Ştiința şi Tehnică, 1972 (Anul 23, nr. 1-12)

Numerele paginilor - nr. 1 - 3

IM ACTUALUL ш PERSPECTIVE AMPLE IN DEZVOLTAREA INDUSTRIALA aROMAIUIEI ||. ION BUCUR vicepreședinte al Comitetului de Stat al Planificării în directivele Congresului al X-lea al Partidului Comunist Român se prevede, ca un obiectiv de bază al dezvoltării economice pe perioada 1971—1975, «continuarea susţinută a Industrializării ţării, creşterea aportului Industriei ca ramură conducătoare a economiei la sporirea venitului naţional, la satisfacerea nevoilor productive şi de consum interne, la extinderea cooperării şi schimburilor comerciale cu alte ţări, asigurind participarea mai activă a ţarii noastre la circuitul mondial». întreagă această glndire, izvorâtă din necesităţile de progres ale ţării, a stat la baza prevederilor planului cincinal pentru perioada 1971—1975, care a primit in anul trecut învestitura forului suprem al ţării, Marea Adunare Naţională. S-au prevăzut astfel pentru industrie fonduri de Investiţii de peste 280 miliarde de lei, mai mult cu 73% decit în cincinalul anterior (1956—1970), volumul acestora reprezentind cca 50% din totalul investiţiilor alocate în economie, fată de 57,3% în perioada 1955—1970. In cadrul Industriei, fondurile au fost concentrate îndeosebi In ramurile purtătoare ale progresului tehnic, care, printr-o dezvoltare mai accentuată, asigură îmbunătăţirea substanţială a structurii economiei şi Industriei, promovarea progresului tehnic in toate ramurile, valorificarea superioară a resurselor naturale, sporirea eficientei industriei şi a întregii economii, lărgirea schimburilor economice externe, în acest fel consolidindu-se potenţialul economic al prezentului, deschizindu-se noi perspective favorabile progresului. Astfel pentru energia electrică, Industria combustibililor, metalurgie, chimie, construcţia de maşini se vor aloca circa trei pătrimi din volumul Investiţiilor destinate Industrie. Ca urmare a acestor condiţii create, se prevede ca producţia Industrială să crească Intr-un ritm mediu de 11—12%, continulnd astfel ca şl In cincinalele anterioare să se asigure ritmuri înalte de dezvoltare. Pentru a ilustra ce înseamnă acest ritm In procesul de Industrializare a României socialiste, este suficient să arătăm că producţia ce se va realiza In acest cincinal va fi egală cu cea realizată In 15 ani anteriori. O ECONOMIE In PLIN PROGRES $1 AFIRMARE In cadrul dezvoltărilor prioritare hotărtte, pe un loc de frunte se situează Industria construcţiilor de maşini şi Industria chimică, ramuri care se manifestă ca principali factori ai dinamismului Industrial, al diversificării şi modernizării economiei, precum şi industria materialelor de construcţii, care creează baza materială pentru realizarea programului de Investiţii. Ca urmare, in anul 1975, faţă de 1970, producţia va fi de peste 2 ori mai mare In Industria construcţiilor de maşini, de aproape 2,3 ori In Industria chimică şi de aproape 2 ori la materiale de constructii. Legat de aceasta, In Interiorul industriei vor Interveni modificări structurale importante: ponderea Industriei construcţiilor de maşini, a Industriei chimice şi a materialelor de construcţii va creşte de la 38,9% In anul 1970 la aproape 45% In anul 1975, aspect caracteristic economiilor In progres , In afirmare. Schimbările calitative ale Industriei In acest cincinal sint generate şi de tendinţe de creştere mai rapidă a producţiei ramurilor prelucrătoare, în comparaţie cu cele ale ramurilor producătoare de materii prime, ceea ce corespunde procesului de intensificare a valorificării resurselor materiale şi umane ale ţării. Un asemenea proces este semnificativ ilustrat de faptul că Industria construcţiilor de maşini devansează Industria metalurgică cu un Indice de 1,5, iar Industria alimentară devansează producţia agricolă cu 1,25. Pe de altă parte, deşi volumul activităţii de exploatare forestieră este cu circa 5% mai mic In anul 1975 faţă de 1970, producţia Industriei de prelucrare a lemnului creşte in acest cincinal cu 25%. Ritmurile de dezvoltare şi modernizare a Industriei, de Imbu