Steaua Roşie, mai 1989 (Anul 40, nr. 103-127)

1989-05-03 / nr. 103

• IAAOlTAAl UN TOATt fAA/lt,VNITT’/f/ ileana roșie Tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU şi tovarăşa ELENA CEAUŞESCU au participat la deschiderea Expoziţiei omagiale din Capitală Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, şi tovarăşa Elena Ceauşescu au participat, duminică, la deschiderea Expoziţiei omagiale fotodocumentare şi de carte, organizată în Capitală cu prilejul aniversării a 100 de ani de la declararea zilei de 1 Mai ca Zi a solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc şi a 50 de ani de la marea demonstraţie patriotică, antifascistă şi antirăzboinică de la 1 Mai 1939. La festivitate au luat parte membri şi membri supleanţi ai Comitetului Poliitic Executiv al CC al PCR, secretari ai Comitetului Central al partidului, membri ai CC al PCR, ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători ai unor instituţii centrale, organizaţii de masă şi obşteşti, reprezentanţi ai vieţii noastre ştiinţifice şi culturale, numeroşi oameni ai muncii din Capitală. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au fost întîmpinaţi, la sosire, cu cele mai calde sentimente de stimă şi preţuire de numeroşi oameni ai muncii bucureşteni, care au aclamat îndelung pentru partid şi secretarul său general Grupuri de pionieri şi şoimi ai patriei, de tineri şi tinere au oferit buchete de flori. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au fost invitaţi să viziteze expoziţia omagială care, prin emoţionante mărturii documentare, evocă manifestările muncitoreşti prilejuite de sărbătorirea în ţara noastră a zilei de 1 Mai, ce au jalonat, în fapt, istoria bogată şi eroică a clasei muncitoare, drumul străbătut de la începuturile organizării sale pină la victoria revoluţiei socialiste şi edificarea noii orînduiri. Prezentînd retrospectiv aceste memorabile evenimente, expoziţia omagiază pilduitoarea viaţă şi activitate ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu, reliefînd un mare destin de militant revoluţionar patriot, legat nemijlocit de momente istorice ale luptei poporului român, sub conducerea gloriosului nostru partid comunist, pentru înfăptuirea aspiraţiilor supreme de libertate, independenţă şi unitate naţională, pentru socialism. Prima parte a expoziţiei ilustrează consacrarea istorică, în urmă cu un secol, a zilei de 1 Mai ca zi a solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. In acest cadru, este înfăţişată întîia Sărbătorire a zilei de 1 Mai în România, în 1890. Impresionante mărturii documentare — fotografii şi grafică militantă, afişe, extrase din presa vremii — consemnează pe un spaţiu larg marea demonstraţie patriotică, antifascistă şi antirăzboinică de la 1 Mai 1939, în organizarea şi desfăşurarea căreia o contribuţie determinantă au avut tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu, această manifestaţie avînd un larg ecou în conştiinţa poporului român şi pe plan internaţional. Expoziţia oglindeşte sărbătorirea zilei de 1 Mai în perioada 1940—1944 în condiţiile luptei ilegale a Partidului Comunist Român pentru organizarea mişcării de rezistenţă antifascistă, pentru realizarea Frontului Unic Muncitoresc, pentru unirea tuturor forţelor democratice împotriva războiului, pentru apărarea independenţei şi integrităţii teritoriale a ţării, pentru pregătirea şi înfăptuirea actului istoric de la 23 August 1944. Numeroase exponate atestă cinstirea zilei de 1 Mai în anii luptei pentru cucerirea puterii politice şi în prima etapă a construcţiei socialiste. Sunt mărturii documentare care evidenţiază ridicarea pe o treaptă superioară a unităţii politice, organizatorice şi ideologice a clasei muncitoare în cadrul partidului revoluţionar unic, instaurarea puterii politice a celor ce muncesc, trecerea la noua etapă , revoluţia şi construcţia socialistă. Este reflectată amplu perioada de după Congresul al IX-lea, care a ales în suprema funcţie de conducere pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Sunt prezentate transformările profund înnoitoare ce au avut loc în această perioadă fără egal în istoria patriei, în întreaga viaţă politică, economică şi socială a României, în dezvoltarea multilaterală şi armonioasă a economiei naţionale, pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, în înflorirea tuturor judeţelor şi facalitaţilor patriei, în afirmarea ştiinţei, învăţămîntului şi culturii ca factori hotărîtori ai progresului general al ţării, ridicarea continuă a bunăstării materiale şi spirituale a poporului — ţelul suprem al politicii partidului. Exponatele pun cu putere în evidenţă faptul că toate marile izbînzi din al'eastă^perioadă — cea mai rod nli; Jjțjri*» n.sto fi a pairiei — sint' legate ae-gînti'irâa.şi fapta revoluţionară î ale conducătorului partidului şistatului nostru, motiv pentru care, cu legitimă inindrie şi neţărmurită recunoştinţă, întregul nostru popor o numeşte „Epoca Nicolae Ceauşescu“O suită de imagini semnificative pentru viaţa politică a ţării, atît de familiare nouă, tuturor, înfăţişează prezenţa secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în mijlocul colectivelor de oameni ai muncii, cu prilejul vizitelor de lucru, desfăşurate la scara întregii ţări, cuprinzînd toate domeniile de activitate. Atmosfera în care se sărbătoreşte ziua de 1 Mai în întreaga ţară este sugerată în expoziţie şi de un mare număr de lucrări de grafică, de pictură şi sculptură. In expoziţie este subliniată politica de pace şi largă colaborare internaţională a României şi relevat prestigiul de care se bucură în lume secretarul general al ■ partidului, preşedintele Republicii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu Slujind cu inepuizabilă energie şi devotament patriotic interese(Continuare în pag. a 4-a) Activitate susţinută pe ogoare Ziua de 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, a fost sărbătorită cu cinste şi elan, prin adăugarea de noi fapte de muncă de prestigiu şi de lucrătorii ogoarelor de pe cuprinsul judeţului nostru. Şi este firească această preocupare, deoarece prin ea se răspunde exiemării tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al partidului, ca în acest an să obţinem cele mai mari producţii. Deci, peste tot s-a acţionat cu multă răspundere şi vigoare. Şi faptele confirmă aceste preocupări din toate sectoarele de activitate. In itinerarul nostru sărbătoresc, într-un cadru pitoresc de rară frumuseţe, privirile ne sunt atrase de culturile frumoase de cereale şi sfeclă de zahăr bine dezvoltate. Liliacul ca şi castanul sunt înfloriţi. Sunt adevărate podoabe ale naturii care incintă, creează multă desfătare. Şi aşa iată-ne la întreprinderea agricolă de stat din Albeşti. Peste tot era ordine, muncă intensă în toate fermele. Ing- Gheorghe Mureşan, directorul întreprinderii, ne relata cu satisfacţie despre realizările din aceste zile de sărbătoare, 1 şi 2 mai, care în fermele zootehnice din Albeşti şi Apold, de la cele 500 de vaci, colectivul acestor harnici şi destoi- REMUS CÂMPEAN (Continuare în pag. a 4-a) Noi categorii de oameni ai muncii beneficiază de majorarea retribuţiilor In conformitate cu prevederile Decretului Consiliului de Stat, continuă aplicarea măsurilor din cea de-a IlI-a — şi ultima — etapă de majorare a retribuţiilor, începînd de la 1 Mai, de sporirea veniturilor obţinute prin muncă beneficiază toţi oamenii muncii din ramurile agricultură (inclusiv de la direcţiile generale agricole), silvicultură şi din economia apelor, cu retribuţii mai mari de 2.250 lei, asigurîndu-se astfel generalizarea majorării retribuţiilor şi în aceste ramuri şi sectoare ale economiei naţionale. Cum se ştie, anul trecut, la 1 august, din iniţiativa secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a început acţiunea de majorare a retribuţiilor în întreaga economie naţională, pînă acum mărindu-se veniturile la peste 4,6 milioane de oameni ai muncii. Sunt toate acestea dovezi ale politicii profund umaniste a partidului nostru, care porneşte consecvent de la principiul că desfăşurarea în bune condiţii a construcţiei socialiste nu poate avea loc decît acordînd o grijă permanentă condiţiilor de muncă şi viaţă ale oamenilor, îmbunătăţirea continuă a nivelului de trai constituind însăşi esenţa societăţii socialiste pe care o edificăm pe pămîntul patriei. riss:"11 ■ ff Anul XI H Nr. 103 (9.653) VL II Miercuri, juli 3 mai 1989 II w. 4 pagini II 50 de bani // Din prima zi de mai, rezultate superioare în marea întrecere socialistă a anului 1989 Uniţi în gînd şi faptă sub flamurile roşii şi tricolore, oamenii muncii au aniversat cinci decenii de la marea demonstraţie de la 1 Mai 1939 şi 100 de ani de la sărbătorirea pentru prima oară a Zilei solidarităţii muncitorimii de pretutindeni, cu încredere în noi biruinţi, cu mîndrie patriotică pentru tot ce s-a înălţat şi clădit in aceşti ani eroici străluminaţi de gîndirea creatoare a marelui ctitor de ţară, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, secretarul general al partidului, preşedintele Republicii, sub a cărui înţeleaptă conducere România se înalţă mai mîndră între naţiunile lumii. Cu sentimente de aleasă cinstire a acestei munci eroice, cu abnegaţie şi elan patriotic, mureşenii, asemeni întregului popor, au acţionat şi acţionează cu patos şi har constructiv pentru înfăptuirea marilor programe de dezvoltare a ţării, pentru materializarea obiectivelor celui de-al 8-lea cincinal, înscriind noi succese în întrecerea pentru progres şi bunăstare. COMBINATUL DE ÎNGRĂŞĂMINTE CHIMICE TIRGU-MUREŞ Situat în fruntea întrecerii socialiste pe ţară, destoinicul colectiv al chimiştilor tîrgumureşeni continuă să înscrie noi şi noi realizări în activitatea cotidiană, demonstrînd înalta sa conştiinţă muncitorească şi competenţă profesională, hotărîrea de a traduce în viaţă sarcinile şi orientările puse în faţa oamenilor muncii de către tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului. Din bogatul bilanţ al perioadei celor 4 luni trecute din acest an se remarcă depăşirea prevederilor stabilite, cu 143 milioane lei la producţia marfă, 13,3 milioane dolari la export, 22.300 de tone amoniac, 14.700 de tone îngrăşăminte chimice 100 la sută substanţă activă, 370 de tone melamină, 6.000 mc argon. Continuînd frumoasa tradiţie de a obţine şi in zilele de 1 şi 2 Mai succese de seamă în întrecerea socialistă, chimiştii de la „Azomureş“, prezenţi la toate instalaţiile cu „foc continuu“, şi-au făcut cu prisosinţă datoria, realizînd suplimentar, în cele două zile, o producţie marfă suplimentară de câte 4 milioane lei, la secţiile amoniac şi îngrăşăminte chimice, în toate turele şi schimburile s-a muncit cu elan sporit, evidenţiindu-se formaţiile de la instalaţiile de îngrăşăminte complexe conduse de maiştrii Vasile Achim şi Gudor Adalbert, de la amoniac — tablotarii Emil Viciu şi Emil Inţa din tura condusă de Forro Kalman, tabletarii Komesz Ioan, Szilagy Petru şi maistrul Ioan Rohrsdorfer din tura condusă de Vasile Popa, precum şi operatorii chimişti Petru Roman, David Roman şi Mihai Guţă. ÎNTREPRINDEREA DE GEAMURI TIRNAVENI „Foc continuu“ şi pe platforma industrială a oraşului Tîrnăveni. Sticlarii întreprinderii de geamuri, care în perioada primelor 4 luni şi-au onorat şi chiar depăşit obligaţiile la producţia marfă, la export şi la investiţii — la acest ultim capitol atingînd deja parametrii proiectaţi la noua linie de ceramică vitrifiată — au abordat sarcinile sporite ale lunii mai cu aceeaşi deplină responsabilitate care îi caracterizează. In prima zi a lunii s-a lucrat „din plin“ la toate capacităţile de producţie, cu deosebire la secţiile geam tras — cuptorul I de produs geam de 2 mm — şi la butelii, colectivele acestora depăşind planul de producţie pentru export cu 30 la sută. ÎNTREPRINDEREA CHIMICA PRODCOMPLEX O altă unitate tîrgumureşeană care se află mereu între colectivele fruntaşe ale judeţului, întreprinderea chimică Prodcomplex, a debutat în activitatea lunii mai sub semnul angajării depline pentru realizarea întocmai a tuturor prevederilor de plac pe această perioadă şi pe întregul an. In ziua de 1 Mai, 360 de oameni ai muncii au fost prezenţi în sectoarele productive ale secţiei sticlărie, realizînd o producţie în valoare de 140.000 de lei. După cum ne declară ing. Gedö Ştefan, directorul întreprinderii, succesele din prima zi vin să reconfirme hotărîrea întregului colectiv de a adăuga şi în luna mai noi succese la bilanţul primelor 4 luni. In această perioadă, ne spune conducătorul unităţii, prevederile de plan au fost depăşite cu 10,4 milioane lei la producţia marfă — întregul spor fiind obţinut pe seama creşterii cu 3.300 lei/lucrător a productivităţii muncii planificate — iar la producţia fizică s-au realizat suplimentar 30 tone de utilaje tehnologice, piese de schimb în valoare de 1,9 milioane lei, 60.000 articole de sticlărie menaj, 357.000 bucăţi borcane, prevederile fiind onorate integral şi la articole tehnice din cauciuc şi produse electrotehnice.