Telegraful Roman, 1896 (Anul 44, nr. 1-146)

1896-11-26 / nr. 132

528 și luat pedeapsa. Poporațiunea Romei înfuriată l’a sfâșiat in bucăți, ei corbului ’i-au făcut o înmormântare ca la un înperator. Agripina, mama lui Nerocesarul, a avut o filomelă, care a costat 1400 de dinari. Mica păsărică cântărâțâ scia eminent latinesce. Adi mai cu seama papagalii exceleza în vorbire. Sunt papagali, cari sciu 200 de cuvinte. Câte un astfel de animal învaţă forte iute, dar şi uită iute, or altul învaţă mai greu, şi nu uită aşa curând, întocmai ca la oameni. E mare greş eala, a crede, că papagalii nu legă nici un înţeles de cuvintele învăţate. Trebue numai observat, câte colorite sei da ca cadoul cuvintelor când cate ori este mânios, se înţelege, că însemnătatea generală a cuvintelor nu inmulte privinţe stă in legătură cu aceste sentimente. Poşta redacţiunei. Domnului Delamag. Corespondenţa se va publica, trimiteţi disertaţiunea promisă. Nr. 496 [172] 23 CONCURS. Pentru ocuparea postului de paroch din parochia de clasa a IlI-a Recu, protopresbiteratul Mercurei, se deschide concurs cu termin de 30zile de la prima publicare în „Telegraful Roman“. Dotaţiunea împreunată cu acest post este în venite fixe şi sigure de 412 fl. Reflectanţii la acest post sunt avizaţi a-şi aşterne cererile de concurs instruite conform normelor în vigoare subsemnatului oficiu în terminul deschis Informaţiuni mai deaproape se pot lua dela preşedintele comitetului parochial din comuna Reciu. Dela concurenţi se aşteptă, a se presenta în o Duminecă sau serbatoare la biserică, pe lângă observarea disposiţiunei §-lui 18 din „Regulamentul pentru parochii“, spre a celebra şi cuvânta. Mercurea, la 31 August 1896. Oficiul protopresb. gr.-or. al tractului Mercurei, în conțelegere cu comitetul parochial respectiv. Ioan Droc, protopresbiter. Nr. 617/896 [170] 33 CONCURS. Devenind vacantă parochia de clasa I din Braşovul-vechiu, pentru ocuparea ei se escrieprin acesta concurs cu termin de 30 zile de la prima publicare în „Telegraful Roman“. Emolumentele împreunate cu acest post de paroch dau suma totală de 310 fl. u. a. pe lângă casa parochială. Din public. *) Mulţămită publică. Onorată Redactiune! Binevoiţi a publica în iubita nostra foe „Telegraful Român“ urmatorea mulţămită publică . In ţinuturile locuite de români amestecaţi cu alte naţiuni de confesiuni diferite, s’ar crede, că mai ales în urma întroducerei din partea statului a legilor noue bisericesci, românii s’ar depărta dela maica noastra biserică ortodoxă — nesprijinindu-o şi neprovă- zându-o cu cele necesari, lăsându-o pradă uneltirilor duşmănose de tot soiul. Dar lucrul se întâmplă chiar din contră. Acţiunea duşmană bisericei a făcut să iasă la ivală o contraacţiune, o reacţiune puternică. Credincioşii noştri români în toate păr *) Pentru cele publicate In rubrica aceasta redacţiunea nu este responsabilă. Doritorii de a ocupa aceasta parochie au a-și așterne cererile lor, instruite în sensul legilor în vigoare subsemnatului oficiu protopresbiteral în terminul deschis, având a-se presenta sub durata concursului în vre-o Duminecă sau serbatoare în biserica din aceasta comună spre a-şi arăta aptitudinea lor în cele rituale. Informaţiuni mai de aproape despre starea parochiei se pot lua dela subscrisul oficiu protopresbiteral eventual dela comitetul parochial concernent. Braşov, 29 Octobre, 1896. Oficiul protopresbiteral gr.-or. al Braşovului în conțelegere cu comitetul parochial. loan Petrie m. p., protopresbiter. Nr. 268/1896. [162] 3—3 CONCURS. Pentru ocuparea postului de paroch în parochia Delu-mare de clasa a 111-a în protopresbiteratul Geoagiului I., se deschide concurs nou, cu termin de DOI fle de la prima publicare în „Telegraful Român“. Emolumentele împreunate cu acest post dau un venit anual de 400 fl. 96 cr. v. a. Informaţii mai deraiate despre starea acestei parochii, se pot lua dela oficiul parochial sau protopresbiteral. Petiţiunile de concurs instruite conform normelor în vigoare, sunt a se adresa subsemnatului oficiu protopresbiteral pănă la terminul sus indicat. Hondol 21 Octobre 1896. Oficiul protopresbiteral gr.-or. al Geoagiului I., în conţelegere cu comitetul parochial concernent. Vasiliu Pipoş, protopresbiter. ţile se grupază mai cu însufleţire pe lăngă biserica lor, singurul loc de scăpare, de ocrotire şi mângăere şi cu râvnă adevărat creştinascăşi dau obolul lor pentru sprijinirea şi înfrumseţarea ei. — Astfel şi în comuna noastra, a cărei locuitori sunt de o stare poate mai puţin ca mediocră, s’au aflat mai mulţi credincioşi, cari prin diferite lucruri donate pe sama bisericei, au arătat şi arată că-şi iubesc biserica. Aşa Maloş Vasilie şi soţia sa Butiurca Ana au cumpărat doue rânduri complete de vestminte pentru serviciul divin cu suma de 145 fl. Ludovica Vaina, născută Manu, a dăruit un potir, disc, steluţă şi linguriţă în preţ de 65 fl. Boar Mihaiu jun. a cumpărat un clopoţel de altar în preţul de 2 fl. 60 cr. Boar Mihaiu sen. şi Chirilă Mihaiu a dăruit pentru altar câte un ştergar foarte frumos lucrat. Ad. Nr. pp. 541/896. [L73] 213 CONCURS, încuviinţându-se prin venerata resoluţiune consistorială din 24 Septembre a. c. de sub Nr. 5439 Bis. instituirea unui post de capelan în parochia de clasa a IlI-a Mănăşturul român, prin aceasta să publică concurs pentru ocuparea acestui post, cu termen de 30 deile de la prima publicare în „Telegraful român“. Emolumentele împreunate cu Acest sunt, jumătate din venitul parochial statorit de comitetul parochial în sumă de 314 fl. Doritorii de a reflecta la acest post, au ași așterne suplicele de concurs, instruite conform normelor în vigoare, subsămnatului oficiu, pănă la terminul sus indicat. Oficiul protopresbiteral în conțelegere cu comitetul parochial. Cluş, 22 Octobre 1896. Talia Roşescu, protopresb.'’“^— Văduva Boar Anica a provăcjut uşile altarului cu frumoase perdele. Toate aceste frumoase donaţiuni s’a făcut în anul Domnului 1896 Pentru aceste jertfe destul de însemnate aduse pe altarul smaicei nostre biserici mai sus pomeniţii creştini binevoască a primi şi pe acesta cale a nostră mulţămită. Dumnedeu răsplătâscă-le dinarul cu talantul! Noi le vom păstra întotdeuna o sinceră iubire şi stimă pentru fapta lor creştinască. Fie, ca aceasta pornire să fie un bun început şi să afle cât de mulţi imitatori în co ■ muna noastrá bisericeascá, a cărei fii de altcum sunt cunoscuţi ca buni şi ascultători creştini. Gernesig, în 10 Novembre 1896, cu deosebită stimă:•» Petru Nicolescu, paroch gr.-or. Publicare de licitaţiune. Edificarea unei scóle noua in comuna Pianul de sus, protopopiatul Sebeşului, se va da în întreprindere pe calea licitaţiunei publice minuende Vineri în 6/18 Decembre a. c. la 10 ore a. m. în scala gr.-or. în Pianul de sus. Preţul de strigare conform preliminariului de spese e 3078efl. 32 cr. v. a. Materialul şi cărăuşiile le dă comuna. Doritorii de a licita vor avea a depune ca radium 100/0 din preţul strigării. Planul şi preliminariul de spese precum şi condiţiunile de licitare se pot vedea oricând la oficiul parochial din Pianul de sus. Celea ce se aduc la cunoscinţă publică. Pianul de sus, 3/15 Novembre 1896 Comitetul parochial. Simion Ghibu, m. p., [1681 2—3 paroch şi preşedinte. Turnătoria de clopote şi de metal a lui Antoniu Iovolni în. Tiraişora jE^a-Torcâi se recomandă spre pregătirea clopotelor nouă, precum la turnarea de nou a clopotelor stricate, mai departe spre facerea de clopote întregi armonioase, pe lângă garanţă pe mai mulţi ani, prevăzute cu adiudări de fer bătut, construite spre a le întorce cu uşurinţă în orice parte, îndată ce clopotele sunt bătute de o lăture prin ceea ce sunt mântuite de crepare. Cu deosebire refomând clopote patentate găurite de mine inventate şi mai de multe ori premiate, cari au un ton mai intensiv, mai limpede, mai plăcut şi cu vibrarea mai voluminosă decât clopotele turnate după sistemul vechiu, așa, că un clopot patentat cu 300 kg. este egal cu tonul unui clopot de 400 kg. făcut după sistemul vechiu. Mai departe se recomandă spre facerea scaunelor de fer bătut, de sine stătător, — spre preadiustarea clopotelor vechi cu adiustare de fer bătut, — ca şi spre turnarea de idee de metal. Clopote în greutate de 300 kg. și mai jos se află totdeauna gata în magazin. [11] 40—48 Preț-cuvanturi ilustrate se trimit la cerere gratuit și franco. IF ww/ww/wwwv/wwwvwwww a k/VW\AAAAA/W^A/\A/NA<\/\/\A/\AAA/W\M Redactor prov. Gavriil Hango. CRISĂ MARE! Wew-York şi Londra nu au cruţat nici continentul european şi o mare fabrică de argintării s’a simţit îndemnată a desface provisiunea sa mare numai pe lângă o mică remuneraţiune a puterilor de lucru. Cu executarea acestui mandat sunt eu împuternicit. Expedez deci ori şi cui obiectele urmatoare pe lângă simpla remuneraţiune de NI. 6.60 şi anume: 6 cuţite fine cu tăiş veritabil englez. 6 furculiţe de argint patent american dintr’o bucată. 6 linguri de argint patent american. 12 linguriţe de argint patent american. 1 lingură pentru supă de argint patent american. 1 lingură pentru lapte de argint patent american. 2 păhare pentru oane de argint patent american. 6 tave Victoria englezesci. 2 felinare frumoase de masă. 1 sîtiţă pentru ceaiu. [165] 46 1 lopăţică pentru zăhar pisat. 44 de bucăți laolaltă numai fl. 6.60. Toate acestea 44 de bucăți au costat mai nainte fl. 40 și se pot căpăta acum pentru prețul minimal de fl. 6.60. Argintul patent american este un metal cu totul alb, care își pastreaza coloarea 25 de ani pe garanță. Ca dovada cea mai bună, că inseratul acesta nu este nici o înșelăciune , mă oblig prin acestea în public, a retrimite banii tuturora cărora nu le convine marfa. Nimeni să nu lase deci prilegiul acesta admirabil şi să-şi procure splendida garnitură, care e cu deosebire acomodată ca present admirabil de Crăciun şi Anul Nou precum şi ca present de nuntă şi pentru toate gospodăriile mai bune. Se capătă numai la A . llIRNOlBEIUtl, agentură principală a fabricelor americane unite de argintărie patent. Viena, N., Rembrandtstrasse 19 W. — Telefon Nr. 7114. Expediția în provincie se face cu rambursă sau pe lângă anticiparea sumei. Praful necesar de curăţit 10 cr. k Veritabil numai cu marca înregistrată de alături (metal higienic.) 4 Extras din scrisorile de recunoscinţă: Garnitur trimisă o am primit, sunt forte îndestulit şi te rog a-mi trimite cu rambursă încă o garnitură constătătore din 44 bucăţi- Bozoviciu (Krassó-Szörény megye), 18 Iuliu 1896. Alexandru Keresztes, proto-pretor. Pilis, în 24 August 1896 (Comitatul Pestei). Cu garnitura sunt foarte îndestulit. Me rog a trimite la cumnata mea baronesa Nyary n. Somogyi la Szánto încă trei asemenea garnituri. Baron lulius Nyary. Editura și tipariul tipografiei archidiecesane. TELEGRAFUL ROMAN.