Telegraful Roman, 1883 (Anul 31, nr. 1-152)

1883-01-15 / nr. 6

24 nea luptei care s’a escat, au câdut oameni de amândouă părțile. In sfârșit au trebuit se întrevină trupe turceșci la predarea teritoriului din litigia Muntenegrenilor. Berlin, 24 Ianuarie. La înmormântarea principelui Carol (frate mai tiner al imp. Wilhelm, născut la 1801) a fost imperatul și imperateasa, membrii casei regale, principele Carol Ludovic. Când preotul a binecuvântat corpul B,au dat 36 de salve de tun. Imperatul era foarte mișcat. Berlin, 24 ianuarie. Marele principe Nicolae a făcut visită lui Bismarck și mareșalului Moltke. Bismarck a anunțat visita să Marelui principe pe anii la 4 oare. (Altă telegramă asigură ca visita s’a întâmplat.) TELEGRAFUL ROMAN. Varietăți. * (Convocare). Domnii membri ai comitetului Reuniunei învâțătoreșci din districtul Sibiului împreună cu Presidenții Despărțămintelor acestei reuniuni sunt prin aceasta provocați la ședința ordinară ce se va ține Vineri 21 Ianuarie (2 Februarie) a. c la 10 oare a. m. în locuința Presidiului Reuniunei. Sibiiu, în 13/25 Ianuarie 1883. Simeon Popescu m. p., Dr. loan Crișan m. p., Președ. Reu. secret. Reu. * (Convocare.) în conformitate cu §§fii 5 și 9 ai statutelor, p. t. membrii ai „Reuniunei române de cântări“, sunt invitați a participa la adunarea generală, care se va ține Luni în 29 Ianuarie st. n. a. c. la 6 oare seara, în sala Nr. 24 a „Seminariului Andreian“. Obiectele de pertractat vor fi: 1. Raportul comitetului despre activitatea din a. 1882. 2. Preliminarea bugetului pro 1883. 3. Eventuale propuneri. 4. Alegerea comitetului și a funcționarilor pro 1883. Din ședința comitetului reuniunei, ținută la 24 ianuarie st. n. 1883. Direcțiunea. * (Postal) S’a deschis concurs pentru stațiunea de magistru poștal în Riciul de câmpie, comitatul M. Turdei. Pe lângă depunerea unei cauțiuni de 100 fl. bani numerați și contract emolumentele oficiului sânt 120 fl. salariu, 40 fl. paușal de cancelarie și 700 fl. paușal de transporturi. Asemenea concurs s’a publicat pentru oficiul poștal din S. Mihaiul de pe Câmpie (Comitatul Clujului) cu aceleși condițiuni și emolumente, cu deosebirea că paușalul de transporturi la acest din urmă e 500 fl. Terminal pentru patenți e trei săptămâni dela 22/10 ianuarie a. c. * (O bartistă fină), cu inițialele S. I., s’a găsit la balul reuniunei femeilor române și se află depusă la presidenta reuniunei, doamna Maria Cosma. * (O scrisoare a Regelui Carol adresată ministrului I. Brătianu.) Scumpul meu președinte al consiliului în timpul sărbătorilor am primit, ca în toți anii, mai multe sute de petițiuni din toate unghiurile țărei, cu diferite cereri. Cu aceasta ocasiune am constatat că dintre acestea erau un însemnat număr de pensiuni și plângeri asupra reținerilor de la pensiunile acordate de stat. Datoria Reginei și a Mea este de a ușura și aliöa nenorocirile în toate împregiurările, atât cât este în putința Noastră. Îngrijindu-Mă clar de soartea pensionarilor, am cerut lămuriri asupra stărei casei pensiunilor și M’am convins că reținerile ce se fac pe an, sânt foarte simțitoare, mai ales pentru văduve și orfani, ai căror capi de familie au servit Statului un lung șir de ani, lăsându le numai mica lor pensiune câștigată prin muncă. Numărul pensionarilor mărindu-se în fiecare an reducerile devin din ce în ce mai simțitoare, așa încât plata ar pute ajunge aproape la jumătate. Eu cred că momentul a venit să ne preocupăm cu toată ingrijirea de această cestiune, și supune Corpuriloregiuitoare — cari înșile au acordat deja o deosebită solicitudine diferitelor reclamațiuni în această privință, — un proiect de lege care să remedieze de ajuns. O bună măsură poate că ar fi aceea de a se înființa o casă specială pentru militari, cu atât mai mult că resboiul pentru independență a creat între ei o nouă categorie de pensionari, cari se plătesc de la casa de dotațiune a oastei, și dintre cari mulți pe lângâ resplata vitejiei lor pe câmpul de glorie, se găsesc primind osebit și de la casa comună partea dreaptă ce li se cuvine pentru anii de serviciu ce aveau împliniți. Atrag serioasa atențiune a guvernului asupra acestei cestiuni importante, și sânt convins că cu concursul luminat al Camenilor, cari au soiut totdeauna a respunde la asemenea apeluri vom ajunge la o soluțiune satisfăcătoare. Primeșce scumpul meu președinte al consiliului, încredințarea stimei și afecțiunei ce’Ți păstrez. Bucuresci, 8 ianuarie. 1883. Carol. * (Bal). Dintr’o corespondență dela Huniadoara estragem: Românii din Huniadoara îngrigiați de viitorul scoalei lor confesionale gr. or., carea dispune de un venit foarte modest, precum într’alți ani, așa 8/20 Ianuarie a. c. au arangiat un bal, în favorul acestei scoale, a cărui venit curat a fost 64 fl. 70 cr. v. a. Nu pot trece cu vederea bucuria ce a simțit’o inima mea văzând interesul, cu care poporul nostru din loc și din pregiur, ba și o parte dintre concetățenii neromâni din loc, au participat mulți peste prețul de intrare, cărora prin aceasta li se aduce mulțămita publică. Mai departe nu pot lăsa neamintită cu deosebire și împregiurarea, ca tinerimea română din loc, de vro câțiva ani sub conducerea dlui Mihail Rimbaș junior, timpul liber a nnsuit și nisuesce ar folosi spre lucruri bune, cultivând pe lângă altele și datinele strămoșesci. Aceea tinerime, cu ocasiunea balului, la oara 12 din noapte, presentându-se în costum național român, între aplauzele publicului a jucat cu precisiunea și mândria națională „călușerul și bătuta“. La resultatul acestui bal, a contribuit mult și dl primar George Danilă, — și cu președintele comitetului parohial, — care prin amabila-i purtare, față cu concetățenii săi fără deosebire, a sorut, în decurs de 12 ani sub grele impregiurări a câștiga simpatia poporului. * (A dispărut un advocat). în Budapesta a făcut sensațiune în iilele aceste împregiurarea că a dispărut advocatul Iulie Horvath. Acesta a vândut în săptămâna trecută mobilele sale, a trimis pe soția sa la rudenii în provincie și pe urmă a plecat și el selice, întro călătorie de afaceri în Bosnia, înainte de a pleca însă advocatul fu acuzat că ar fi încasat 5000 fl. ai clientului său P. Burian, pe care însă nu i-a transpus clientului sub cuvânt ca procesul nu s’a terminat. Advocatul este urmărit. * Poșta din România nu ne-a iipit de două bile Nr. 778 S. [338] 3—3 CONCURS. Subscrisul consistoriu oferă un stipendiu de 500 fl., pe trei ani unui tinăr, carele se va pregăti în institutul agronomic din Ungarisch-Altenburg pentru profesura de agronomie la institutele de teologie și de pedagogie. Petenții au se producă următoarele documente: 1. Atestat de botez că sânt români gr. or. 2. Atestat de maturitate de gimnasiu B’au de școala reală. 3. Atestat dela medic, că sânt de constituție sănătoasă. 4. Atestat că afară de limba română mai posed și limba maghiară și germană în așa grad, ea se poată asculta prelegerile la numitul institut. Mai departe cel ce va câștiga acest stipendiu se va de obliga a servi la precisele institute cel puțin 10 ani de <ălile. Petițiile instruite cu atestatele de mai sus au se se trimită încoaci pănă la finea lui Iulie 1883 st. v. Caransebeș, din ședința consistorială ținută în 18 Noemvre 1882. Consistoriul diecesan. loan Popasu m. p., episcop. Publicațiune. Un tiner care posede bine limba română și maghiară și este perfect în afacerile notariale comunale pe lângă un salariu de 15 fl. v. a. la lună și — afară de spălat toată provisiunea, lângă subscrisul numai decât poate fi aplicat ca adjunct notarial. Galcea (comitatul Arad) 1883 ianuarie 14 c. n. [339] 3—3 Gavril Ardeleanu m. p., notariu cercual.iIIIIIIII!<i Zambaci și Gavora. Fabrică de vestminte și recursite bisericesci de rit catolic și grec. [205] 1930 în Budapesta, strada Vațului, Văczi uteza Nr. 17. Felon sau Odăjdii, g* vor pe altariu, pe Albe, Stihare, Dal- A jig*, tiruri,pietolilebrimatice, Baldachin, ca’ cădelnițe, paciprapori. Toate fel cal, candele de liurile de steaguri, altar, policandre și pentru societăți pentru biserici, inindustriale isi neupide, chivot, cărți tin pompieri co de Evangelic etc. Comande se efectuesc promt. — Obiectele, cari nu vor conveni, se vor schimba cu altele . Redactor respunzător Nicolau Cristea. Bursa de Viena și /Pesta. Din 25. Ianuarie n. 1883. Acțiuni de bancă de creditung. ....... Acțiuni de credit austr....................................................... London (pe polița de trei luni.......................................... Galbin, ............................................................................... Napoleon............................................................................... 100 maree nemțesei .......................................................... Viena B-pesta 273.25 273.25 27049 279.50 119.95 120.— 5.65 5.64 9.58‘/s 9.51 58.75 58.80 Numai odată se ofere o ocasiune așa de favorabilă de a procura un orologiu escelent cu jumătate prețul. Desfacere grandioasă. Comandând cineva oroloage penduleare se adauge și o arvană. Adresa: Desfacere de oroloage a Fabricei de oroloage Fromm. Wiei Rothenthurmstrasse Nr. 9. Parterre. Raporturile politice, care s’au ivit în întreg continentul Europei, n’au lăsat neatinsă și Elveția. Consecința a fost emigrarea lucrătorilor în masse, care a periclitat existența fabricilor. Și fabrica representată de noi, care e cea dintâia și cea mai însemnată fabrică de oroloage, a închis deocamdată fabrica sa, încredințându-ne pe noi cu vendarea fabricatelor sale. Aceste așa numitele oroloagede buzunar cu Washington sunt cele mai bune de pe lume, sunt foarte elegant gravurate și înfrumsețate și lucrate după sistemă americană. Toate oroloagele sunt repassate (esaminate) pe secundă și garantări pentru fiecare 5 ani .Ca dovadă a garanției sigure și a solidității celei mai severe,ne obligăm prin aceasta in public, că simtem gata a reprimi și schimba fiecare orologiu, ce nu convine. 1000 remontoire de buzunariu fără cheie de întors la toartă, cu mantelă de cristal, regulate cu acurateța extraordinară pe secundă, afară de aceasta aurite prin electro-galvanism nou, dimpreună cu lanț și medalion etc., prețul de mai nainte fl. 25, acum numai fl. 10.20 de unul. 1000 ancore exemplare de lues din argint, pe 15 rubinuri cu cadranuri în email, arătător de secunde, sticlă lată de cristal, mai nainte cu fl. 21, acum numai fl. 12.25 de unul, toate repassate pe secundă. 1000 oroloage - cilindre înfrumsețate în capsulă de nichel argint, cu sticlă lată de cristal pe 8 rubinuri foarte fin repassate, dimpreună cu lanț medalion și cutie de catifea, mai nainte fl. 15, acum numai fl. 5.60 unul. 1000 oroloage ancore de argint veritabil de 13 roți, probat de oficiul monetariu c. r. pe 18 rubinuri, afară de aceasta aurite prin electricitate, foarte fin regulate. Oroloagele au costat mai nainte fl. 27 acum numai fl. 14.40 unul. 1000 oroloage remontoire -Washington de buzunariu din argint greu și veritabil de 13 loți probat la oficiul c. r. de punctare. Dengă garanție severă repassate pe secundă, cu micralism de nichel așa încât oroloagele aceste n’au nicicând lipsă de reparatură. Oroloagele aceste au costat mai nainte fl. 40 și astăzi se capătă cu prețul fabulos de eftin numai cu fl. 20. Afară de aceasta lângă fiecare orologiu se dă gratuit un lanț, medalion și cutie de catifea. 1000 oroloage pentru doamne de aur veritabil cu 10 rubinuri, mai nainte cu fl. 40, acum cu fl. 20. 1000 oroloage remontoire de aur veritabil pentru domni sau doamne, mai nainte cu fl. 100 acum fl. 40. 650 oroloage de părere cu încuadratură de emailul cel mai fin și cu mechanism de sunat, mai nainte cu florini , acum cu fl. 3.75 unul repassat. 650 oroloage deșteptătoare cu aparat de larmă, foarte fin regulate, aplicabile și ca oroloage pe masa de scris, mai nainte fl. 12 acum numai fl. 4.30. 650 pendule cu lucru foarte fin de sculptură în căsulii înalte gotice de lemn, de întors în fiecare a opta zi, regulate fin pe secundă, foarte frumoase și imposante, deoarece un astfeliu de orologiu și în 20 de ani mai are preț îndoitse nu lipsească astfeliu de orologiu din nici o familie, mai cu samă pentru că astfeliu de presă de cabinet este decor în fiecare locuință. Oroloagele aceste costau mai nainte fl. 35, acum numai fabulosul preț escepțional de eftin de fl. 15.75 unul. [338] 33 Editura și tipariul tipografiei archidiecesane.