Telegraful Roman, 1897 (Anul 45, nr. 1-142)

1897-10-14 / nr. 113

4.56 avisându-se credincioşii despre aceasta cu 8 zile înainte; să se rosteasca predici bine potrivite — eventual pregătite anume din partea dnilor episcopi şi distribuite spre cetire — despre datele vieţii, meritele şi virtuţile adormitului archiereu, în fine în aceeaşi zni şi cu aceeaşi ocasiune să se poarte în biserici un disc, spre augmentarea fondului pentru monumentul proiectat al neuitatului archiereu. T. Barzu face contapropunerea, ca afacerea să se încredințeze cons. metr. care să fixeze 4 hi a sărbării. Propunerea deputatului Barzu se primesce. La ordinea zilei raportul comisiei şcolare. Referentul Dr. P. Span raporteză asupra părţii din raportul sen. şcolariu al cons. metropolitan, în care se arată, că „Regulamentul pentru organisarea înv. în sculele pop.“, s'a pus în aplicare cu începutul a. 1896, şi că planul de învăţământ se va presenta după ce pertractările în aceasta privință cu consistoriele eparchiale se vor fi terminat, păn’atunci planurile de înv. vechi din singuraticele eparchii se vor ținea în vigoare. Comisia propune: Cons. metropolitan să satisfacă îndatoririi primite prin conclusul 110 din congresul trecut, rămânând şi mai departe acest regulament în aplicare provisoră. — Se primesce. Privitor la planul de învăţământ comisia face propunerea: cons. metr. se remurcă a satisface şi punctului din conclusul pomenit referitor la planul de învăţământ, având a îngriji, ca acesta să se compună prin o anchetă de oameni de specialitate, profesori şi învăţători. F. Musta: Deocamdată nu putem lua condlusul propus de comisie, deoarece causa e în curgere la cons, metropolitan care pote încă în sesiunea actuală o va , substerne congresului. Obiectul să se ia deci de la ordinea 4hei. La propunerea deputatului Al. Mocsonyi causa se ţine în suspens până când va veni raport în afacere de la comisia organisatore, unde e transpusă spre studiare. Referitor la propunerea deputatului Nicolae Maneguț, de a se însărcina cons. metropolitan să elaboreze un proiect de regulament pentru catechiparea elevilor noştri de la şcoalele străine, comisia propune: afacerea se concrede consistoriului metr. spre a o studia în sfera sa de drept din toate punctele de vedere şi la timpul său a pregăti un plan de regulare a catechisării, ci pănă atunci a îngriji prin consistoriele eparchiale, ca mai ales în locurile expuse să se institue de catecheţi bărbaţi cualificaţi pentru catedră. — Se primesce. Propunerea deputatului Dr. P. Ionescu de a se decide, ca văduva şi orfanii de învoie la sculele confesionale gr. or. din metropolie să rămână jumătate de an în cartelul şi folosinţa salariului înv. întreg — la propunerea comisiei — se transpune în competenţa consistoriului metr. cu însărcinarea, ca ascultând consistoriele eparchiale, să vină cu propunere la proximul congres în legătură cu „Regulamentul pentru organizarea învăţământului“. Şedinţa proximă se anunţă pe mâne la 9 ore a. m. or cea presentă se ridică la 1 oră şi 15 minute. Bun. Rectificare. Notiţa din numărul trecut făcută nu de către raportorul nostru special despre şedinţele congresului, în ce priveste ţinuta şi neverificarea deputatului Iosif Goldiş, s’a strecurat în o redactare necorectă. Deputatul numit nu a fost verificat, ci congresul a luat simplu act despre renunciarea lui la mandat şi despre părăsirea congresului. * * * Avis. Pentru a corespunde tot mai mult cerinţelor stimaţilor noştrii cetitori neam prevădut în timpul din urmă cu publicaţiunile periodice: „Biblioteca pentru toţi“ „Biblioteca de popularisára“, „Biblioteca romanelor celebre“, „Biblioteca nóstra şi „Colecţiunea Şaraga“ şi efeptuim cu cea mai mare punctualitate orice comandă. * * * Anunţ. Biografia lui Avram Iancu — compusă de domnul Iosif St. Şuluţiu şi dăruită Asociaţiunei în 800 exemplare, pentruca din suma, ce se va realiza prin vinderea ei, adăugându-se la rămasul fericitului, să se înfiinţeze un fond în memoria lui Avram Iancu, care a dăruit totă averea sa Asociaţiunii, se poate procura de la Biroul Asociaţiunei (Nagy Szeben, Strada Morii Nr. 8). Un exemplar costă cu post-porto 55 cf. Biroul Asociaţiunei. * * * Teribil accident din imprudenţă. Un accident îngrozitor a aruncat doliul asupra unei întregi familii de muncitori din comuna Sineşti judeţul Iaşi. Copiii locuitorului Agrapi Drîncean, din acea comună au găsit sunt câteva zile, pe câmpul islazului, un obus de tun, rămas de sigur de la exerciţiile artileriei. întorşi acasă cu proectitul în braţe, copiii au arătat părinţilor obiectul găsit şi, cu toţii de acord au decis să pună proectitul pe foc ca să vadă ce va face. Părinţii şi copii s-au aşedat în jurul focului şi au asvârlit proectitul înăuntru. După câteva secunde de aşteptare, obusul ia foc şi face exprosiţie. O detunătură teribilă a pus tot satul în picioare. înspăimântaţi de acesta, toţi săteni au alergat în fuga mare spre casa lui Drinceanu, de unde venise sgomotul. Aci, un spectacol înfiorător să desfăşura înaintea ochilor. Drînceanu şi socia lui zăceau întinşi la pământ şi tot trupul lor era sdrobit de sburăturile proiectilului explodat, or mai în lături doi din copilaşii nenorociţilor scoteau ţipete sfăşietora de durere. Sărmanii copii erau cu picioarele frânte de sburăturile obusului. Cei patru răniţi au fost transportaţi, într’o stare oribilă în căutarea spitalului din Podul Iloaia. Starea bătrânilor, cu deosebire, este îngrozitoare. Noutăţi. Personalia. Preasânţia Sa domnul episcop romano-catolic din Ardeal Gf. Maylath de 2 zile petrece în oraşul nostru, făcând visitaţiunile canonice la credincioşi săi. In ziua sosirei sale aici. Sâmbătă sera, a făcut cuvenita visită Excelenţiei Sale I. P. S. Domn archiepiscop şi metropolit al nostru Miron Romanul şi celorlalte notabilităţi de aici. Plecarea de aici va fi acii Marţi la orele 2 după umedi.* * Redactor prav. Gavriil Hango. TELEGRAFUL ROMAN. Din public.*) Mulţămită publică Dela reuniunea femeilor rom. gr.ar. din Făgăraş. Prin lista încredinţată p. t. dlui Dr. Nicolae Şerban deputat dietal, a incurs la fondul reuniunei nostre următtarele sume şi anume dela p.t. dnii: Dr. Nicolae Popovici adv. în Bucuresci 15 fi. Ghiţă B. Pop proprietariu Braşov 10 fi ; N. N. din Braşov 5 fi; Michail Cirlea not. public Abrud 5 fi; Dr. loan Farcaş advocat Dej 5 fi; loan Danciu protopop Ofenbaia 5 fi; Dr. N. Vecerdea advocat Sibiiu 5 fi; Aug. Nicoala cad. de advocat Deva 2 fi ; Dr. loan Mihu adv. Orăştie 10 fi; Dr. O. Russu advocat Sibiiu 5 fi ; N. Henţiotariu Sălişte 5 fi; Vasilie Oltean advocat Blaj 5 fi; Ioan Grama prof. Bucuresci 5 fi ; G. Popa profesor şi director Bucuresci 10 fl; I. Clinciu prof. şi director Bucuresci 5 fi; Dr. Nicolae Şerban deputat dietat 5 fi. — Suma 100 fl. v. a. Pentru obolul jertfit în favorul fondului reuniunei noastre exprimăm pe aceasta cale cea mai căldurosă mulţămită p. t. din contribuenţi precum şi dlui colectant. Făgăraş, 13 Octobre 1897. Maria Dan I. Berescu, presidentă, secretar *) Pentru cele publicate în rubrica acesta redacţiunea nu este responsabilă. Mătasă-foulard dela 60 cr. până la fl. 3.35 de metru — japoneză, chineză etc. în cele mai noue mostre şi colori, precum şi mătasă-Henneberg nagră, albă şi colorată dela 45 cr. până la fi. 14 65 de metru, lucie, vărgată, mostrată, damast etc. (circa 240 calităţi diferite, 2000 colori şi dessinuri etc.). Mărfurile comandate precum şi mostrele le expedeză cu întoarcerea poştei în casă, france şi scutite de vamă, fabricile de mătasă din Zürich ale lui G. HENNEBERG. (furnisor de curte c. şi r) Scrisorile adresate în Elveţia sunt a se prevede cu marcă de 10 cr., cărţile poştale cu 5 cr. Comandele scrise în limba română să execută punctual. [46] io Distins la exposiţiile de higienă din Cairo la 1895 şi Londra la 1896 cu medalia de aur şi diplomă de onoare: SPIRTUL BE REUMA mijloc extern probat de celebrităţile medicale şi folosit cu succes strălucit în cele mai mari spitaluri are efect grabnic și sigur în contra a orice fel de recelă a trupului, precum paralisie, podagra, reumatism, ischias, asthma etc. Efectul lui în unele caşuri este miraculos, încât adeseori chiar la bele învechite după o singură folosire înceta durerile. Durerea de dinţi şi cap o vindecă în 5 minute. Preţul unei sticle, împreună cu instrucţiunea I corona, a unei sticle mai tari 2 corone 40 fileri. Depozite principale în Budapesta: Farmacia d-lui Iosif Török, Király utca Nr. 12 şi a d-lui lr. A. Egger, Váczi körút 17. Asemenea în toate farmaciile capitalei și aproape în toate cele din provincie, precum și la preparatorul Widder Gyula, farmacist s. A. Ujhely Nr. 102. Comandele din provincie se execută prompt. [189] 8—10 Anunţ. Domnul advocat Victor Popescu din Braşov şi-a strămutat locuința şi cancelaria în Strada Negra Nr. 31. [20013-3 1 »•»•»♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦ 1 i In Tipografia Archidiecesană a apărut: 1 Popescu. Carte de cetire II. pentru şcolele poporale române prelucrată de Dr. Petru Şpan, edit. VII. (mai nainte: a doua carte) 1897, şi costă leg. â 30 cf. De acelaş autor: Întâia carte de lectură şi învăţătură pentru şcrtele poporale române edit. XI. 1896, leg. , 20 cr. Se pot procura din Librăria ti-pografiei archidiecesane, Sibiiu, pe lângă cele mai avantagioase condiţiuni. ■ Nr. 1. Elena Sevastos: Poveşti. 2. N. A. Bogdan : Poveşti şi anecdote. 3. Mihail Canianu : Poesii populare (Doine). 4. N. Gane: Poesii. 5. 6. Log. Cost. Konaki: Poesii vol. I. II. 7. Mihail Eminescu: Poesii complecte. 8. Sofia Nădejde: Nuvele. 9. A. Vlahuţă: Nuvele. 10. Henriete şi M. Eminescu: Scrisori. 11. 12. Al. Densuşianu: Cercetări literare vol. I. II. 13. N Gane: Domniţa Ruxandra. 14. N. Beldiceanu: Poesii. 15. Elena Sevastos: Anecdote populare. 16. 17. A. Steuerman : Antologie, Crestomaţie. 18. 22. N. Iorga: Schiţe din literat, română. 19. N. A. Bogdan : Şi noui şi vechi. 20. 21. I. L. Caragiale: Teatru vol. I. II. 23. Matilda Cugler-Poni: Poesii. 24. 25. Grigore N. Lazu: 451 poesii —traduceri şi imitaţiuni vol. I. II. 26. Carmen Sylva : Poveştile Peleşului. 27. V. Conta: încercări de metafizică. 28. Mihail Eminescu: Nuvele. 29 Victor Onişor: Doine şi strigături din Ardeal vol. I. 30. V. Conta: Teoria fatalismului. 31. 37. V. Conta: Teoria ondulaţiunii voi. I.II. 32. 40. D. Bolintineanu : Poesii voi. I. II. 33. D. Petrino : Poeme. 34. 35. Cavaler C. Stamati: Masa românască voi. I. II. 36. Ed. Gruber: Stil şi gândire. 38. M. Eminescu: Diverse. 39. Carol Scroh: De-ale inimei voi. I. 4. Const. Negruzzi: Păcatele tinereţelor v. I. 42. D. Bolintineanu : Proză voi. I. 43. A Doniei: Fabule. 44. V. Conta: Rasele Metafizicei. 45. 56. A. D. Xenopol: Istoria Românilor. 57. Ionescu Raicu-Rion: Scrieri literare v. I. 58. Fabulişti Români: Fabule. 59. Traian Demetrescu: Aquarele (poesii). 60. A. Steuerman : Sărăcie (poesii). 61. A. Steuerman: O toamna la Paris (scri ein T Y T 'S V u"V » V › V › I » » * · · » * » I I » V › › I I „Colecţiunea Şaraga“. Colecţiunea Şaraga“ ( 1 leu = 50 cr. volumul au apărut: Nr. sori şi versuri). 62. N. A. Bogdan: 15 Comedii. 63. Al. Philippide: Starea socială. 64. I. L. Caragiale: Schiţe, trad. şi originale. 65. H. G. Lecca: Prima (versuri). Se pot procura de la Librăria Tipografiei archidiecesane Sibiiu. — Avis! ■■ .............. Domnilor învăţători şi directori de şcolle le recomandăm depositul nostru de charte geografice aprobate de înaltul Minister reg. ung. de culte şi instrucţiune publică, precum: -Charta Ungariei de părete..............................fl. 5.75 „ Austro-Ungariei de părete . ... r 5.75 » Europei de părete..............................„ 6.— „ Asiei de părete...................................„ 9. „ America de Nord de părete . . . „ 7.— Apoi singuratice comitate din Ungaria . „ —.10—15 „ Ungaria, edit. format mic . .... „ —.15 Asemenea oferim tot felul de recursite pentru școilă: ceruse (Hardtmuth), cerneli (Leonhardi), pene (Kuhn & Comp.) etc. Librăria Tipografiei archidiecesane. Editura și tipariul tipografiei archidiecesane.