Steaua Roşie, noiembrie 1988 (Anul 39, nr. 259-284)

1988-11-01 / nr. 259

Moment de analiză şi angajare: Adunările şi conferinţele de dări de seamă şi alegeri ale comisiilor şi comitetelor femeilor în baza planului de măsuri e- 1abonat de Consiliul Naţional al Femeilor şi aprobat de Comitetul Central al Partidului Comunist Român, în perioada 15 octombrie — 5 decembrie 1998 se desfăşoară adunările şi conferinţele de dări de seamă şi alegeri ale comisiilor şi comitetelor femeilor din întreprinderi şi instituţii, din cooperativele agricole de producţie şi meşteşugăreşti, din cartiere şi oraşe, precum şi cele de la nivelul comunelor, oraşelor şi municipiilor. Adunările şi conferinţele de dări de seamă şi alegeri se desfăşoară în 3 etape: 15 octombrie — 10 noiembrie 1988 în întreprinderi şi instituţii; 20 octombrie — 15 noiembrie 1988 în cooperativele agricole de producţie şi meşteşugăreşti, în cartiere şi sate; 15 noiembrieş1 decembrie 1988 la nivelul comunelor, oraşelor şi municipiilor. Candidatele pentru comitetele şi comisiile femeilor sunt propuse din rîndul femeilor care lucrează direct în producţie şi în alte domenii ale vieţii socialculturale şi obşteşti, care acţionează consecvent pentru îndeplinirea întocmai a sarcinilor specifice , locului de muncă, pentru înfăptuirea politicii interne şi externe a partidului, femei cu o bună pregătire politică şi profesională, cu o comportare exemplară la locul de muncă. In familie şi societate, femei care se bucură de apreciere, autoritate, prestigiu şi încredere la locul de muncă şi în societate. Se are şi se va avea în vedere ca în comisiile şi comitetele femeilor să se asigure reprezentarea tuturor femeilor după vîrstă, apartenenţa politică, ocupaţie şi naţionalitate în funcţie de componenţa numerică a femeilor din întreprinderi, instituţii, cooperative agricole de producţie şi meşteşugăreşti, cartiere, sate, oraşe, municipii, punîndu-se un accent deosebit pe modul în care au acţionat şi acţionează pentru transpunerea în viaţă a indicaţiilor şi sarcinilor trasate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, în Cuvîntarea rostită la Conferinţa Naţională a femeilor din martie 1985, la Congresul al XIII-lea şi Conferinţa Naţională ale partidului, precum şi cele rezultate din orientările şi indicaţiile cuprinse în Expunerea la şedinţa Comitetului Politic Executiv al CC al PCR din 29 aprilie a.c. — program revoluţionar de muncă al partidului, al întregului nostru popor. In materialele prezentate în adunările desfăşurate pînă acum şi în luările de cuvînt s-a exprimat adeziunea deplină faţă de politica internă şi externă a partidului şi statului nostru, devotamentul neţărmurit şi profunda recunoştinţă a femeilor mureşene faţă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, faţă de tovarăşa Elena Ceauşescu, pentru preocuparea permanentă privind creşterea rolului femeilor în viaţa economică şi socială a ţării, în conducerea societăţii româneşti. S-au evidenţiat măreţele realizări în dezvoltarea economicosocială a judeţului nostru, a întreprinderilor, instituţiilor, în cooperaţie şi prestări servicii, în industrie, agricultură, cultură, sănătate, învăţămînt şi altele, îndeosebi în perioada inaugurată de Congresul al IX-lea al partidului, de cînd în fruntea partidului şi a ţării se află tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ctitorul României moderne, patriot şi revoluţionar înflăcărat, perioadă numită cu îndreptăţită mîndrie „Epoca Nicolae Ceauşescu“. S-au adoptat programe de măsuri pentru lichidarea grabnică a neajunsurilor şi neîmpliniţilor ce s-au ivit, pentru extinderea experienţelor valoroase şi îmbunătăţirea continuă a stilului şi metodelor de muncă în vederea creşterii puterii de mobilizare a femeilor la realizarea exemplară a sarcinilor pe anul 1988 şi pe întregul cincinal, cu prioritate a exportului, a programelor de modernizare a producţiei, de perfecţionare a activităţii economico-sociale, de lărgire a democraţiei muncitoreşti şi revoluţionare, la înfăptuirea neabătută a hotărîrilor Congresului al XIII- lea şi Conferinţei Naţionale ale partidului. Demarată sub bune auspicii, această acţiune de maximă importanţă în viaţa femeilor mureşene continuă. MARIA CIOBANU secretar al Comitetului judeţean al femeilor Impulsionarea arăturilor adinei (Urmare din pag 1) deja puse spre păstrare peste 800 de tone de cartofi de calitate. TOT TERENUL ESTE LIBER — FORMAŢII SPECIALIZATE LA FERTILIZAT ŞI ARAT Ca una din unităţile mari ale trustului, Întreprinderea agricolă de stat Sîncraiu de Mureş a efectuat în condiţii bune însămînţările pe cele peste 1.100 de hectare, din care 622 de hectare revin griului. Acum, Ioan Cotuţiu, inginerul-şef, împreună cu şefii de ferme, cu mecanizatorii, este ferm angajat de a grăbi efectuarea arăturilor. Şi condiţii sunt, întreaga suprafaţă de 1.700 de hectare fiind liberă, în aceste condiţii toate forţele unităţii sunt concentrate la efectuarea în complex a lucrărilor de sezon. Se află în lucru 30 de tractoare, care efectuează zilnic arături adînci pe 65—70 de hectare. Pentru ca timpul la arat să fie folosit cu maximă eficienţă, mecanizatorii sunt grupaţi în formaţii de care răspund specialişti cu experienţă ca Vainar Iosif de la ferma din Sîncraiu, Gheorghe Dredeţeanu la Rîciu, Ioan Tolan la Ceuaş, Tănase Porav la Valea Rece. Pentru ca peste tot să se facă numai lucrări de calitate, în atelierul central al întreprinderii muncitorii mecanici, de care răspunde inginerul Vasile Sîngeorzan, asigură la nevoie şi de două ori pe zi brăzdarele de schimb ascuţite, înlăturarea defecţiunilor mecanice. Tot acum se continuă şi cu efectuarea lucrărilor de scarificare, unde după calculele inginerului-şef loan Cotuţiu s-a ajuns la 225 de hectare şi se prelimina să se ajungă la 650 de hectare. La zi este şi transportul şi aplicarea îngrăşămintelor naturale. Cu 6 MIG şi un încărcător la ferma din Coasta Mare zilnic se duc pe cîmp 320 de tone. Se face totul ca pînă la sfîrșitul anului să fie duse pe cîmp peste 15.000 de tone de îngrășăminte naturale. Terenul fiind în totalitate eliberat, ne preciza inginerul Oprea Toma, directorul întreprinderii, putem efectua arăturile adînci pînă la 20 noiembrie. Paralel cu efortul ce se depune pentru urgentarea efectuării arăturilor şi a altor lucrări în cîmp, în atenţia conducerii întreprinderii stau şi acţiunile de cooperare cu cooperativele agricole la recoltarea şi însilozarea cocenilor de porumb. Pentru început se lucrează la cooperativa agricolă din Sîntana de Mureş. Şi asemenea preocupări se impun deoarece IAS are5.000 de bovine şi 3.000 de ovine a căror producţie poate să crească numai dacă se asigură furaje îndestulătoare. * STEAUA I POSTE PAGINA I CONTROLUL — importantă pîrghie a îmbunătăţirii muncii noastre » (Urmare din pag I) conducere, îndrumare şi control al activităţii tuturor unităţilor sanitare din teritoriul administrativ arondat, conform prevederilor Legii nr. 3/1978. Acest lucru cu atît mai mult este necesar, întrucât din analizele şi controalele recent efectuate rezultă că, pe lângă rezultatele pozitive obţinute în asigurarea stării de sănătate a populaţiei, se observă o serie de lipsuri: situaţia nepermisă în unele unităţi (mai ales dispensare) privind ordinea, curăţenia, disciplina în muncă, nerespectarea normelor de sterilizare, a baremurilor de urgenţă, a sistemelor de evidenţă şi raportare, prezenţa la serviciu, a programelor de muncă afişate, neasigurarea permanenţelor de noapte conform graficelor aprobate, neglijarea activităţilor de teren, formalism în acţiunile profilactice, de dispensărizare, de educaţie sanitară şi altele. La unele cadre sanitare se manifestă lipsa de disciplină şi indiferenţă faţă de îndatoririle medico-profesionale, faţă de utilizarea şi îngrijirea avutului obştesc, a bazei tehnico-materiale, neglijenţă privind ţinuta lor reglementată. Am urmărit şi modul în care unităţile de bază au fost îndrumate şi controlate de conducerile spitalelor teritoriale, de medicii forurilor metodologice, de cadrele de specialitate din aparatul propriu, constatînd că, în multe cazuri, controalele făcute au fost formale, fără măsuri concrete şi indicaţii clare cu termene de rezolvare. Nu s-a acordat, de asemenea, atenţia cuvenită utilizării fondurilor pentru repararea, igienizarea şi întreţinerea unui număr însemnat de dispensare medicale comunale din judeţ. Parte componentă a muncii de conducere, controlul reprezintă un factor de seamămenit să contribuie la aplicarea neabătută a hotărîrilor de partid şi de stat, în acest sens, BOR, împreună cu conducerea Direcţiei sanitare, a întocmit o listă de repartizare a membrilor de partid, în prima etapă, pentru dispensarele medicale din structura spitalelor teritoriale. Se impune perfecţionarea acestui plan, deoarece numai astfel vom putea da un ajutor folositor celor controlaţi. La nivelul dispensarelor medicale trebuie să desfăşurăm un control metodologic prin care să asigurăm ridicarea capacităţii de acţionare şi competenţa medicilor de medicină generală în problemele organizatorice, economicogospodăreşti şi în munca profesională. Aşa cum a cerut secretarul ge- neral al partidului, este necesar ca în toate unităţile sanitare să fie luate măsuri energice ca să se întărească răspunderea, ordinea şi disciplina atît a organelor colective, cît şi a fiecărui muncitor sanitar, la locul său de muncă şi în întreaga viaţă economico-socială. Trebuie să promovăm un climat de muncă în concordanţă cu principiile eticii şi echităţii socialiste, prin eliminarea manifestărilor de formalism, prin dezvoltarea democraţiei muncitoreşti. Trebuie să înţelegem cu toţii că membrii de partid trebuie să se afle în toate locurile hotărîtoare, să fie în primele rînduri, să acţioneze pentru unirea eforturilor tuturor oamenilor muncii în buna desfăşurare a activităţii de înfăptuire a planurilor şi programelor stabilite, în cazul nostru pentru promovarea stării de sănătate a celor ce muncesc. Noiembrie-decembrie — o perioada decisiva (Urmare din pag 1nice pentru executarea tuturor lucrărilor prevăzute în planul pe acest an. Este nevoie, însă, de organizarea superioară a întregii activități pe șantiere, în activitatea de ■'Construcții-montaj, de întărire a ordinii și disciplinei la cotele ce trebuie să caracterizeze toate colectivele muncitoreşti de pe şantierele de investiţii. Aceste strădanii, ca şi alte direcţii de acţiune care prin forţa lucrurilor caracterizează activitatea economică a acestor două luni, se cuvine încununate, în mai mare măsură, de rezultate concrete pe linia diminuării accentuate a consumurilor energetice şi materiale, punîndu-se mai bine în valoare măsurile de modernizare tehnologică, iniţiativele şi spiritul gospodăresc al oamenilor muncii. Toate acestea sunt sarcini de primă mărime, pentru înfăptuirea cărora se cere să se acţioneze cu toată energia, astfel ca în perioada care a mai rămas pînă la sfîrşitul anului să se asigure o bună organizare a muncii şi o largă mobilizare a tuturor forţelor în vederea încheierii cu rezultate cît mai bune a anului 1988 şi pregătirea corespunzătoare a trecerii la producția anului viitor. ENERGIA — riguros gospodărită (Urmare din paginţei Comitetului Politic Executiv al CC al PCR, printre mijloacele sigure şi eficiente ale asigurării energiei electrice necesare fiecărei activităţi la loc de frunte se înscrie consumul raţional, gospodăresc şi economisirea energiei la locurile de muncă şi acasă. De asemenea, pentru a economisi şi a consuma economic se impune să aplicăm cele mai optime şi raţionale măsuri tehnice şi organizatorice care să asigure încadrarea în cote a consumului zilnic, în concordanţă cu prevederile actului normativ amintit, în spiritul acestor norme se acţionează şi la întreprinderea Electromureş din Tîrgu-Mureş unde s-au luat măsuri de stopare a consumurilor neraţionale, a oricăror forme de risipă atît în sectoarele productive cit şi cele neproductive. Iată opinia inginerului Dorin Dan, şeful secţiei SDV, în acest sens. „ Pentru ca fiecare lucrător din secţie să înţeleagă adevăratul scop al Decretului Consiliului de Stat, l-am dezbătut la locurile de muncă, am chibzuit asupra măsurilor şi acţiunilor ce trebuie întreprinse pentru a nu fi puşi în situaţia de a întrerupe activitatea productivă, între măsurile cu efecte directe asupra încadrării în consumul stabilit pe paliere şi orele de vîrf de sarcină se numără cele cu privire la efectuarea tratamentelor termice numai în schimbul III, iar utilajelor speciale care funcţionează şi cu ajutorul aerului comprimat le-am asigurat o sursă de alimentare locală fără a folosi, în orele de vîrf de sarcină, compresoarele mari consumatoare de energie. Am insistat și insistăm asupra eliminării mersului în gol al mașinilor unelte la care s-au instalat sau se vor instala aparate, speciale în acest sens. Maiștrii, șefii de echipă sînt principalii pioni în complexul angrenaj de supraveghere și aplicare a tuturor măsurilor stabilite pentru reducerea consumului, a economisirii energiei electrice, al căror rol este determinant în educarea oamenilor în sensul de a fi buni gospodari fiecare la locul lui de muncă. La întreprinderea de reparaţii auto din Tîrgu-Mureş se fac aceleaşi eforturi pentru a gospodări şi economisi energia electrică. Şi aici s-au întocmit programe de funcţionare a utilajelor mari consumatoare de energie, pe cît posibil în afara orelor de vîrf de sarcină, cum sunt activităţile de vopsire a autovehiculelor şi a containerelor unde se foloseşte mult aer comprimat. Şeful biroului mecano-energetic, ing. Balázs Ştefan, ne arăta ■că deocamdată mai au probleme în orele de vîrf de sarcină şi la încadrarea în consumul stabilit pe paliere, din care cauză ■există întreruperi în alimentarea cu energie electrică. Deci, sunt necesare măsuri care să stabilizeze consumul în orele critice spre folosul bunei desfăşurări a activităţii productive. La nivel de lună nu se depăşeşte cota stabilită, ci se înregistrează economii cum s-a întâmplat şiîn septembrie — 55 MWh. Insă, întregul colectiv şi fiecare om în parte trebuie să înţeleagă că nu e suficient să obţii economii, care sînt bine venite, dar neeficiente atîta timp cît procesul de producţie este des întrerupt din cauza neîncadrării în nivelurile de consum pe paliere și ore de vîrf de sarcină. Produse agroalimentare (Urmare din pag I) coop au pregătit pentru cămările iernii produse agricole în cantităţi îndestulătoare şi i-au invitat pe cumpărători să fie prezenţi în pieţele şi magazinele de desfacere. încă din primele ore ale dimineţii consemnăm o activitate febrilă în rîndul lucrătorilor din sectoarele enumerate. Şi, intr-adevăr aşa cum lesne s-a putut observa, munca le-a fost spornică şi folositoare pentru cei care au mers să-şi facă cumpărăturile, în pieţele agroalimenitare reprezentative ale municipiului Tîrgu-Mureş, ca şi în cele din Sighişoara, Reghin, Tîrnăveni, Luduş, Sovata, au fost organizate şi amenajate veritabile expoziţii cu vînzarea produselor agroalimentare. Rafinament, bun gust şi o nemăsurată grijă pentru expunerea şi prezentarea mărfurilor — iată tot atîtea lucruri pe care le-au avut în vedere lucrătorii de la ICSLF Mureş. Dar mai presus de toate a fost promptitudinea în vînzare, buna organizare a locurilor destinate desfacerii produselor agroalimentare. Standurile special organizate în pieţele agroalimentare din Cuza Vodă, „1848“ şi 7 Noiembrie Tîrgu-Mureş au etalat o largă sortimentaţie de produse agroalimentare: cartofi, varză, morcov, ceapă, gogoşari, castraveţi şi roşii de seră, ţelimă, ridichi păstîrnac, salată verde, gulii, scanac, sfeclă roşie, ciuperci, produse conservate industrial, mere, pere etc. Mare afluenţă de cumpărători în aceste pieţe, ca şi în magazinele de legume-fructe din cartierele municipiului Tîrgu-Mureş. ★ Prezente îrt pieţele agroalimentare, unele unităţi de alimentaţie publică au oferit consumatorilor mititei, pastramă de oaie, berbec la moţap, produse de cofetărie-retirerie și gospodina, precum și must. 4