Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean, precum şi tovarăşa Galpal Susana, secretar al Comitetului judeţean de partid. Au participat, de asemenea, membrele Comitetului judeţean al femeilor, preşedintele comitetelor municipale, orăşeneşti şi comunale ale femeilor, activul mişcării de femei din Tîrgu-Mureş, preşedintele comisiilor de femei din marile unităţi economice ale municipiului Tîrgu-Mureş cu pondere feminină în ansamblul oamenilor muncii, precum şi invitaţi. Plenara a analizat sarcinile care revin comitetelor şi comisiilor de femei pentru înfăptuirea hotărîrilor Conferinţei Naţionale a partidului din decembrie 1987, pentru îndeplinirea Planului naţional unic de dezvoltare economico-socială pe 1988 şi pe întregul cincinal. Intr-un climat de angajare patriotică, pornind de la perceptele de maximă exigență privind calitatea muncii, atît (Continuare în pag. a 4-a) 50 de bani /1 Pregătirea temeinică a campaniei agricole de primăvară La Plenara lărgită a Consiliului Naţional al Agriculturii se sublinia necesitatea realizării unor producţii sporite în toate sectoarele de activitate, deci şi în legumicultura. Pentru îndeplinirea acestui deziderat, în etapa actuală o deosebită atenţie trebuie acordată folosirii unei seminţe de calitate, de înaltă productivitate şi aplicarea unei tehnologii adecvate. In rubrica de astăzi ne propunem să ne referim la asigurarea seminţelor, dar şi a metodelor de tratare a acestora. Despre tehnologia lucrărilor ne scriu specialişti cu experienţă în acest domeniu. Una din condiţiile de bază ale reuşitei culturilor de legume este folosirea la plantare a unui răsad viguros, sănătos, adică liber de agenţii patogeni şi dăunători. Mulţi agenţi patogeni se transmit de la un an la altul şi infectează plantele prin seminţe. Cel mai simplu, elementar şi eficace mijloc de prevenire a infestării plantelor cu dăunători şi agenţi patogeni ce se transmit prin seminţe este tratarea acestora cu produse chimice sau mijloace fizice. Pesticidele sau mijloacele fizice utilizate distrug agentul patogen sau împiedică dezvoltarea şi propagarea lor în viitoarea plantă. Prin tratarea seminţelor se realizează cel mai puţin poluant mijloc de prevenire şi combatere chimică a bolilor şi dăunătorilor plantelor de culturi. Bolile şi insectele care atacă părţile aeriene ale plantelor sînt mai simplu de observat şi se combat mai uşor. Agenţii patogeni şi dăunătorii care trăiesc şi se transmit prin sol sînt mai greu de combătut şi adesea cînd observăm pagubele produse de ei este prea tîrziu. De a(Continuare în pag. a 3-a) încheierea «Lunii cărţii la sate» La 27 februarie, în comunele Aţintiş şi Bichiş, în cadrul unei acţiuni simultane s-au desfăşurat ultimele două manifestări culturale din judeţul Mureş care au marcat încheierea „Lunii cărţii la sate“. La Aţintiş scriitorii Vasile Copilu-Cheatră, Nicolae Băciuţ, Lazăr Lădariu şi Eugeniu Nistor, precum şi Dimitrie Poptămaş, directorul Bibliotecii judeţene Mureş, au vizitat biblioteca din localitate, în prezenţa Iuliei Bologa, secretar adjunct cu probleme de propagandă şi cultură la comitetul comunal PCR, a profesorului loan Nistor , directorul şcolii generale şi a învăţătorului Alexandru Vanca, bibliotecar. Cuvintele frumoase şi adevărate, poemele şi mărturisirile de suflet făcute acolo în încăperea aceea luminoasă a şcolii din Aţintiş, în faţa unui larg public sătesc: cadre didactice, elevi, ţărani cooperatori, vor rămîne de neuitat peste ani şi ani. ★ Concomitent cu acţiunea din Aţintiş, în comuna învecinată — Bichiş, sătenii s-au întîlnit cu scriitorii Cornel Moraru, redactor-şef al revistei Vatra, Janoshaszi György, secretar al Asociaţiei scriitorilor din Tîrgu-Mureş, Szepreti Lilla şi Demeter Joszef. E. NISTOR