Steaua Roşie, septembrie 1988 (Anul 39, nr. 207-232)

1988-09-01 / nr. 207

Pagina 2 steaua roșie Activitatea politico-organizatorică și educativă ancorată puternic in realizarea sarcinilor economico-sociale (Urmare din pag. I) Calea imperioasă a înfăptuirii în cele mai bune condiţii a sarcinilor economico-sociale din industrie, agriculutră, transporturi, cu un cuvint din toate sectoarele de activitate, iar spiritul tezelor ■din aprilie, apare cu pregnanţi necesitatea întăririi şi intensificării activităţii politico-organizatorice, aceasta trebuie să imprime spirit revoluţionar în gîndire şi acţiunea practică, un puternic spirit de ordine şi disciplină, o mare răspundere revoluţionară pentru a asigura mersul fern înainte în toate domeniile vieţii sociale şi, în primulrînd, in producţiamaterială. De aici rezultă faptul că organele şi organizaţiile de partid trebuie să ridice întreaga activitate la un nivel calitativ superior, acţiunile lor politico-educative să fie cit mai profund racordate la realităţile concrete din fiecare unitate economică şi socială, să contribuie la generalizarea noului, a experienţei pozitive şi a iniţiativelor valoroase în toate sectoarele, în contextul acestor sarcini, problemele ce se cer soluţioate de conducerile de întreprinderi, deconsiliile oamenilor muncii, sub directa îndrumare a organelor şi organizaţiilorde patid, presupun atitudine activă, intervenţii operative în elaborarea şn fundamentarea deciziilor, răspundere şi competenţă din partea tuturor cadrelor de conducere. Fie că este vorba de realizarea ritmică a producţiei fizice şi îndeosebi a exportului, de ridicarea nivelului tehnic şi calitativ, a competitivităţii produselor, de creşterea în ritm înalt a productivităţii muncii sau de reducerea substanţială ,a rosturilor deproducţie şi mai ales a cheltuielilor materiale, fiecare în parte şi toate la un loc aceste sarcini impun participarea susţinută a fiecărui comunist, a tuturor oamenilor muncii la găsirea celor mai bune soluţii problemelor .curente aleactivităţii economice, implicarea deplină a organizaţiilor de partid în vasta activitate politico-organizatorică menită să pună la valoare resursele şi capacitatea de carte dispun colectivele de muncă. Important este ca în tot acest efort să fie antrenate toate organismele sistemului democraţiei noastre maneito.Tvşti-revoluţionare, conturîndu-se acţiuni de anvergură, bine gîndite şi structurate, cu o malitare practică certă să precizîndu-se îndatoriri personale şi colective clare pentru toţi factorii de răspundere, de la muncitori, conducătorii formaţiilor de lucru pînă la directori. Cerinţa ancorării munco politico-educative în realităţile concrete din fiecare sector este cu atît maistringentă cu cât, aşa cum rezultă din unele aspecte şi stări de lucruri din unele întreprinderi, tocmai în această direcţie activitatea de propagandă s-a dovedit şi se dovedeşte uneori deficitară. Sânt organ şi organizaţii de partid care apreciază activitatea lor politicoeducativă drept satisfăcătoare sau chiar bană, în timp ce in unitatea respectivă se înregistrează nerealizarea unor indicatori de plan, consumuri exagerate de materii prime şi materiale, o calitate necorespunzătoare a unor produse, abateri de la tehnologiile de producţie şi de la disciplina muncii, fenomene care reflectă minusuri în planul conştiinţei, educaţiei, răspunderii. Acţiunile politico-educative ,ce se desfăşoară urmăresc tocmai înlăturarea unor asemenea neajunsuri, contribuind la sporirea spiritului de răspundere al oamenilor, la angajarea lor în rezolvarea problemelor. Fie căeste vorba de perfecţionarea continuă a activităţii organizatorice sau a muncii politico-educative, exigenţe mari se pun în faţa organelor şi organizaţiilor de partid, care sunt chemate să înţeleagă limpede că adevărata măsură a acţiunilor întreprinse în acest domeni aflau rezultatele şi rentabilitatea muncii oamenilor, contribuţia concretă pe care o aduce fiecare comunist la realizarea in cele mai bune condiţii a planului de dezvoltare economico-socială a patriei. în spiritul acestor înalte cerinţe, în spiritul tezelor din aprilie urbeaza activitate de mare şi complexă însemnătate desfăşurată de organele şi organizaţiile de partid pentru perfecţionarea întregii lor activităţi se cere astfel orientată încît prin efortul susţinut, prin răspunderea plină de iniţiativă şidăruire a comuniştilor, a tuturor oamenilor muncii să existe în permanenţă certitudinea înfăptuirii neabătute a sarcinilor economico-sociale pe acest an şi pe întregul cincinal, a obiectivelor stabilite de Congresul al XIII- lea şi Conferinţa Naţională ale partidului. Realizarea programului anual de apartamente (Urmare din pag. 1) darea obţinerii, pretutindeni, a rezifuatelior optime este datoria primordială a consiliului oamenilor muncii al acestei organizaţii de construcţii. Conducerea antreprizei are sarcina să răspundă multiplelor solicitări printr-o mobilizare exemplară de forțe, care să asigure nivelul de productivitate cerut de înfăptuirea fiecăruia dintre obiectivele amintite. Analizând stadiul de îndepliniri a planului de apartamente pe 1986 se constată o rămânere în urmă. Bunăoară, pe 1 bani, un Tîrgu-Mureş şi în comunele Cristeşti, Ungheni ,şi Sîngeorgiu de Mureş a fost realizat doar 51 la sută din programul de locuinţe pe 1988, la care, în august, s-au mai adăugat 58 de apartamente. Avînd în vedere timpul scurt pînă la finele anului şi volumul mare de lucrări rămase de înfăptuit, am solicitat opinia inginerul şref al antreprizei, Sever Ornacaişan, asupra măsurilor ce trebuie luate pentru accelerarea ritmului de execuţie şi aducerea 3,a zi a realizării programului de locissate. „ Cu toate că la blocurile din panouri atari obţinem ritmuri de execuţie considerabile, la cele ca structură mixtă am înregistrat rămîneri în urmă datorită lipsei de zidari, meseriaşi cu sarcini deosebite în fazele de finisare a blocurilor. Efectivul ■de pe şa,alterete municipiului a fost redus cu 100 de zidari, ceea ce a împiedicat finalizarea, pină în prezent, a peste 200 de apartamente a căror structură de rezistenţă este terminată. Apartamentele amintite, la care se vor mai adăuga alte 52, vor fi pregătite pentru predare in luna septembrie. Plecându-se de la sarcinile mari de creştere aproductivităţii muncii şi în construcţii, conducerea antreprizei, împreună cu specialiştii ei, are datoria să pună în valoare noi rezerve de potenţial în domeniul organizării muncii, al introducerii progresului tehnic, al ridicării gradului de calificare şi de mai bună utilizare a forţei de muncă existente. Ce întreprindeţi în acest sens? — Am hotărît să concentrăm eforturile noastre în două direcţii deosebit de importante care pot deveni soluţii perte in creşterea ritmului de execuţie pe şantierele antreprizei.. Este vorba în primul rând de impulsionarea execuţiei la blocurile di® ,pandaii mari, unde, datorită gradului înalt de industrializare, reuşim să economisim importante forţe de muncă. în acest sens am elaborat un program sterns de montaj care să asigure folosirea la un nivel mai înalt a macaralelor şi a celorlalte utilaje necesare şi, în final, atingerea unui ritm mediu zilnicde lucru superior celui de pînă acum. A doua direcţie de acţiune vizează sporirea realizărilor zilnice la blocurile cu structuri mixte. In acest sens am intensificat activitatea de montare, cotrare şi armare, prin organizarea de schimburi prelungite, iar la turnarea betoanelor a fost reintrodus schimbul III. Tot la blănurile cu structură mixtă beneficiem de o metodă originală de realizare a panourilor de faţadă din beton celular autoclavizat. Prinaportul de creaţie al unor specialişti ai antreprizei am reuşit să punem la punct soluţii mult mai economicoase de realizare a panourilor de închidere. Pe baza acesteia, pereţii de faţadă nu se mai zidesc, pe niveluri, la faţa locului, ci în poligonul trustului, în poziţie orizontală, iar prin ridicarea lor pe verticală li se aplică finisajul necesar, după care sunt transportaţi şi montaţi pe şantier. In feiul acesta un sfert din lucrările de închidere a apartamentelor unui bloc se realizează cu o productivitate cu 30 la sută mai mare decât în sistemul clasic. Astfel vom reuşi să scurtăm duratade execuţie a fiecărui bloc, succes foarte important în acţiunile pe care le întreprindem pentru realizarea planului de apartamente pe 1988. TIRQIL PEPENILOR Jacul e în toi Te cheamă muzica. Hambarele stau pline. Caruselul se învirte intr-un cerc nebun. Ca în fiecare an, şi anul acesta s-a organizat la Sf.paul tradiţionalul Sârg al pepenilor. De dimineaţa pînă seara târziu oameni îmbrăcaţi în straie de sărbătoare se adună la iarmaroc. Parcă și șalele din jur s-ar ridica în vârful picioarelor să vadă mai bine__iargfflL Scrimciobul se învirte. și cu ei se invii te parcă toată lumea. Oamenii se învîrt in ritmai ■dansului,, tineri și feăicini. Pepenii rîdl în spate. Nu lipsesc micâ tarabele cu mîncare, .cele pline ochi cu obiecte artizanale. Daniile sunt aliniate ca la paradă. Alături stau carele şi căruţele pline cu copii şi pepeni gustoşi. Viorile şi ţambalele se întrec în cântece săltăreţe. Şi caruselul se-nvîrte. Parcă ieşit din pământ apare Zărnuţ Tili, acest copil de vreo 12—13 ani, care-i „bate“ pe toți pe „ringul“ de dans, îşi găseşte şi pererifosa. E dulce Kibeniţa, sînt dulci pepenii galbeni. Se Inserează. Sub „şura“ ca epporis de ow răsună cîntecele străbunei vetre din Sînpaul. x UIUM BHMKJUJI - «ifisrtsare comună (hi pe Mureș (Urmare din pag 1) într-o zi călduroasă de vară am poposit ,aici, la Lunca Bradului, pentru a afla cite ceva despre realizările şi preocupările locuitorilor comunei. Cite nu sunt de pus la punct intr-o comună, şioameniidoresc să-şi facă locurile în care trăiesc ,şi muncesc tot mai frumoase. Vasile Moldovan, primarul comunei, ne-a relatat: „Comuna Lunca Bradului, înfloritor centru forestier de pe cursul superior al Mureşului, a cunoscut în aniiconstrucţiei socialiste o dezvoltare fără precedent. Dacă înainte de Congresul al IX-lea al partidului în comună existau 50 de case, astăzi numai numărul apartamentelor din blocurile de locuit se cfrează la 224, în ultimii doi ani au fost predate la cheie 24 de apartamente ,cu trei și patru camere. De asemenea, a fost dată în exploatare platforma industrială dedebitare alemnului, dotată cu utilaje moderne de înaltă productivitate, cu linie automatizată de gates. Am renovat căminul ■cultural şi i-a an mărit capacitatea cu 100 de locuri. Peste 1.500 de muncitori şi alţi oameni ai muncii îşi desfăşoară activitatea la iîET, UMîtCF, Ocolul silvic, la o secţie a întreprinderii de pajişti. Cooperativa de producţie, achiziţii şi desfacere a mărfurilor, la dispensarul uman şi veterinar, în cele două sedii etc. In ceea ce priveşte sarcinile contractuale trebuie să arăt că am predat statului întreaga cantitate de lapte de oaie şi peste 3.000 ele kilograme de caş. Rezultate bune au obţinut în circumscripţiile lor deputaţii Aurelia Sbonea, Vasite Moldovan, Ionel Jîrcan, Paraschiva Pîrlea, Petre Dionisie, Vasile Pop, Saveta Hoffman, Leon Crişan. „ Ce noutăţi se anunţă pentru anii care urmează? — In cursul anului 1989 va începe construirea altor blocuri, care vor avea 36 de apartamente, a unei noi şcoli generale, amenajarea, în zona Silard, a unui loc de agrement prevăzut cu ştrand. Deasemenea, este prevăzută construirea unui han turistic, a unui nou sediu politicoadministrativ ,alcomunei. Prin aceasta vom asigura condiţii tot mai bune de muncă şi de viaţă, aşa cum sunt prefigurate ele în documentele de partid şi de stat, în orientările şi indicaţiile secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Vom acţiona cu răspundere muncitorească pentru realizarea angajamentelor asumate în ceeace priveşte dezvoltarea economico-socială şi edilitar-gospodărească a comunei Lunca Bradului. CALENDAR Joi 1 SEPTEMBRIE Soarele răsare la ora 6,37; apune la ora 19,53. .Zile trecute 244, zile rămase 421. CINEMA TÎRGU-MUREŞ — Arta, Ce se întîmplă, doctore? Grădina de vară: Copran îşi asumă riscul. Unirea: Şeriful din Teirwssce fiii") Progresul: Secretar lui Nemesis. Select: Priveşte înapoi cu minte. Tineretului: Fierarul curajos (de la orele 9, llj. Răzbunarea Sfîntului (de la orele 15, 17, 19, 21). Flacăra: Ultimul drum. SIGHIŞOARA — Lumina: Nişte băieţi grozavi. Grădina de vară: Furtună in Pacific REGHIN — Patria: Egreta de fildeş. TÎRNĂVENI — Melodia: Umbrele soarelui. Grădina de vară: Luptătorii din valea misterioasă. LUDUŞ — Clubul Fabricii de zahăr. Orele unsprezece. SOVATA — Doina: Samba. Muncitorul: Urmărirea Amsteridaţii. SÂRMAŞU — Popular: Monomeţiiseriile I—IU. IERNUT — Lunina: Figuranţii. SlMGKQRGTU DE PADUME — Populari A doua variantă. FÎNîîNEIE — Patria: Votul se plăteşte. MIERCUREA MIRAJULUI — Mirajul: MoromețiiSeriile I—ITI. TEATRU TEATRUL DE PĂPUŞI, azi, ora 19:30: Un bazar__ bizar (secțiaromână), la Teatrul de vară din Sovata. PRONOEXPRES Tragerea din 31 august h*88 Extragerea 1: 28 17 1® 29 1* 40 Extragerea a n-a: 8 13 4 41 23 35 Fond decâștiguri: 5®6.0% lei. INSTANTANEE Turul ciclist al României — caravana a sosit și la Tirgu- Mureş. Pe locul al treilea, Mircea Orosz (România — lotul *5), de la CSM Electromureş. Pepeni de Sînpaul Foto, IOSIF TRIF și KONCZ JANOS.