Telegraful Roman, 1905 (Anul 53, nr. 1-140)

1905-11-26 / nr. 126

i loan Bolog a Meleniei. In Giugiul-de-sus (com. Alba inferiora) a răposat în 2 Decembre n. c., în vîrstă de 75 de ani loan Bolog a Moleniei, bătrânul părinte al lui Dr. Vasile Bologa, directorul şcolei civile de fete a Asociaţiunii din Sibiiu. A fost un vechiu şi vrednic fruntaş al comunei numite Erau deprinşi omenii a-i şti pururea în fruntea afacerilor publice ale comunei. Timp îndelungat ca primariu şi ca prim-epitrop al bisericii, a ilustrat viaţa sa cu frumoase pilde şi fapte neperitore. Apărarea pădurilor comunale de hrăpirea străinului, apărarea şi sporirea averilor bisericii, podurile noue şi drumul nou ce a deschis comunei, vor mărturisi totdeuna de hărnicia şi devotamentul acestui fruntaş al comunei numite. Actul funebral i s’a săvârşit în 4 Decembre c. de parochul locului: dl George Albu, însoţit de preoţii Ioan Neagoe (Giomal), Irine Iliescu (Stremţ), loan Frâncu şi loan Neagoe jun. (Cetea) cu numărosa asistenţă de intelectuali şi popor. Dl G. Albu i-a rostit cuvântul funebral prin care a mişcat adânc inimile celor presenţi. — Fie memoria binecuvântată! * Constituire. Societatea universitarilor români din Graz, „Carmen Sylvan s’a constituit pentru anul curent administrativ astfel: President: Corneliu Dărămuş, stud. med. Secretariu: Aurel Dobrescu, stud. med. Cassariu: Ervin Cătinean, stud. med. Bibliotecariu: Ioan Albon, ref. med. stud. Localităţile societăţii: Graz, Spargasse 29. La fondul de 20 fileri al „Reuniunei socialilor români din Sibiiu“, pentru cumpărarea unei case cu hală de vânzare, s’au mai făcut următorele dăruiri: Petru Moga, tranşelar, din prilejul botezului fiului său Octavian, 5 cor., dora Veturia Boia (Ormenişul de câmpie), din prilegiul plasărei fratelui său Ilarie (Sibiiu) de învăţăcel lăcătar, 1 cor.; loan Bologa, maestru pantofar, 20 fileri; Aurel Bratu, profesor, 1 cor.; Nicolae Vlad-Stezar, cler. abs., 30 fileri şi Vic. Tordăşianu, 10 fileri. * Din cercul bursei de efecte şi mărfuri din Budapesta. Capitalul adunat în urma stagnării afacerilor în cursul acestor 10 ani a avut drept urmare, că s’au căutat investiţiuni fructifere, şi atât schimbarea iminentă a stării economice, cât şi investiţiunile naţionale vor provoca necondiţionat urcarea preţului efectelor ungare. Agentura de bursă înregistrată la tribunalul comercial şi concesionată Brunauer & Thein (Budapesta, V. Akademia-u. 6) află de oportun a publica că e aplecată, a mijloci în mod escepţional afaceri, însă numai necondiţionat solide, pe baza însărcinării primite şi pe lângă stricta observare a dispoziţiilor legii comerciale, cum şi a uzanţelor bursei.* Ani de zile am fost bolnavă şi am cercat tot ce a fost cu putinţă pentru a-mi recâştiga sănătatea. Am consultat cei mai renumiţi medici din Budapesta şi Viena, dar’ nimic nu mi-a folosit şi respiraţia grea, durerea de urechi, insomnia şi alte dureri de cari suferiam nu mi-au trecut. Dacă însă acum totuşi am scăpat de aceste morturi, am să mulţămesc acesta numai crucei duple electro-magnetice. Primeşte deci cele mai profunde mulţămite pentru binecuvântata citare invenţie. Mă simţesc nespus de fericită, că am scăpat de dureri. Numetul vor, 4 Maiu 1903. Cu distinsă stimă: Maria Wellinger. — Acestă epistolă a primit-o dl Albert Müller (Budapesta, V. Vadász-utcza nr. 42/V.), inventatorul crucei duple electro-magnetice nr. 86.967 R. B., care cruce se recomandă în cel mai călduros mod spre folosire. ste tot, precum și neproductivitatea anilor din urmă, constrânși apelăm prin listele de colecte admise în urma înaltei concesiuni a Preaveneratului Consistoriu archidiecesan din 11 August a. c. Nr. 7619 şcol., la simţul şi caritatea creştinască a inteligenţei şi poporului român, rugându-ne a ni se veni în ajutor cu modestul obol pentru salvarea acestei noue şcole confesionale. Basat pe cuvintele din sf. Scriptură „Că fratele ajutat de frate e ca o cetate de patră“, rog pe Dn. preoţi şi în Christos fraţi să fie sprijinitori în causă, şi să întreprindă colecte pe la poporeni şi cunoscuţi, având a le trimite la adresa oficiului parochial din Miheleny, p. n. H.Kristyor, cel mult pănă în 28 Decembre 1905 st. v. cu ori şi ce resultat. Ofertele benevole vor fi curtate înTelegraful Român“. Miheleni, la 12 Nov. 1905. v. In numele com. bis. George Almăşan paroch-president. Apel. Comuna bis. Miheleni, separându-se în cele şcolare de comuna Zdrapţi prin ord. Preaveneratului Consistoriu archidiecesan de data 27 Nov. 1903 Nr. 12.042 școl., -- a decis zidirea unui edificiu şcolar. Ameninţată fiind însă din partea autorităţilor administrative cu înfiinţarea de şcolă comunală şi cu deschiderea ei pănă la eventuala edificare întro casă privată, - a închiriat deja pe anul şcol. 1904/5 o casă menită de şcollă cu caracter confesional. Declarându-se şi acâstă casă de şcolă, tot din partea autorităţilor administrative competente, de necorespunzătoare, şi neaflând alt edificiu mai corăspunzător, s’a decis punerea în lucrare a primului edificiu şcolar confesional din acâstă comună. Mijlocele, din cari şcolă (constătătore din sala de învăţământ şi două chilii pentru învăţătoriu) se edifică, sunt luate numai şi numai din repartiţia aruncată asupra credincioşilor, drept aceea, luând în considerare starea miseră a poporului pre PARTEA LITERARĂ. Corespondenţa lui Şaguna. (Urmare). VI. Prea Cinstite şi iubite părinte Protopoape! In legătură cu scrisoarea Prea Cinstiei Tale din 20-lea ale curgătorei îţi trimit coala a 8-lea din Dreptul meu canonic, care lipsise din un exemplar, şi totodată îţi fac cunoscut, că Biblia cea pănă acum întrebuinţată de noi în limba română este după Vulgata tradusă şi pretipărită la Moscva şi mai pe urmă şi la Buzău în anul 1854. Eu începând a tipări Biblia română după cea de la Moscva, n’am pregetat a o asemăna cu cea sloveană şi grecească, şi iată am aflat, că în mai multe locuri nu se potriveşte cu cea sloveană, care în toate corăspunde ceii greceşti. Caută numai în a 2-a carte a lui Moisi la Eşire cap 36 şi asemenază textul slovean cu cel românesc, şi te vei convinge, că numai pănă la al 8-lea stih se potriveşte în parte cu textul slovean, dar apoi celalalt cuprins nici de cum, şi că de la 8-lea stih nu mai sunt stihuri în cel slovean. Capul 37 aşişderea are alt cuprins în Biblia sloveană, decât în cea română, şi este fără stihuri. Tot aşa este şi cu 38-lea cap şi cu 39-lea, în care de pe urmă trebue să fie 38 stihuri, şi sunt în cea românască numai 35. — In cartea Loviţilor capul 6-lea Biblia românască are 40 stihuri, şi trebue să aibă numai 30. Vezi Biblia grecească şi slaveană. Apoi în capul 8-lea de la 19-lea stih nu se potriveşte din Biblia română cu cea slaveană sau grecească, şi alte multe. Dar’ şi mai mult îţi spun, în Triodul cel tipărit la Blaj la a 2-a Duminecă a postului mare nu se află nici o pravilă, adecă slujbă dumnezeească, din pricină căci atunci, după tipicul Bisericei noastre, se face pomenirea sfântului Grigorie, care multe au scris asupra învăţăturii papale. Pe scurt din negrija Ierarchiei nostre bisericeşti şi din neştiinţa ei, iată ce greşeli fundamentale au întrat şi s’au vîrît în Biblia, şi în alte cărţi bisericeşti. Ierarchul nostru trăia în apatie şi nu se îngrijea de nimica. In conferenţiile nostre de la Viena am zis: că Mineiele s’au tipărit la Buda în anul 1814/5 şi răposatul vostru episcop Miokovici, care numai Kormnolac au cetit şi nişte auctori papistăşeşti, dar’ de cărţile bisericeşti, care se întrebuinţază în toate zilele nu au avut nici o închipuire, n’au vrut să-mi crează, pănă când archimandritul Mihalovici nu i-au spus, că într’adevăr s’au tipărit Mineiele la Buda; să nu ne facem rogu-Te ilusii, ci să mărturisim, că din vina ierarchilor s’au demoralisat preoţimea şi poporul, şi că pedeapsa păcatelor lor va cădâ asupra-ne, dacă nu vom lua alte măsuri pentru viaţa nostră. Mi-au scris şi fratele Kengelat pentru cele din Lugoj, şi mi-au trimis un circular spre tipărire, dar’ eu nu l am tipărit, ci l-am retrimis cu aceea, ca să se lase de ţircular şi să dee pîra la guvern asupra turburătorului de pacea bisericască, ca să meargă la Guvernatoriul în personă şi să se plângă lui pentru turburarea acasta, apoi să meargă la Lugoj şi la Caransebeş să converseze cu ai noştri, să se arete lor îngrijit de tote şi pentru tote, să nu se înstrăineze de cătră aceia, cu care este chemat a trăi în bună înţelegere! Frăţia Sa rău face cu înstrăinarea sa de cătră ai săi, ei au dat în arândă casa episcopască de la Caransebeş, şi acum este acolo o boală de apotecă; acesta este un scandal. Intre altele spune multe închinăciuni Prea Sfinţitului vostru Episcop şi rămân cu adevărată dragoste. Sibiiu, 23 Oct. 1856. De tot binele voitoriu Archiereu Andrem. VII. Prea Cinstite şi iubite P. Protopope! Prin acesta Te poftesc pe Prea Cinstia Ta ca să binevoeşti bănişorii, ce vin după Calendarele pe anul acesta, a-i trimite şi să-mi scrii, dacă mai voeşti ca şi în viitor să-ţi trimitem călindare spre petrecere sau ba? Eu voiu călători după patru săptămâni la Viena şi doresc a se vedea sănătos trecând pe la voi, rămânând şi acum, ca şi totdauna, cu dragoste archierească. Sibiiu, 31 Maiu 1857. Al Tău de tot binele voitoriu Andreiu baron de Şaguna episcop. VIII. Prea Cinstite şi Iubite Părinte Protopope ! Una sută fiorini bani buni cu preţul Calendarelor vândute din anul acesta am primit, şi îţi mulţămesc pentru atâta bunăvoinţă şi dragoste, şi-mi vei ierta dacă Te voiu ruga, ca şi pe viitoriu să primeşti lucrul acesta spre binele obştesc al bisericei. Şuluţ, archiepiscopul uniaţilor, au dat afară un Catihism mic spre întrebuinţarea preoţilor la învăţături bisericeşti, şi spre învăţarea tinerimii şcolare, în care se dovedeşte sfinţenia uniaţiei şi greşala şi rătăcirea celor ce nu sunt uniaţi. Când voiu avea de prisos vreun exemplar, îţi voiu trimite uni. Cartea este compusă într’un ton infernal, dar’ nu ne va neodihni, căci toţi, cari dintre ai noştri au avut-o la mână, rid şi îşi bat joc de ea. Jumătate din Biblie este tipărită, vina întârzierii ieşirei Bibliei la lumină este numărul cel mic al abonaţilor şi sărăcia tipografiei, căci nu este în stare a cheltui într’un an 20—30.000 fl. cm. ce se cere la Biblie. Insă fi odihnit şi Tu şi oricine, că Biblia se tipăreşte, şi la primăvara viitoare o veţi primi negreşit, şi nădăjduesc vă veţi avea plăcere cu ea. Iţi trimit cu acest prilej un esemplar din rugarea mea cătră împăratul din anul 1854, la care încă nu am căpătat resoluţie, pentru aceea am de gând să mă duc la Viena după 8—9 Septembre, ca în persona să mă rog de împăratul. Iţi trijfiiît şi o deducţie despre cuprinsul mineierul, cu care voiu preda împăratului Mineiele, ce am tipărit la noi. Sibiiu, 8 Iunie 1857. Cu dragoste şi cu binecuvântare rămânând al Tău de tot binele voitoriu Andreiu baron de Şaguna episcop. _________ (la urma). TELEGRAFUL ROMAN Cărţi şi reviste. Autorii, cari doresc se li se anunţe apariţia cărţilor în faia năştră, sunt rugaţi se trimită câte un exemplar la adresa redacţiei. Asemenea şi institutele de editură, „Iconografia şi întocmirile din internul bisericei resaritene“ de Dr Elie Miron Cristea a apărut de curând cuprinzând 318 pag. şi 123 figuri. Toţi cei competenţi o apreciază ca o lucrare de valoare şi unică pănă acum pe acest teren în literatura bisericască românască. O recomandăm tuturor ca pe o lectură instructivă şi absolut necesară mai ales clerului. Se poate procura de la autor în Sibiiu. Preţul broşată 5 cor., compactată în lux 6 cor. ECONOMIE. Premiaţii exposiţiei de pâine, struguri şi derivatele lor, aranjată de „Reuniunea română de agricultură din comitatul Sibiiu“, în 27—29 octombre 1905 în oraşul Mercurea. Grupa mere: Ioan Chirca, not., Sălişte, 10 cor., cinstite fondului şcolar din Mercurea. Ilie Nicolă Stoian, econ., Poiana, 10 cor. Pamfilie Prode, econ., Jina, 8 cor. Alexă Antinie, econ., Apoldul-inf., 5 cor. Nicolae Dobrotă, paroch. Poiana, 5 cor. Maria Stroia, Mercurea, 3 cor., cinstite fondului de stipendii pentru vieri al „Rem. agr.“, loan Fărcaș Nr. 368, econ., Apoldul-inf., 3 cor. loan Sava, înv., Jina, 3 cor. loan Fofelzan Nr. 525, econ., Apoldul-inf., 3 cor. Ana Neamţu, Sălişte, 2 cor., cinstite „Rem. agric.“. loan Şerb, par., Poiana, 2 cor., cinstite fond. şcolar din Mercurea. Grupa pere: loan Beu, econ., Apoldul-inf., 10 cor., cinstite „Rem. rom. agric.“. loan Maxim, propr. Avrig, 5 cor., cinstite „Rem. rom. agric.“. George Floca, econ., Răhău, 3 cor. Dem. Pamfiloiu, par., Jina, 2 cor., cinstite fond. şcolar din Mercurea. Ioan Fleşeriu, econ., Nr. 197 Mercurea, 2 cor., cinstite fond. şcolar din Mercurea. Grupa gutui: Elisaveta Cărpenişan, Gârbova, 2 cor., cinstite „Rem. rom. agric.*. Grupa prune : Nic. Beju, econ. Dobârca, 4 cor. Grupa inc. Maria G. Muntean, 5 cor., cinstite fond. școl. Mercurea. Simion Solomon, econ., Mercurea, 2 cor., cinstite „Rem. agr.*. Grupa struguri de vin: Dem. Munthiu, not., Reciu, 10 cor., la care a mai adaus 10 şi a pus basă fondului de premii pentru cel mai bun vier din cerc. Mercurea. Efrosina A. Păcurar, Mercurea, 6 cor., cinstite fond. şcol. din Mercurea. Dem. Orăştian, înv., Apoldul-inf., 3 cor. Nic. Fărcaş, înv., Apoldul-inf., 3 cor. George Muntean, măcelar, Mercurea, 2 cor., cinstite fond. şcolar din Mercurea. loan Beu, econ., Apoldul-inf., 2 cor. Grupa strugurii de masă: Ilie Popp, propr., Ludoş, 10 cor., Dem. Ivan, propr., Apoldul-sup., 5 cor., cinstite fond. şcol. din Mercurea. Grupa din Mercurea pâmne uscate: Nicolae Ivan, înv., Dobârca, 5 cor. Ana S. Pleacă, Mercurea, 2 cor. Grupa lictar: George Stănese, măcelar, Mercurea, 4 cor. Grupa vin: Ilie Floaș, corner., Mercurea 10 cor., cinstite fond. școl. din Mercurea. Avram Păcurariu, prot., Mercurea, 7 cor., cinstite „Rem. rom. agr.”. Dem. Munthiu, notar, Reciu, 2 cor., cinstite „Rem. rom. agr.“. Ilie Popp, propr., Ludoş, 2 cor. loan Lazar, econ., Apoldul-sup., 2 cor. Grupa oţet de vin: Dem. Iridon, econ., Apoldul-sup., 2 cor., cinstite fond. şcol. din Mercurea. Grupa rachiu: George Muntean, măcelar, Mercurea, 5 cor., cinstite fond. şcolar din Mercurea. Basiliu Necşa, par., Apoldul-sup., 3 cor. Grupa compoturi etc.. Aurelia Micu, Mercurea, 5 cor., cinstite fond. şcol. din Mercurea. Paraschiva Floaş, Mercurea, 3 cor., cinstite „Rem. agr.“. Maria Greavu, Gârbova, 3 cor. Elisaveta Cărpenişan, Gârbova, 3 cor., cinstite „Rem. rom. agr.“. Eufrosina Păcurar, Mercurea, 3 cor., cinstite „Rem. agr.“. Ana S. Nedela, Dobârca 2 cor. Istina Precup, Mercurea, 2 cor. Grupa unelte economice : loan Freacă, rotar, Mercurea, 5 cor. Mercurea, 29 Octombre n. 1905. loan Chirea, pres.; Vic. Tordăşianu, secr. Bărbaţi de încredere: Avr. Păcurar, prof. loan Şerb, parooh. Posta redacţiei: Poiana. Vom vedea. Dacă se poate îi vom face loc. Învăţătorii de la sate. Nu e potrivit pentru ziariul nostru. lena. Am dispus să ţi se trimită foaia. 527