Telegrafulu Romanu, 1876 (Anul 24, nr. 1-103)

1876-10-14 / nr. 82

321 mai presusu de aceste dorintte de pace. Missiunea ambasadorului englezu e eminenta pacifica, caci ea e de natura a dechide perspective clare si orice politica espertu scie ca resbelele de regula se născu din situatiuni intunecate. Curentulu Egiptu se pare ca nu se va pronuncia la negotierile din Livadi’a, cabinetulu englezu considera acest’a tiera atatu de neconditionatu legata de interesele vitale ale imperiului din Indi’a incâtu respinge ori ce discusiune in materi’a acest’a si pentru acum nu pute admite decâtu interese engleze, nu si interese internationale, fara insecte a discută si acestora îndreptățirea de a ajunge la valore in pericde normali. Din aceste indigiari se póte vede in câtu-va direcțiunea ce o urmaresce ambasadorulu englezu. Societatea academica româna. Siedintia dela 3 Septemvre 1876. Pressedinte: A. Treb. Laurianu. Membrii presenti: Al. Romanu, I. Caragiani, G. Sionu, I. C. Massimu, Iosifu Hodosiu, G. Baritiu, Al. Odobescu, I. Ghica, D. Sturza. Se cetesce procesulu-verbalu alu siedintiei precedinte si după ore-cari rectificări se adopta. Secțiunea filologica se ocupa cu studiarea manuscripteloru din traductiunea lui Titu Liviu venite la concursu. Se comunica ca Societatea geografica româna a trimisu societatiei unu exemplariu din buletinulu seu. Se primesce cu multiumire si se decide ca sa i se trimita si ei analele societatiei academice si Descriptio Moldaviae de Cantemiru in romanesce si latinesce. Se recomanda delegatiunei a trimite gratisu societatiei juniloru români din Vien’a câte unu esemplariu din tóte imprimatele societatiei. D. pressedinte face cunoscutu societatiei ca primari’a capitalei ’lu invita a se presenta la ea in dium a de 6 Septemvre spre a examina compturile date de d. Const. Manu, pressedintele epitropiei st. Vineri pe anulu 1875. Societatea ia adu de acesta notificare si recomanda representantelui sau a se ocupa de asigurarea intereseloru societatiei in acea avere. Se continua desbaterea asupra a raportului comissiunei pentru regulamentarea premieloru Nasturelu-Iierescu. Se adopta conclusiunile propuse până la art. 11 cu unu scurtu adausu la capetulu art. 8. in urmatórea cuprindere : „seu se va adauge la fondulu Nasturelu după decisiunea ce se va lua la tempu de câtva societate.“ Siedinti’a se rădică la 6 ore postmeridiane. Presiedinte, A. Treb. Laurianu. Secretariu ad-hoc, Sionu. Siedinti’a dela 4 Septemvre 1876. Presiedinte, A. Treb. Laurianu. Membrii presenti : G. Sionu, G. Baritiu, I. Ghica, Al. Romanu, Vie. Babesiu, I. C. Massimu, Iosifu Hodosiu, Al. Odobescu si I. Caragiani. Se da cetire procesului verbalu alu siedintiei precedente si, după orecari rectificari, se adopta. Membrii presenti nefiindu in numeru spre a se tiene siedintia plenara, se ocupa cu lucrările speciale recomandate in comissiuni. Siedinti’a se ridică la 6 ore postmeridiane. Presiedinte, A. Treb. Laurianu. Secretariu ad-hoc, I. G. Sionu. Siedinti’a dela 6 Septemvre 1876. Presiedinte, A. Treb. Laurianu. Membrii presenti: I. C. Massimu, G. Sionu, Iosifu Hodosiu, I. Caragiani, Al. Romanu, G. Baritiu, V. Babesiu, si Al. Odobescu. Se da lectura procesului verbalu alu siedintiei precedinte si se adopta. Membrii presenti nefiindu in numera spre a trenea siedintia plenaria, se ocupa cu lucrările ce li s’au incredintiatu in comissiuni. Siedintia se rădică la 6 ore p. m. Presiedinte A. Treb. Laurianu. Secretariu ad-hoc, G. Sionu. Siedintia din 7 Septemvre, 1876. Presiedinte, A. Treb. Laurianu. Membrii presenti: G. Sionu, I. C. Massimu, G. Baritiu, V. Urechia, V. Babesiu, I. Ghika, Al. Romanu, I. Caragiani, Al. Odobescu, Iosifu Hodosiu. Se da cetire procesului-verbalu alu siedintiei precedente si se adopta. Societatea fiindu in numeru pentru siedinti’a plenaria, se procede la ordinea dilei. I. pressedinte comunica o epistola a dini Aurelianu, care se afla la Vien’a, relativii la cumparatóre de instrumente meteorologice pentru secțiunea de solintie. Se recoinenda comissiunei bugetare Se urmeza discussiunea asupr’a regulamentului pentru premiere Nasturelu. Se admitu tóte articolele propuse, afara de art. 16, care se afla cu cale a se suprime, pre curentu ca dispositiunea propusa nu este oprita nici de statute nici de testamentu. • Se admite a se intercala in regulamentulu precizatu si urmatórele amendamente propuse la incheiarea discusiunei, si anume: La seri’a lit. A: „Societatea academica ’si reserva dreptulu de a tipări in publicatiunile sele disertatiunile ce se voim premia.“ La seri’a lit. B: „Opurile anonime si pseudonime voru pute fi admise la concursulu cârtiloru tipărite; ier’ autorii loru, spre a premiuremmele acordate, voru trebui se justifice proprietatea loru.“ Cu aceste adause, regulamentulu se voteza in totale cu unanimitate. D. Odobescu da cetire raportului comissiunei numita spre a cercetă raportulu delegatiunei si a indică activitatea societatiei in anulu urmatoriu. Se deschide discusiunea pe articole, si se admitu conclusiunile propuse in partea I a raportului. D. Sionu propune că sa se întrebe membrii comissiunei de revizuire a dictionariului déca mai putu purtă sarcin a ce si-au luatu, avendu in vedere ca doi din clloru se afla insarcinati cu portofolie ministeriale, cari le absorbe tempulu astă ca chiaru la siedintiele rareori potu veni. D. Odobescu respunde ca spera a satisface pe d. Sionu raportulu ce se cere dela acésta comissiune. Orele fiindu inaintate, siedinti’a se rădică la 6 ore p. m. Presiedinte. A. Treb. Laurianu. Secretariu ad-hoc, Sionu. Siedintia din 8 Septembre 1876. Pressedinte: A. Treb. Laurianu. Membrii presenti: G. Baritiu, G. Sionu, Iosifu Hodosiu, Al. Odobescu, V. Babesiu, I. Caragiani, I. Ghica, Al. Romanu, I. C. Massimu. Se da cetire procesului verbale alu ssedintiei precedinte si se adopta. Societatea, desi nu este in numeru, decide a continuă discusiunea raportului asupr’a activitatiei societatiei, cu reserv’a de a se supune conclusiunile sele in prim’a siedintia cându va fi in completu. Asupr’a punctului 2 relativu la inmultirea membriloru societatiei, se deschide discusiunea asupr’a propunerei in principiu. D. Sionu crede ca in principiu propunerea nu pate se fia combătută si ca prin urmare cauta sa se puna la ordinea bilei operatiunea alegerei in prim’a siedintia plenaria. D. Odobescu explica ca propunerea raportului cuprinde in sine trei puncte : oportunitatea, numerulu si repartirea pe secțiuni. Asupr’a acestor’a, d-sea invita pe societate a se pronuncia. D. Laurianu obiecteza ca înmulțirea membriloru atrage după sine spese, cari nu se voru pute intempină cu subventiunea ce se acorda de guvernu. Pentru acést’a d-sea se pronuncia numai pentru numeralu de trei membrii. Dnii Odobescu, Baritiu si I. Ghica intempina ca trebuie sa se tiena complu mai intaiu de curentulu opiniunei publice, care reclama că societatea se fia intarita prin personele a carora capacitate póte sa-i faca onore si sa-i aduca servitie totudodata ; câtu pentru materiale, se cade a ave deplin’a sperantia si încredere in bunele dispositiuni ale guvernului, pe care ’lu cunoscemu insufletitu pentru prosperarea institutiuniloru nationale, si astufeliu se credemu ca nu va lasă că acésta societate se cada in inanitiune; pre lângă acestea, la cea din urma estremitate, vomu pute ave recursu la economiele ce ne voru presenta fondurile Zappa si Herescu. Pentru aceste considerante, dloru sustienu propunerea făcută prin raporta pentru alegerea de cinci membri. Resumandu-se discusiunea, majoritatea se pronuncia pentru conclusiunile raportului, si decide a se pune la ordinea bilei desbaterea asupr’a personeloru si operațiunea alegerei in un a din primele siedintio plenarie. Restulu conclusiuniloru raportului se admite fara lungi discusiuni. Siedinti’a se rădică la 5 */* are p. m. Presiedinte, A. Treb. Laurianu. Secretariu ad-hoc, G. Sionu. Siedintia dela 9 Septembre, 1876. Membrii presenti: I. C. Massimu, V. Babesiu, I. Ghika, G. Baritiu, G. Sionu, Iosifu Hodosiu, I. Caragiani si Al. Romanu. Se da cetire procesului-verbale alu siedintiei precedinte si se adopta. Se comunica o scrisare a dlui A. Odobescu, prin care se spusa ca nu póte veni la siedintia, din causa ca e bolnava. Asemenea una din partea dlui Esarcu, care trimite societatiei academice (fiacarui membru câte unu esemplariu) dóue fascicule, in cari a publicatu o serie de documente descoperite de d-sea in archivele Venetiei relative la istori’a lui Stefanu celumare si Petru Cercelu; totudeodata pune in vederea societatiei unu resumatu de mai multe alte documente (pre cari le-a descoperitu in estensa si le posede), relative totu la istori’a nóstra. Societatea rostesce simtiemintele sele de gratitudine dlui Esarcu si recomenda sectiunei istorice scrisórea si anecsele comunicate de d-lui. Neaflandu-se in numerala regulamentara spre a tiene siedintia plenaria, membrii presinti se ocupa cu lucrările comissiunilor respective. Siedintia se ridică la 5 ore p. m. Presiedinte, A. Treb. Laurianu. Secretariu ad-hoc, Sionu. Siedintia dela 10 Septembre, 1876. Presiedinte, A. Treb. Laurianu. Membrii presinti: G. Sionu, G. Baritu, V. Babesiu, Iosifu Hodosiu, I. Caragiani, Al. Odobescu si I. C. Massimu. Se da cetire procesului-verbale alu siedintiei precedinte si se adopta. Nefiindu in numeru spre a se pute trene siedintia plenaria, membri presinti asculta raportulu dlui Babesiu, relativu la cercetarea compturiloru depuse la casierulu societatiei. Societatea ia adu de acestu raportu, până ce se va supune societatiei in sredintia plenaria. Se face invitare dlui presiedinte că sa provoce prednii membri cari se mai afla in capitala a se intruni la societate spre a se încheia lucrările, fiindu apropiata epoc’a de a închide sessiunea. Siedinti a se rarfica la G óre p. m. Presiedinte A. Treb. Laurianu. Secretariu ad-hoc. Sionu. Siedintia din 11 Septembre 1876. Presiedinte, A. Treb. Laurianu. Membrii presenti: G. Sionu, I. C. Massimu, G. Baritiu, Iosifu Hodosiu, Al. Romanu, Al. Odobescu, V. Urechia, I. Caragiani, V. Babescu. Se da lectura procesului verbalu alu siedintiei precedinte si se adopta. Se comunica adres’a dlui ministru de culte si instructiune publica Nr. 8954, prin care face cunoscuta ca a dispusa a se dă societatiei in modu provisoriu inca o sala de alaturi, după cererea ce i s’a facutu. Societatea esprime multiumirile sele dlui ministru si recomenda delegatiunei a pune sa faca o usia de comunicatiune cu celelalte încăperi. Nefiindu in numerulu reglementara cerutu pentru siedinti’a plenaria, se decide a se trene siedintia a dou’a di Dumineca, cându se spera ca se voru intruni toti membrii aflători in capitala. Presiedinte A. Treb. Laurianu. Secretariu ad-hoc, Sionu. Siedintia din 12 Septembre 1876. Pressedinte, A. Treb. Laurianu. Membrii presenti: G. Baritiu, G. Sionu, V. Babesiu, D. Sturdza, Al. Romanu, N. Ionescu, Massimu, I. Caragiani, Al. Odobescu, Iosifu Hodosiu, V. Urechia. Se cetesce procesulu verbalu alu sredintiei precedinte si se adopta. Societatea aflându-se in plinu, se decide a i se supune lucrările cari fuseseră tratate in modu provisoriu. D. Odobescu da lectura raportului despre activitatea societatiei si se admita conclusiunile cuprinse in ele. Cu acesta ocasiune d. Sturdza emite dorinti’a de a interveni (in moduu oficiosu, daca se póte) prelunga d. ministru respectivu spre a ajunge că bibliotec’a statului se fia pusa sub auspiciele acestei societati, cu acést’a biblioteca aru representă mai multa garantia si atunci lumea avendu mai multa confientia, i-aru face si donatiuni preciase, totu-odata, întrunită cu bibliotec’a societatiei, ea aru presenta îndoite avantagiuri atâtu pentru publicu câtu si pentru societate. D. pressedinte respunde ca dorinti’a dlui Sturdza a prevenit’o până la ore-care gradu d. ministru alu culteloru, numindu bibliotecara pe unu membru alu societatiei si pate ca in. curendu va fi pe deplinu realisata. D. Babescu da lectura raportului specialii asupr’a situatiunei financiare si a compturiloru supuse de cassariulu societatiei. După orecari mici rectificari, se voteza in unanimitate, remanendu că proiectulu de bugetu sa se puna la ordinea bilei. La ordinea dilei fiindu raporturile diferiteloru comisiuni cari si-au terminata lucrările. d. Sionu da lectura procesului-verbale alu sectiunei filologice. D. pressedinte propune a se luă in discusiune acestu raportu. Se rădică obiectiuni asupra ordinei dilei. Mai multi membrii ceru că la ordinea dilei sa se puie cu precădere lucrarea votata prin raportulu comissiunei despre activitatea societatiei, si anume înmulțirea membriloru. D. pressedinte insista ca, după ordinea dilei fisata de mai înainte, este rendulu lucrariloru ce decurgu din procesulu-verbale alu sectiunei filologice. Mai multi persista a se dă precădere alegerei de noi membri. Acesta propunere adoptandu-se de majoritate, siedinti’a se suspende spre a se consultă asupr’a personeloru. După câteva minute redeschidindu-se siedinti’a, se procede la vota pentru personele cari