Steaua Roşie, martie 1988 (Anul 39, nr. 50-75)

1988-03-01 / nr. 50

Organizaţia de partid , implicată puternic in procesul instructiv-educativ din liceu Organizaţiile de partid din şcoli, ca nuclee revoluţionare, sunt chemate să contribuie la punerea în valoare a întregului potenţial didactic şi ştiinţific, a întregii activităţi politico-educative pentru perfecţionarea continuă a procesului de învăţămînt, formarea pentru muncă şi viaţă a elevilor. Principalul cadru al dezbaterii problemelor fundamentale ce stau în faţa oricărei şcoli îl constituie adunările generale ale organizaţiei de partid. Un asemenea cadru a fost şi recenta adunare generală a organizaţiei de partid de la Liceul industrial nr. 1 din Reghin. In adunare, ca de altfel şi în altele precedente, s-a relevat că în spiritul documentelor de partid şi de stat, biroul organizaţiei de bază a avut şi are permanent în vedere ca obiectiv principal creşterea rolului comuniştilor în amplul şi complexul proces de formare şi educare a elevilor. In acest scop s-a urmărit o planificare riguroasă a activităţii instructiv-educative, concretizaţi în programele trimestriale ale obiectelor de învăţămînt, ale comisiilor metodice, ale cercurilor pe materii şi muncii educative a diriginţilor, militîndu-se pentru un climat de muncă sănătos. Activitatea politico-educativă a organizaţiei de partid, desfăşurată într-o permanentă colaborare cu conducerea liceului, a avut ca rezultat creşterea răspunderii cadrelor didactice în pregătirea elevilor. Nivelul de pregătire al acestora se reflectă „la zi“ în procentul de promovabilitate de 79,25 la sută. E un rezultat bun, dar nu de natură să mulţumească pe deplin colectivul de cadre didactice, ci să-l stimuleze ca, în perioada ce urmează pînă la sfîrşitul anului de învăţămînt, rezultatele elevilor să fie mai bune. Analiza atentă făcută în adunarea generală, în spirit critic şi autocritic, a scos în evidenţă faptul că organizaţia de partid trebuie să-şi perfecţioneze continuu metodele de muncă, pentru a asigura o participare mai activă a tuturor factorilor de răspundere din liceu la bunul mers al procesului instructiv-educativ. Se resimte şi este necesară o preocupare mai sistematică a comuniştilor, a fiecărui cadru didactic faţă de conţinutul procesului instructiv-educativ. O mai bună coordonare a activităţii de prefecţionare a cadrelor, implicarea directă a diriginţilor în controlul activităţilor instructiv-educative, a frecvenţei elevilor (mai ales a elevilor „problemă“), evitarea supraîncărcării elevilor cu mai multe lucrări de control în aceeaşi zi, orientarea profesională a celor din clasele X şi XI, organizarea în acest scop a unor întîlniri cu părinţii, cu fruntaşi in producţie, cu maiştri şi ingineri, ţinerea de consultaţii la obiectele pentru examenele treptei a 11-a şi bacalaureat, iată cîteva obiective ce trebuie să figureze pe agenda de lucru a organizaţiei de partid şi a conducerii liceului. Organizaţia de partid a acordat şi trebuie să acorde în continuare o atenţie sporită desfăşurării în bune condiţii a procesului de instruire tehnologică şi practică a elevilor, asigurarea cu lucrări corespunzătoare, dotării cabinetelor şi atelierelor cu cele necesare. în acest sens se impune ca fiecare maistru-instructor să depună eforturi mai susţinute în pregătirea practică a elevilor, pentru o bună colaborare cu specialiştii, cu oamenii muncii din întreprinderea tutelară. Preocupările permanente ale organizaţiei de partid, ale tuturor cadrelor didactice să vizeze mai mult şi la un nivel calitativ superior educarea prin muncă şi pentru muncă a elevilor, cultivarea patriotismului, a responsabilităţii civice, a combativităţii faţă de fenomenele negative de comportament, în acest domeniu organizaţia de partid să aşeze la baza activităţii principiul potrivit căruia educaţia comunistă a viitorilor muncitori şi specialişti constituie o parte integrantă a pregătirii lor pentru muncă şi viaţă, că orice tip de activitate , începînd cu aportul unor discipline educativformative ca: limba şi literatura română, ştiinţele sociale, geografia, orele de dirigenţie şi pînă la acţiunile desfăşurate de organizaţiile UTC trebuie să aibă valenţe educative Am surprins cîteva aspecte din activitatea organizaţiei de partid a Liceului industrial nr. 1 din Reghin, privind preocupările comuniştilor, ale întregului colectiv didactic, pentru perfecţionarea muncii lor. Ei sînt conştienţi cu toţii că rezultatele de pînă acum nu sînt pe măsura posibilităţilor, a condiţiilor de care dispun. Printr-o perfecţionare a activităţii politice a organizaţiei de partid, a stilului şi metodelor de muncă, printr-o conjugare judicioasă a muncii tuturor factorilor se pot obţine rezultate mai bune decit pînă acum în procesul instructiv-educativ de formare a elevilor pentru muncă şi viaţă. C. CROITORU Pregătirea temeinică a campaniei agricole de primăvară (Urmare din pag. I) ceea se recomandă să se ia măsuri de prevenire a atacului produs de ei. în acest context dorim să venim în ajutorul producătorilor de legume, prin cîteva recomandări de tratare preventivă a celor mai des întîlniţi agenţi patogeni şi dăunători ai răsadurilor de legume. Aceste măsuri se impun a se aplica în mod deosebit în gospodăriile populaţiei deoarece acestea folosesc sămînţă, de cele mai multe ori, produsă de ei, nedezinfectată, iar suprafeţele pe care cultivă legume nu intră într-o rotaţie raţională, solul fiind încărcat cu agenţi patogeni şi dăunători. Măsurile de prevenire şi combatere a atacurilor produse de boli şi dăunători se înscriu în trei direcţii deosebite: 1) Dezinfectarea spaţiilor şi substratului de producere a răsadurilor (unelte schelet, amestecul de sol). 2) Dezinfectarea seminţelor de legume şi 3) Tratarea răsadurilor de la răsărire la plantarea în cîmp. Şi vom începe a le explica. Deci , dezinfectarea spaţiilor de producere a răsadurilor constă în: a) dezinfectarea patului de bălegar pe care se montează răsadniţele se face prin prăfuirea lui cu Lindatox 3. 10—20 grame la mp, cu scopul de a stîrpi coropişniţele şi alţi dăunători de sol. b) stratul de sol fertil din răsadniţe şi solarii se poate dezinfecta cu unul din următoarele amestecuri-Policarbacin, 50 grame la mp, Lindatox 3. 5—10 grame la mp calculat pe o grosime de 25 cm a stratului de sol. Se împrăştie uniform pe pămînt şi se încorporează prin săpare şi greblare. Această modalitate se foloseşte în solarii în care se seamănă direct pe sol, fără paturi de bălegar Dacă se seamănă pe pat de bălegar, amestecul de sol se dezinfectează separat, în grămadă, folosind aceleaşi produse: Policarbacin şi Lindatox 3, dar in doze de 200 grame şi, respectiv, 40 grame la mc prin amestecare cît mai uniformă. Amestecul de sol mai poate fi dezinfectat şi cu Fomalină 2,5 la sută, cite 10 1 soluţie la mc. Se acoperă amestecul cu folie de polietilenă, se lasă la sudaţie 48 ore, după care se lopătează de cîteva ori pentru eliminarea vaporilor toxici. Timpul de pauză pînă la semănat este de 14 zile. Acest procedeu nu se recomandă pentru solul unde urmează a se semăna vărzoase. Formalina are un spectru larg de acţiune, combătînd bolile, insectele, nematozii şi seminţele de buruieni. Pentru a fi siguri că solul nu mai este fitotoxic, se face un test de fitotoxicitate. Se seamănă seminţe de salată şi dacă răsar, solul este bun de semănat cu alte culturi. Dacă seminţele nu răsar, înseamnă că nu s-a lopătat suficient amestecul. Se lopătează din nou de 1—2 ori apoi se repetă testul cu salată. Dezinfectarea scheletului răsadniţelor şi uneltelor se recomandă a se face prin stropirea abundentă sau prin îmbăiere în soluţie de Formalina 3 la sută sau Fosfat trisodic în concentraţie de 1 la sută. Ţinînd seama că se lucrează cu produse chimice, respectaţi dozarea riguroasă a pesticidelor de tratat, altfel ele pot fi fitotoxice pentru tinerele plăntuţe abia răsărite Pesticidele fiind produse toxice, respectaţi măsurile de protecţie a muncii, a animalelor şi a mediului înconjurător! dr. ing. MIHAI TOMŞA, inspector-şef al Inspectoratului judeţean pentru protecţia plantelor ANGELA DREDEŢIANU, biolog . Despre preocuparea pentru asigurarea şi livrarea operativă a seminţelor de legume, discutăm cu inginerul Ilie Mare, şeful Complexului de seminţe de legume şi material săditor Tîrgu-Mureş. Se livrează mazărea de grădină şi o gamă largă de seminţe, printre care: ardei, ceapă albă şi roşie, 40 tone de usturoi pentru fermele de profil. Cît priveşte arpagicul, din necesarul de 200 de hectare pentru 100 de hectare marfa a fost livrată încă de astă-toamnă. Iar diferenţa acum, în aceste zile. La preluarea seminţelor au lucrat operativ mai ales fermele legumicole ale CAP din Sîntana de Mureş, Cheţani, Luduş, Cuci. Oii beci şi altele. Se cere a se grăbi şi preluarea mazurii de cîmp. Aici se cere un spor de atenţie, deoarece cea care vine din mutaţii, din alte judeţe este dirijată de complexul tîrgumureşean în gările CFR de destinaţie. Dar, concomitent cu preluarea seminţelor, recomandarea este ca delegaţii să posede comanda pentru ridicarea repartiţiei şi formele legale de asigurare a plăţilor. De asemenea, se acordă o deosebită atenţie a cartofilor ce sunt păstraţi în silozuri. Cei timpurii sunt în curs de livrare fermelor beneficiare. Cît priveşte seminţele de legume dintr-un larg sortiment în municipiul Tîrgu-Mureş ele se desfac prin magazinul de profil din strada Călăraşilor cel al ILF din piaţa 7 Noiembrie iar la sate prin toate magazinele cooperaţiei. La ambalarea lor la complexul tîrgumureşean se lucrează cu formaţii specializate care asigură pentru gospodăriile populaţiei, un milion de plicuri cu o gamă mare de seminţe. REMUS CÂMPEAN “. Unităţile comerciale aleICS Mărfuri industriale din Tîrgu- Mureş, care vor fi date în folosinţă în cursul acestui an, vor avea o suprafaţă de 1 792 metri pătraţi. Cele mai mari vor fi magazinele „Domus“ din Bulevardul „1 Decembrie 1918“ şi „Materna“ din complexul comercial „Diamant“ • Pînă la 1 mai a.c. urmează a fi puse în funcţiune două noi cantine-restaurant. Este vorba de cele care vor fiinţa pe lingă Centrul teritorial de calcul electronic şi IRA, ambele din Tîrgu-Mureş. • Un spectacol reunind formaţii laureate ale Festivalului naţional „Cîntarea României" la Casa de cultură, a ştiinţei şi tehnicii pentru tineret. Pe afiş, pe lîngă formaţiile instituţiei-gazda (jocuri populare şi dans modern), o puternică reprezentare a Clubului tineretului din Reghin (taraful „Ghiocelul“ grupurile folk „Ecoul“ şi „Lira", formaţia de muzică uşoară „Orizont“). • „Măreţia omului“ — nu numai un titlu sugestiv, dar şi o componentă inedită a cadrului mnatimism. * • competiţional complex al tinerilor. Concursul, deocamdată, in etapa de masă, are menirea de a aprofunda şi nuanţa componenta materialist-ştiinţifica a formării generaţiei tinere • Locul I în întrecerea dintre unităţile farmaceutice pe 1987 a revenit farmaciilor nr. 9 şi 104 din Tîrgu-Mureş şi punctului farmaceutic 30 din Odorheiu Secuiesc. Pe locul II — farmaciile 32 Sărmaşu, 105 Tîrgu-Mureş şi punctul farmaceutic Voiniceni Farmaciile 6 Tîrgu-Mureş. 109 Tîrnăveni şi punctul farmaceutic 30 Ciumani, judeţul Harghita, s-au situat pe locul 10 • Zilele trecute, din iniţiativa conducerii Grădiniţei nr. 16 din municipiul Tîrgu-Mureş cunoscutul cîntăreţ de muzică uşoară Mihai Constantinescu s-a aflat în mijlocul copiilor de aici în faţa cărora a susţinut un foarte frumos recital. În sala pentru spectacole frumos amenajată, sute de şoimi ai patriei au aplaudat în ritmul şlagărelor fredonate de Mihai Constantinescu, au cîntat imreuna cu el, apoi i-au oferit fior. • O frumoasă iniţiativă a violoncelistului Szabó Péter şi a pianistului Lénárt Ágota este un ciclu cameral, care cuprinde integrala sonatelor pentru violoncel şi pian de L. v. ReeOmven Primul concert al ciclului marţi, 1 martie 1988, ora 19, în sala mică a Palatului culturii, are în program sonatele nr 2, 4 și 7. Kirmiw ttKKsmossaro ■***- -yx&mm Comisia de revizie, de veghe la întărirea gestiunii economice a cooperativei agricole Ca organism al obştii, în apărarea şi consolidarea averii obşteşti a cooperativei agricole de producţie, comisia de revizie a CAP Sărmaşu, exercitîndu-şi cu răspundere şi competenţă îndatoririle încredinţate, a fost permanent în miezul activităţii productive, veghind la respectarea întocmai a legii, la efectuarea în condiţii de calitate a tuturor lucrărilor. Jurnalul ei cuprinde acţiuni de mare însemnătate la Larga, Sărmaşu, Sărmăşel-Gară, Sărmăşel-Sat, în toate fermele şi brigăzile vizînd buna desfăşurare a activităţii, nivelul calitativ la care s-au însămînţat culturile, la care s-au întreţinut şi finalitatea lor la recoltarea, transportul şi depozitarea producţiei. Aşa cum a raportat adunării generale, comisia de revizie a luat atitudine fermă împotriva neregulilor, împotriva acelora care au urmărit într-un fel sau altul să atenteze la averea obştii, sau prin delăsare în muncă, prin lucrări de mintuală, de slabă calitate au adus daune cooperativei agricole din Sărmaşu. Şi pentru ca asemenea fapte să fie prevenite în 1988, supunem atenţiei cîteva aspecte asupra cărora s-au luat măsurile cuvenite. Astfel, controlul efectuat asupra insămîntârilor din primăvara anului 1987 a scos la iveală că la ferma nr. 1 Sărmaşu, într-o tarla de porumb s-au găsit 12 rînduri complet nerăsărit, în suprafaţă de 15 ari. Vina o poartă mecanizatorul care a dat dovadă de neglijenţă în încorporarea seminţei în sol La ferma seminceră de porumb s-au găsit 52 de rînduri de porumb nerăsărit în suprafaţă de 52 de ari, datorită tot neglijenţei mecanizatorilor, suprafaţă completată apoi ulterior. Aceste două exemple pun în evidenţă întărirea exigenţei mecanizatorilor repartizaţi la semănat şi o riguroasă urmărire şi respectare a tehnologiei de către ingineri şi formaţiile de lucru. Comisia a pus în evidenţă şi greşulile care s-au făcut la erbicidarea păioaselor la Sărmăşel- Sat, toate acestea însumînd 60 de ani. Un fapt grav s-a petrecut şi la praşila mecanizată a porumbului, unde mecanizatorul Nov.» Alexandru, lucrînd In ferma Larga, a tăiat porumbul pe 17 ani, el aflîndu-se pe mașină în stare de ebrietate. In acest fel i s-a desfăcut contractul de muncă. Demonstrîndu-şi vigilenţa comisia a luat atitudine şi faţă de cei care înstrăinează din recoltă. Astfel, prin controlul efectuat în tarlaua Valea Domnească de la Sărmăşel-Gară, a constatat că recoltarea cartofilor decurgea normal, dar că unii cooperatori au transportat sacii încărcaţi de cartofi pe la „vecini“. Aşa au fost descoperiţi 9 saci de cartofi ascunşi la Selesi Iosif. în prezenţa comisiei de revizie, sacii au fost cîntăriţi şi astfel cele 286 kg de cartofi au fost transportaţi în magazia cooperativei agricole. Deşi făptaşul nu a fost descoperit încă, la ferma din Larga s-au găsit 1.880 ştiuleţi de porumb ascunşi. Comisia de revizie i-a recepţionat şi transportat la CAP. Poate îşi aduce aminte acum paznicul Cojocnean Teodor pe cine a văzut prin tarlaua cu pricina Atitudine intransigentă faţă de munca oamenilor s-a manifestat şi la recoltarea sfecleie zahăr, cînd în tarlaua duha s-au găsit 8 porţii de sfeclă recoltată în grămezi, de unde au fost mîncate peste 1 190 ha iar o mare cantitate de rădăcini erau călcate şi zdrobite deurma de oi a ciobanilor Ioan Halalai, Aurel Sărac şi Petru B Oltean, care au intrat intenţionat în aceste culturi. Relevînd asemenea fapte puse în evidenţă de comisia de revizie a CAP Sărmaşu survinem atenţiei obştii manifestările unor oameni care încearcă sub o formă sau alta să se atingă de bunurile obştii, să diminueze producţiile obţinute de cooperatorii harnici Toate solicită în continuare întărirea p\'iv nntei, creşterea fermităţii faţă de orice atitudine contrară normelor echităţii statuate în soc ptatea noastră. GH. BARBULESCU •STEAUA ROSIE PAGINA 8